Netelroos

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Tyrza

Netelroos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-05 17:03

Hier een typisch voorbeeld van een paard met netelroos:

http://www.mijnalbum.nl/Album=R8PHFNGY

Netelroos zijn onderhuidse vochtophopingen die zich eerst voordoen als kleine bultjes, maar uiteindelijk groter worden en schijven worden.

Netelroos ontstaat door een allergie. Het is echter zeer moeilijk te achterhalen waar deze allergie door ontstaat.

Tolstoi, het paard op deze foto's, heeft het tijdens verschillende seizoenen gekregen, bij verschillend strooisel en verschillend voer. Voor ons dus nog steeds een raadsel hoe dit ontstaat.

Bij dit paard duurt het verschijnsel normaliter een week of 4, daarna worden de schijven langzaam minder, tot het is weggeebt.

Er bestaat wel een prik tegen, maar hier zitten echter corticosteroiden in, welke niet aan te raden is, ivm de negatieve effecten mbt oa. de nieren. Bovendien staat dit medicijn ook op de dopinglijst.

In principe heeft het paard vrij weinig last van de uitslag. Het kan zijn dat hij wat lusteloos kan worden.

evita_

Re: Netelroos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-05 17:10

Wij hebben een pony gehad die precies hetzelfde bultjes tot een paar keer toe heeft gekregen. Werd ons verteld dat ze was aangevallen door een zwerm steekvliegen...zag er hetzelfde uit maar zal wel iets anders zijn dan. Duurde idd een week of 2, 3 voordat het wegebde. Arm paard, sterkte! Goed van je dat je je paard geen hormonen wilt geven, ik heb een tijd hormoonzalf gebruikt en dat is echt niet gezond op langere termijn. Wat geef je hem nu ertegen als ik vragen mag?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-05 17:13

Best apart, ik wist niet dat dit bij paarden ook voorkwam.

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-05 17:49

Ik heb een paard gehad die dit ook eenmaal bij mij heeft gehad, nooit geweten dat het Netelroos was en volgens mij heeft de toenmalige dierenarts dat ook niet geconstateerd. Ik moest het insmeren met hydrocortiderm.
Bij zijn nieuwe eigenaar schijnt hij het nog een keer gehad te hebben en daar kreeg hij Prednisolon.

evita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-05 17:53

Sjuimpje schreef:
Ik heb een paard gehad die dit ook eenmaal bij mij heeft gehad, nooit geweten dat het Netelroos was en volgens mij heeft de toenmalige dierenarts dat ook niet geconstateerd. Ik moest het insmeren met hydrocortiderm.
Bij zijn nieuwe eigenaar schijnt hij het nog een keer gehad te hebben en daar kreeg hij Prednisolon.

gatsie, dus allemaal hormonen! Dierenartsen zouden daar meer voor moeten waarschuwen vind ik, ik heb het moeten horen van iemand anders. Wij hebben de tweede keer er niets aan gedaan en dat werkte net zo goed. Ben nu toch wel benieuwd of het toch netelroos was...

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-05 19:54

ik had vroeger een merrie die ik verzorgde en die krege het standaard 3x per jaar..

weet je wat bij haar de reden was?
overgang van temperatuur!

als t ineens veel kouder werd kwam ze standaard onder de bulten zitten, prikken van de veearts hielpen niet veel, totdat we de tip kregen om haar in te smeren met menthol poeder, dit kun je bij elke drogist kopen, werkt heel goed tegen de jeuk en verkoelt ook heel goed.
flesje kost ongever 3 euro.

van Vogel heb je ook Urtica dit kan soms ook helpen

verder wat t meeste voorkomt bij paarden is een soort allergische reactie op temperatuur dus, hetzij overgang naar kouder weer, hetzij juist een reactie op het eigen zweet als het behoorlijk warm is.

kijk dus naar de temperatuur op de dagen dat hij opkomt..
en hoe sterk de zon is, daar kan het namelijk ook van komen, even het een en ander uitproberen, deken op en kijken hoe het dan gaat etc...

in elk geval beterschap!!!!

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-05 21:57

ik heb het zelf een keer gehad en idd mentholpoeder stilt de jeuk, want je wordt er echt hardstikke gek van, het jeukt en brandt en krabben doet pijn!
ik heb toen ook een hormoonzalf gekregen, die werkte ook wel goed, maar ik kwam de dag door in bad en daarna flink mentholpoeder erover

bij mij werd gezegd dat het in je lichaam blijft zitten en bij vermindrde weerstand weer op kan spelen(net zoals bv een koortslip bij mensen die het eenmaal hebben gehad ook opspeelt als ze bv verkouden/grieperig zijn)
misschien dat het bij paarden ook zo werkt?

over een allergie heeft de dokter toen niets gezegd tegen mij, iig niet dat ik me kan herinneren, maar t is al een tijd geleden

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-05 22:52

Ik denk dat jullie het verwarren met humane gordelroos. Dit is iets anders. Netelroos is overigens niet besmettelijk.

