dikke, ontstoken manenkam....

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ellepel

dikke, ontstoken manenkam....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-05 14:54

geweldig weer.... Boos!

mijn pony schuurde maar heel licht, en ik dacht dat het allemaal dus best nog wel goed ging met z'n zomereczeem
nou niet dus!!

kom net bij m'n pony, zet hem op stal en ja hoor, manenkam twee keer zo dik als normaal, helft van de manen eruit geschuurd en de hele boel ontstoken
zo in 1 dag dus komt dat opzetten.

ik weet dat m'n applause ( zo heet m'n pony) zomereczeem heeft, en hij schuurde heel licht, maar vind het zo raar dat die manenkam zo ineens ontzettend dik is, net iets onder de manen, op z'n hals, je voelt gewoon dat de huid verdikt is, wat? je ziet het ook.

het voelt wat warm aan, de huid is ook vochtig en d'r zit zo hier en daar wat pus op.net aslof er van binnenuit iets naar buiten wil zo lijkt het wel, heel apart.

maar hoe zit dat nou? heb net een kennisje van me verteld en die zegt dat dat ook een teken is van beginnende hoefbevangenheid?
heb een flesje hydrocortiderm gekregen van de veearts, maar vraag me af of d'r niet toch nog iemand wat aanvullende info voor me heeft.

oh ja, hij staat in de wei, niet in t vette gras krijgt op het moment geen krachtvoer, en straks gaat hij dus maar even de bak in, denk dat dat al wat helpt..
iemand verder nog tips?

ellepel

Re: dikke, ontstoken manenkam....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-05 21:45

niemand een tip?

radje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-05 13:35

hoi

mijn vroegere pony had ook manen eczeem en ook last van die dikke manenkam.
ze ging om 10 uur de wei in en half vier eruit ( dus na zons opgang en voor zons ondergang)
Ze stond ook altijd netjes om half vier voor het draadje op me te wachten.
Liet ik haar een uurtje langer lopen ging ze kapot van de jeuk.

ik gaf haar in de periode van februari tot oktober appelazijn met knoflook.
in de staart en manen spoot ik fenolol.

en als ze toch nog jeuk had hydrocortiderm (vetaderm)
Dat mag je alleen niet constant gebruiken en niet als je pony drachtig is.

Aan het eind van de zomer had ze dan toch nog manen en een staart over gehouden.

Als je bang bent voor hoefbevangen, dan ff de DA vragen.
maar denk toch dat het van eczeem komt.

Jemawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-05 13:44

Dat het een teken van beginnende bevangenheid zou zijn, heb ik nog nooit van gehoord. Een dikke manenkam kan wel een voorbode zijn, maar meestal is het dan ook keihard. Zeker niet zoals jij beschrijft. Als je pony verder goed op gewicht is zou ik me er niet al te druk over maken.

Kan dit iig niet helemaal plaatsen met zomereczeem, alleen dat het zo plotseling dik is. Vreemd hoor.
Is het trouwens plaatselijk of de hele manenkam?
Heeft de veearts verder niks gezegd wat het zou kunnen zijn?

Heb helaas verder geen tips voor je..

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-05 13:56

wat dik is op de manenkam is ongeveer een tien centimeter voor de schoft, en dan twee stukken van elk een centimeter of vijftien lengte.
twee ovale plekken zeg maar, en het jeukt!!!

vind het zo apart omdat het net lijkt alsof er allemaal rommel inzit die eruit moet, heel, wazig, zullen wel afvalstoffen zijn denk ik.
ik heb dit ook nog nooit zo gezien bij een dier met zomereczeem, dan was het meestal over de hele manenkam, en niet alleen op 2 plekken.

de veearts zei d'r niet zoveel van eigenlijk, is ook niet geweest, ben er zelf even langsgefietst.. met de hydrocortiderm zal t wel snel afzakken hoop ik..

