Kale oogjes en plekjes veulen + foto's? Herkent iemand dit??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MaiNat

Kale oogjes en plekjes veulen + foto's? Herkent iemand dit??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-06 19:14

Ben nu al bij 3 dierenartsenpraktijken geweest en niemand weet het Verdrietig
Foto's anderhalve maand terug, net geschoren voor sebacilkuur
Afbeelding
en recent, valt niet heel goed te zien maar al het haar van d'r snoet is weg en d'r zijn zwarte plekjes gekomen van het schuren, niks helpt > sebacil, azijn dettol, antiseptische spray, zeewater, havermout e.d. en weet niet wat ik nog meer kan proberen....
Afbeelding

Maaikietje

Re: Kale oogjes en plekjes veulen + foto's? Herkent iemand dit??

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 19:18

Is hij niet gewoon aan het verharen?
En heeft hij daarom jeuk?

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 19:26

Zomereczeem???
Het lijkt er in ieder geval zeer sterk op.
(Het is wel een heel jong dier om dit al te krijgen, maar niet onmogelijk. Het zusje van mijn paard had het al voor haar eerste verjaardag, en ik heb ooit een veulen van enkele maanden gezien die het ook al had.)

MaiNat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-06 19:27

Was het maar waar, maar dat is het 100% niet, aangezien er ook geen nieuwe haren bijkomen en het al kaler wordt. Ik zal vanaaf ff duidelijker foto's maken.

Relien

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 19:30

elk veulen word toch kaal rond de ogen en mond in het begin.. bedoel k vind de foto;s en ook niet vreemd uit zien..
trouwens wel leuk die manen van dat paardje op de 2e foto

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 21:25

Ze raakt gewoon haar veulenvacht kwijt.
Als je goed kijkt op de bovenste foto, zie je een stukje vacht in dezelfde kleur als de rest van haar vacht.
Ik denk dat ze gewoon aan het verharen is.
Ze is op haar hoofd ook niet geschoren, en ze krijgt gewoon een donkerder kleurtje.

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 21:26

Ik denk hetzelfde als Dundijk..

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 21:28

lijkt er inderdaad wel gewoon op alsof het veulenhaar eruit gaat en plaats maakt voor de wintervacht straks?

maar...die zwarte plekjes herken ik, die heeft de mijne ook, en dat is zomereczeem....
kijk in elk geval eerst heel goed na of je dier wel goed eten krijgt, lekker grof wat ouder hooi geven en goede veulenbrok lijkt me ook wel op zijn plek...

heb je al bloedonderzoek laten doen?

amy_leftover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 21:29

volgensmij raakt ze gewoon d'r veulenvachtje kwijt.
Ik zie ook niets vreemds op de foto's ofzo, ik ben benieuwd naar duidelijkere foto's.

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 21:51

Als dit veullie gewoon zou verharen, denken jullie dan niet dat toch minstens 1 DA die de TS heeft geraadpleegd dit zou hebben opgemerkt? Blond
Lijkt mij dat ze dat veulen niet zomaar met sebacil en allerhande troep gewassen/ingesmeerd hebben.

(Zomereczeem zou dan wel weer iets kunnen zijn dat een DA mist, de meeste hebben er namelijk geen enkel besef van dat dit ook bij veulens voorkomt, en blijven vasthouden aan die 2 jaar grens)

MaiNat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-06 22:31

Idd ga ik niet met sebacil wassen als het niet nodig is, voordat ze kale oogjes kreeg jeukte ze enorm en moest ik r op aanraden van de DA wassen. Vind het verschrikkelijk want het is vergif maar ja. Filmpje schuren van 2 maanden terug. http://www.zippyvideos.com/553151237584 ... uren_0002/
De foto's van vanaaf:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Ze heeft ook kale plekjes op d'r voorhoofd, maar ik moet zeggen het is al wat minder erg dan het was.

Overdag
Afbeelding

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 23:17

t is wel een droppie he??
ik zou gaan voor een goed bloedonderzoek...kijk na of organen wel goed werken en of er eventuele tekorten zijn...

fotootje van de zwarte plekjes bij de mijne:
http://www.mijnalbum.nl/Foto=3IIS47TZ

wat krijgt ze allemaal te eten dan?

MaiNat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-06 23:24

Ja die plekjes van jou lijken er heel erg op! De DA sloot zomereczeem uit maar goed ik sluit echt niks meer uit en dit komt wel heel overeen. Wat doe jij ertegen? Dat van een bloedonderzoek is wel een heel goed idee, doe ik gelijk de moeder ook.

