Dramatische buitenrit: paard en schoonzus gehecht

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Isabonny

Dramatische buitenrit: paard en schoonzus gehecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-09 12:52

Gelieve dit bericht niet te verplaatsen. Het lijkt misschien een heel verhaal, maar ik vraag onderaan medische hulp voor behandeling van de wonden.

Wat vanmorgen zo leuk en relaxed begon is uitgelopen op een (klein) drama.
Na ca. 45 minuten haalden we in het bos een koppel wandelaars in met 4 of 5 honden. Ze namen de honden netjes aan de riem en wij reden voorbij. Wij waren echter nog niet zo ver van hun vandaan, toen ze de honden weer los lieten en....een van hen sprong meteen achter de paarden aan. Cheyenna, van mijn schoonzus schrok, sprong mij voorbij (ik reed voorop), de weg liep daar net in een kuil omlaag en weer meteen omhoog, dus dook het arme dier eerst omlaag, kon zich niet meer opvangen omhoog en viel met mijn schoonzus op de ruwe grintvloer.
Geklukig viel mijn schoonzus naar links en het paard naar rechts. Cheyenna sprong op en bleef op de plek staan.
Ik schelden op die mensen: als je je hond niet in bedwang kunt houden, laat hem dan niet los...maar ik had nog niet gezien hoe erg de schade wel niet was |( .
Ik sprong van Isabel af en zag het bloed zo uit Cheyenna's schouder gutsen uit een scheur van zo'n dikke 10 cm. Haar knieen waren kapot, de vellen hingen van haar neus |( |( , mijn schoonzus lag wat te kreunen maar kroop al weer overeind. Het ging wel, het ging wel zei ze, maar haar elleboog was ook helemaal kapot. Die hebben ze dus uiteindelijk ook moeten schoonmaken en hechten.

Daar stonden we dan, midden in het veld/bos met een gewond paard en ruiter. Gelukkig waren de mensen van de honden heel lief en behulpzaam. De man (waar de hond van was) had zich ook behoorlijk geschrokken. Hij is de hele morgen bij ons gebleven en heeft ons uiteindelijk zelfs met zijn auto en een geleende paardentrailer naar huis gebracht.

Met zijn mobieltje heb ik mijn man nog gebeld om te vragen of hij ons svp wilde komen ophalen met TWEE mensen. Een om met het paard verder te lopen en een om mijn schoonzus op te pikken.
Toen mijn man en schoonvader arriveerden (gelukkig was de land-bosweg breed genoeg voor de auto) ben ik met mijn man naar de dichtsbijzijnde boerderij gelopen. Die was weer toevallig van familie van de man van de hond. Daar hebben we op de DA gewacht en deze heeft Cheyenna ter plekke gehecht.
Naar huis lopen daar kon geen sprake meer van zijn volgens de DA (want dat was zo'n 45 minuten), dat zou een leidensweg zijn voor Cheyenna. Dus ben ik gaan rondbellen naar kennissen van de ponyclub voor een paardentrailer. Gelukkig hadden we vrij vlug iemand die thuis was en waar we hem konden halen.
De verdoving was nog niet uitgewerkt, dus zijn we vlug de trailer gaan halen en tegen e tijd dat we terug waren stond Chey al weer wat rechter. Gosj ja, na die verdoving viel ze bijna om. Het was een geluk dat we van de boer in de voedersilo in de schaduw konden gaan staan en dat ze zich dus tegen de wand aan liet leunen, anders was ze volgens mij omgekiept. Ze zakte steeds meer met haar lijf naar achteren.
Maar goed, de trailer op allebei de paarden en naar huis. Thuis aangekomen de wonden nogmaals voorzichtig met water afgespoeld en weer Acederm erop.

