Probeer in iedergeval zeker niet méer te gaan voeren, maar om 't beestje meer energie te geven kun je soms best een handje haver door 't voer mengen, (voer je iets als bix of andere soort brokken?) Misschien kun je dat eens aan je dierenarts vragen, wat voor jouw paardje 't beste voer is...
Verder is 't belangrijkste om de conditie weer op pijl te houden natuurlijk wél het intensieve trainingswerk. Stel bijv. een schema op, en begin vanuit daar het per week of per twee weken wat op te werken; geef hem/haar in 't begin niet onmogelijk veel werk, maar echt intensieve beweging is erg belangrijk. Probeer veel af te wisselen; ga eens een halfuurtje longeren, bouw dat op, eerst stappen, paar rondjes draven, stappen, galopje, andere hand precies het zelfde; zet haar desnoods voorzichtig bij of werk met touwtjes; laat haar/hem lekker inspannen en góed uitstappen. dag 2 ga je bijvoorbeeld even lekker rijden, een intensief dressuurlesje of 't een of ander. Dan eens springen, pak eens een buitenritje mee en laat hem/haar lekker gaan op een mooi galloppaadje....
Het beste werkt het om gewoon met een trainingsschema te werken; zo kan je zelf goed bijhouden wanneer wat gedaan moet worden. zelf gebruikte ik dat ook altijd voor onze shets, de merrie heeft inmiddels een tópconditie opgebouwd; als ik met 't koetsje een buitenrit ga maken ben ik soms wel 4 uur weg
begin langzaam en bouw het op
tip: het is ook handig om een soort 'trainingsdagboek' bij te houden; schrijf wat je gedaan hebt, hoe het ging, wat kon beter, waar moet aangewerkt worden, etc. etc. dan kun je al na een kleine periode ontzettende vorderingen zien 
Veel succes gewenst met het opbouwen van de conditie