nee hij doet het op stal.. in die wei schud die ook wel eens maar dan meer van links en dan omhoog uit speelsigheid maar in de stal staat die echt ja te knikken
dan wisselen ze toch niet meer of wel? Nu je dat zegt, hij heeft wel met eten van brokken dat die soms wat brokken laat vallen maar ik heb van de hooi nog geen uitgespuugte ballen hooi gezien..
Mijn beest ging ineens ook erg schudden, precies hoe jij het beschrijft. Eerst dacht ik hey! Sta eens stil! De volgende dag had hij een fietsenrekje en had gewisseld.
Kan dus best zo zijn dat er iets niet lekker in zijn mond zit! Tandarts even laten checken, wie weet wat haken? Of gebruik je sinds kort een nieuw bit of iets?
het is een KWPN. onder het rijden doet hij het niet ik heb de afgelopen 3 weken ook niet gereden. hij is best druk niet echt nerveus. wel is hij een beetje iritant als je hem voert..
onder het rijden doet die het niet echt alleen in de stal. en zoals ik al zei met voeren is hij wel erg ongeduldig en doet hij het ook wel eens.
Last van zijn rug weet ik niet, ik heb hem nu ongeveer 4 maanden en hij is toen hellemaal gekeurd en alles was goed kan dat zo snel veranderen?
hij is wel een stuk afgevallen sinds hij bij ons is omdat hij nu veel al stil staat en ik ben bang dat als ik veel voer hij dan spierbevangen word(dat heb ik ergens gelezen). hij krijgt nu ongeveer anderhalve schep gewone brok van hippo en voor de rest onbeperkt hooi. en hij is 1.62
ook omdat het mijn eerste eigen paard is weet ik nog niet zo goed wat hij nou precies nodig is dus dat is voor mij ook even wennen.
Als hij straks in de lente en zomer weer de hele dag op de wei staat hoop ik dat hij wat bijtrekt en dan ga ik kijken hoeveel hij nou echt nodig heeft.
Ik heb besloten om morgen maar even de dierenarts te bellen om naar zijn tanden te laten kijken, volgens mij heeft hij haken op zijn kiezen en schud hij daarom zo. Hij is ook flink wat afgevallen en heeft nu 's ochtends zijn hooi nog niet op.
dierenarts is vandaag geweest hij had wat haken op zijn kiezen die heeft hij eraf gehaald en hij heeft nog een ontwormingskuur gegeven hopen dat het helpt:)
ik had nog een vraag, mijn paard eet weer gewoon en voelt zich volgens mij weer een stuk beter. Nu is mijn vraag of ik hem misschien nog iets moet bijvoeren omdat hij zoveel is afgevallen.
Hij krijgt nu onbeperkt hooi en ongeveer anderhalve schep brokken per dag. Is er misschien nog iets waar hij dikker van word maar niet dat hij dadelijk spierbevangen word omdat hij teveel suikers ofzo in zijn spieren krijgt.
weet iemand hier iets op?
singasong
Geplaatst: 10-02-10 20:44
Zou je niet eerst even afwachten hoe hij het nu gaat doen hierop?
ellepel
Geplaatst: 10-02-10 20:44
geduld hebben, als je onbeperkt hooi voert dan zit je al goed. nu de haken zijn weggehaald kan hij beter kauwen en zo zijn eten ook beter verteren. dus als je wat gedulde hebt komt hij vanzelf wel weer aan
oke, ja ik zat zelf ook te denken om eerst dit aan te kijken maar ik dacht misschien dat iemand anders wel zou zeggen gelijk iets erbij voeren want ik zou het heel erg vinden als hij nu nog meer afvalt..
Mariposa11
Geplaatst: 10-02-10 20:49
zou idd niet meteen extra gaan voeren, zoals je al zei staat hij nu veel stil, extra voeren is extra energie en die kan hij nu niet kwijt dus idd even wat geduld...
ellepel
Geplaatst: 10-02-10 20:51
nou,alle krachtvoer die je er extra in gaat stoppen bevat natuurlijk weer suiker en als je dier dat niet verbrand met werken of overdag los lopen buiten dan heb je een kansje dat hij last krijgt van de spieren. aankomen gaat niet zo heel snel bij paarden in de winter,dus kijk het gerust een week of 3 aan. zie je dan nog niet dat het beter word dan kun je eventueel kijken naar wat extra's
wat op zich wel heel goed is als je wel wat extra wilt geven is een multivitamine. zelf vind ik opkikker van de paardendrogist heel goed. dit is een poeder wat je over het eten moet doen en bevat alle vitamines en mineralen die een paard nodig heeft. samen met wat enzymen en gist zorgt het ervoor dat ze hun eten goed verteren.