Tolstoi heeft ook totaal geen last van jeuk trouwens. Wassen met of zonder (speciale) shampoo heeft geen effect.

Ellepel: het weer was eigenlijk vrij constant toen hij het kreeg. Ook heeft hij het een keer hartje winter gekregen, waarbij de temperatuur ook constant was. Ook toen hebben we geprobeerd of het niet aan de deken lag. Maar bv nu heeft hij helemaal geen deken op.

We hebben ooit 1 x de cortisonen gegeven en daar ging het van weg, maar zonder dit te geven gaat het evengoed weg, zij het op langere termijn.

Sjuimpje: Kijk alsjeblieft uit met hormonen, want dit is zeer zwaar voor organen zoals de lever en de nieren!

Jura

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-05 23:24

Ik heb zelf ook netelroos gehad (absoluut geen gordelroos maar netelroos). Bij mij kwam het als reactie op een antibioticum. Wat een drama was dat! Heb er nog foto's van gemaakt (van mijn voeten), je weet niet wat je ziet! Inderdaad wat jij zegt Renske, door verminderde weerstand. Bij mij was door die antibioticum mijn weerstand heel slecht, al je goede bacteriën worden dan ook kapot gemaakt.

Bij paarden heb ik het gelukkig nog niet meegemaakt. Sterkte met Tolstoi!

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-05 23:37

bij mij was het ook echt netelroos, ken nog iemand die het heeft, een oud-collega van me, die had het soms wel 3x per jaar en dan echt een maand of langer dat hij er echt goed ziek van was, maar bij hem speelde dan tegelijkertijd een andere ziekte op waardoor zn weerstand dus ook echt heel laag was.

gordelroos ken ik alleen van naam en zou niet weten wat dat precies is, wrsch net zoiets omdat het qua naam op elkaar lijkt

als tolstoi er geen last van heeft zou ik idd ook niet met hormoonzalven enzo beginnen, succes ermee!

Garfield

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 09:26

Ik heb ook last van netelroos door mijn allergie. Ik moet zeggen dat het de laatste jaren minder is geworden, maar als ik gelikt wordt door net de verkeerde hond (= een hond waar ik allergisch voor ben), dan krijg ik last van netelroos, of de nagel van een kat gaat over bijv. mijn arm, dan krijg ik het ook.

Het veroorzaakt een ontzettende jeuk.

Mensen die last hebben van bulten die pijn doen/branden, die hebben inderdaad last van gordelroos.

Ik wist niet dat paarden daar ook last van konden hebben. Weer wat geleerd vandaag!

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-05 09:30

Het rare vind ik dat jullie praten over (extreme) jeuk. Daar heeft Tol totaal geen last van?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 09:44

paardje waar ik t over heb had ook geen extreme jeuk hoor, maar t was wel heel gevoelig, vandaar dat we mentholpoeder gebruikten...

maar er zijn ook weer verschillende soorten netelroos he?
denk ook dat t per paard verschilt, wat bij de een heel erg jeukt zal bij een ander paard alleen wat vervelend aanvoelen...

Loena

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 10:51

Jeetje wat ziet hij eruit! Weet dat paarden veel rare dingen kunnen krijgen maar wist niet dat ze netelroos konden krijgen.
Het lijkt echter wel op iets wat Cindy vroeger een keer gehad heeft. Zij zag er ook zo uit alleen barstten die bulten ook nog open (was echt heel smerig) Volgens de DA destijds was dat ook een allergische reactie, waarschijnlijk op een plantje).. Het is weggetrokken en ze heeft het nooit meer gehad.
Ik moet echt even nadenken wat ik toen heb gekregen om te behandelen (is denk 10 jaar geleden). Volgens mij ook hydrocortiderm maar kan ook zijn dat ik het met betadineshampoo gedept heb omdat het pusplekken geworden waren. Volgens mij heeft zij ook een prik gehad, maar ik weet het echt niet meer..

Het is natuurlijk ook niet hetzelfde.

Sterkte ermee, hoop dat het snel wegtrekt..