Nu zijn het echter behoorlijke wonden. Ik las laatst een topic van een paard met een behoorlijk open knie. Die werd behandeld met een soort honing? En er was een firma die dat spul sponsorde? Zou dat ook voor deze wonden geschikt zijn?
Het paard heeft nu een pijnstiller en peneciline gekregen. De wonden moet ik 2 keer per dag afspoelen en dan Acederm erop spuiten.

Hier volgen de foto's van de wonden. Het zijn diepe schaafwonden. Als je er niet tegen kunt, zou ik niet meer verder scrollen.

De wond op de schouder, die dus gehecht is. Dat was echt een scheur die helemaal openstond

Afbeelding
Linkervoorbeen
Afbeelding
rechtervoorbeen
Afbeelding
kapotte lippen, de vellen hangen er bij
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Isabonny op 01-07-09 12:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 12:56

Pff, wat een wonden zeg, dat is behoorlijk schrikken!
Sterkte nog, ook voor je schoonzus.
Van dingen die je er op kan doen heb ik geen verstand, maar misschien is het slim om dat aan je dierenarts over te laten?

mackkwek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 12:57

jeetje zeg!!! wat zal dat schrikken geweest zijn zeg!!
:(:)
helaas kan ik je niet helpen met n middeltje

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 12:57

Schrikken! Wat een jaap zeg.

Die honingzalf is van Mesitran. Ik weet dat de zalf de wond vochting houd, zodat de wondgenezing beter kan werken. Tevens zorgt de honing/ de zalf dat de slechte bacterien het loodje leggen. Als je paard geen wildvlees heeft, en zo te zien fikse maar oppervlakkige (geen pezen en dergelijke, gewoon tot op het vlees) schaafwonden, kan de zalf er prima op. Ik weet niet wat andere bokkers hiervan vinden?

Ik las in het topic over de merrie die gepakt is door een hengst dat ze zilverwater gebruiken. Is misschien ook iets?

Je krijgt hier vast en zeker goede tips van andere bokkers.

Veel beterschap gewenst.
Laatst bijgewerkt door Hannanas op 01-07-09 12:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Danielle_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 12:59

jeetje zeg, die zijn raar terecht gekomen. Fijn dat jullie wel direct hulp kregen van de hondeneigenaren. Succes met het herstel. Misschien kan je beter nogmaals je dierenarts even raadplegen als je de wonden extra wil verzorgen.

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 13:00

Ach gossie, wat een gedoe zeg! En inderdaad flinke wonden als ik ze zo zie! Ik zou inderdaad wel even eerst overleggen met de da voor je er andere dingen op gaat smeren dan hij heeft voorgeschreven. Wat betreft de rekening van de dierenarts ed, die moet je natuurlijk naar de eigenaar van de hond sturen he? ;)

Nou succes en veel sterkte ermee..

Shiirleyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 13:01

Zo jeetje wat erg!!!
Hoop dat het allemaal goed komt met het paard en je zus!
Ik heb daar ook geen verstand van, maar je kan het idd beter eerst aan je dierenarts vragen, want als je er niet zeker van bent, kan je het beter maar even vragen.

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 13:02

gatverdarrie wat rot! Vieze schaafplekken ook, ik kan me goped voorstellen hoe paardlief zich voelt....
Hondeneigenaar nog wel bedankt voor zijn sympathie? (ondanks dat het een beetje hun schuld was?)?

AdnerB

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 13:02

dat soort zilverwater kwam van paintlinger af..mischien haar even een pm sturen? dat was zeker wel schrikken! hoe is het nu met je schoonzus?

pri_lady

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 13:04

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 13:07

Ai wat sneu zeg! Ik kan me voorstellen dat alle betrokkenen echt onwijs geschrokken moeten zijn... :(:) Ik denk op zich dat hetgeen wat je DA heeft gegeven wel moet voldoen om de wonden mooi te laten helen hoor. Eventueel kan je het met betadine shampoo uitwassen als het een beetje viezig eruit ziet. Maar ik zou het eerst ff proberen met de medicijnen van de DA.

