Dectomax inspuiten, ervaringen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

rensju

Dectomax inspuiten, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-09 15:08

Hoi

M'n paard heeft luizen, ben naar de da gegaan om een middeltje. Ze zeiden daar dat ze geen shampoo's of andere spray-middelen hadden maar alleen een Dectomax spuit. Het moet in de spier geeft niet als het in het bloed komt, en ik mag het zelf spuiten.(gezegd door de da) Ze geven het zo mee en ze hebben gezegd dat het zonder risico's is..

Wat zijn jullie ervaringen hiermee? Vind het nogal eng ivm ivomec spuiten..
(ik weet dat ivomec gevaarlijk is, maar ik kan nergens hier op bokt of ergens vinden dat er een paard dood is gegaan aan dectomax, dus ik zit niet te wachten antwoorden over het gevaar van ivomec)

MissyTara

Re: Dectomax inspuiten, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 15:10

Als ik me niet vergis is dat toch een ontwormingsmiddel?

rensju

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-09 15:11

Ja het is tegen allerlei wormen maar ook uitwendige parasieten zoals mijt en luis..

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 15:15

de boer waar mijn paard staat geeft het aan zijn lease-paarden als ontwormingsmiddel, maar ik wil het met die van mij niet hebben. Er zitten wel degelijk (grote) risico's aan vast en het lijkt me hoogst onwaarschijnlijk dat de DA een paardeneigenaar dat zelf laat spuiten (tenzij je zelf een goede medische achtergrond hebt?). Misschien als laatste redmiddel; er zijn wel degelijk verhalen (let wel: verhalen) van paarden die er zeer slecht op reageerden (eufemisme.....)

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 15:16

Op een stal waar ik een tijd geleden werkte spoten we dat ook altijd tegen de wormen. Nooit problemen mee gehad, maar ik heb inderdaad later ook wel eens gehoord dat het niet zonder risico is. Kan je daar helaas dus niet meer over vertellen. Toendertijd heeft het bij ons geen problemen opgeleverd. Ik persoonlijk zou op het advies van je da afgaan en als je het niet vertrouwt evt nog bij een andere da informatie inwinnen. Succes ermee!

rensju

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-09 15:18

Ja precies verhalen.. maar ik ben benieuwd naar echte ervaringen... Want ik lees vaak dat dectomax al gelijkgesteld/verward wordt met ivomec, maar ik kan me niet voorstellen dat een da het meegeeft aan een eigenaar zonder medische achtergrond.. Oke mijn moeder kan IV spuiten dus die helpt me maar toch...(we gaan in de spier spuiten)
Laatst bijgewerkt door rensju op 04-03-09 15:19, in het totaal 1 keer bewerkt

rensju

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-09 15:19

sifra01 schreef:
Op een stal waar ik een tijd geleden werkte spoten we dat ook altijd tegen de wormen. Nooit problemen mee gehad, maar ik heb inderdaad later ook wel eens gehoord dat het niet zonder risico is. Kan je daar helaas dus niet meer over vertellen. Toendertijd heeft het bij ons geen problemen opgeleverd. Ik persoonlijk zou op het advies van je da afgaan en als je het niet vertrouwt evt nog bij een andere da informatie inwinnen. Succes ermee!

Oke bedankt!
Iedereen hoort wel iets, maar heb nergens direct ervaringen kunnen vinden met sterfgevallen/erge reacties op Dectomax.. Ik wacht nog even af op meer ervaringen ;)

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 15:26

nou ja echte ervaringen... bij deze: de lease-paarden bij mij op stal doen het er al jaren goed op....toch zou ik zelf niet zomaar doen. Het is geen geregistreerd middel voor paarden, enkel voor schapen, koeien en varkens, en een paard kan zeer allergisch reageren. Houd daar rekening mee!

