Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

. Op het ijzer in het midden waar de band tegen de slokdarm keel klemt hoopte vuil, zweet en haren op wat ging schuren. Door dat elke dag eraf te krabben konden de wondjes genezen en bleven ze weg. Maar het beste wat ik voor hem heb gedaan is verhuizen naar een privestal (veel meer rust) en dat ding afdoen. Ik heb hem nu 2 jaar, de band is nu anderhalf jaar eraf en hij heeft nooit koliek gehad. Meestal hebben luchtzuigers geen koliek van het luchtzuigen zelf maar van de oorzaak van het luchtzuigen zoals een maagzweer of zweer in de 12 vingerige darm. Je kan dus eens proberen met een kuurtje voor de maag en dan die band aflaten. Maar anders kan ik alleen die luchtzuigband adviseren die ik gebruikte. Toen ik dei schoon hield had hij er geen last van en hij kon ook niet luchtzuigen met dat ding.
!
Maar uiteindelijk is het een kwestie van uitproberen. Als je een luchtzuigband gebruikt zal elke keer dat je die band af doet je paard gelijk beginnen met luchtzuigen. Als hij dan zoveel kan zuigen als hij wil zal dat vanzelf minder worden.