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 11:30

Heb het ook een keer meegemaakt, was een reactie op een nieuwe partij voer, meerdere paarden hadden het en dat was de enige overeenkomst die we konden ontdekken.
Is toen nog contact met de fabrikant over geweest, die erg netjes reageerde. Gelukkig was het met een paar dagen over en nooit meer terug gekomen.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 09:30

Mijn pony heeft ook van die bulten. Maar dan alleen op zijn buik. De grootste is 7-8cm en 1cm dik. En heel wat van 3-4cm, en nog wat van 1,5 cm. echt heel de buik vol, maar verder niet.
Vorig jaar had hij 1 grote bult, meer niet.

Maar een allergische reactie heb ik ook aan zitten denken, maar geen idee waarvoor. Ik dacht zelf van insectensteken. Maar zeker weten doe ik het niet.

Hij lijkt er ook helemaal geen last van te hebben.

SGWuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 09:22

Hmm...moest een pbtje zijn

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-05 09:44

Mijn DA zei dat ze dat liever niet gaf, vanwege dat het gewoon zwaar is en dat de allergie uiteindelijk toch wel weggaat.

De allergie is inderdaad inmiddels zo goed als weg. Maar ondertussen hebben wij heel toevallig een homeopatisch alternatief gevonden voor het geval dat het weer terug komt, namelijk:

RIBES, dat is een bes die dezelfde eigenschappen heeft als cortisonen.

Ik zal een omschrijving hiervan laten zien:

Citaat:
WERKING
Ribes nigrum is één van de belangrijkste middelen uit de gemmotherapie. Het werkt op de bijnierschors en stimuleert daar de produktie van ontstekingsremmende hormonen. Bovendien bezit Ribes nigrum diaforetische eigenschappen, verhoogt het de werking van de nieren en remt het de vrijzetting van histamine uit mestcellen. Door deze eigenschappen is Ribes nigrum toepasbaar bij diverse aandoeningen, het kan uitstekend met andere gemmotherapeutische preparaten gecombineerd worden.

Citaat:
Indicaties:
allergie en allergische aandoeningen allergische huidreacties eczeem netelroos acne hooikoorts astma bronchitis emfyseem reumatische aandoeningen artritis artrose jicht ischias oedeemvorming t.g.v. verminderde nierfunctie chronische K.N.O.-ontstekingen chronische rhinitis conjunctivitis lokale of gegeneraliseerde ontstekingen gastritis hepatitis ziekte van Pfeiffer pancreatitis migraine he[/[quote]

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 13:11

hey!!!

dan zou je dat dus ook heeeeel goed kunnen gebruiken bij paarden met zomereczeem...

waar haal je die Ribes?

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 15:46

Tyrza schreef:

RIBES, dat is een bes die dezelfde eigenschappen heeft als cortisonen.

Citaat:
Indicaties:
allergie en allergische aandoeningen allergische huidreacties eczeem netelroos acne hooikoorts astma bronchitis emfyseem reumatische aandoeningen artritis artrose jicht ischias oedeemvorming t.g.v. verminderde nierfunctie chronische K.N.O.-ontstekingen chronische rhinitis conjunctivitis lokale of gegeneraliseerde ontstekingen gastritis hepatitis ziekte van Pfeiffer pancreatitis migraine he[/[quote]

zu het haast zelf gaan gebruiken, ben standaard verkouden en heb last van de nasleep van pfeiffer en heb slijtage aan mn knieën

ook zou het wat kunnen zijn voor het dampige paard van mn moeder of voor mn pony met zomereczeem en spat&hko...

waar haal je het? en wat kost het?

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-05 16:28

ellepel schreef:
hey!!!

dan zou je dat dus ook heeeeel goed kunnen gebruiken bij paarden met zomereczeem...

waar haal je die Ribes?

Ik denk wel bij elke winkel die homeopatische spulletjes verkoopt? Ik heb het van Bonusan (www.bonusan.nl)

Toevallig ben ik er vandaag ook mee begonnen voor een paard met exceem, dus ik hou jullie op de hoogte hoe dit gaat

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 18:31

ik ga morgen op zoek, wil het absoluut proberen....

hoe zou je de dosering moeten doen als ik gewoon een flesje voor mensen haal?

denk gewoon hetzelfde he? ik doseer met homeopatische mensenmiddeltjes nooit hoger voor dieren hoor..

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 18:40

jeetje zeg..schijnt wel een wonder middeltje te zijn he?
wat ik wel niet tegenkom zeg over dat spul...

http://www.fruitbedrijfgoense.nl/gezondzwart.html

het word ook al aangeraden bij paarden met chronische mok!
bij artrose word het al voorgeschreven...

het zit ook verwerkt in myo-cure van vsm...

goh....

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-05 18:41

Jaja, ik heb weer es wat gevonden

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 18:51

hoe kwam je daarbij zeg?

de prijs is niet eens zo gek dus ga morgen echt een flesje halen..
mag m'n pony mooi proefkonijn zijn.