Cpl .. Wat brengt de toekomst ?

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
8nnemiek

Berichten: 43534
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 09:41

En dan doe je het over de rug? Of die 80 ml helemaal op de benen?
Ik had vorige keer na een half jaar nog geen kwart van de fles op, en het is maar een half jaar houdbaar na openen.

Jaan81

Berichten: 7609
Geregistreerd: 07-10-05
Woonplaats: Goedereede

Re: Cpl .. Wat brengt de toekomst ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 10:17

Op alle benen, staartwortel en manenkam

koetjeboe

Berichten: 4413
Geregistreerd: 02-12-04
Woonplaats: Bathmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 18:37

Ik meld mij hier ook even wil graag jullie mening horen.
Ik heb een nrps merrie 25 % fries en de rest Arabier.
Ze lijkt niks op een fries heeft geen sokken oid.
Maar in mei kreeg ze mok verschrikkelijke mok hele wonden de kogels achter lagen compleet open.
Ze heeft het enkel aan haar witte achterbenen voor nooit iets.

Nu denk ik dat die mok nog het meeste leek op vasculitis.
Ze heeft toen ook einschuss gekregen. Het is toen overgegaan met smeren met allerlei zalfjes sommige gewoon van de paarden drogist verder twee andere van de kliniek.
Hydrocortiderm doet niks.

Nu is het ergste wel over maar in de koot holte zit het nog steeds, beetje aan de zijkant.
Zal vanavond eens foto's maken.
Het zijn allemaal gelige schilfertjes, met korstjes met wondjes er onder.
De huid is nu weer rood opgezet maar dat gaat weg als de mok ook minder word.
Als de huid opgezet raakt krijgt ze een plooi/kleine ribbel in de kootholte.
Het is heel gevoelig en ze heeft liever dat ik er vanaf blijf.
Het been wat het ergste was aan getast is altijd nog dikker en nu die mok in de kootholte weer erger word lijkt de rest van de kogel ook weer dikker te worden terwijl daar geen mok zit

8nnemiek

Berichten: 43534
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Cpl .. Wat brengt de toekomst ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 18:57

CPL schijnt erfelijk te zijn, dus het zou zomaar bij de fries vandaan kunnen komen.
Heeft je paard ook wel eens jeuk aan de achterbenen? Heb je wel eens tegen mijten moeten behandelen?

Verder zou ik sowieso van binnenuit gaan behandelen. Ook al is het geen CPL, het werkt ook tegen veel soorten mok.
Chevadonyll vind ik echt een wondermiddel.
Wat krijgt je paard te eten?

koetjeboe

Berichten: 4413
Geregistreerd: 02-12-04
Woonplaats: Bathmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 19:28

8nnemiek schreef:
CPL schijnt erfelijk te zijn, dus het zou zomaar bij de fries vandaan kunnen komen.
Heeft je paard ook wel eens jeuk aan de achterbenen? Heb je wel eens tegen mijten moeten behandelen?

Verder zou ik sowieso van binnenuit gaan behandelen. Ook al is het geen CPL, het werkt ook tegen veel soorten mok.
Chevadonyll vind ik echt een wondermiddel.
Wat krijgt je paard te eten?


daarom dacht ik ook aan cpl door dat ze toch friezen bloed heeft.
ze hebben vandaag voor het eerst een afkrabsel genomen over paar dagen hoor ik daar meer van.
ik heb nooit tegen mijten behandeld. Wel had ik toen zalf wat tegen schimmel en beestjes hielp en tegen nog iets. Zou ook moeten hebben geholpen tegen mijt.


Hoe zie ik dat ze jeuk heeft aan de benen.
ze stamp wel soms vooral nadat ik net gesmeerd heb.