octavodia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-05 15:37

Boos! JA toch wel zomerexceem, zo begint het bij mijn paard altijd, kan in 24 uur op komen zetten, manenkam wordt hard, komen blaasjes op, jeuk,plekjes exceem, schuren..en daar komen weer de mugjes op af ...dus Boett om zodra ik merk dat de manenkam hard wordt. Die van mij krijgt de kuren van leen Taal, en heeft een stukje in de manenkam verhard , na strooien van kunstmest door de boer op het land, en na de wormspuit..helaass,. Maar het blijft bij dat ene stukje,ookzo'n centimeter of 20..dat is hard met blaasjes en het jeukt...voor de rest heeft ie nergens last van..ongelovelijk, vorig jaar was hij al helemaal kapot geschuurd ondanks de boett. Het komt echt van binnenuit he, toxineopslag in het bindweefsel/vetweefsel...nu er met het koude weer even minder mugjes zijn is de jeuk eraan ook minder...maar komen de mugjes er nog eens bij dan is het voorhem echt vreselijk, dan pak ik hem weer helemaal in. Voor mij geen hydrocortiderm meer, hij zat vorig jaar onder de harde bindweefsel bulten..prednison en hydro tegen de jeuk, een en al ellende. Dit jaar heeft hij wel bindweefselbultjes erbij gekregen maar dit kwam duidelijk door de kunstmest, binnen 24 uur zat hij vol, net als dat stuk manenkam. De bultjes trekken weg, en hopelijk dat stuk manenkam ook nog, ben nog bezig met een pastakuur, en hij knapt er zienderogen van op.Mijn DA zei dat de meeste DA er weinig van weten , zomerexceem, maar het wordt nu wel langzaam maar zeker duidelijk dat het van binnenuit komt, dit komt wel vaak door omstandigheden van buitenaf, waardoor paarden bijvoorbeeld eenverstoorde leverfunctie/stofwisseling hebben, het mugjes verhaal is achterhaalt, maar het is wel zo dat de mugjes de zaak behoorlijk kunnen verergeren.Succes met je paard, zomerexceem wordt ook meestal elk jaar iets heviger, dus vandaar dat hij misschien nu begint met die verdikte manenkam...die van mij had het vorig jaar heel erg....
Laatst bijgewerkt door Jantien op 16-05-05 10:37, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Het verhaal van je post aangepast zodat het er nu maar 1 keer staat ipv 4x ;)

octavodia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-05 15:38

huh? ging iets mis met het verzenden, hoe kan dit nu weer?

Jemawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-05 15:55

Je post is vervierdubbeld geloof ik Knipoog

Ik wist niet dat dit ook bij zomereczeem hoorde, zoals ellepel beschrijft lijkt het meer op een ontsteking? Omdat er ook pusvorming bij is, of begrijp ik dat verkeerd?

Zou je het niet prettiger vinden om de DA even te laten kijken?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-05 18:57

hahah wat een lang verhaal zeg!!!

ehhh ik doe niet aan dierenartsen tenzij het echt noodzakelijk is..
heb gelukkig zelf een en ander staan aan medische spulletjes die goed werken.plus gelukkig goede inzicht en ervaring...

( erg he?) Clown

vandaag was t dus dan ook bijna weg!
nog minimaal verdikt, heb het gisteren namelijk eerst goed afgesponst met water met dettol erin , dettol ontsmet heel goed, prikt niet en hoef je niet uit te spoelen.
daarna de hele boel goed ingesmeerd met een laagje betadinezalf.

de zwelling was dus weg, nu alleen nog de huid die dus reageerd, en licht ontstoken is, maar daarvoor is geen veearts nodig hoor, is alleen gewoon typisch nat eczeem die je ziet, en daarvoor werkt de hydrocortiderm heel goed.

vanaf gisteren meteen maar weer begonnen met biergist tabletten voor t helpen zuiveren van de huid, dagelijks 12 tabletten door een beetje gesneden appel en gelukkig eet hij dat zo op.

hoop dat het goed blijft gaan, enige verband die ik wel zie is dat ze net op een nieuw stukje weiland staan, misschien toch teveel gras ineens?