Konstantine

Re: Dramatische buitenrit: paard en schoonzus gehecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 13:16

Auw, arm beestje!
Zo'n wond zal met dit weer wel belegerd worden door de vliegen...
Ik weet dat verdunde zilverperoxide helpt tegen ontstekingen, maar ik zou wel eerst advies aan de DA vragen... Denk trouwens dat je dat sowieso niet zonder recept krijgt.
Veel beterschap voor het paard en je schoonzus!

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-09 13:17

Mesitran ja, dat was het! Uiteraard wil ik dat aan de DA vragen. Als het oppervlakkige schaafwonden waren, dan zou ik zeggen, laat maar drogen, eerst even met betadinezalf ontsmetten en soepel houden, maar voor de rest niet veel eraan doen. Maar deze wonden zien er zo ....vlezig uit. Toen ik aan het spoelen was (want mijn schoonzus was daar uiteraard niet toe in staat die kwam wel net aan terug van de dokter) toen eh brrrr, zucht, pffft, (diep ademhalen) klapten de stukken vlees alle kanten uit. Oh bah, ik krijg er nog de kriebels van als ik het zit te typen.

Ik moest ook al voor DA assistente spelen toen Cheyenna gehecht werd. Kreeg de schaar in handen geduwd en moest de draadjes afknippen. Dat was op zicht niet zo erg, maar elke keer als hij door het vel stak met die dikke naald, dan hoorde je echt "KNOK", iew, ik heb echt diep staan ademhalen daar. En die boer en boerin werden er niet warm of koud van. Ja, dat zagen ze wel vaker op de boerderij...als een koe na een keizersnee gehecht werd he!

Maar goed, ACEDERM bevorder wondgenezing bij o.a. paarden. Zal ook wel goed zijn.

Nu het volgende probleem: hoe hou ik de vliegen eraf?
Ik heb een vliegendeken, die zou de wond op de schouder afdekken (eerst eens kijken of het dan niet net erlangs schuurt.
Maar op de knieen kan ik niks doen?

Ik wil haar ook niet de hele week in de stal opsluiten. Ik heb ze net naar mij thuis gereden omdat er weer redelijk wat gras bij mij thuis op de wei stond.

@bonita_bon: ik geloof dat ik iedereen bedankt heb: de boer waar we in de voersilo mochten staan, de mensen waar we de trailer hebben geleend, de DA en volgens mij ook de man (al moet ik eerlijk zeggen dat ik dat niet meer zeker weet :o ). Ik heb wel eerder tegen hem gezegd dat "ik dat erg lief van hem vond", toen hij maar bleef herhalen dat hij erbij bleef, dat hij wel met mijn schoonzus naar de dokter zou gaan (wat hij uiteindelijk niet gedaan heeft, omdat mijn schoonvader met haar is gegaan). Want uiteindelijk heeft hij met mij met zijn auto een paardentrailer opgehaald en teruggebracht.

Adres en alles hebben we van hem gekregen. Rekening van de DA moesten we hem maar sturen. Nee daar ben ik niet bang voor. dat komt wel goed.

Frenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 13:23

Arm paard, schaafwonden zijn toch zo pijnlijk.
Hopelijk heb je iets aan de tips van de andere bokkers, ik heb gelukkig zelf nog nooit zoiets meegemaakt.
Veel succes met behandelen en beterschap voor je paard en schoonzus!

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-09 13:28

Met mijn schoonzus gaat het lala. Haar elleboog doet natuurlijk erg pijn( diepe gehechte schaafwond), ondanks de pijnstilelrs die ze heeft gekregen.
Aan een kant is haar bovenbeen, heup en net boven de heup ietwat geschaafd en beurs. Dat zal wel een flinke blauwe plek worden. Ze kon nog van geluk spreken dat ze met stevige handschoenen reed, want anders waren haar handen ook nog kapot geweest.

