Dikke koker

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

natas72

Dikke koker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-09 21:08

Vraag: Mijn tinkerruin heeft een e n o r m e dikke koker
Een paar jaar geleden, stond hij nog op pension bij andere paarden, heb ik daar 2 x de dierenarts voor gebeld. Toen was het maar de helft van nu. Hij had geen koorts, geen pijn. Niets. Dus de dierenarts zei dat hij er een schop tegen had gehad waarschijnlijk. Beetje koelen verder niets. Later nog eens. En eigenlijk is hij nooit echt dun meer geworden. Maar nu is het helemaal enorm. Hij heeft zelfs vaak zijn piemel er beetje uit hangen.
Maar ik heb sinds een paar maanden een merrie er bij. Zou dit er mee te maken kunnen hebben ?
Andere paarden liefhebbers zeggen : eiwit. Maak een flinke rit en het is minder. Nou misschien is dat ietsje maar zo weinig dat je het bijna niet ziet.
Ik geef niet meer die rollen hooi maar die droge kleine pakjes.
Verder heeft hij zomer eczeem en is heel erg bevattelijk voor hoefrot. Dus mijn dierenarts zegt dat hij een probleem heeft met zn immuumsysteem . Niks an te doen. Misschien heeft het hier ook mee te maken.
Wie heeft hier ervaring mee ? Want ik denk er over weer de dierenarts te bellen (andere) maar ik weet eigenlijk het antwoord al: geen koorts ? eet hij ? is hij levendig ? niets aan de hand.

Caira

Re: Dikke koker

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 21:12

pb pellie van bokt eens die heeft hier ervaring mee

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 21:19

Inderdaad, Pellie heeft er meer ervaring mee :)
Mijn tinker heeft er ook een beetje last van. Het heeft te maken met het vasthouden van afvalstoffen in het lichaam, en die stoffen komen voor een groot deel van suikers. Niet van eiwit.
Dus eigenlijk moet je zo weinig mogelijk fructaan, zetmeel, melasse en suikers voeren als mogelijk is. Dus inderdaad grof hooi, niet te veel gras, niet meer dan een handje speciale brok per keer (bijvoorbeeld dodso&horrell safe&sound of marstall vito), geen snoepjes, fruit en wortels meer voeren, en verder veel beweging geven. Ik geloof dat Pellie nog vanalles heeft gevoerd om afvalstoffen uit het lichaam te krijgen. Ik ben daar zelf ook pas mee begonnen, ik voer nu elke dag kleefkruid, en het lijkt wel te werken :)

natas72

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-09 21:34

oke bedankt ga ik verder onderzoeken. Hoe kan ik Pellie vinden ? Want ik ben pas 19 min lid van dit forum. ;)
Maar van dat fructaan etc is beetje moeilijk he. Ze eten toch gras !

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 21:37

Mijn 20 jarige ruin begint het ook een beetje te krijgen. En idd. als hij er voor de rest geen last van heeft, normaal kan plassen en hij geen koorts heeft moet je je maar niet te druk maken. Vergelijk het maar met stalbenen. Er op letten dat hij niet te veel eiwitten binnenkrijgt is altijd goed. Ook kun je hem eens een ontgiftingskuur/reinigingskuur geven.

Fructaangehalte is in bepaalde jaargetijden en op bepaalde tijdstippen van de dag hoger dan anders.
Lees dit maar eens; http://www.hoefnatuurlijk.nl/index_js.h ... tihelp.htm

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 21:42

Om een lid van Bokt op te zoeken ga je rechts boven in deze pagina naar "Leden". Dan kun je "een lid zoeken" aanklikken( ook op de pagina in de rechter bovenhoek). Op de pagina die je dan krijgt voer je haar naam in en kun je haar een PB sturen.