Ja het is een schat van een veulen Lovers

Ze kreeg sinds vorige week veulenbrok naast weidegang en moedermelk elke dag maar nu krijgt ze veulenbrok om de dag aangezien ze anders te vet word.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 23:30

ik smeerde er gewoon wat vaseline op, t trok niet weg,maar breidde zich ook niet uit...
behandelen met imaverol werkte ook niet,evenals met dettol en andere ontsmettende middelen..
ik heb ook wel zalf geprobeerd tegen schimmel( voor mensen) maard at hielp ook niet...

dat je vuelen nu veulenbrok krijgt is wel goed, extra vitamines kan ze best gebruiken, misschien dat daardoor de plekjes wat minder worden??
als je een bloedonderzoek laat doen, heb je vaak toch wat meer duidelijkheid..

MaiNat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-06 23:41

Idd al die middelen drogen de huid zo uit en is ook niet al te best voor zn kleintje, maar dat vaseline lijkt me ook een goed idee om de huid ff wat soepeler te maken Lachen Nog niet aan gedacht!

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 02:54

Mijn vorige paard had ook altijd van die zwarte plekjes, maar die had absoluut geen zomer exceem hoor!

SONY

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 04:13

Veel paarden krijgen in de zomer witte of zwarte plekjes op het hoofd en voornamelijk rond de neus en ogen. Dit heeft te maken met het pigment in de huid, de pigment waarde in de huid is bij elk paard anders, eveneens hoe elk paard op de zon reageert. Vaak komen de plekjes en verdwijnen vanzelf weer. Bij sommige rassen zie je wel dat het paard sneller last heeft van de zon dan een ander paard, vaak is dit zo als de paarden een droge huid hebben en een dunne huid, zoals bijvoorbeeld arabieren,palomino's (het ras) en voornamelijk albino's. Maar er zijn nog wel meer rassen te noemen. Je hebt ook pigment ziekte (vitiligo) die vaak in de zomer optreed. Maar dit kenmerkt zich vaak door grote witte worden plekken/kringen rond de mond en ogen. het paard verliest in verloop van tijd nog meer pigment op diverse plekken. Het lijkt er trouwens helemaal niet op dat je paardje een pigment ziekte heeft hoor Knipoog

De reden dat je paard jeuk heeft rond die plekjes is omdat het vaak een beetje verbrand, of een witte huid word het dan wat ruw en rood. De huid hersteld dat zorgt voor jeuk, aan jeuk kun je soms dus ook genezing herkennen. En er ontstaat vaak ook vervelling, dat geeft ook jeuk. Vaak jeukt het bij jezelf ook als je verveld, vooral op je rug. Daarna ontstaat nieuwe huid, en dan heeft die, mits die niet weer verbrand er geen meer last van.

Om verbranding tegen te gaan kun je er wat PH neutraal en alchohol vrije zonnebrand cremé opsmeren. Er is ook zonnebrand cremé voor paarden overigens bij de betere ruiterzaken. Smeer er geen oliehoudende producten op, als de huid al verbrand is irriteert dat en geeft prikkeling, ook zorg je er met olie producten voor dat de huid eerder verbrand inplaats van dat je het tegen gaat.

En je paardje is gewoon aan het verharen. Dit begint vaak rond de ogen en neus, vooral bij shetlanders en sommige andere kleine rassen. In jouw geval is de rest al verhaard alleen gaat de verharing op het hoofd wat moeilijker. Je paardje is nog jong en zal wellicht wat meer moeite hebben met de verharing. De (slecht) loslatende haartjes jeuken en daarom schuurt je paardje tegen jou aan of tegen een muur. Om deze loslatende haartjes weg te krijgen.

Mocht hij/zij de verharing nou heel slecht doorkomen dan kan je eventueel wat lijnzaad of luzerne voeren, hierdoor gaat de vacht meer glanzen en gaat de verharing beter.

Let wel op dat je niet teveel zonnebloem olie of lijnzaad olie (plantaardig) geeft want de mestproductie komt ook meer op gang en dus verliest die meer mest en vocht dan je normaal verwachten zou. Daar moet je dus rekening mee houden.

Verder zou je hem/haar nog even kunnen wassen, niet heel ruw maar heel zachtjes masseren, je moet de haren er niet uit trekken of meetrekken ofzo. Als ze droog is kan je haar op de rest van haar lichaam wat roskammen, en op het hoofd met een zacht hoofdborsteltje wat borstelen, dit zal ze wel prettig vinden want dat verlicht de jeuk.

