zeer erge worm besmetting door opfok

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

jkhorse

zeer erge worm besmetting door opfok

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-09 22:16

mensen pas als je blieft op waar je je jonge paard neer zet voor de opfok.
Ik heb een 3 jarige hengst die 2 keer een zomer seisoen in de opfok heeft gestaan.
De paarden werden hier niet ontwormd en ik ontwormde mij paard altijd zelf wel.
ik heb hem op gehaalt uit de opfok en het begon al slecht hij bleek een ontstokken hardklep te hebben antibiotica hier voor gehad dacht dat hij beter was maar maand later werd hij weer ziek hele tijd aan antibiotica gezetten,toen besloot ik naar een andere arts te gaan en daar zeiden ze dat hij een erge worm besmetting had,hij moet hier een injectie voor krijgen omdat een wormen kuur niet helpt.
maar aan deze spuit kan hij ook dood gaan.
pas dus alsjeblieft op waar je je jonge paard heen doet.

MamaGabie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 22:28

jeetje, veel sterkte voor jouw en je paardje.
Gelukkig heb ik de jonge paarden bij huis lopen.

geerke

Re: zeer erge worm besmetting door opfok

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 22:30

ik had al mijn bedenkingen over de opfok.....sterkte met je paard!

wanuu

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 23:00

Wow,
Sterkte met je paard!!
Mijne heeft wel gewoon de eerste keer bij andere paarden gestaan, en de 2e keer bij schapen, ontwormde haar ook altijd. Gelukkig is dit bij mij niet gebeurd!

Hoop dat het wel goed komt!

SJANNE_DARK

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 18:55

heb dit ook gehad met die van mij heb hem net terug gehaald en DA bij gehaald, en die dacht hele erge lintwormen en na een goede worm kuur waren deze zeker in de mest te vinden.

ik ben er ook erg van geschrokken. Hij is nu 1 en heb zelf land zat dus dan maar met zijn shet maatje op de wei

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 20:12

Ja opfok is niet alles. Heb ook een paard verloren aan niet oplettende mensen op een zeer bekend opfokbedrijf.

Ik heb er geen vertrouwen meer in en mijn jaarling loopt ook op eigen land met een shet.

unexpected_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 15:45

Tja helaas gebeuren dit soort dingen dus ook..
Gelukkig heb ik erg goede ervaringen met het opfokbedrijf waar mijn twee paarden hebben gestaan. Deze is kleinschalig, dus hebben ook goed het overzicht op die jonge paarden.
Het lijkt mij toch wel vrij normaal trouwens dat een beetje goeie opfok wel alles voor je regelt zoals alle paarden optijd enten en ontwormen en hoefsmid etc.. Alleen al om zulk soort problemen te voorkomen.
En wat denk je van de veiligheid? Als je zelf bijv. je wormenkuur moet geven? Zelf tussen dat jonge spul gaan staan (wat daar al onrustig van wordt als je er tussen gaat lopen) eerst je paard vangen, en dan hopelijk in 1 keer de spuit kunnen geven.. Als je bedenkt dat elke eigenaar dat dan zelf moet doen, en er dus steeds weer een ander door de groep heen moet? ... ben er geen voorstander van..
Laatst bijgewerkt door unexpected_ op 17-05-09 15:50, in het totaal 2 keer bewerkt

Meraki

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 15:46

Vriendin van mij heeft haar paard er bijna aan verloren... zandkoliek en wormen..
Hij is er goed ziek van geweest..

Sterkte!

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 15:50

Ik heb net een artikel over ontwormen van jonge paarden gelezen in een oude hoefslag. Daar werd er idd voor gewaarschuwd, ook dat de opfok goed moet controleren dat ze alle paarden elke keer allemaal goed ontwormen. Dat blijkt maar weer!
Persoonlijk zou ik mijn paard al niet ergens zetten waar ze niet ontwormen ( of in ieder geval alle eigenaren verplichten op tijd te ontwormen ) Je kan zelf nog zo secuur zijn, als de rest vol zit, dan heeft jouw paard het ook zo weer te pakken.

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 15:50

Ik heb ook geen goede ervaringen met opfok, zal er nooit meer aan beginnen. Veel sterkte voor je paardje!

unexpected_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 15:51

erleyne schreef:
Ik heb net een artikel over ontwormen van jonge paarden gelezen in een oude hoefslag. Daar werd er idd voor gewaarschuwd, ook dat de opfok goed moet controleren dat ze alle paarden elke keer allemaal goed ontwormen. Dat blijkt maar weer!
Persoonlijk zou ik mijn paard al niet ergens zetten waar ze niet ontwormen ( of in ieder geval alle eigenaren verplichten op tijd te ontwormen ) Je kan zelf nog zo secuur zijn, als de rest vol zit, dan heeft jouw paard het ook zo weer te pakken.

Precies dat bedoel ik..

astridelise

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 15:52

NonaWen schreef:
Vriendin van mij heeft haar paard er bijna aan verloren... zandkoliek en wormen..
Hij is er goed ziek van geweest..