Vasthi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 15:30

Waarom zou je inspuiten als je gewoon ook iets over de ruggengraat kunt gieten? Eprinex pour on bijvoorbeeld (is wel voor koeien, maar werkt prima). Ik gebruik dit ook altijd als mijn paarden last van mijt hebben.

rensju

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-09 15:35

Omdat mijn da niks anders had... en ik daar geen ervaring mee heb... Heb ooit met frontline gedaan, dat is duur het is een enorm gepruts en vooral als het om een trekpaard gaat..
Maar ik heb nog steeds geen slechte ervaringen gezien, alleen dat iets Kan zijn of iemand Gehoord heeft..

Oja trouwens dit is de 2e winter dat ie het heeft, vorig jaar met Sebacil gedaan wat me opa toevallig nog had...

nurses

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 15:55

Zou, als je zelf geen medische achtergrond hebt, toch niet zomaar zelf gaan spuiten.
Vind het ook raar dat de dierenarts dit iemand zomaar laat doen. Zou er zelf dan ook niet mee akkoord gaan.

Het middel heb ik geen ervaring mee, dus daar kan ik je helaas niet verder mee helpen.

Coliena

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 16:01

Dectomax is een ontwormingsmiddel voor KOEIEN. Als koeien ectoparasieten hebben, dan wordt er zeker geen dectomax gebruikt, maar andere middelen om over de rug te gieten. Dectomax aan een paard spuiten is wel delijk gevaarlijk. Het is pijnlijk, irriterend, ze kunnen er bulten van krijgen en er zijn meedere vermeldingen van erge bacteriële infecties op de spuitplaats, met necrose tot gevolg. Dat je dierenarts dit voorstelt is een waar schandaal. Dat ze het je ook nog eens zelf laten toedienen vind ik zo mogelijk nog erger. Er zijn zat middelen voor luizen die misschien niet voor het paard geregistreerd staan, maar die perfect veilig zijn EN effectief. Wat dectomax dus niet is. Wat een onzin dat je dit product aangeraden krijgt enkel omdat ze geen ander product heeft staan. Dit kan zeer snel besteld worden. Je kan het vergelijken met een paard tegen koliek behandelen met euthanasie omdat ze geen buscopan bijhebben. Bel als de bliksem een andere dierenarts en haal daar een product tegen luizen (bv sput up). En ik stel mij serieus vragen bij dierenartsen die zich met dergelijke uitspraken en behandelingen inlaten. Schandalig.

rensju

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-09 16:08

Coliena heb jij zelf met Dectomax gewerkt dan? Is je paard eraan overleden of heeft die deze reactie gehad?

Kimmb

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 16:20

In Belgie wordt het veel gedaan (ontwormen dmv injectie) en er zijn paarden die daar dood aan gaan!
Als je het toch in wil gaan spuiten, er kan max 2-4 cc per plaats gespoten worden.
Sebacil is nog te verkrijgen in Belgie, is misschien makkelijker als je daaraan probeert te komen.

rensju

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-09 16:22

Ik heb net een andere paardenarts gebeld, hij zei dectomax spuiten is veilig indien je het in de spier spuit. Hij adviseerde het in de bilspier te doen.. het mag NIET in de bloedbaan komen.
Ook zei hij alleen bloedzuigende luizen gaan er dood aan, de anderen niet..

M'n moeder is verpleegkundige dus die kan spuiten en weet hoe het moet, ik doe het dus niet zelf! Vooral niet omdat het niet in ht bloed mag komen (mijn eigen da zei dat het niet uit maakt en dat ie het IV spuit!)

Vasthi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 16:32

Ik ken zelf geen paarden die aan inspuitingen zijn overleden.

