Bult op rug na het rijden.

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Schatjes

Bult op rug na het rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-08 14:17

Mijn paard krijgt met het rijden een vocht bultje of iets dergelijks op zijn rug richting zijn schoft. Ik dacht al dat het aan het zadel lag, maar ze heeft dit bij andere zadels ook. Ze is pas 2 maanden ingreden en rij haar alleen maar in het bos, dus niet in een rijbak, want die heb ik niet. Na enkele minuten na het rijden trekt het vanzelf weg. Ze heeft er ook helemaal geen pijn van en ik kan er gewoon op drukken etc. ze heeft verder ook nergens last van haar rug als ik druk uitoefen. Waar zou dit aan kunnen liggen, of toch zadels met bredere boom proberen. Het is maar een klein paard, en echt niet breed. De zadels lijken ook te passen. Ik wil ook echt niet met een bontje rijden, want die zijn bij een goed zadel niet nodig, en maken het alleen maar nog smaller. Of zou dit probleem weggaan als ze langer onder het zadel is, omdat haar rug nog niet optimaal ontwikkeld is. Ze doet alles met plezier.

brenpasbeau

Re: Bult op rug na het rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 14:19

maak er is een foto van.
ligt je dekje niet testrak over de rug van je paard?
trek anders deze is helemaal je zadel in zeg maar. en een bondtje eronder onder je zadel.

Schatjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-08 14:50

brenpasbeau schreef:
maak er is een foto van.
ligt je dekje niet testrak over de rug van je paard?
trek anders deze is helemaal je zadel in zeg maar. en een bondtje eronder onder je zadel.

heel de rug ligt vrij, dekje trek ik natuurlijk tussen de kamer. Met een bondje maak je het alleen erger, want dat zou de kamer vernouwen en op de hele rug druk uitoefenen. Ik zal vandaag of morgen eens een foto maken van voor rijden en na. Het is wel duidelijk te zien. Heb mijn bontjes ook weg gegeven Haha! op aanraden van een vrouw die zadeldruk metingen doet.

Angelaa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 15:05

Ik zou voor de zekerheid even informatie gaan vragen aan de zadelmaker, of het zadel echt goed is (of iemand die der veel van af weet, iig voor de zekerheid als je toch twijfelt Knipoog)
Ik zou eerlijk gezegd niet weten wat die bult is.. zou het als ik jou was toch nog even navragen aan paar deskundige/iemand die er veel vanaf weet Knipoog

Schatjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-08 15:12

angelaatjuh schreef:
Ik zou voor de zekerheid even informatie gaan vragen aan de zadelmaker, of het zadel echt goed is (of iemand die der veel van af weet, iig voor de zekerheid als je toch twijfelt Knipoog)
Ik zou eerlijk gezegd niet weten wat die bult is.. zou het als ik jou was toch nog even navragen aan paar deskundige/iemand die er veel vanaf weet Knipoog

Was ik ook van plan, maar weten jullie iemand die daar veel van afweet in de omgeving limburg, Dierenartsen bij mij in de buurt vind ik nou ook weer gelijk minder. Ik zal nog 3 zadels passen die ik ook heb meegekregen. Is zo lastig, want moet er eerst toch zeker een half uur voor gereden hebben. Anders zal ik nog wel eens zoeken voor iemand in de buurt, evt da.

Schatjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-08 14:09

Ze krijgt het bij alle vier de zadels. het een iets minder als de ander. Heb nu een Imperial riding de rocky meegekregen. Ben benieuwd of het daar aan ligt, morgen uitproberen.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 11:34

Klinkt toch al een druk plek, en ik zou er een zadelmaker bij laten komen. Mijn merrie heeft het ook gehad. Kleine vochtbult, die zo weer wegtrok na het rijden, geen pijn aan had, en niet altijd op dezelfde plek zat. Ze had het zowel met ons oude zadel, als met boomloze barefoot en boomloze ghost. Mijn goed passende wintec heeft ze het niet, of ze moet heeeel opgefokt zijn en haar rug continu wegdrukken en de kop erop zetten, dan kan het een heel enkele keer nog terug komen (en om die reden komt er straks weer een zadelmaker bij voor de zekerheid).

Ik zou het zeker niet wegwuiven, maar proberen een goed passend zadel te vinden. Werken met bontjes zal waarschijnlijk niet veel helpen.

Schatjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-08 20:11

Tancreda4 schreef:
Klinkt toch al een druk plek, en ik zou er een zadelmaker bij laten komen. Mijn merrie heeft het ook gehad. Kleine vochtbult, die zo weer wegtrok na het rijden, geen pijn aan had, en niet altijd op dezelfde plek zat. Ze had het zowel met ons oude zadel, als met boomloze barefoot en boomloze ghost. Mijn goed passende wintec heeft ze het niet, of ze moet heeeel opgefokt zijn en haar rug continu wegdrukken en de kop erop zetten, dan kan het een heel enkele keer nog terug komen (en om die reden komt er straks weer een zadelmaker bij voor de zekerheid).

Ik zou het zeker niet wegwuiven, maar proberen een goed passend zadel te vinden. Werken met bontjes zal waarschijnlijk niet veel helpen.

