Opgezette klieren kaak

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Needje

Opgezette klieren kaak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-06 09:44

Sinds ik met me paard ben verhuisd heeft ie elke keer opgezette klieren achter z'n kaak. Hij heeft geen verhoging en geen neusuitvloeieng, dus volgens de DA was t dan niets om me zorgen over te maken.
Heeft hier iemand ervaring mee? Het lijkt voornamelijk na een tijdje in het land te zijn. Want 's ochtends is het meestal niet dik.
Hij is van voer veranderd (van kuil naar hooi, en iets ander voer) en staat nu vrijwel de hele dag buiten ipv halve dagen.
Als het verandering van voer is, hoe lang zou ie daar last van houden? (sta er nu 11 dagen) Of zou ie dat blijven houden?

sim_oud

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 16:41

Mijn arab heeft hetzelfde. Het is ook begonnen na verhuizing, eerst paar uur p/dag op gras en toen naar hele dagen uitgebreid. Sinds ze hele dagen op gras staat heeft ze ook opgezette luchtzakjes achter de kaak.
Volgens Da kan het idd geen kwaad, maar komt het gewoon door het grazen, dus hele dag met hoofd naar beneden en bij daarvoor gevoelige paarden sluit het klepje in luchtzakje niet goed af en krijg je een verdikking. 's ochtends is dat dan weer (grotendeels)weg.
Ze heeft het al 5 jaar en verder geen last van.

Misschien is het bij jouw paard hetzelfde ??

groetjes Sim

Needje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-06 16:43

Denk t wel ja. Vanochtend was t ook weer gewoon weg. En ik weet zeker dat als ik zo ga, dat t dan weer dik is. Ik vrees dat ik er maar aan moet gaan wennen.

sim_oud

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 17:54

Je hoort ook vaak dat het opgezette speekselklieren zijn, dat kan ook. Beide kan niet veel kwaad gelukkig !

ellepel

Re: Opgezette klieren kaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 19:34

ziet het er zo uit?
Afbeelding

dan is het opgezette speekselklieren.
komt van het eten van erg veel en erg kort gras....

daardoor maken de speekselklieren overwerk en gaan ze opzetten...
korter in het land zetten, hooi bij voeen als afleiding en verder kun je er weinig aan doen ...

als ze even binnen staan of met het hoofd een tijdje omhoog word het overtollige vocht afgevoerd en trekt het weer weg...
op zich niet erg,maar kan erg vervelend zijn met rijden, dieren zijn dan dus ook niet aan de teugel te rijden

Needje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-06 19:42

Dit is t idd. Net ben ik even wezen kijken. Nu zit t op z'n wang. Heel apart. Het gras is idd erg kort op t moment. En hij staat nu langer als vroeger op t land. Binnenhalen is helaas geen optie, want dan sloopt ie de boel als ie alleen binnen staat. Helaas.

carlijn83

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 19:43

Eentje van mij heeft het ook, al eens een PA bij gehad maar het is idd niets ernstigs, komt idd van het grazen.
Als ik m uit t land haal en meteen ga rijden heeft ie er wel beetje last van met buiging. Ik probeer hem dan ook of 'sochtends te rijden of als ie weer een uurtje of 2 op stal staat. Dan zakt het snel weer af, helemaal als ze in die tussentijd brok/hooi gegeten hebben.

Als het niet (snel) uit zich zelf wegzakt kun je die klieren masseren met cool's liniment, dan maak je de boel weer een beetje los zeg maar.

Ik heb eens gehoord dat het zou komen door een kruid/plantje maar dat weet ik niet zeker.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 19:55

de mijne staat vanaf smorgens tot savonds op het land en heeft t nu vrij erg, maar als ik hooi bijvoer is t minder...

misschien een idee om wat hooi bij te voeren?

en klopt dat t kan afzakken naar de wangen, heeft de mijne ook wel es gehad, dan zat er gewoon een afrduk van het halster in zijn wang

TICKELS

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 20:02

Naar mijn inziens komt het omdat het gras nat is.

Mijn vroegere E- pony had dit ook vaak, maar alleen als het gras nat was.

In de zomer had zij nooit last en was het gras net zo kort dus daar kan het niet aan liggen volgens mij.

Ik heb toendestijds die vraag gesteld aan Paard & Ruiter (is nu paard & Sport) en toen reageerde er een dierenarts van Universiteit van Utrecht en die deelde mij mee geen zorgen te maken, het zijn niet de klieren maar de luchtzakken die overvuld raken. Er is geen reden om er iets aan te doen het kan hoogstens nadelig zijn met het aan de teugel rijden van het paard. Dat was in mijn geval ook zo, en dus bleef ze dan de dag van concours op stal.

Needje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-06 21:04

Hooi krijgt ie op stal. Als ik hooi bijvoer in het land, eet die andere er ook van. En aangezien ik zelf het hooi moet betalen vind ik dat een beetje zonde van me geld
Ik weet niet of t met nat gras te maken heeft. T is van de week ook droog geweest, en toen had ie t ook.

sim_oud

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 21:16

Bij mijn paard heeft het niet met nat gras of met kort gras ofzo te maken, alleen met het feit dat ze hele dag (of grootste deel dan) met haar koppie naar beneden a.h. grazen of hooi eten is.