sassefras

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-05 09:52

hoi,

ook wij hebben inmiddels drie kuren van leen taal gegeven, maar dyggur jeukt erger dan ooit. op mijn vraag aan hem nu verder kreeg ik een behoorlijke vieze smaak in mijn mond. ik heb nergens verstand van, dierenartsen weten helemaal niks.

het komt volgens hem door het ontwormen, op mijn reactie of hij dat niet handig vond te vermelden voordat je er zo,n zevenhonderd euri er door heen draait werd de telefoon erop gesmeten.

ik ben genaaid, zo heet dat volgens mij ???? en hij is binnen

sass

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-05 11:35

ellepel schreef:
hahah wat een lang verhaal zeg!!!

ehhh ik doe niet aan dierenartsen tenzij het echt noodzakelijk is..
heb gelukkig zelf een en ander staan aan medische spulletjes die goed werken.plus gelukkig goede inzicht en ervaring...

( erg he?) Clown

schande Knipoog . Maar zo werkt het bij mij vaak ook hoor.....
klinkt alsof je iets goed hebt gedaan voor 'm!

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-05 11:38

sassefras schreef:

sass

ik zou hem schrijven dat je naar een consumentenprogramma stapt (en doen ook, dit soort praktijken deugen toch niet? En je kan tenminste iemand fatsoenlijk te woord staan...). Wie weet krijg je dan nog iets van je geld terug en kan je daar een goede exceemdeken voor kopen!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-05 13:21

ja ga naar radar of kassa ofzo!

enige wat ik weet van dat soort mensen is dat ze werken met kruiden en mineralen/vitamines die sterk reinigend werken op het lichaam.

nou dat kan ikzelf ook wel bedenken, dus vandaar dat ik op kleine schaal m'n pony ook wat reinigende dingen geef, heb trouwens wel het
idee dat het werkt.

over z'n manenkam..die is trouwens nog wel wat verdikt, maar de huid is nu wel rustig en het jeukt ook een stuk minder, zie hem tenminste niet meer met zijn achterhoeven op z'n hals krabben.
Lachen

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-05 15:01

vind met exceem het vaak allemaal zo vaag...probeer dit, probeer dat....en uiteindelijk zit je nog met hetzelfde probleem en ben je veel euro's armer en zij rijker!

ik gebruik klitwortel als een pony zich ietsjes schuurt..., maar voor exceem zal dat wel niet helpen.

jollyjoker

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-05 15:50

Iedereen is zo enthousiast over die Boettdeken, nou ik niet! Mijn Pony schuurt net zo hard met deken als zonder!!!! Gevolg dat deken al gauw stuk was. Is nu wel gerepareerd maar mijn moppie blijft gewoon op stal (5mx3m) en gaat alleen bij regen of enorme wind naar buiten. Zijn manenkam zet ook op als hij jeuk heeft, en hij wordt echt niet te genieten zo sjaggie!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-05 16:12

anke:

ik heb ook klitwortel, maar dat haalde dus weinig uit, eerst dacht ik van wel, maar dan toch ineens die ontstoken boel..
ik heb de fles ook maar even weggezet..

dagmach

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-05 18:19

Al dat gedoe over van binnenuit,kijk nu eens goed naar het weer en de mugjes!!

Vrijdagavond-een enorme zwerm boven mijn dier en reageert geiriteerd
Zaterdag-manenkam begint inderdaad wat plooien te vertonen
Zondagochtend-halsdeken af,huid is iets aangedaan en ook een plekje met een gat waar pus uitkomt.Ook zijn de mugjes waarneembaar en wordt ook de mens erdoor gestoken(bultjes op voorhoofd)
Maandag-rond de 15 graden,nog steeds en vochtig en tijdens het opzadelen alweer schuurneigingen.

Voor mij is het zo duidelijk!!!!
Heb een gezonde pony,zit goed in zijn vel,is niet te zwaar,krijgt een strookje gras en geen bijvoer en begint te kriebelen als die kleine witte (soort fruitvliegjes) mugjes waarneembaar zijn.