Dankjewel voor je goede raad. Over bontjes denk ik hetzelfde als jou. Denk dat alle zadels die ik nu geprobeerd heb niet goed passen. Heb er net een nieuw zadel van imperial riding de rocky dressuur op gehad. Was dus weer denk ik te breed. heeft me er net kei hard afgebokt en liet me er niet meer op gaan. Heb nu heel veel pijn aan mijn rug. dus kans dat ik deze week nog naar dokter ga, want het kraakt en kan niet veel bewegen. Dit heeft ze nog nooit eerder gedaan. Maarja het is nu eenmaal nog een jong paard. ga er maar eens iemand bij halen die er verstand van heeft, van zadels dan Haha!. Maar eerst even zelf opknappen Bloos

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 12:39

ik ken een paard wat dit ook had. Bleek uiteindelijk toch aan het zadel te liggen. Succes ermee!

nikkessen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 14:15

Hallo, Mijn merrie heeft precies hetzelfde. Het zadel dat erop ligt is speciaal voor haar op maat gemaakt. Daar ligt het dus niet aan. Ook heb ik haar laten nakijken door de DA en zijn er foto's van haar rug gemaakt. Hierop was niets te zien. De bult trekt na een half uurtje weer weg. Ook is ze er niet gevoelig aan. Het advies van mijn DA was om er gewoon mee door te rijden. Ze heeft er blijkbaar geen last van. De bult zit ook precies op het midden van haar rug net achter de schoft.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 14:18

klinkt idd toch als een zadelprobleem.

Niet zelf gaan liggen aanklooien met steeds een ander zadel, maar een goed zadelmaker laten komen en die het zadel passend laten maken naar de rug.

kaatjemuts

Woonplaats: in een klein onuitspreekbaar gehuchtje in friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 14:20

nikkessen schreef:
Hallo, Mijn merrie heeft precies hetzelfde. Het zadel dat erop ligt is speciaal voor haar op maat gemaakt. Daar ligt het dus niet aan. Ook heb ik haar laten nakijken door de DA en zijn er foto's van haar rug gemaakt. Hierop was niets te zien. De bult trekt na een half uurtje weer weg. Ook is ze er niet gevoelig aan. Het advies van mijn DA was om er gewoon mee door te rijden. Ze heeft er blijkbaar geen last van. De bult zit ook precies op het midden van haar rug net achter de schoft.

was bij mij precies tzelfde....
Zadelmaker en DA waren t met elkaar eens, gewoon doorrijden. Nu een jaar later heeft hij er heel soms nog eens last van....

nimbletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 16:08

Mijn paard heeft het soms ook. Heb net een nieuw zadel laten aanmeten 2 wken geleden en daar heeft hij het ook bij. Hij is heel kleinzerig, maar heeft hier totaal geen last van. Kan er op drukken en na een half uurtje is het weg.

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 16:11

hmm dit heeft mijn paard ook tijden gehad...
waar het nou door kwam geen idee, iig niet door het zadel. verschillende zadels erop gehad en bij allemaal kreeg ze het...

Lama12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 09:17

Komt denk ik ook door of een totaal niet passend zadel, of een heel slecht liggend dekje..

kaatjemuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 09:19

magic_lover schreef:
hmm dit heeft mijn paard ook tijden gehad...
waar het nou door kwam geen idee, iig niet door het zadel. verschillende zadels erop gehad en bij allemaal kreeg ze het...

die van mij had t zelf van de longeersingel....

Pantharei7

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 19:53

Mijn paard heeft er ook last van sinds zo'n 3 maanden. Het zadel is gecontroleerd en past goed, maar ik laat er binnenkort de dierenarts naar kijken. Ik heb de dierenarts er ook al over gesproken en hij zei dat het meestal komt door spanning in de rug en niet door het zadel. Dat klopt denk ik wel, want als mijn paard zich heeft lopen opfokken is de bult groter. Maar als ze heel ontspannen loopt is er zelfs nog een klein bultje dus dat is weer vreemd!
Erg lastig probleem, want ergens zit toch iets niet goed denk ik. Mijn paard reageert trouwens ook niet op drukken op de bult en de bult verdwijnt binnen een uurtje na het rijden.

kaatjemuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 09:19

marlon7 schreef:
Mijn paard heeft er ook last van sinds zo'n 3 maanden. Het zadel is gecontroleerd en past goed, maar ik laat er binnenkort de dierenarts naar kijken. Ik heb de dierenarts er ook al over gesproken en hij zei dat het meestal komt door spanning in de rug en niet door het zadel. Dat klopt denk ik wel, want als mijn paard zich heeft lopen opfokken is de bult groter. Maar als ze heel ontspannen loopt is er zelfs nog een klein bultje dus dat is weer vreemd!
Erg lastig probleem, want ergens zit toch iets niet goed denk ik. Mijn paard reageert trouwens ook niet op drukken op de bult en de bult verdwijnt binnen een uurtje na het rijden.

dat verklaard een hoop!! mijn paard was idd in die tijd ook erg gespannen...
goshj, nooit aan gedacht!! in de kliniek hadden ze geen idee....

Pantharei7

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 17:39

@Kaatjemuts, hoe is jouw paard van zijn bult afgekomen dan?

kaatjemuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 06:56

hij heeft er een zomerseizoen last van gehad en in de winter was het ineens over... heel soms heeft hij er nog last van, maar ik kan er nooit een vinger opleggen waardoor t nou komt.
Hij houdt zo nu en dan zijn rug vast en dan heeft hij geen bult, maar hij is wel veel ontspannender dan toen (en verder in africhting...).

Pantharei7

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 15:16

Bij mijn paard lag het toch aan het zadel! Heb de dierenarts nog laten kijken en hij heeft goed naar mijn zadel gekeken. Mijn zadel is net iets te smal. jammer genoeg staat mijn paard nu met een peesblessure dus kan hier nu niet melden of het zou helpen als mijn zadel is aangepast.