Paard 2 raar "rondjes" op lip

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sugar_SL

Paard 2 raar "rondjes" op lip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-07 14:51

Mijn paard had sinds een paar dagen 2 "rondjes" op haar lip( eigenlijk niet op haar lip, eronder)
en in die "rondjes" zit precies etter ofzo...
ze zijn ook hard
ze liggen naast elkaar en sinds eergisteer is er precies 1 groter aan het worden
sommige denken dat het aften zijn, andere denken insecte beten en andere koortsblaar

ik wete dat jet niet duidelijk is(heb ook geen foto)maar wat denken julie dat het is?

PinkyBubble

Re: Paard 2 raar "rondjes" op lip

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 15:42

Maak er maar eens een fototje van denk dat wij dan wat meer kunnen zeggen want het kan van alles zijn ...

Sugar_SL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-07 21:29

heb geprobeerd voor een foto te maken, maar je zag het niet op de foto...
maar de DA is gebeld en hij komt morgen kijken

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 21:29

misschien een blaar Lachen
heeft ze een witte / lichte neus?

groetjess

Puk_SuperHaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 21:31

Een pony op mijn manege heeft een wratje maar of daar etter ofzo uitkomt volgens mij niet

Sugar_SL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-07 12:15

EngeltjeS schreef:
misschien een blaar Lachen
heeft ze een witte / lichte neus?

groetjess

jah, het is een schimmel
maar het is aan de onderkant van de zijkant van haar lip Clown

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-07 13:25

Die van mij heeft het 1x vorig jaar gehad en dit jaar weer, een rondje net waar de lip naar binnen omslaat, aan de zijkant, ziet er heel raar uit! Wel is het zo dat het vanzelf weer wegtrekt, het verdroogd zeg maar. Maar wat het nu precies is..... Aften zitten vaak in je mond, ik dacht ook eerder aan een "koortslip", het is ook echt een "mooi" rondje...........

Heureka

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-07 13:28

Kan ook herpus virus zijn. Net als bij mensen, een soort koortslip. Is wel erg besmettelijk en moet echt behandeld worden door een d.a.

Sugar_SL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-07 20:29

DA is geweest, en hij wist ook niet wat het was...
hij dacht gewoon 2 schuurwondjes Verward

uniekhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-07 20:33

Zou je ook een foto kunnen maken ? Ben erg benieuwd

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-07 20:34

Mijn jaarling heeft ook plekjes aan de onderkant van haar lip. Bij haar is het verbrand (ze heeft het ook op haar neus). Geen idee hoe het daaronder komt

Sugar_SL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-07 12:18

uniekhorse schreef:
Zou je ook een foto kunnen maken ? Ben erg benieuwd

zal nog eens proberen

Miriam91

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 12:24

Mijn pony had 2 weken geleden precies hetzelfde! Een heel mooi rondje met een witte rand en daarbinnenin een soort wondje lijkt het. Ik had het goed schoongemaakt met water en daarna uierzalf erop gedaan en toen werd het steeds kleiner en nu is het geloof ik weg..

Ik vond het ook heel raar want van de ene op de andere dag zat het er. Op de rand van haar onderlip. Volgens mij had ze er geen last van.

Ik zat ook te denken aan een koortslip maar dat is besmettelijk en geen ander paard bij ons op stal heeft het (ze staan in de wei dus krabben elkaar). En mijn pony had het ook opeens en daarvoor had ik het nog nooit gezien.

Sugar_SL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-07 13:50

Miriam91 schreef:
Mijn pony had 2 weken geleden precies hetzelfde! Een heel mooi rondje met een witte rand en daarbinnenin een soort wondje lijkt het. Ik had het goed schoongemaakt met water en daarna uierzalf erop gedaan en toen werd het steeds kleiner en nu is het geloof ik weg..

Ik vond het ook heel raar want van de ene op de andere dag zat het er. Op de rand van haar onderlip. Volgens mij had ze er geen last van.

Ik zat ook te denken aan een koortslip maar dat is besmettelijk en geen ander paard bij ons op stal heeft het (ze staan in de wei dus krabben elkaar). En mijn pony had het ook opeens en daarvoor had ik het nog nooit gezien.

ja, mijne heeft er ook geen last van...
raar eh Verward

nestle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 13:56

Hoop voor jou en je paardje dat het weer gewoon weg gaat.