De theorien klinken vaak mooi maar is geen bewijs voor.

Daarom proefondervindelijk bewezen!!!

Het is een welisware misschien overdreven reactie op het steken van dit mugje.
Ja,waarom krijgt de ene mens een bultje en de andere een enorme grote bult van een steek van een mug?
Net als bij je paard weten we dat gewoon niet.

Daarom,nu smeren en de boett-deken op en laat je verder geen geld meer uit de zak kloppen.
En erger nog,je elke keer weer hoop geven.

Groet Dagmach

sassefras

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-05 18:22

ik denk dat ik na tien jaar inderdaad alles wel geprobeerd heb, maar als niemand het doet weet je ook niks toch ?????

boetdekens heb ik genoeg, en dat werkt naar mijn idee inderdaad toch het beste.

t is hier net plopsaland met al die jassen nu

sas

Josefien

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-05 20:29

ik heb je ge pb-t sassefras.

Nog geen schuurneigingen aan dit front en ik ben nu klaar met de 4 injecties Traumeel..ik geef wel zomereczeemkruidenthee (elke dag een scheut over de granenmix+ van Subli) en etherische olie van knoflook, smeer de buitenkant in met Insicalm van Volatile dus ik doe er wel wat aan, hoor. En de HH deken op natuurlijk! Haha!

liesbethb

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-05 23:08

dagmach schreef:
Al dat gedoe over van binnenuit,kijk nu eens goed naar het weer en de mugjes!!

Vrijdagavond-een enorme zwerm boven mijn dier en reageert geiriteerd
Zaterdag-manenkam begint inderdaad wat plooien te vertonen
Zondagochtend-halsdeken af,huid is iets aangedaan en ook een plekje met een gat waar pus uitkomt.Ook zijn de mugjes waarneembaar en wordt ook de mens erdoor gestoken(bultjes op voorhoofd)
Maandag-rond de 15 graden,nog steeds en vochtig en tijdens het opzadelen alweer schuurneigingen.

Voor mij is het zo duidelijk!!!!
Heb een gezonde pony,zit goed in zijn vel,is niet te zwaar,krijgt een strookje gras en geen bijvoer en begint te kriebelen als die kleine witte (soort fruitvliegjes) mugjes waarneembaar zijn.

De theorien klinken vaak mooi maar is geen bewijs voor.

Daarom proefondervindelijk bewezen!!!

Het is een welisware misschien overdreven reactie op het steken van dit mugje.
Ja,waarom krijgt de ene mens een bultje en de andere een enorme grote bult van een steek van een mug?
Net als bij je paard weten we dat gewoon niet.

Daarom,nu smeren en de boett-deken op en laat je verder geen geld meer uit de zak kloppen.
En erger nog,je elke keer weer hoop geven.

Groet Dagmach

mmmm zo te horen is die boett deken toch wel een collectors item als je een paardje hebt dat jeuk heeft van die vliegjes... zoals mijn lieve Shetlander...
Zouden ze die ook hebben in zijn maat? en hoe duur?..

Dagmach waar smeer jeje paard mee in? dan kan ik dat ook eens proberen, mijn shetlander heeft precies dezelfde symptomen zoals hierboven werd vernoemd!

Alvast bedankt.

Rosemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 16:28

Kijk een bij www.IJslandershop.nl

Daar hebben ze volgens mij ook dekens in kleine maten. En er is ook iemand die speciaal voor shetlanders dekens maakt (ook gewone dekens, maar ook de eczeemdeken. Zij kon ze nergens vinden en is toen maar voor zichzelf begonnen!) Dus even spitten op internet Liesbethb! Koop geen deken bij Divoza: zijn veel duurder dan de andere!

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 13:04

Josefien schreef:
ik heb je ge pb-t sassefras.

