wie herkend de symptomen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

eenitraM

wie herkend de symptomen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-09 17:25

Misschien weten jullie wat meer..

Paard is vorige week behandeld bij de tandarts.

Staat momenteel sinds 2 dagen met het hoofd laag aan de grond. Brokken en kuil worden niet gegeten. Paard heeft geen koort. Erg afgevallen (door het niet eten). Vee-arts is dus wél langs geweest (3 keer over, over 10 minuten komt er weer eentje langs) Mesten heeft ze vanaf gisteravond 5 uur tot vandaag 8?! uur maar 1 keer gedaan. In de stront van het paard zaten veel eitjes (van wormen). Paard is alle 3 de keren 3 keer over gespoten met antibiotica en 2 soorten pijnstilling. Vandaag 2 keer over (op aanraden van de vee-arts) 20 minuten gelopen. Daar wou het paard wel hapjes gras eten en heeft 1 keer tijdens het wandelen gepoept. De stront was nat, 2á3 keutels.

Iemand enig idee? Wormen is bekend. We krijgen morgen equimax?! omdat het opnieuw besteld moest worden.

Herkennen jullie dit?

CM_

Re: wie herkend de symptomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 17:28

Een hele heftige, verwaarloosde wormenbesmetting kan een paard doodziek maken.

Ik zou mestonderzoek laten doen , nu en over enkele weken, om te bepalen welke wormen er zitten/zaten .
Evt bloedtrekken kan ook geen kwaad....

marrlinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 17:28

herken het niet, en vind het een beetje een raar verhaal, kan het niet helemaal volgen. toch maar ff de da latenkijken ;)

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 17:29

Heeft de dierenarts het bloed al onderzocht?

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-09 17:30

crossmonster schreef:
Een hele heftige, verwaarloosde wormenbesmetting kan een paard doodziek maken.

Ik zou mestonderzoek laten doen , nu en over enkele weken, om te bepalen welke wormen er zitten/zaten .
Evt bloedtrekken kan ook geen kwaad....

Vee-arts zei al dat deze wormen zo ineens kunnen opspelen. Het paard is ALTIJD op tijd ontwormt. Dus wij zitten hier ook met een groot vraagteken.

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-09 17:30

Katja schreef:
Heeft de dierenarts het bloed al onderzocht?

Nee is nog niet gebeurd (iig wat ik weet, gister was de VA ook al langs geweest en toen was ik er niet). Ik zal het haar is vragen!

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 17:32

Ik zou zo snel mogelijk een behoorlijk uitgebreid bloedonderzoek laten doen om te kijken wat daarin te zien is.
Als een paard zo ziek is zonder koorts is er meestal iets flink mis.

Houd ook goed in de gaten of ze nog wel genoeg drinkt anders is eventueel een infuus met vocht nodig.

suuske

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 17:32

Hoe is haar urine?? Een pony van mij heeft deze symptomen ook gehad alleen (de wormen niet) maar zij had iets aan haar nieren maar dan moet de urine rood achtig zijn. Anders weet ik het ook niet. Maar het zou natuurlijk ook aan de wormen kunnen liggen

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 17:33

Mijn eerste paard heeft ook bloedworm gehad, ondanks zeer regelmatig ontwormen.
Het hangt ook af van de gebruikte middelen en of er niet eens ondergedoseerd is. Dat kan gauw, bijv. omdat een kloddertje verspild wordt.

Bloedonderzoek lijkt me hier wel op de plaats!

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 17:38

Ik heb nog nooit gehoord dat een paard plots zo ziek is van wormen, meestal hebben wormen hier een tijdje voor nodig.

Maar idd wat Beantsje zegt, veranderen van middelen en eens in de zoveel tijd Equimax is zeer belangrijk.
En ook de dosering, hoewel ik zelf altijd overdoseer, iets meer geven is beter idd dan iets te weinig.

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-09 17:39

Ze schijnt zonet al een poging te hebben ondernomen om te rollen.

Ik zat zelf ook te denken aan een knik in de kabel, ook omdat ze de buik zo enorm optrekt.

tug

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 17:40

klinkt als een verstoppingskoliek, niet ieder paard breekt de stal af. als hij zelf niet eet kan er al sprake zijn van een volle maag, dat kan de DA controleren, buscopan is om darmen rustiger te maken en meestal niet een voorkeursmiddel bij verstopping. DA schrijft meestal laxeren voor.

de verstopping kan inderdaad met de wormen te maken hebben, de wormen lopen dan of uit zichzelf al vast of omdat ze massaal dood gaan na een wormenkuur.

er is ook wel een link met de paardentandarts, misschien toch wat pijn en ongemak door de behandeling of te glad gemaakte kiezen. het voer wordt dan onvoldoende gekauwd en je loop risico op verstopping.

wel een echt spoedgeval!!!!!!

als het al dagen bestaat kun je toch beter de kliniek opzoeken.

