hengstig

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

silvia486

hengstig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-09 15:32

hoi allemaal

ik kijk pas sinds kort op bokt maar vind het super

ik heb een vraag
ik heb een merrie en soms humeurig en weer dit en dan weer dat
e elke x is het zeggen ze dat ze hengstig is
nou is mijn vraag hoe vaak en hoelang zijn merrie s hengstig
en wat kunnen ze zoal doen als ze dit zijn

gr

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 15:43

merries zijn zo om de 3 á 4 weken hengstig en dan van ongeveer 5 tot 10 dagen.dat wisselt namelijk een beetje.
ze zijn meestal het hele jaar door hengstig,maar zo tussen februari en september is het het duidelijkste te zien.

sommige merries zijn wat sjaggerijnig en reageren bij het rijden fel op been geven of kunnen bokken.
andere merries hebben nergens last van en zijn heel vriendelijk in de omgang.

kan zijn dat als je een merrie hebt die tijdens de hengstigheid echt heel sjaggerijnig is, niet te rijden is en ook moeilijk in de omgang is dat ze er echt last van hebt.
'net als dat vrouwen wel heel erg last kunnen hebben als ze ongesteld zijn zeg maar, de een heeft nergens last van en de ander is supersjaggerijnig,heeft buikpijn of rugpijn

als je denkt dat jouw dier echt last heeft van die hengstigheid en ze is dan heel vervelend en het duurt ook allemaal nog es heel lang zijn er wel kruidenmengsels of andere supplementen te koop die de merrie dan wat meer rust geven.

eventueel kun je de dierenarts inschakelen om te kijken of je merrie misschien last heeft van cystes op de eierstokken,deze geven namelijk ook nog wel es problemen

Sjeempie

Re: hengstig

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 16:42

ik ga met ellepel mee :)

mijn merrie heeft helaas ook veel last van hengstigheid en dan eigenlijk alleen in de lente en zomer zegmaar, de rest van het jaar merk ik er niks van. als ze er weer heel erg last van krijgt geef ik haar ook altijd een kruidenmengesel van de paardendrogist (zou zo even niet meer weten hoe het heet) hiervan word ze dan ook echt weer braver in de omgang. als mijn merrie hengstig is is ze meestal een beetje sloom nukkig en heeft totaal geen zin om te werken. als het echt erg is kan ik beter afstappen omdat het dan gewoon niet meer lekker rijden is voor beiden. wanneer ik dat spul geef kunnen we gewoon weer aan het werk en is ze veel vrolijker.

Bimmetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 09:08

carolalisa schreef:
ik ga met ellepel mee :)

mijn merrie heeft helaas ook veel last van hengstigheid en dan eigenlijk alleen in de lente en zomer zegmaar, de rest van het jaar merk ik er niks van. als ze er weer heel erg last van krijgt geef ik haar ook altijd een kruidenmengesel van de paardendrogist (zou zo even niet meer weten hoe het heet) hiervan word ze dan ook echt weer braver in de omgang. als mijn merrie hengstig is is ze meestal een beetje sloom nukkig en heeft totaal geen zin om te werken. als het echt erg is kan ik beter afstappen omdat het dan gewoon niet meer lekker rijden is voor beiden. wanneer ik dat spul geef kunnen we gewoon weer aan het werk en is ze veel vrolijker.

mag ik vragen wat je dan gebruikt?