natas72

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-09 22:02

ah bedankt aukelizzie ik ga haar zoeken.
Ja van dat fructaan weet ik maar dan zou hij nu geen last moeten hebben he. En het is nog nooit zo als nu geweest.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 22:03

pel is onderweg, ze weet van je topic!

natas72

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-09 22:05

kan iemand me ook vertellen hoe ik een foto bij mn profiel zet ?
ik ben wel al beetje opgelucht dacht echt nu is het mis met hem.

zo bedankt caira dat gaat allemaal snel zeg.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 22:15

Hai daar was ik al :wave:

Ik ben helaas een ervaringsdeskundige op het gebied van dikke kokers en wat mystic zegt: afvalstoffen die zich daar ophopen. Nog helaser moet ik zeggen dat ik bij Gam al duizend en één dingen heb geprobeerd maar bij hem niet helpen. Ik zit hier met een ander probleem erbij, dus de middelen die ik gegeven heb zijn in mijn ogen wel goed, alleen Gam zijn lichaam (en geest) denkt er anders over. Alles wat ik probeerde hielp een beetje maar het is niet effectief genoeg.

Ik heb hem zelfs naar de kliniek gehad om een echo te laten maken (op oud hechtingsmateriaal), bloed laten nakijken maar ik heb gewoon een hartstikke gezond paard thuis staan wat tóch ziek is!!

Ik weet niet of je advies in middelen wilt hebben want dan moet ik ff nadenken, wat ik allemaal geprobeerd heb... :=
Dit was Gam zijn koker op zijn dieptepunt. Nu is het vooral op rechts dik.
2005
Afbeelding

Dit is weer wat later in het proces en is het al wel weer verbeterd.
Afbeelding

Ik ga even kijken of ik middeltjes kan terughalen maar de oorzaak kan ergens anders liggen dan die genoemd worden. En ik blijf erbij; oorzaak wegnemen is klachten weg!

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 22:52

* Malachiet Edelsteen

* Agroliet zout

* Reiki

* Bachbloesem therapie

* Osteopathie (losmaken van blokkades)

* Groene Os produkten
- all septicum
- nier compositum
- lever comp
- blaas/nier comp
- milt comp
- drainage comp
(www.edera.nl)

* losse kruiden
- goudsbloem
- guldenroede
- heermoes
- paardenbloem
- kleefkruid
- brandnetel
- rozenbottel
- ceanothus americanus
- lycopodium
(www.jordenshippo.nl)

* losse produkten
- aloe vera sap, inwendig
- groene leem, inwendig - uitwendig
- omega olie
- appel azijn
- MSM poeder
- Magnesium
- D-tox van NAF

* calendulazalf

* colliodaal zilver

* traumeel gel / arnica

* laminaze

* homeopathie
- mercurius C30
- kiemplant Urinewegen/lever/prostaat/glyco
- habifac
- lymfomyosot
- Urostei
- Chlorella

Ik heb hier bijna alles van gebruikt, sommigen als tip gekregen maar (nog) niet geprobeerd dus. En er zijn vast nog meer produkten die ik heb gebruikt. :\

ruth91

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 22:55

wow, ziet er erg uit op de foto! toen ik het toppic las dacht ik eerst, miss komt het door het littekenweefsel van het castreren, dat kan opeens opkomen ofzo, maar dat zal wel niet in dit geval?

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 23:11

Zo Pellie, jij bent inderdaad wat je noemt ervaring deskundige op dit gebied. Wat vervelend dat er nog niets echt werkt.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 23:42

ja joh da's gewoon k*t. zijn leefomstandigheden, voor het type paard wat hij is, zijn in principe ook optimaal, een beetje weidegang, goed hooi, marstall muesli. Maar het begon in 2005 met gevoelige hoeven, naar een pafferig lijf, weinig conditie, dikke koker, opgezette klieren tot een soort burn out. Bleek dat hij last heeft van de hoogspanningskabels achter huis, maar dat wordt inmiddels al 1.5 jaar geneutraliseerd en heeft gam 2 soorten energiebehandelingen gekregen maar ook die doen niks.