Ze eet verder iets nat verpakt hooi/voordroog.
ze heeft nu een peesblessure dus ze krijgt nu ander eten. Normaal kreeg ze pavo sport muesli een schep per dag soms iets extra bij zwaar werk.
nu krijgt ze mijten quatro een kwart of nog minder. Met schepje vitamine brokjes van pavo en nu nog pavo daily plus als dat op is krijgt ze mijten optiform.

wat voeren jullie zo ongeveer. Die mok thee ga ik toch eens bestellen hoor er zo veel goede dingen over

8nnemiek

Berichten: 43534
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Cpl .. Wat brengt de toekomst ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 20:50

Bij koudbloeden zie je vaak dat teveel suiker voor teveel afvalstoffen zorgt die de lymfeklieren niet goed kunnen verwerken en dat veroorzaakt jeuk, zwellingen en wonden aan de benen. Voordroog bevat veel suiker, en sportbrok/muesli nog veel meer. Je zou dus eens kunnen proberen over te gaan op grof hooi en suikerarme brok.

koetjeboe

Berichten: 4413
Geregistreerd: 02-12-04
Woonplaats: Bathmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 21:58

dit is al wel grof spul hoor, is verpak omdat we het niet binnen kunnen leggen maar het is echt zo goed als droog. het stoft net niet.
Als de droge stof normaal 80% is van hooi en van voordroog 60 % dan zit dit op 75 of zo%.
Sport brok krijgt ze nu ook niet omdat ze toch stil staat kan dan gelijk kijken of het ook daadverkelijk minder word. ik heb foto's gemaakt net.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding
hier kan je een beetje die plooi zien, ze kwam nu van de wei af dan is het minder morgen ochtend zit hij er weer.
Afbeelding
en deze bobbel is over van de wonden die ze toen had, het lijken gallen maar dat zijn het denk ik niet.
Ze worden dunner met beweging

koetjeboe

Berichten: 4413
Geregistreerd: 02-12-04
Woonplaats: Bathmen

Re: Cpl .. Wat brengt de toekomst ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 22:50

Hebnet nog even lopen speuren naar dat suiker gehalte in kuil. maar in hooi zit meer suiker. Omdat de suiker in kuil word omgezet naar melkzuur. Dus dat zou dan wel het juiste voer moeten zijn

8nnemiek

Berichten: 43534
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Cpl .. Wat brengt de toekomst ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 13:09

Dat heb ik inderdaad wel eens eerder gehoord, maar ik merk hier bij de paarden echt verschil. Ik heb in het begin voordroog gevoerd, maar het eerste jaar hebben ze allebei constant met dikke benen gestaan. Pas toen ik over ging op hooi verdwenen die vochtophopingen. Ook bij kleine baaltjes kuil tussendoor merk ik dat ze binnen een paar dagen tijd beginnen te krabben, bijten en stampen.

koetjeboe

Berichten: 4413
Geregistreerd: 02-12-04
Woonplaats: Bathmen

Re: Cpl .. Wat brengt de toekomst ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 18:04

ow echt ja, ja kan hier geen echt hooi hebben. we hebben er altijd enkele in de zomer maar merk dan geen verschil met de kuil.
In mei toen ze het zo erg had at ze ook hooi. tot ehh eind aug heeft ze hooi gehad nu weer kuil.
Wat vind jij van de foto's. komt dat bekend voor.
Hoorde vanmiddag iemand zeggen die het op schurft mijt vond lijken.

LovingTweety

Berichten: 10435
Geregistreerd: 25-11-03

Re: Cpl .. Wat brengt de toekomst ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 21:45

Ik kan mijn tinker ivm luchtweg problemen helaas geen hooi geven. Dus hier ook vochtig kuil.

8nnemiek

Berichten: 43534
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Cpl .. Wat brengt de toekomst ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 22:03

Maar in de zomer als ze hooi krijgt dan eet ze waarschijnlijk ook nog eens gras?
Mijn belg staat met grasmasker op wei, en 's zomers vaak maar een uurtje.
Maar ik snap dat het niet voor iedereen mogelijk is om het ruwvoer aan te passen. Wel zou ik dan eens kijken wat je aan het krachtvoer kan aanpassen.
Op de foto's inderdaad geïrriteerde huid, maar of dat door mijten komt kun je helaas alleen onder de microscoop bekijken. Mijten zorgen niet zo zeer voor een rode en geïrriteerde huid, maar vooral voor jeuk. Ik verwacht dus dat er (nog) iets anders speelt.

koetjeboe

Berichten: 4413
Geregistreerd: 02-12-04
Woonplaats: Bathmen

Re: Cpl .. Wat brengt de toekomst ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 22:55

Het ligt nu onder de microscoop dus dat moet ik afwachten nu. Normaal staat ze wel op gras ja. Ik rij heel fanatiek. Kiki is geen hele grote eter. En dat gras heeft ze wel nodig. Anders valt ze echt in in het wedstrijd seisoen.