Een bloedonderzoek of dergelijke zou ik alleen aanraden als de plekken zich verder uitbreiden/groter worden en als het in de winter doorzet. Imaverol is een product dat o.a. schimmel tegen gaat, en aangezien dit geen schimmel is, maar gewoon een natuurlijke gebeurtenis, zal imaverol niet helpen, en imaverol toedienen als het paard niet de symphtonen heeft waarvoor dit product gebruikt word is het niet slim om je paard dit te geven, het zal eerder resistentie voor het product opleveren., Dettol is alleen bacteriedodend, opzich niet verkeerd om een keertje te gebruiken maar helpt in dit geval ook niet. Anti schimmel middelen voor mensen zou ik er al helemaal niet opsmeren. Het is immers voor mensen, en de paardenhuid is toch anders.

Zo, dat was het wel Lachen veel sucses nog met je paardje en ik denk dat je ,je helemaal geen zorgen hoeft te maken zoals je hierboven wel kunt lezen. Knipoog Je paardje ziet er trouwens ook leuk uit. Wel goed overigens dat je er toch mee naar de DA('s) bent geweest en hier nog om hulp/advies vraagt! Ja

wonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 08:04

Ze noemen dit in de diergeneeskundige wereld ook wel een zink "brilletje" je ziet het ook wel eens bij honden bij een te kort aan zink?

en anders is het gewoon van het verharen, gewoon even aankijken.....

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 11:20

daantjuhhh schreef:
Mijn vorige paard had ook altijd van die zwarte plekjes, maar die had absoluut geen zomer exceem hoor!

Tja, en de mijne heeft ze ook en bij haar zijn ze wel een uiting van haar zomereczeem. Knipoog
Ze heeft ze net als dit veulen rond haar ogen, aan de zijkant van haar snuit en op haar voorhoofd, het jeukt (dus schuurt ze haar hoofd tegen haar benen) en de haren komen eveneens niet terug. (die verschijnen meestal pas weer tegen de late herfst, als ze haar wintervachtje krijgt)

@MaiNat: als je intresse hebt, wil ik wel ff een fotootje maken van mijn paard, kan je vergelijken.

Ik smeer er trouwens een mengsel van etherische oliën vermengd in olijfolie op. Works like a charm OK dan! (dan is toch tenminste de jeuk weg)

(Dus nu vind ik het advies dat Sony geeft om er geen oliehoudende dingen op te smeren, nogal vreemd. Het lijkt me trouwens geen zonnebrand ofzo (voorhoofd is nogal rare plek om te verbranden hé Knipoog en dit veulen heeft een donkere huid )

SONY

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 13:40

Luckystory schreef:
daantjuhhh schreef:

(Dus nu vind ik het advies dat Sony geeft om er geen oliehoudende dingen op te smeren, nogal vreemd. Het lijkt me trouwens geen zonnebrand ofzo (voorhoofd is nogal rare plek om te verbranden hé Knipoog en dit veulen heeft een donkere huid )

Zo vreemd is dat anders niet hoor, en natuurlijk kan de hoofdhuid verbranden, bij paarden is vaak de hoofdhuid het dunst en dus het meest kwetsbaar. Omdat de huid zou dun is kan deze door de zon geiiriteerd raken en bij paarden met een witte huid verbrand het soms vrij snel. (heb het meerdere malen gezien).

Als je producten als babyolie erop gaat smeren, wat vaak gebeurt dan irriteert de huid alleen maar. Echter ben ik de waarde van etherische olieen vergeten. En inderdaad deze kunnen verlichting brengen aan de jeuk. Overigens denk ik ook dat op etherische olieeen na, je er toch geen babyolie of olijfolie (ja dat gebeurt Knipoog ) op moet smeren.

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 14:05

SONY schreef:
Als je producten als babyolie erop gaat smeren, wat vaak gebeurt dan irriteert de huid alleen maar. Echter ben ik de waarde van etherische olieen vergeten. En inderdaad deze kunnen verlichting brengen aan de jeuk. Overigens denk ik ook dat op etherische olieeen na, je er toch geen babyolie of olijfolie (ja dat gebeurt Knipoog ) op moet smeren.

Olijfolie? Ja dat gebeurd inderdaad, want ik doe dat dus ook Haha!
Voor eteherische oliën heb je namelijk een drager nodig, en olijfolie (zonder pepers of andere kruiden Clown maar wel extra vierge uit Italia) Doet deze job schitterend. Je zou ook jojoba olie kunnen nemen, maar dat is een pak duurder.

Babyolie is dan weer geen succes, PH klopt niet en de jeuk wordt dan zelfs erger.

Over wat je zegt over zonnebrand op zich, geef ik je helemaal gelijk. Maar je wil toch niet beweren dat dit veulen zonnebrand heeft? Want daarin kan ik je dan weer niet volgen.