Nog geen schuurneigingen aan dit front en ik ben nu klaar met de 4 injecties Traumeel..ik geef wel zomereczeemkruidenthee (elke dag een scheut over de granenmix+ van Subli)

Hoi Josefien en anderen.

Ook ik zit met een paard wat op van alles en nog wat reageert met een dikke manenkam incl. plooien.
Misschien nog een tip.
Mijn merrie reageert superheftig op alle soyaprodukten.
De granenmixen van Subli bevatten ook gemodificeerde soyaprodukten.
Volgens hun adviseur doen ze het omdat dan het graan mooier glimt en het oog van de klant wil ook wat volgens hem.
Volgens een medewerker van een CTA hier in de buurt zijn er veel meer paarden die op soya reageren dan dat men vermoed.
Verder reageert mijn merrie sterk op weidegras.
Ik hou haar op hooi tot begin juni. Dan pas gaat ze gerantsoeneerd in het gras. Scheelt enorm met het zwellen van de manenkam.

Groetjes, Henny

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-05 15:46

mijne krijgt nu granenmix van havens, zit blanke/zwarte haver in, gerst mais en tarwe.
veel energie en weinig eiwit, hij doet t er prima op, ik rijd vrij veel op het moment dus een beetje krachtvoer mag hij wel hebben.

verder geen toevoegingen zit er in dat voer, puur graan. ook hij reageerd op gras, ban al blij dat ze nu op een stuk minder staan.
en idd dikke manenkam word alweer minder.

je verhaal over soya klinkt me erg bekend in de oren, ik voerde structuurmuesli en daarvoor de gewone muesli van subli en zag dat er inderdaad gemodificeerde soya inzit,toen ik ging zoeken op internet daarnaar kwam ik ontzettend veel info tegen over mensen met diverse huidaandoeningen vanwege die soya....

dus dat voer ook maar weer de deur uit gedaan...
nu puur die granenmix naast zijn hapje gras en tot nog toe gaat t redelijk...

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 16:01

Citaat:

Daar wil ik toch nog wel even op reageren... want hoezo? Taal geeft geen garantie dat hij het zomereczeem geneest en je maakt zelf de keus om zijn kuur te gebruiken. Net zoals je zelf de keus maakt om andere, vaak ook totaal niet werkende middelen, te kopen bij ruitersportwinkel of paardendrogist...

Ik wil hier overigens niet mee beweren dat meneer Taal het licht uitgevonden heeft, of dat het niet behoorlijk beroerd is als je in je hoop en verwachting teleurgesteld wordt... maar omdat zo maar iemand roekeloos 'de schuld' te gaan geven, dat lijkt me niet erg reëel...

Josefien

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 21:27

ellepel schreef:
mijne krijgt nu granenmix van havens, zit blanke/zwarte haver in, gerst mais en tarwe.
veel energie en weinig eiwit, hij doet t er prima op, ik rijd vrij veel op het moment dus een beetje krachtvoer mag hij wel hebben.

verder geen toevoegingen zit er in dat voer, puur graan. ook hij reageerd op gras, ban al blij dat ze nu op een stuk minder staan.
en idd dikke manenkam word alweer minder.

je verhaal over soya klinkt me erg bekend in de oren, ik voerde structuurmuesli en daarvoor de gewone muesli van subli en zag dat er inderdaad gemodificeerde soya inzit,toen ik ging zoeken op internet daarnaar kwam ik ontzettend veel info tegen over mensen met diverse huidaandoeningen vanwege die soya....

dus dat voer ook maar weer de deur uit gedaan...
nu puur die granenmix naast zijn hapje gras en tot nog toe gaat t redelijk...

Ellepel, hoe heet die havermix die je nu geeft? Ik heb ook een Havens dealer in de buurt en ik ga daar dus de volgende keer naar toe!! Ik moet trouwens extra oppassen met eiwitten want onze New Forest is hoefbevangen sinds een week. Ik wil hem dan ook op zeer eiwitarm voer zetten en een kale wei (nu heb ik 2 eiwitgevoelige gevallen..) Verdrietig