bloeduitstorting bij singel

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

SteffiiY

bloeduitstorting bij singel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-07 16:37

Hallo Allemaal Haha!

2 weken geleden is mijn paard getrapt door een mede-paardje bij ons op stal, Ze kreeg volop een trap in haar buik (precies op de plek waar je singel zit).
Na de trap kon je er niet veel aan zien behalve een fixse hoevafdruk, die avond kwam ik bij haar en er zat een ontzettende grote bult zo groot als me vuist.
De pensionhouder vertelde mijn dat het waarnschijnlijk een bloeduitstorting zou zijn, en dat ik het gewoon 2x per dag even moest koelen.
ook moest ik veel met Souvenir gaan stappen/rennen zodat de prop naar beneden kon zakken.
Hij vertelde me dat het een paar dagen zou duren voordat de bult weg was.

Het is nu precies 2.5 week geleden en de bult is nu 3 daagjes weg, nog steeds is de boel gevoelig, met mijn hand mag ik er niet in de buurt komen, dan begint ze met haar achterbenen naar de plek te trappen, met een borstel mag ik er wel gewoon overheen.

Heeft iemand hier ervaring mee? En zijn hier enige oplossingen/verklaringen voor?

Dobel

Re: bloeduitstorting bij singel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 16:38

kan wel een tijd duren hoor soms echt wel een maand of langer

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-07 16:39

Wat kan ik met haar doen om het bijv. te versnellen? of zodat ik toch met haar aan het werk kan?
Rondjes laten rennen in de longeerbak elke dag is ook niet fijn voor haar.

_Susan_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 16:41

Ik ben bang dat je geen andere keuze hebt dan longeren.
De druk van de singel zal haar ook niet bevallen, als je er al niet eens aan mag zitten.

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 16:41

zonder zadel rijden als je niet met je been op de plek komt, fietsen met je paard

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 20:23

wandelen, vrijheids dressuur, longeren, fietsen, vrijspringen.

Alles wat je doet zonder zadel dus!

viefdepief

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 20:25

Als het echt op de plaats van de singel zit denk ik ook dat het het slimste is om een poosje langer te wachten voordat je het zadel weer om doet. Het heeft onderhuids waarschijnlijk nog wat tijd nodig voordat het helemaal genezen is.

Mijn pony heeft ook een keer een bloeduitstorting bij de singel gehad. Ik heb toen een schapenvacht-singelbontje aangeschaft. En dit heeft toen super goed geholpen Lachen Misschien dat dat voor jouw paardje ook fijn is?

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 20:28

Gewoon de tijd voor nemen.
Tis nie leuk, maar tis nie anders.
Als je nu te snel weer aansingelt, loop je kans dat ze levenslang singelnijd of schrik voor de singel houdt. Dat wil je toch ook niet?
Dus gewoon even laten rusten!!!

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 20:28

traumeel gel erop smeren helpt om de zwelling wta te doen slinken. heb 't zojuist een paar weken gebruikt bij mijn paard, die een klap tegen z'n voorknie had gehad. bult was zo groot als drie vuisten boven elkaar (schrik! Bloos! ) en is nu weg.
heb ook lymfe-massage en lasertherapie toegepast (ben zelf dierenfysiotherapeut), dus dat zal wel meegeholpen hebben.

succes! en je kunt inderdaad even niet veel meer dan longeren zonder singel, zadelloos-rijden, wandelen, hardlopen naast je paard, en als ie braaf is naast de fiets.