we gaan ons huis versneld afmaken (verbouwing) en dan verkopen. hier weg is nog één van de weinige opties die ik voor hem kan doen.

ruth nee dan was dat ook met de echo wel gezien. het stomme is dat we wel iets voelen ín de huid aan de linker kant van zijn koker maar de rechterkant blijft opgezwollen. de afvalstoffen willen slecht omzetten tot smeer. ik maak zijn koker ook wel eens van binnen schoon, mèn wat een zooi komt daar iedere keer uit. ;(

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 07:20

laat zijn bloed testen op seleniumtekort,dit kan namelijk ook een verdikte koker geven.
de mijne had ook regelmatig een opgezette koker,bloedonderzoek wees een selenium tekort uit.
nu hij selenium krijgt is zijn koker voor het eerst in 6 jaar weer dun.
kan ook een gevolg zijn van allergische reactie van het lichaam op bepaalde stoffen.
is alleen erg moeilijk uit te zoeken wat het kan zijn, kan van voeding tot contactallergie zijn namelijk

Pluiskuike

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 16:24

Hier exact hetzelfde probleem. Mijn ruin van 6j heeft al minstens 2j een gezwollen koker. Foto's lijken op die van hierboven. Ik heb al verscheidene DA gecontacteerd, een beweerde een bacterie: na verschillende AB-kuren geen verbetering. Volgende DA beweerde schimmel: 5 maand 2x daags schimmelwerend product in koker gedaan maar geen verbetering.
Na het rondsnuffelen op internet probeer ik nu wat vochtafdrijvende toevoegingen aan zijn voer zoals knolselder, look, peterselie.. Maar ik merk nog steeds geen verschil (wel nog maar 1 week bezig, ik gun het nog zijn tijd).
Echt eiwitrijk is zijn voeding niet, hij krijgt 1,5 kg recreatiemengeling, wat wortelen en veel hooi. Ook het gras is niet bemest, dus niet extreem eiwitrijk. Bovendien zou ik dan verwachten dat het dan in de winter beter is, wat niet zo is.
Het enige dat (tijdelijk) werkt is beweging. Hij staat hele dagen op de wei, maar dat helpt niet. Enkel veel draven en vlot galloperen doen de zwelling slinken (voor een paar uur).
Hij lijkt er weinig last van te hebben, maar ik blijf het me toch afvragen...

natas72

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-09 20:55

Zo Pellie daar word ik even stil van wat een lijst.
Wat me wel opvalt. Jij zegt over die hoeven. dat die gevoelig zijn. Pepper tobt al 2 jaar met hoefrot. De smit komt elke 6 wkn de straal uit snijden. Maar e l k e x komt er weer zooi uit. Op die hoeven heb ik ook alles al geprobeerd. Hij staat niet nat niet vies. Ik mest elke dag. Ze staan alleen swinters snachts binnen. Ik heb een stenen paddock een bak die altijd droog is. EN hij heeft dus zomer eczeem. Hij heeft zomers dus een eczeem deken op.
De dierenarts (die ouderwetse van die diesel, wat dus perfect werkt is pas na 4 jaar weer eens terug gekomen. Het werkt zo goed omdat je niet hoeft te knippen of scheren door de olie in de diesel trekt het helemaal tot op de huid. en het doet geen pijn zn haren worden er zelfs ontzettend zacht van)
Dus de da zegt dat hij een probleem heeft met zn imuun systeem. Maar ik ga eens speuren naar een homeopaat want dat lijkt me het beste. denk ik.
als ik het zo hoor dan is het een lastig op te lossen probleem.