Sterkte!

Een meisje bij ons op stal is haar diertje hieraan verloren. Sterkte en beterschap voor jouw paardje.

unexpected_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 15:54

Less schreef:
Ik heb ook geen goede ervaringen met opfok, zal er nooit meer aan beginnen. Veel sterkte voor je paardje!

Gelukkig zijn er toch ook nog goeie opfokbedrijven hoor..

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 15:55

@Unexpected: ik kies zelfs mijn pensionstal erop uit. Ik wil ergens staan waar gecontroleerd wordt dat alle paarden correct en op tijd ontwormd en ingeënt worden. Bij ons wordt dat tegenwoordig centraal geregeld, iom de da ivm resistentie e.d.
Voor jezelf ook makkelijk, hoef je er niet over na te denken :o

Er zijn idd ook hele goede opfokbedrijven, maar je moet wel weten waar je op moet letten!

unexpected_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 16:03

erleyne schreef:
@Unexpected: ik kies zelfs mijn pensionstal erop uit. Ik wil ergens staan waar gecontroleerd wordt dat alle paarden correct en op tijd ontwormd en ingeënt worden. Bij ons wordt dat tegenwoordig centraal geregeld, iom de da ivm resistentie e.d.
Voor jezelf ook makkelijk, hoef je er niet over na te denken :o

Er zijn idd ook hele goede opfokbedrijven, maar je moet wel weten waar je op moet letten!

Ja inderdaad helemaal mee eens Erleyne. Zo hoort het dus ook, voorkomen is nog altijd beter dan genezen. Ook bij mij op stal zit er gewoon zo'n systeem in.

Je moet inderdaad weten waar je op moet letten. Het is natuurlijk erg makkelijk om met de vinger naar iemand te wijzen, maar je bent er zelf ook bij..

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 18:35

Wanneer je je paard in de opfok doet verwacht je een bepaalde expertise en dat er afspraken worden nagekomen over huisvesting, voeren en verdere verzorging.

In mijn geval kon ik niet dagelijks naar mijn hengst kijken hoe hij erbij stond i.v.m. de afstand. In het begin kwam ik 1 maal per week maar toen ik twijfels begon te krijgen kwam ik 2 keer in de week. Na 4 maanden heb ik hem opgehaald en eerst eens de beweging gegeven die hij zo had gemist.

Na mijn ervaring sprak ik meer mensen in mijn omgeving over hun opfok ervaringen en die vielen bar tegen. Het lijkt wel alsof de kennis ver te zoeken is.

Ik zal nooit meer een paard van mij uit het zicht plaatsen. Ik wil er gewoon dagelijks, of om de dag een kijkje kunnen nemen. Moet zeggen dat ik dit soort praktijken op pension stal ook nooit tegen ben gekomen gelukkig.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 19:54

Less schreef:
Wanneer je je paard in de opfok doet verwacht je een bepaalde expertise en dat er afspraken worden nagekomen over huisvesting, voeren en verdere verzorging.

In mijn geval kon ik niet dagelijks naar mijn hengst kijken hoe hij erbij stond i.v.m. de afstand. In het begin kwam ik 1 maal per week maar toen ik twijfels begon te krijgen kwam ik 2 keer in de week. Na 4 maanden heb ik hem opgehaald en eerst eens de beweging gegeven die hij zo had gemist.

Na mijn ervaring sprak ik meer mensen in mijn omgeving over hun opfok ervaringen en die vielen bar tegen. Het lijkt wel alsof de kennis ver te zoeken is.

Ik zal nooit meer een paard van mij uit het zicht plaatsen. Ik wil er gewoon dagelijks, of om de dag een kijkje kunnen nemen. Moet zeggen dat ik dit soort praktijken op pension stal ook nooit tegen ben gekomen gelukkig.

Zo denk ik er ook over. Nu ben ik zelf verantwoordelijk. Ik geef ook de zorg niet meer uit handen. Zelfs mijn DA die altijd voor opfok was net als ik overigens. Adviseerde mij hem thuis te houden, daar ik erg twijfelde.

unexpected_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 20:38

Less schreef:

Dat is natuurlijk een hele vervelende ervaring..
Maar bij de kleinschalige opfok waar mijn paarden stonden heb ik wel een hele goeie ervaring gehad. Mijn paarden hebben er drie jaar gestaan.. Ik zag ze ook maar 1x in de week ivm de afstand. Ik heb nog nooit aan deze mensen getwijfeld, de zorg was uitstekend en de kennis ook. Bovendien is het bij hen aan huis, dus hebben ze alle overzicht. Dat het kleinschalig is, vindt ik ook een voordeel.
Ze lopen op grote kampen land in de zomer en in het najaar/winter kunnen ze vanuit de grote loopstal ook nog naar buiten.. Dus aan beweging ontbreekt het zowiezo zeker niet. Er wordt optijd geënt, ontwormt en bekapt etc. Zoals het hoort dus..

Zo kan het dus ook wil ik er maar even mee zeggen..