MaiNat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-06 17:27

Zo wat een reacties waar ik wat mee kan!

Ik weet dat veulens verharen en daarom jeuken maar bij haar zitten zelfs geen haren meer op d'r oogleden en waar ze kaal is op d'r gezicht stopt ze ook niet met krabben. Hoewel nieuwe aanmaak van haren waarschijnlijk ook jeuk met zich mee brengt. Het is zo lastig te beoordelen of het verharen, zomereczeem is of mijt/luis of iets dergelijks is aangezien ik nu al een half jaar met jeuk zit ook bij de moeder van t veulen en bij 2 andere shetten die erbij liepen wat gewoon niet weggaat. Haar heb ik al 2 jaar en zij had nooit jeuk hiervoor vandaar dat ik zomereczeem ook uitsluit. Foto's van de plekken van moeder: http://www.mijnalbum.nl/Album=8BVMR3MH en http://www.mijnalbum.nl/Album=WJDO6VVN
vandaar dat ik vermoed dat het jeuk van het veulen daar mee te maken heeft. De DA sloot ook zomereczeem uit aangezien die vertelde dat het niet kon al binnen een week na de geboorte en heeft afkrabsels genomen van de huid en toen neten bij het veulen gevonden toen en daarom de sebacilwassingen.

Ik ben nu ook doorverwezen naar Utrecht met moeder en kind maar daar moet ik nog over nadenken of ik dat wil aangezien ik het vermoeden heb dat hun het daar ook niet zullen weten en ik alle middelen die er zijn al gebruikt heb (behalve pour on dectomax maar dat durf ik niet bij het veulen aangezien ze zo jong is). Is echt om radeloos van te worden.

Ze is idd ietsje verbrand op d'r neus maar daar heb ik zonnebrandcreme voor.

Tis echt lastig > veulenopfokkorels wel (eiwit gehalte wordt hoger = meer jeuk) of niet (maar dan mist ze essentieele vitaminen en mineralen). Mischien handiger om om de dag te voeren??

@ luckystory ik zou heel graag een foto willen zien van jou paardje want hoewel zomereczeem mij stug lijkt omdat ze zo jong is lijken die plekjes er wel heeeel erg op en sluit ik het niet helemaal uit.

@ Wonen ik zal kijken of ik d'r zink bij kan voeren. Moeder krijgt al extra vitaminen bij gevoerd. Zal ff informeren bij faunaland voor zink voor veulens! Bedankt!

@ Sony bedankt voor je uitgebreide antwoord. Ik heb al zonnebrandcrme maar wie weet moet ik wel een factor hoger gebruiken. Vreemd genoeg heeft ze minder jeuk aan d'r witte bles maar meer aan de ogen en d'r snoet. Ik zal d'r ook wat vaker borstelen. Voor de jeuk op d'r lichaam en kont heb ik er al helemaal geschoren om dat ook te minderen maar d'r hoofd valt bijna niet te scheren. Lijnzaad of zonnebloemolie geef ik niet, dat scheelt! Bloedonderzoek moet ik nog ff over denken aangezien ik eerst toch zink bij wil voeren en dan kan ik alsnog bloedonderzoek doen mocht het nog niet over zijn.

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 18:16

Voilà hier een paar foto's: http://www.mijnalbum.nl/Album=XCZI4QFW

Tja, als je andere pony's het ook hebben dan is het inderdaad wel heel onwaarschijnlijk dat het zomereczeem is. Misschien dan toch een tekort of teveel in de voeding?

MaiNat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-06 18:28

Bedankt het heeft er wel wat van weg. Het blijft lastig vooral omdat er zoveel tegenstellingen zijn maar ik blijf gewoon proberen tot het overgaat Lachen

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 18:30

de plekjes van luckystory en de mijne zijn dus wel hetzelfde vind ik..

ik heb ook nog wat foto's van de plekjes van de mijne;
http://www.mijnalbum.nl/Foto=Z6BQAII7
http://www.mijnalbum.nl/Foto=XHJRTWBB
http://www.mijnalbum.nl/Foto=V8O4GA87

en....mocht het toch interresant zijn:
plekken van vorig jaar met een schimmelinfectie:

http://www.mijnalbum.nl/Foto=8BOMUJAY
http://www.mijnalbum.nl/Foto=WJZQYGJG
is gekomen na veelvuldig behandelen met diverse smeersels na elkaar..de zuurgraad van de huid was zodanig aangetast dat de mijne dus een schimmelinfectie kreeg......

uiteindelijk is het weggegaan na enkele keren wassen met een speciaal middeltje van de dierenarts..( geen idee meer hoe het heette) en extra mineralen bijvoeren..