mini paard zeer ziek....help!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

timilon

mini paard zeer ziek....help!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-08 18:29

mijn vader en zijn vriendin hebben sinds november 3 mini paarden.
1 merrie had al wat verhoging toen ze kwam,de verkoper gooide het op stress...
de verhoging ging niet weg en werd flink koorts(39,5 met pieken tegen de 40).
de veearts is geweest,ze heeft 3 antibiotica-kuren gehad(oraal) en 2 koortsverlagende kuren.
de koorts zakte wel,maar ging niet weg.
daarna heeft ze zo'n 7x antibiotica in het bloed gekregen,maar ook hiervan is de koorts niet verdwenen.

de veearts heeft bloed afgenomen,en ze had een eiwittekort.
hoe dat kan weten ze nog niet,en er is weer bloed afgenomen waarvan we eind van de week de uitslag krijgen.
de merrie is inmiddels erg mager geworden,en heeft sinds vandaag neusuitvloeïng.
droes en dergelijke had nu wel duidelijk moeten zijn,aangezien het al 5 weken duurt.
de koorts is 2x 1 dag weg geweest,om daarna in volle hevigheid teug te keren.
ze hoest niet en eet goed.
de merrie is een half jaar oud en nog niet geënt,dit kan nu ook nog niet ivm de koorts.

heeft iemand enig idee wat het zou kunnen zijn?ik ben namelijk uit gedacht(en ja,de veearts zou het wel moeten weten maar die weet het ook niet)
achteraf praten heeft geen zin,we hadden de pony bij aankomst niet moeten accepteren etc etc,maar daar hebben we nu niets aan.
ik vind het erg vreemd dat de pony's niet geënt zijn,maar ook daarover hoeven we het niet te hebben.

giotto

Re: mini paard zeer ziek....help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 20:29

Rhino?

Sannessep

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 20:33

Eh... erg lastig! Je zou toch verwachten dat een dierenarts dit op kan lossen.. als zij al voor een raadsel staan, dan wordt het voor velen van ons ook wel moeilijk denk ik.

Suikerziekte misschien? Dat zou wel uit de bloeduitslag moeten komen, maar volgens mij veroorzaakt dit normaal gesproken geen koorst (misschien als het al in een verder stadium is...?).

Volgens mij duidt koorst op een ontsteking ergens in het lichaam, misschien aan de lever of pancreatitis of zo? Weet niet of dat bij paarden ook net zo voor komt als bij mensen...

Houd ons op de hoogte, sterkte en succes!

Ramara

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 16:59

Ik heb wel even een paar vraagjes Vork :
Heeft ze het denk je pas opgelopen bij jullie of zou ze het al (veel) eerder hebben gehad?
Naast dat ze goed eet; urineert en mest ze goed?
Weet je ook wat ze daar at en wat ze nu te eten krijgt? En staat ze 24 u/dag buiten?
De andere pony's hebben neem ik aan geen problemen/verschijnselen?
Hoe zijn der hartslag en ademhaling? Heeft ze moeite met ademhalen?
Sterkte en hopelijk komen ze er nog achter wat het nou is!

timilon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-08 18:49

@ ramara:

ze had het al voordat ze hier kwam,de verkoper kwam erachter doordat d'r voetjes warm aanvoelde...
urineren en mesten is moeilijk te controleren,aangezien ze met z'n 3en staan.mest is wel allemaal hetzelfde,weet niet hoe de urine is en of ze ergens moeite mee heeft.
ze kreeg daar hooi en granenmix,dat krijgt ze nu ook.
ze kwam met de andere merrie uit een natuurgebied,dus toen alleen melk en gras.
ze staan in een grote stal,en worden per dag ongeveer zo'n 5 uur naar buiten gelaten op een zandpaddock.
hartslag en ademhaling goed,hoewel ik vind dat ze wel een tikkie "pompt",de veearts zegt er niets over.

de koorts zou inderdaad op een ontsteking wijzen,maar dan had dat in het bloed ook goed zichtbaar moeten zijn,en dat is niet zo.

pri_lady

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 19:08

natuurgebied, teken, ziekte van Lyme??

Roep ook maar wat, misschien kunnen ze dit ook uit het bloed halen, wat nog in het lab ligt.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 20:42

Lijkt een klein beetje op het verhaal van mijn Haflinger zo'n 4 jaar geleden. De DA dacht dat het griep was (hoge koorts) en heeft AB en koortsremmers gespoten daarna ook nog een aantal dagen peniciline gespoten maar ik dacht niet zo veel als bij jouw paardje, weet het niet meer precies.
Na twee weken bleek dat het toch droes was. Hij is er 5 wk. heel ziek van geweest omdat de ontsteking niet open wilde breken. We waren bang dat het was ingekapseld door de AB.

Hoe weet je zeker dat het geen droes is? Is het bloed ook gecontroleerd op droes? Verhoogde eiwitten in het bloed kan ook duiden op een bacterie dacht ik.
Wat zegt de DA er verder van?

scoopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 12:46

verslagen droes?

timilon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-08 22:21

nou,uit het bloedonderzoek is naar voren gekomen dat de merrie onder de wormen zit,o.a bloedwormen.
ze heeft een sterke wormenkuur gehad,en weer een injectie(de wormenkuur ook voor de andere 2,de injectie weet ik niet wat het was ik denk AB)
de veearts staat echt voor een raadsel,en komt morgen weer.
de wormen staan niet in verband met de koorts.
de eiwitten waren juist te laag,een ontsteking is niet gevonden in het bloedonderzoek.
ik zat zelf inderdaad te denken aan droes,maar dan had ze daar nu al andere tekenen van moeten hebben(slechter eten etc)
rhino is ook door m'n hoofd gegaan,en zelfs t exotische paardenpest.
maar ja,als zelfs de veearts voor een raadsel staan,dan weet ik het al helemaal niet meer.
ik ben bang dat dit of nog heel lang gaat duren met eventueel een opname in de kliniek,of dat ze het niet gaat redden...