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-09 17:43

tug schreef:
klinkt als een verstoppingskoliek, niet ieder paard breekt de stal af. als hij zelf niet eet kan er al sprake zijn van een volle maag, dat kan de DA controleren, buscopan is om darmen rustiger te maken en meestal niet een voorkeursmiddel bij verstopping. DA schrijft meestal laxeren voor.

de verstopping kan inderdaad met de wormen te maken hebben, de wormen lopen dan of uit zichzelf al vast of omdat ze massaal dood gaan na een wormenkuur.

er is ook wel een link met de paardentandarts, misschien toch wat pijn en ongemak door de behandeling of te glad gemaakte kiezen. het voer wordt dan onvoldoende gekauwd en je loop risico op verstopping.

wel een echt spoedgeval!!!!!!

als het al dagen bestaat kun je toch beter de kliniek opzoeken.

Dát zou het idd wel kunnen zijn! En idd heeft ze o.a. buscopan toegedient gekregen.

Anne___

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 20:25

hee,

ik herken je symptomen wel een beetje,
mijn paard had van de 1 op de andere dag ook geen eetlust meer, (maar hij had juist wel hele hoge koorts) ook haast geen mest. (mest onderzoek is er gedaan )bij mijn paard werd eerst gedacht aan koliek, maar de koorts en geen eetlust bleef aanhouden, hebben ze toen bloed afgetapt. en werd ons verteld dat we hem 7 dagen lang moesten spuiten met antibiotica omdat er ergens een infectie zat. naar een paar dagen hadden we de uitslag van het bloed onderzoek en het was een soort onsteking in de darmen (helemaal precies wisten ze het niet :? + Bloedarmoede..

maar ik lees ook net dat je paard naar de tandarts is geweest , misschien een onsteking, of pijn van de eventuele behandeling?

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 22:20

hoe gaat het inmiddels met je paard en wat zei de dierenarts vanmiddag?

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-09 22:53

Toen ik dit topic heb gestart ben ik even naar de stallen gelopen en heb de status bekeken. De dierenarts was er net op dat moment en heeft haar een pijnstiller gegeven. Vanaf toen hadden we besloten, omdat we haar thuis niet konden opvoelen enzo, om naar de dierenkliniek in Zeddam te gaan. Daar aangekomen hebben we haar opgevoeld en bleek dat ze heel veel gas in de darmen had.

Koliek waarschijnlijk. Iig die man vertelde ons dat we maar naar een kliniek moesten gaan in de betuwe ergens. Ook omdat haar status op dat moment goed was om te vervoeren. Daar in die kliniek is er bloed afgenomen en geen verschrikkelijke waarde. Dus dat zat goed. Wel opgevoeld en dus echt gas. Verder weten we niet.

Er is ander halve liter laxeermiddel naar binnen gegaan via een sonde en het resultaat krijg je binnen een dag 1-4 te zien. Ego kon op dat moment niet vanwege het gas.

Ze staat daar om te kijken hoe het verder gaat. Maar als het slechter gaat hebben we besloten om haar niet te operen en haar dus een spuit te geven. Vanwege de kosten, haar jonge leeftijd en haar niet goede toekomst. Daarnaast staat er tegen over dat de kans dat het paard het overleeft maar 50% is.

Ik zit zelf te denken aan een opstopping ja, zand of wormen.

Tis allemaal zo onduidelijk. Ik hoop dat ze het red. Wil haar geen pijn gunnen.

DJZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 00:57

Hoi,

Heel veel sterkte alvast ;) .

Maar ik heb ook een merrie die ik een keer in februari had gekocht, gelijk met de andere een ontworming gegeven. Na een maand werd ze maar dunner en dunner. Ze at dan wel, maar niet van harte. De DA moest toch komen om te enten, dus die heeft gelijk gekeken. Het bleek dat ze vol zat met wormen. Hij heeft haar 3 keer ontwormt via een injectie in de ader. Gelukkig is ze nu helemaal gezond.

Sjeempie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 13:19

heel veel sterkte alvast. ik hoop dat ze snel opknapt. voor haar en voor jou. ik vind wel dat je een moedige beslissing neemt als het toch slechter met haar gaat. je denkt aan je paard en niet aan jezelf. sterkte

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-09 13:57

We zijn vanochtend gebeld. Haar situatie is ernstig verslechterd.

Ze heeft weer een darmontspanner toegedient gekregen en haar maag is met een halve liter warm water via een sonde gespoelt. Helaas is er ook deze keer geen mest af gekomen.

Ik vrees het ergste en ik denk dat ze het niet haalt.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 13:59

Heel veel sterkte ermee.

LetsgoKelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 14:04

Oh wat verschrikkelijk om dit mee te maken zeg. Heel veel sterkte. Hopelijk wordt ze beter.

Bonechi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 14:11

He bah... duimen joh! staan die gaskoliek en die wormen eitjes dan nu helemaal los van elkaar?

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-09 14:15

Bonechi_ schreef:
He bah... duimen joh! staan die gaskoliek en die wormen eitjes dan nu helemaal los van elkaar?

Weten ze niet :n

Gaskoliek, zandkoliek, verrolling van de darmen, wormen.

Update :+

Haar hartslag is van 65 vanochtend naar 80 om 12 uur gegaan. Ze gaan nu een darmpuctie doen om het gas eruit te laten lopen.

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 14:51

heel veel sterkte!

seabiscuitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 15:00

Jeetje, wat een spannende tijd. Hopelijk komt het allemaal goed.
Suc6 en sterkte