Tis zo jammer...we waren net zo goed weer bezig met rijden en dan gebeurd dit ;( .
Voorlopig zal van rijden wel weer niks komen, want ik kan niet alleen gaan rijden en haar paard alleen thuis laten staan. Dan wordt ze helemaal gek. Dat komen haar wonden ook niet ten goede. |(

Fortuna22

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 13:33

Kun je niet iets maken van elastiek en een oude vliegendeken,een soort beenwarmer idee maar dan anders(snapu? :+ )
Ik heb een dergelijke wond behandeld met Vetramil,dit is ook een honingzalf.

Sterkte!
Laatst bijgewerkt door Fortuna22 op 01-07-09 13:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 13:34

Isabonny schreef:
Adres en alles hebben we van hem gekregen. Rekening van de DA moesten we hem maar sturen. Nee daar ben ik niet bang voor. dat komt wel goed.

Hulde voor deze man! Keurig hoe hij het oplost zeg. :j

Ik kan je verder geen tips geven behalve dat je in dit topic veel bruikbare tips kan vinden denk ik: [MD] Pony zwaar gewond na poging tot natuurlijke dekking

Heel veel beterschap en suk6 verder!

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 13:38

Inderdaad erg netjes van die man!!!

Vervelend dat een leuk geplande rit zo moet aflopen, maar wel fijn dat er geen "ergere" dingen zijn gebeurd.
Hopelijk komen paard en ruiter er weer vlot bovenop!

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 13:39

Dierenarts vragen om vetramil, mijn merrie heeft ook een beste klap op het asfalt gemaakt en die was daarmee erg snel weer heel. Er zit ook honing in wat een natuurlijke antibacteriele werking heeft, en is goed vettig waardoor het mooi erop blijft zitten en zorgt dat er geen vliegen op kunnen komen.

www.vetramil.nl

Veel sterkte allemaal!

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 13:42

Je waarschuwt nog, waarom kijk ik dan nog...

Ik vind het zo ontzettend sneu, wat ziet dat dier eruit zeg, ook die lippen.

Heel veel sterkte voor je schoonzus en het paard! :(:)

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 13:43

Ik kan equaide van harte aanbevelen zeker voor de schaafwond op het been. http://www.hippocure.nl/
Bij hechtingen moet je volgens mij altijd uitkijken met smeren van zalven.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 13:45

Wat ik me afvraag, heeft ze niets aan haar tanden of iets, ze heeft zo'n smakker gemaakt...

essie_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 13:46

He bah, wat vreselijk!
Moet wel eerlijk zeggen dat die meneer erg netjes gehandeld heeft! Het is natuurlijk erg onverantwoord, maar hij geeft aan dat hij spijt heeft :)

Eet het paard nog wel goed? Ze heeft har bekkie erg pijn gedaan zo te zien!
Het zijn flinke wonden, maar het komt wel weer goed, wel erg pijnlijk, schaafwonden kunnen zo branden!
Veel sterkte voor je schoonzus en haar paard!

Wietsje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 13:51

Wat vreselijk zeg, wel netjes van die mensen met die honden dat die nog bij jullie gebleven zijn. Ik zou aanraden, om de wonden in te smeren met honing en mierikswortel, honing ontrekt het vocht, mierikswortel gaat de wildvleesgroei tegen, mijn paard heeft door een ongelukje een wond op zijn kogel gehad, en de dierenartse rade mij dit aan. En het sluit de wond natuurlijk ook af voor vliegen en viezigheid enz. Mijn paard stond toen op vlas, en al het vlas ging op de honing zitten, zodat ik het er weer netjes af kon spoelen, de wond zelf bleef aardig schoon.
Laatst bijgewerkt door Wietsje92 op 01-07-09 13:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 13:51

oh man wat zielig ;(
veel sterkte ermee ;(

van middeltjes he ik overgens ook geen verstand :)