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 22:24

als jullie AB blijven geven toont de droes niet, die onderdruk je zeg maar steeds. even vragen of ze daar op getest kan worden lijkt me slim.

timilon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-08 22:29

ja,ik zal het morgen tegen de eigenaresse zeggen.
ze staat nu wel 3 weken zonder AB overigens.

_bloempje01_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 22:31

hoop dat er snel word gevonden wat het nou is... succes ermee

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 22:31

oke... mm moeilijk hoor. werd het wel iets beter met de AB? kreeg ze minder koorts? meer eetlust? fitter?

timilon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-08 22:38

de koorts was ook met de AB wisselend,maar niet boven de 39,ze stond vandaag op 39.8.
haar eetlust,tja,ze eet wel alles op maar is traag.
ik heb haar nog niet "fit"gezien,maar ja,we kennen haar ook alleen maar als een ziek paardje.
in het begin was ze al wel het rustigste van de 3,en had toen verhoging.
opvallend is wel dat ze nu veel ligt,maarja ze is ook echt mager,we voeren nu natuurlijk in principe de wormen...

Mjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 22:43

suikerziekte kan niet, er is maar 1 paard bekend met diabetus type 1 andere paarden niet zoiezo brengt dit absoluut niet deze klachten teweeg....

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 22:43

en de andere 2, zijn die wel gezond? droes is erg besmettelijk, dus dan zouden de anderen het misschien ook moeten krijgen.

heel vervelend dat het paardje zo lang zo ziek is.
misschien een idee om het met de verkoper over de dierenartskosten te hebben?

sterkte ermee!

timilon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-08 22:45

we hebben ook geen moment aan suikerziekte gedacht...
maar wat het dan in vredesnaam wel is,het is zo'n zielig hoopje paard.

de andere 2 zijn springlevend,hoewel de merrie afentoe een droge kuch laat horen maar volgens de veearts hangt dat in de lucht.
ze hebben het met de verkoper inderdaad al over de dierenartskosten gehad,de verkoper was daar heel positief over maar ik heb mijn twijfels,maar dat is een persoonlijk gevoel.

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 23:08

dat de andere 2 geen droes hebben hoeft niet te betekenen dat de andere pony het niet heeft. de 2 andere kunnen het eerder hebben gehad.
lastig hoor...

timilon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-08 23:10

ze hebben overigens ook niet altijd met z'n 3-en bij elkaar gestaan.
de 2 merrie's zijn opgegroeit in een natuurreservaat,het hengstje is bij de fokker thuis gebleven.
rhino of droes is ht meest voor de hand liggende,maar de veearts zal daar toch ook als eerste aan denken?

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 10:29

Als ze vol zit met wormen zou er ook een ontsteking aangetoond moeten kunnen worden via het bloed.
Er is trouwens ook een 'broertje' van de Droes en die geeft in het bloed wel 'Droes' aan maar geeft geen zichtbare ontstekingen.

Die van mij had een giga bult bij z'n keel maar eten bleef hij mee doorgaan.

Misschien eens advies vragen bij Erik Laarakker?!

amazone77

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 10:40

misschien een buikvlies ontsteking?
als ze wormen heeft gehad,dan is er een kans dat de darmen wat beschadigt zijn,en de darm wand kapot is,daardoor sijpelt dan vocht naar de buikholten,en kan het gaan ontsteken.

maar het zou ook heel goed een virus kunnen zijn,en dan is het juist weer niet goed om de koorts te onderdrukken.
moeilijk gissen hoor,maar ik hoop dat je paardje zeer snel weer beter zal zijn.
heel veel succes.

Ramara

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 14:34

Stonden er in dat natuurgebied ook andere dieren?

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 14:38

Bizar. De DA heeft niks gediagnostiseerd en er maar onbeperkt antibiotica in gegooid? Lekker is dat!

misschien is er iets met de nieren aan de hand ivm de eiwitten? Bloed onderzoek?

Infectievormingen? Chronische ontstekingen ivm verhoogde eiwitten? Zo ja, dan kan antibiotica helpen, maar zo veel?

Ik hoop dat je eerst ontdekken zult wat het dier mankeert voor het medicatie krijgt.

Oke, ik lees nu dat je bloed hebt laten trekken. Misschien even de uitslag afwachten. Klinkt wel alsof het dier erg verwaarloosd is geweest. sterkte!

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 15:02

toen mijn paard bloedwormen had was haar leveer aangetast. maar ze was niet zo ziek, was er snel bij

timilon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-08 20:14

ik heb geen idee of er in dat natuurgebied ook andere dieren stonden,naar mijn weten alleen een kudde pony's...
nogmaals,de eiwitten waren TE LAAG.
dat is dus het rare,ze stikt van de wormen,maar een ontsteking is er niet gevonden.vandaar dat de veearts er ook niets van snapt.
de koorts is nu gezakt naar 38.2,maar ze krijgt elke dag een injectie dus het kan goed zijn dat het weer omhoog gaat zodra dat stopt.
bij een dier dat al zo'n tijd koorts heeft word er hier inderdaad eerst koortsverlagers en AB gegeven,zodat het dier hopelijk aan kan sterken voor verder onderzoek.
dat is ook de bedoeling,verder onderzoeken zodra de wormen weg zijn.
oja,het bloed stolde te snel,vandaar dat ze nu niet verder konden onderzoeken,dan zouden ze het beestje echt leeg moeten trekken.