Miriam91

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 18:58

Ik was 3 dagen niet bij stal geweest en heb vandaag gelijk heel haar lichaam gecheckt op wondjes en dergelijke. Haar lippen waren helemaal heel en er was niks meer te zien van dat rondje. Vaag.. Knipoog

Sugar_SL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-07 19:09

Miriam91 schreef:
Ik was 3 dagen niet bij stal geweest en heb vandaag gelijk heel haar lichaam gecheckt op wondjes en dergelijke. Haar lippen waren helemaal heel en er was niks meer te zien van dat rondje. Vaag.. Knipoog

ik ben vandaag vergeten te gaan kyken Boos!

Daanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 23:41

Nou dit is toevallig zeg! Ik was dus op zoek naar informatie hierover omdat mijn paard het sinds vorige week ook heeft!
Ik had niet verwacht er iets over te vinden maar tadaah. Alleen jammer dat jullie ook niet weten wat het is. Ik hoop morgen een foto te kunnen maken. Maar het is precies zoals jullie het omschrijven; ronde 'schijf, wit randje en daarin een soort plat wondje met wat pus-achtig iets. Vlak ernaast zit een iets kleiner wit rondje...
Mijn merrie eet gewoon maar vindt het niet prettig als ik aan die kant haar lip pak om het te bekijken. Vorige week liet ze dat nog wel toe, vandaag deed het volgens mij echt zeer. Het is ook niet minder geworden.
Daarnaast heeft ze sinds vandaag 2 ontstoken ogen dus ik vroeg me af of dit een verband heeft. Wilde morgen de DA bellen...

Vreemd dat er meer paarden zijn... dacht eerst van een plant, maar zullen onze paarden dan allemaal hetzelfde in de wie hebben Verward
Nou hopelijk foto morgen, maar geloof dat we elkaar goed begrijpen, maar wie weet zijn er andere die het bij het zien van de foto herkennen.

Sugar_SL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-07 13:44

ok
is echt raar!

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 17:27

Mijne hebben ook wel eens van die kleine wondjes bij de mond, komt door scherpe stukjes hooi of stokjes die erin zitten.
Kan geen kwaad.

Miriam91

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 21:52

Maar die rondjes zijn best groot en het stukje open vlees wat erin zit (het wondje dus) is ook best groot. Lijkt me niet dat dat door een scherp stukje hooi veroorzaakt wordt. Dan zouden alle paarden het hebben en ook wel wat vaker denk ik. \

Heeft iemand al een foto kunnen maken?

Sugar_SL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-07 14:34

Miriam91 schreef:
Maar die rondjes zijn best groot en het stukje open vlees wat erin zit (het wondje dus) is ook best groot. Lijkt me niet dat dat door een scherp stukje hooi veroorzaakt wordt. Dan zouden alle paarden het hebben en ook wel wat vaker denk ik. \

Heeft iemand al een foto kunnen maken?

Ik heb al een paar x geprobeerd, maar op foto zie je het niet...

Cirano

Woonplaats: Kampenhout (België), eigenlijk Nederokkerzeel maar niemand weet dit liggen op de aardbol.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 23:08

Mijn paard had ook zoiets soortegelijks, veearts wist ook niet wat het precies was maar na een tijd is het weggegaan. Moet toegeven dat het er wel lang gezeten heeft. Dacht toen ook aan aften of soort van herpes.

Talida

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 16:54

Bij tal is het een keer weggesneden en er was al een keer stikstof besteld maar toen werd het juist weer kleiner. Toen voor het wegsijden werd het steeds groter. Kon van een plant zijn, of idd iets van herpes, maar heb een engels medisch boek waar precies een plaatje in staat en dat is dan een larve oid. Ik moets het in ieder geval 1x per dag met betadine shampoo en een schuurspons schrobben, het is een jaar later nog een keer terug gekomen en toen heb ik het ook geschrobt en ging het weer weg.

Miriam91

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 21:22

Talida schreef:
Bij tal is het een keer weggesneden en er was al een keer stikstof besteld maar toen werd het juist weer kleiner. Toen voor het wegsijden werd het steeds groter. Kon van een plant zijn, of idd iets van herpes, maar heb een engels medisch boek waar precies een plaatje in staat en dat is dan een larve oid. Ik moets het in ieder geval 1x per dag met betadine shampoo en een schuurspons schrobben, het is een jaar later nog een keer terug gekomen en toen heb ik het ook geschrobt en ging het weer weg.

Hmmm een larve lijkt me nou ook weer niet zo gezond. Maar dan denk ik dat meerdere paarden er last van moeten hebben. Bij mijn pony is het helemaal weg en tot nu toe ook nog niet terug gekomen.