Maar wat dat kuil betreft ik voer dat ook liever ivm de stoffigheid. En ze vind dit lekkerder. Van gewoon hooi krijg ik er per dag een krappe 3 plakken in meer eet ze niet.
ze eet heel traag met van die mini hapjes. En loopt altijd het lekkere er tussen uit te zoeken. Ook met dr brokken doet ze dat.

maar ze krijgt nu dus bijna geen muesli meer. Enkel heel klein beetje omdat ze anders de vitamine brokjes niet op eet.

koetjeboe

Berichten: 4413
Geregistreerd: 02-12-04
Woonplaats: Bathmen

Re: Cpl .. Wat brengt de toekomst ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 22:57

Wat voeren jullie aan brok vitaminen naast het ruwvoer

8nnemiek

Berichten: 43534
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Cpl .. Wat brengt de toekomst ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 06:51

Ik voer mijn belg subli senior priores zodra hij te licht wordt, en dat icm marstall force vitaminebrok.

koetjeboe

Berichten: 4413
Geregistreerd: 02-12-04
Woonplaats: Bathmen

Re: Cpl .. Wat brengt de toekomst ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 09:28

Oke ik voer nu pavo vital. Dat is net zo iets als die marstall force. Met beetje mijten pro forma dat is soort hooi met pro biotica er door en klein beetje mijten muesli anders eet ze de vital niet op

koetjeboe

Berichten: 4413
Geregistreerd: 02-12-04
Woonplaats: Bathmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 11:28

De uitslag is binnen. Het lijkt geen cpl te zijn. Er waren veel bacteriën te zien en een schimmel. Daar krijg ik nu speciale zalf voor en dan hoop ik maar dat we er snel vanaf zijn.

freeride
Berichten: 1639
Geregistreerd: 21-06-11

Re: Cpl .. Wat brengt de toekomst ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 12:03

Wat een ellende,fijn dat het geen cpl is.mag ik vragen waar je dat hebt laten onderzoeken? Nen op zoek naar eaar je cpl kunt laten vaststellen,of uitsluiten natuurlijk.

Shelly21

Berichten: 1766
Geregistreerd: 17-03-11

Re: Cpl .. Wat brengt de toekomst ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 18:32

Ik meld me hier ook even,
Ik heb een tinker, vorig jaar merkte ik dat hij erge jeuk had en stond te stampen. toen vonden we erge kosten en dachten dat dit mok was. Sokken afgeschoren en behandeld. Hij had erg dikke benen en dus ook die dikke richels. Dit werd beter, maar helaas nu weer het zelfde liedje. Weer de sokken af geschoren en kwamen weer veel korsten onder weg. Weer behandeld, alleen nu is het veel hardnekkiger. Ben nog steeds bezig. Niet bij nagedacht of het mijt of mok is door onwetendheid.

Hoe kun je zien of het mijt of mok is?
Ik ben er vrijwel zeker van dat hij CPL heeft. Zijn dikke harde richels in de kootholte. Het jeukt ook heel erg.
Wat zijn middelen om van binnenuit mok te behandelen (reinigen)?

koetjeboe

Berichten: 4413
Geregistreerd: 02-12-04
Woonplaats: Bathmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 19:14

freeride schreef:
Wat een ellende,fijn dat het geen cpl is.mag ik vragen waar je dat hebt laten onderzoeken? Nen op zoek naar eaar je cpl kunt laten vaststellen,of uitsluiten natuurlijk.


Ik ben geweest op kliniek de watermolen, ze hebben gewoon met een mesje over de mok geschraapt en dat onder de microscoop gelegd.

Ze hebben niet naar cpl gekeken, dat het cpl zou kunnen zijn was vooral een hersenspinsel van mij zelf.

Het gaat wel goed nu met de mok. voor het zalven moest ik de koot scheren.
Ik ging steeds meer scheren er kwamen nog veel meer plekjes en korstjes tegen.

Maar het belangrijkste het helpt die zalf, ik vond dat kiki zulke kleine hoefjes had in vergelijking met haar kooten en kogels...............en blijkt nu dus andersom te zijn. De hoefjes zijn normaal maar die kogels en kooten waren te dik. Alles slinkt nu weer mooi en alles lijkt weer in verhouding te zijn.
Ik denk nog een weekje smeren en dan zijn we er vanaf