Needje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-06 21:18

Ik denk dat dat t bij die van mij ook is.
Hooi eet die van mij meestal niet met z'n hoofd naar beneden. Waarschijnlijk dat dat ook 1 van de redenen is dat ie voor ie naar buiten gaat geen verdikkingen heeft, ondanks dat ie wel al vanaf 6 uur hooi heeft gegeten.

TessB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 17:46

Mijn verzorgpaard heeft hier ook last van! Hij heeft het al vaker gehad zei de eigenaresse, maar de DA had toen idd gezegd dat het geen kwaad kon.
Kan het ook zijn dat hierdoor je paard moeilijker ademt ofz?

Bonny4life

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 18:38

mijne heeft het dus ook! ik weet bijna wel zeker dat het van het grazen is (constant kop naar benee en vreten haha) want vandaag had ze het weer mega! ze stond voor het eerst op het land weer en het gras is daar kort. toen ik haar op stal haalde was het mega dik, ene kant erger dan de andere kant, ik heb buiten gereden maar ze wilde wel gewoon afkauwen zeg maar. rijden jullie niet met deze klieren dan? ik moet wel want kan meestal pas aan het eind van de dag rijden dus.... ik heb zaterdag ochtend concour maar dan gaat ze erna de wei pas op, dan moet het van vrijdags toch allang weg getrokken zijn? en rijden jullie niet aan de teugel dan als de klieren opgezet zijn?

Bonny4life

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 18:41

ps=ik voer meestal al hooi bij maar nog krijgt ze het..

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 22:34

Anouar heeft dit ook gehad. Volgens de DA kwam het door een tekort aan jodium, ik moest hem elke dag een eetlepel zeezout geven. Binnen een week was het helemaal weg.
De speekselklieren waren opgezet doordat ze te hard moesten werken om jodium uit het bloed te krijgen omdat er te weinig jodium in het bloed zat.

Bonny4life

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 10:34

ik denk dat die van mij geen zout tekort heeft hoor, telkens als ze op kort gras komt heeft ze het en verder niet..

Krijtje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 12:03

Hmm, de mijne heeft dit nu ook, is ook niet nageeflijk te rijden als het zo opgezet is... Hij had dit vorig jaar rond deze periode ook, een paar weken en is toen de rest van het jaar niet meer terug gekomen, zou idd kunnen komen door het verse gras wat nu opkomt

Utrolig

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 13:44

Mijn KWPN'er heeft het ook wel eens. De eerste keer schrok ik mij rot!! Haar wangen waren helemaal opgezet. Maar het was niet pijnlijk of warm. Volgende ochtend was het weg. Daarna nog 2 keer weer gehad.

Het is nu inmiddels alweer 4 weken geleden.

sjaslique

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 21:28

Het paard wat ik rijdt heeft dit vooral wanneer het koud is. Staat ook wel op de wei. En al is het overdag wel boven nul en 's nachts vriest het dan is het ook opgezet.

irmaaatje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 22:25

de pony van een meisje dat ik ken heeft dat ook. en die stond ook op kort gras, de hele dag door! maar het is inderdaag een gek gezicht!

RUBYWHITE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 12:17

zoals ellepel zegt, dat zijn idd de speekselklieren. Als die hard moeten werken zetten ze op...

Tessa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 12:28

Maar wanneer moet een paard hard werken?
Ik heb mijn paard nog op stal staan, en hij heeft de afgelopen week ook opgezette klieren gehad. Maar ik heb dus niet het idee dat hij harder heeft moeten werken... Weet iemand hoe dit kan?

boldie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 20:50

Gut, wat ben ik blij met dit forum. Ben me vanavond rot geschrokken. Wilde samen met mijn dochter gaan rijden. Blijkt ons paardje dus ook van die opgezette klieren te hebben. Wist ik veel! Nu ik dit gelezen heb klopt dit precies.

Ze heeft gisteren voor het eerst in de wei gestaan. Er staat inderdaad nog niet veel dus vreten maar! Vooral 1 kant was enorm dik. Nu ik weet dat het geen kwaad kan kan ik vanavond rustig slapen. Ik heb haar van alle schrik niet gereden maar weet dat ik haar morgen gewoon weer pak voor een buitenritje. Ze hoeft dan niet in de krul te lopen dus no problem.

Thanks!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 21:05

Citaat:
Maar wanneer moet een paard hard werken?

niet dat paard,maar zijn kaken!
als die gaan kauwen word er speeksel geproduceerd, normaal slikt een paard zijn hap eten door samen met wat van dat speeksel..

als er nu weinig gras in de wei staat zijn de paarden dus erg gulzig, ze pakken per minuut wel een keer zoveel happen gras erbij dan normaal in een weide met langer gras..

welnu, door dat overmatige happen word er teveel speeksel geproduceerd en kan dan niet op tijd weg..
dit loopt tussen de ruimtes van de keel in en zodoende zie je dus die dikke bulten aan de zijkanten

zo is t mij verteld hoor....

en paarden die met dikke klieren op stal staan zonder dat ze gras eten, zou ik t bloed eens laten testen op virussen...
kan zijn dat ze een virusje te pakken hebben en je dus de lymfklieren ziet opzwellen omdat die als taak hebben om de virussen uit de weg te ruimen.....

wat een verhaal zeg......