HELP mijn veulen heeft RODOCOCCUS EQUI

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ullaatje

Berichten: 3133
Geregistreerd: 06-01-06
Woonplaats: op mijn landgoed

HELP mijn veulen heeft RODOCOCCUS EQUI

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-06 09:56

Wie heeft er voor mij informatie over deze aandoening of wie heeft er ervaring mee gehad.
Ik fok veulens en heb dit nog nooit gehad waarschijnlijk is mijn merrie drager ervan.
De medicatie schijnt duur te zijn maar dat is het minst belangrijke.
ik baal onwijs want het is een heel goed veulen Krack C X Gribaldi.
Ik hoop dat iemand mij iets meer kan vertellen over de Rodococcus equi.

Beadankt alvast, alle ervaringen en info is welkom

knuffelpoesz

Berichten: 491
Geregistreerd: 31-07-05
Woonplaats: Haarlem

Re: HELP mijn veulen heeft RODOCOCCUS EQUI

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 10:01

In Nederland is er nog geen andere benaming voor de aandoening. In Engeland wordt gesproken van Rattles. Deze aandoening houdt in dat veulens een erge vorm van longontsteking krijgen. Er vormt zich een abces in de longen. Deze ziekte heeft een wat bijzonder aspect. Het kan namelijk buiten het lichaam van het paard verder leven en zich vermenigvuldigen. Bedrijven die dus te maken hebben met deze aandoening hebben kans hier nog jaren last van te krijgen. Daardoor kan een veulen wat deze ziekte heeft gehad, het nogmaals krijgen. Met name zijn paarden met een wat zwakke weerstand vaak slachtoffers van deze aandoening. Tegen deze ziekte bestaat nog geen inenting. Wel bestaat er een leeftijdsafhankelijke weerstand tegen deze ziekte. Alleen veulens worden ziek.

dit vond ik op internet, verder geen ervaringen ermee sorry

succes

ullaatje

Berichten: 3133
Geregistreerd: 06-01-06
Woonplaats: op mijn landgoed

Re: HELP mijn veulen heeft RODOCOCCUS EQUI

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-06 10:53

Ja, dat had ik ook gelezen, bedankt

Zjadore

Berichten: 249
Geregistreerd: 08-09-04
Woonplaats: Leersum

Re: HELP mijn veulen heeft RODOCOCCUS EQUI

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 13:25

Op de stal waar ik eerst stond hebben ook 2 veulens dit gehad. Het duurde erg lang en de medicatie was inderdaad heel erg duur maar ze zijn er wel vanaf gekomen.
Ik hoorde toen ook dat het op het bedrijf blijft hangen en dat je dus goed op moet letten.
In ieder geval succes ermee en ik hoop dat die van jou er weer helemaal goed vanaf komt!

bokjes
Berichten: 1417
Geregistreerd: 16-04-06

Re: HELP mijn veulen heeft RODOCOCCUS EQUI

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 13:26

hier is al een tpoic over geweest in de kraamstal misschien dat je met zoek functie het terug kan vinden!

_Ananas_

Berichten: 3862
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: Regio Utrecht

Re: HELP mijn veulen heeft RODOCOCCUS EQUI

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 18:39

Ben vaker veulens met rodococcus tegen gekomen, er komen er elk jaar wel een aantal in Utrecht. Er is een behandeling voor en de meeste overleven het dus wel, mits je er op tijd bij bent. Verder weet ik niets nieuws dan wat hier al gezegd is.. Sterkte met je veulen!

Je kan altijd contact opnemen met de Faculteit, die kunnen je er vast meer over vertellen!

Winkie
Berichten: 756
Geregistreerd: 30-08-05
Woonplaats: Timboektoe

Re: HELP mijn veulen heeft RODOCOCCUS EQUI

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 12:22


Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: HELP mijn veulen heeft RODOCOCCUS EQUI

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 17:45

Rhodococcus Equi bacterie wordt niet door de merrie doorgegeven, maar komt vaker in hogere concentraties voor op paardenbedrijven. Of een veulen het ook krijgt hangt van zijn weerstand af.