Ik ga dat Seleniumtekort wat iemand schreef laten onderzoeken je weet nooit. Die D-tox daar heb ik naar zitten kijken mede omdat ik zomers een hele lage doses prednisolon geef om de allerergste jeuk weg te nemen.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 23:27

Esther, je moet het zo zien dat alles wat je in je paard stopt, en er op smeert, ook zijn weg weer naar buiten moet vinden. Ik weet niet of je kinderen hebt maar als je huisarts je adviseerde om je kind zijn armen in diesel te drenken omdat het wratten had, zou je dat dan doen? Het zal best werken maar het is niet gezond!!

Ik geef mijn Gam al geeneens meer inentingen en zo weinig mogelijk wormenkuren, gewoon omdat zijn lichaam al moeite heeft met het afvoeren van gezond voedsel, laat staan chemische sh*t.

En zeker als hij al last heeft van zijn hoeven/benen.... dan is het best ernstig hoor. Bij Gam is het ook op een auto-immuun ziekte gegooid. Later werd het chronische lymfe falen of stoornis.

Hij heeft toevallig ook niet last van electro-magnetische straling? Bijvoorbeeld hoogspanningskabels (binnen 500m.) of een transformatorhuisje? Het is idd erg lastig om na te gaan wat de storingen in het lichamelijke systeem veroorzaken.

Ellepel, selenium zeg je? Hoe lang gebruik je dat nu bij je paard?

Hoe zijn jullie paarden er psychisch onder? Die van mij constant down, niet happy of blij. Niet energiek, gewoon een afgeblust paard. Terwijl hij eigenlijk vrolijk en nieuwsgierig van aard is. |(

natas72

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-09 10:45

Ik snap wat je bedoeld met die diesel, maar ik was ten einde raad. Die prednisolon is ook niet goed, maar ja van dat jeuken krijgt hij weer wondjes. dus je moet wat.
Verder heb ik niet zo veel met 'last van hoogspanningkabels' eerlijk gezegd. Ik zeg niet dat het niet kan hoor. Zeker niet. Maar heb me er nooit in verdiept. Maar ik woon in het bos dus er staat nergens zo iets. Een kennis van mij is homeopaat accupuncturist (voor mensen maar heeft ook paarden) etc voor mij beetje vaag, maar hij gaat Pepper binnenkort (moet hem even achter zn broek zitten) doormeten. Wat dat ook mogen zijn. Hij heeft het over energieblokkades. :Z t zal allemaal wel. Ik zou heel blij zijn als het helpt want de reguliere da weet het toch ook niet. Ik durf er eigenlijk mn hoop niet op te zetten, maar als hij het onverhoopt weet. Dan hoor je het meteen, want dan moet je hem ook maar bellen.
Pepper is wel gewoon een vrolijk paard. Met buitenrijden loopt hij te hinniken en hij is goed voorwaarts in de wei is hij weer 1 jaar als je hem ziet. Hij heeft er geen last van zo op het oog.
Wordt vervolgd..
Ps ja ik heb dochtertje

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 11:03

toch even zeggen hoor:
er zit in het zomereczeemtopic iemand die zijn dier kiezelderma gegeven heeft.
dier had zomereczeem en slechte hoeven en beiden zijn nu helemaal opgeknapt.

in kiezelderma zit zwavel. en tekort daarvan kan ook voor soortgelijke problemen zorgen.

ik zou het proberen,het supplement is helemaal niet duur en wie weet helpt het?
lees deze pagina even door:
gaat om de berichten van astridelise
[MD] Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

over de selenium,er was ook al ooit eens iemand hier op bokt die er een topic van had, haar dier had seleniumtekort en een dikke koker.
maar kan die berichten niet meer terug vinden..
ook kan seleniumtekort voor slechte hoeven zorgen
ik geef selenium van cheviti bij.
al moet ik zeggen dat ik dat nu al een week of 3 niet meer gedaan heb :o
(vergeten,weinig op stal,hij krijgt wel krachtvoer hoor!)

mijn huidige veearts zegt dat het een stalkoker is :+
geen stalbenen,maar een stalkoker.
kwestie van slechte bloedsomloop en veel stilstaan.

ik moet wel zeggen dat ik afgelopen zomer heel erg er om gedacht heb dat mijn pony niet op suikerrijk gras gestaan heeft en dat is heel erg goed geweest voor zijn koker.
heb ook hele goede resultaten met de bioresonantiedruppels gehad van Josefien hier op bokt.

