Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
erleyne schreef:Ik heb net een artikel over ontwormen van jonge paarden gelezen in een oude hoefslag. Daar werd er idd voor gewaarschuwd, ook dat de opfok goed moet controleren dat ze alle paarden elke keer allemaal goed ontwormen. Dat blijkt maar weer!
Persoonlijk zou ik mijn paard al niet ergens zetten waar ze niet ontwormen ( of in ieder geval alle eigenaren verplichten op tijd te ontwormen ) Je kan zelf nog zo secuur zijn, als de rest vol zit, dan heeft jouw paard het ook zo weer te pakken.
erleyne schreef:@Unexpected: ik kies zelfs mijn pensionstal erop uit. Ik wil ergens staan waar gecontroleerd wordt dat alle paarden correct en op tijd ontwormd en ingeënt worden. Bij ons wordt dat tegenwoordig centraal geregeld, iom de da ivm resistentie e.d.
Voor jezelf ook makkelijk, hoef je er niet over na te denken
Er zijn idd ook hele goede opfokbedrijven, maar je moet wel weten waar je op moet letten!
Less schreef:Wanneer je je paard in de opfok doet verwacht je een bepaalde expertise en dat er afspraken worden nagekomen over huisvesting, voeren en verdere verzorging.
In mijn geval kon ik niet dagelijks naar mijn hengst kijken hoe hij erbij stond i.v.m. de afstand. In het begin kwam ik 1 maal per week maar toen ik twijfels begon te krijgen kwam ik 2 keer in de week. Na 4 maanden heb ik hem opgehaald en eerst eens de beweging gegeven die hij zo had gemist.
Na mijn ervaring sprak ik meer mensen in mijn omgeving over hun opfok ervaringen en die vielen bar tegen. Het lijkt wel alsof de kennis ver te zoeken is.
Ik zal nooit meer een paard van mij uit het zicht plaatsen. Ik wil er gewoon dagelijks, of om de dag een kijkje kunnen nemen. Moet zeggen dat ik dit soort praktijken op pension stal ook nooit tegen ben gekomen gelukkig.
Less schreef:Wanneer je je paard in de opfok doet verwacht je een bepaalde expertise en dat er afspraken worden nagekomen over huisvesting, voeren en verdere verzorging.
In mijn geval kon ik niet dagelijks naar mijn hengst kijken hoe hij erbij stond i.v.m. de afstand. In het begin kwam ik 1 maal per week maar toen ik twijfels begon te krijgen kwam ik 2 keer in de week. Na 4 maanden heb ik hem opgehaald en eerst eens de beweging gegeven die hij zo had gemist.
Na mijn ervaring sprak ik meer mensen in mijn omgeving over hun opfok ervaringen en die vielen bar tegen. Het lijkt wel alsof de kennis ver te zoeken is.
Ik zal nooit meer een paard van mij uit het zicht plaatsen. Ik wil er gewoon dagelijks, of om de dag een kijkje kunnen nemen. Moet zeggen dat ik dit soort praktijken op pension stal ook nooit tegen ben gekomen gelukkig.