Frederic
Berichten: 45
Geregistreerd: 20-10-05
Woonplaats: België

Re: HELP mijn veulen heeft RODOCOCCUS EQUI

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 19:59

Rhodococcus equi is een bacterie die veulens aantast die meestal tss 1 en 6 maand oud zijn. Volwassen paarden dragen die kiem gewoon in hun mest, dus vormen ze zo een bron van infectie voor het veulen. Het komt vnl voor in droge, stoffige stallen.
Het veulen heeft in het begin lichte koorts, ev lichte diarree, maar ze zijn vooral suf en ademen te snel (lichte longontsteking in het begin). Later krijgen ze erge koorts en echte longabcessen, met zware hoest en etterige neusvloei.
Het is zeer besmettelijk voor andere veulens die in de buurt van dit veulen staan: dit veulen en z'n moeder dus zeker isoleren en andere schoenen aandoen en handen wassen als je van het ene veulen naar het andere loopt.
Om zeker te zijn dat je veulen Rhodococcus heeft, zou er een kleine longspoeling moeten gebeuren of op z'n minst een bloedonderzoek.
60 tot 80% van de veulens genezen, een beetje afh. van hoe lang je veulen al ziek is eer je het begint te behandelen.
De beste (en enige) methode van behandeling is een combinatie van twee antibiotica: erythromycine en rifampicine. Ze moeten é tot 3 keer per dag toegediend worden (via een poeder) en heel lang: 4 tot 6 weken. Zo een behandeling kost makkelijk rond de 800 à 900 euro.
Hopelijk weet je hiermee een beetje meer.

Succes

PS: hoe weet je trouwens zeker dat het Rhodococcus is?

Wilawander

Berichten: 15094
Geregistreerd: 12-03-06
Woonplaats: Enschede over de grens.

Re: HELP mijn veulen heeft RODOCOCCUS EQUI

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-06 19:15

Een behandeling van minstens 8 weken met Excenel schijnt ook goed te werken maar ze kunnen wel blijvende schade er aan over houden. Zoals longproblemen. Verder moeten ook de symptomen bestreden worden. Een goede poeder over het voer tegen hoesten en dergelijke is Equimucin. Vaak word na de Exenel behandeling nog antibiotica gegeven in de vorm van Antastmon

ullaatje

Berichten: 3133
Geregistreerd: 06-01-06
Woonplaats: op mijn landgoed

Re: HELP mijn veulen heeft RODOCOCCUS EQUI

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-06 21:08

hoi, ik weet zeker dat het rodoccocus is omdat er een longfoto gemaakt is waar 2 trosjes met gelukkig hele kleine abcesjes we zijn er snel bij en ze word nu 2x per dag geinjecteerd met een nieuw medicijn ( vanaf mei in de handel)dit doen we 4 weken en dan gaan we terug voor nog een foto en bekijken we hoe het is en of ze nog meer medicatie nodig heeft. gelukkig staat ze thuis en heb ik op dit moment maar 1 veulen. Ik heb thuis een opfok groep en daar kan ze dus bij als ze is genezen en de andere veulens 6 mnd zijn, ik heb dit zelf in de hand en kan dus goed zien hoe met haar gaat dat is echt mazzel. ik zal is kijken hoe de medicatie heet

ullaatje

Berichten: 3133
Geregistreerd: 06-01-06
Woonplaats: op mijn landgoed

Re: HELP mijn veulen heeft RODOCOCCUS EQUI

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-06 21:10

Het heet Cobactan.

En Frederic in dit geval is geld het minst van belang omdat ik me veulen gewoon gezond wil hebben, en zij ook nog verzekerd is

anjore

Berichten: 255
Geregistreerd: 22-02-04
Woonplaats: t brabantse ...

Re: HELP mijn veulen heeft RODOCOCCUS EQUI

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 22:19

je hebt een pb..