Pluiskuike

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 14:20

Mijn paardje loopt wel op een wei waar een hoogspanningspaal op staat. Ik had er geen idee van dat dit effect zou hebben op zijn lichaam, laat staan op zijn koker. Vanaf volgende maand staat hij ergens anders, dus ik zal het in het oog houden of dit positief evolueert.
Hij heeft ook niet zo'n bijster goede hoeven, dit wel pas het laatste half jaar. Ze brokkelen een beetje af, en ik ben dan Biotine bij beginnen geven. Zijn vacht is wel altijd super in orde.
Ik bemerk geen verschil in gedrag. Hij is altijd even vrolijk en nieuwsgierig.
Stalbenen heeft hij ook, maar enkel in de winter omdat hij dan 's nachts binnenkomt. In de zomer staat hij dag en nacht buiten, geen stalbenen maar wel opgzwollen koker.
Gisteren haalde ik er wat vuil uit, en het leek me slijmeriger dan anders. Die huid tussen de plooien krijg toch heel wat te verduren, dat is er niet op gemaakt he...

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 20:56

Electro-magnetische straling kan veel overlast veroorzaken voor onze gezondheid. Bij de één wel, of een beetje tot heel erg. Je weet nooit waar het in gaat zitten. Weinig energie, hoofdpijn, kanker noem maar op. Klik HIER voor meer info. :)
ik heb het ook altijd wat onderschat, tot Gam hartstikke ziek werd. :(:)

Kiezelderma heb ik hier ook nog gevoerd. Overigens meer produkten van bio-ron (veendrenk, bokashi, ursonne kruiden)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 21:54

volgens mij heb jij ook wel zo'n beetje alles geprobeerd aan supplementen.
denk dat je een hele lijst hebt zo onderhand?

cas

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 22:18

Hoi, mijn paard van 26 heeft daar ook last van zo nu en dan. Als hij in de wei staat heeft hij het niet. maar zodra hij wat meer
op stal komt te staan dan krijgt hij stalbenen en dus ook een stalkoker. Het is nu eenmaal een laag punt van het paard waar vocht zich
kan ophopen. Nu hij ouder wordt en zijn bloedsomloop wat minder wordt geactiveerd, ik rijd hem nl niet meer elke dag, maar 1 of heel
soms 2 keer in de week. dat bestaat uit ten hoogste een half uurtje stappen en zomers wandelen in het bos (ernaast). In die koker
zit dus vocht. Meestal gaat het na wat meer beweging net als de stalbenen weg. Als er veel smeer in zit, dat kan je ook zien
bij het uitschachten, dan zitten er vieze korsten en vellen aan dan kan het een beetje gaan ontsteken. Als dat het geval is dan krijgt hij echt een hele dikke koker, echt zo,n bal eronder.(net zoiets als het plaatje boven). Dan komt de dierenarts, die geeft hem een licht roesje.
Paard gaat daardoor uitschachten en dan maakt ze de plasser goed schoon met betadinescrub. Daarna nog een AB kuurtje en dan zie je dat het na een tijd, bv maand weer veel minder wordt. Zet je hem dan in de wei na zo'n behandeling dan heeft hij er weer een hele tijd geen last van.
:o

cas

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 22:26

O ja en mijn paard is als hij zo,n stalkoker heeft ook niet ziek, eet goed en heeft geen koorts, maar toch helpt deze behandeling door de dierenarts. Mocht je paard het niet erg vinden dan kan je hem zelf ook schoonmaken als hij uitschacht.
Wel uitkijken, de meeste vinden het echt niet leuk.