Dit is wat mijn DA zegt over inspuiten:

De injectie zelf is erg veilig, maar de olieachtige vloeistof waarin het is opgelost wordt door paarden slecht verdragen, waardoor er (een weliswaar minieme) kans is op een fatale shock. Dit geldt zowel voor intramusculaire inspuiting (in de spier) als ook voor intraveneuze inspuiting (in de bloedbaan).

rensju

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-09 17:44

Oke thnx, ben blij dat ik toch nog een andere da gebeld heb.
en heb het er toch maar op gewaagd, ik zag hoe vreselijk jeuk het paard heeft. Mijn moeder kan supergoed spuiten, en het ging dus ook vlekkeloos, Niet in de bloedbaan geprikt..
Paard staat lekker te eten en is niet veranderd gelukkig!!! Over 2 weken? ofzo moet ik weer had meteen 2 spuiten mee gekregen..
Toch ben ik nog steeds benieuwd naar verhalen van anderen ivm Dectomax

Sassieja

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 17:45

nurses schreef:
Zou, als je zelf geen medische achtergrond hebt, toch niet zomaar zelf gaan spuiten.
Vind het ook raar dat de dierenarts dit iemand zomaar laat doen. Zou er zelf dan ook niet mee akkoord gaan.

Het middel heb ik geen ervaring mee, dus daar kan ik je helaas niet verder mee helpen.

Waarom doe je het nu dan niet nogmaals met Sebacil? :)

rensju

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-09 17:56

Ja omdat mijn da dit gaf, en ik ging er vanuit dat sebacil niet meer te krijgen was. Achteraf, de da die ik heb gebeld om even te horen wat hij ervan vind, zei dat hij er nog wel aan kon komen... Dus als mij dit niet bevalt ga ik dat weer doen. Overigens zij deze da dat het echt veilig is... dus nu heb ik 2 da's die zeggen dat het veilig is, Maar de een zegt het MOET in een spier.. de ander zei maakt niet uit..

Grobegni

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 17:57

Hee Rensje, Coliena is zelf DA meen ik ;)
Zoals ik ook al in het TP/topic heb geschreven: Waarom niet gewoon met neocidol, sebacil of het spul dat wij voor de benen gebruiken, Cydectin pour on? Als je DA daar een receptje voor schrijft kan je dat zo bij agradi bestellen, heb je het voor het weekend in huis.

Edit: Zie dat je al gespoten hebt, ik zou het zelf niet durven. Heeft die andere DA ook gezegd waarom het niet in de bloedbaan mag komen?

rensju

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-09 18:04

Haha ik heb in het TP topic ook al geantwoord ;)
Ik dacht zelf dat sebacil niet meer te krijgen is, wel dus.. Maar de assistente achter de balie zei dat ze niks hadden, alleen spuiten en dat het gewoon kon. Dus waarom niet.. Ik heb nog gevraagd of het risico's had: nee. Heb het gehad over Ivomec, ze zei ja dat kan gevaarlijk zijn maar dit niet...

Dus ik weet het niet... of het waar is of niet? ik wacht op degene die echt ervaren heeft dat het gevaarlijk is.. Er moet dan toch een geval bekend zijn? Kan er op inet ook nix over vinden..

Hij heeft niet gezegd waarom, maar wel dat het in de spier moet anders is het wel gevaarlijk. De assistente van mijn eigen da zei dat ze het ook wel intraveneus spuiten :S :S Nou dat snap ik dus niet

izzy1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 18:32

Dectomax is familie van Ivomec. Emma heb ik in het begin laten inspuiten met Dectomax. Ze had erg veel jeuk aan dr benen, verhaal ken je wel. Dectomax hield het min of meer stabiel en als het uitgewerkt was, kwam er een explosie van nog meer jeuk. Dus dat laat ik niet meer doen. Ik gebruik Cydectin pour on, daar heeft ze 10x meer baad bij dan met Dectomax.

rensju

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-09 18:33

Oke thanx!! Maar je hebt verder geen negatieve gevolgen gehad Christa? Naast dat het niet genoeg geholpen heeft ;)

izzy1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 18:46

nja dat het daarna nog erger werd als het middel is uitgewerkt. Ik laat het iig niet meer doen! Kan voor uitwendige parasieten beter uitwendig behandelen.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 21:06

1 van mijn merries had schruft en heeft daarvoor ook een injectie Dectomax gekregen. Intramusculair, 8 cc. Na een week was de schurft weg. Merrie heeft geen enkele bijwerking gehad. Ook is zijn 9 maanden drachtig.