Oedeem bij kaken

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

TinkerTreas

Oedeem bij kaken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-07 16:09

Mijn merrie had een enorme zwelling bij de kaken, het halster kon niet meer dicht. Aangezien er droes bij ons op stal heerst, dacht ik in eerste instantie daaraan.
Ik heb haar getempt, maar ze had geen koorts. De zwelling was niet warm en als ik er met mijn vinger in prikte, bleef er een putje in staan.
Ik heb ze (samen met mijn andere merrie) appart gezet voor de zekerheid, ze leek er ook absoluut geen last van te hebben. De volgende ochtend was er niets meer te zien.
Ik vind het best een beetje vreemd. Zou het een allergische reactie ergens op kunnen zijn?

uniekhorse

Re: Oedeem bij kaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 19:07

Heel toevallig, maar ons paard heeft nu ongeveer hetzelfde..
Ik haalde haar net uit de weide en kreeg het halster niet meer dicht. Er zit ook een hele zwelling en voelt niet warm aan.
Die van ons eet nogal peren van de bomen (in het weiland), dus zou ook een steek van een wesp kunnen zijn, we kijken het even aan tot morgen.

ellepelJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 19:12

*zoekt foto op* Haha!

http://www.mijnalbum.nl/Foto-MJB6RMKN.jpg

http://www.mijnalbum.nl/Foto-NBULCH6V.jpg

ziet het er zo uit?
de wang kan ook heel dik zijn.
waarschijnlijk is het een combinatie van het eten van erg kort gras en nat gras.
het komt vaker voor,ik bewaar mijn foto's dus ook altijd,want zie regelmatig topics hierover voorbij komen Knipoog

komt omdat ze erg veel moeite doen om dat korte gras te pakken en op te eten,daardor raken de speekselklieren wat overwerkt.
doordat het dier steeds met het hoofd naar beneden staat( om zoveel mogelijk van dat korte gras te krijgen) zakt dat vocht de kaak in, en soms ook de wang in,dan heb je echt een afdruk van het halster er in staan

wel blijven tempen, als je weet dat je dier in erg kort gras staat kun je een plak hooi bij gaan voeren.
het kan geen kwaad, is wel vervelend met rijden omdat afbuigen niet zo goed wil.

houd het wel in de gaten,het kan ook een virusje zijn waardoor de klieren gezwollen zijn en daardoor zie je die dikke kaken

uniekhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 19:23

Bij die van mij is de wang idd ook een stuk dikker, maar het de dikte loopt ook echt op tot de oren zeg maar (beetje lastig uit te leggen). De zwelling zit ook aan alle twee de kanten van het hoofd, alleen aan de linker kant is het een stuk erger.
Jammer dat ik er geen foto van kan maken.

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-07 10:09

@ ellepel: Zo zag het eruit ja. Ze stond inderdaad op heel kort gras, dus dat zal het wel geweest zijn.
Ze is nu naar een andere wei verhuisd en het is helemaal over. Tempen doe ik op het moment toch dagelijks, omdat er droes op stal is.
Bedankt voor de reactie.

eilander

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 15:31

Onze merrie heeft precies hetzelfde.
Kreeg idd te horen dat het komt omdat ze lang met hun hoofd aan de grond staan tijdens het grazen.
Ze heeft er trouwens helemaal geen last van!

ellepelJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 20:29

maar toch vind ik het wel heel apart dat je dit verschijnsel bijna nooit midden in de zomer met droog weer en 25 graden ziet.
en bijna altijd met 15 graden en koud nat weer Knipoog
vraag me dan toch af wat de weerstand ermee te maken kan hebben hoor

Hilde_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 20:30

Mijn pony heeft het bijna altijd als ze lang in de wei heeft gestaan..
Met rijden kan ik het wel merken, maar verder heeft ze er geen last van. Lachen