Paard ligt veel in de wei en hijgt

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

JoliekeDH

Paard ligt veel in de wei en hijgt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-15 10:19

Misschien dat iemand hier nog een helder idee heeft, ik kan er de vinger niet op leggen.

Mijn pony is 15, altijd gezond geweest, eens een keer koliek maar verder nooit echt ziek geweest.
Sinds 3 weken staat ze dag en nacht op de wei, zoals elk jaar. Ze is zeker de slankste niet, dus de eerste week heb ik haar lekker elke dag beweging gegeven. Niks extreems, paar lange buitenritten, paar keer bakwerk en paar keer longeren.

Na ongeveer anderhalve week op het land begon ze steeds meer te liggen. Deed ze wel vaker, maar nu was het duidelijk meer en langer. Een week geleden trof ik haar echt hijgend aan. Ze wilde amper lopen en was heel stijf. Temperatuur opgenomen, niks aan de hand. Op stal zakte de ademhaling wel, en ze toonde heel alert. Omdat ik gelijk richting de spieren dacht, ben ik erop gestapt en heb een kwartiertje gereden. Nageven, buigen, pasje voorwaarts, niks aan de hand.

Dag erna weer veel liggen, maar niet hijgen. Zo ging het de hele week door, ene dag hijgt ze erger dan de andere dag, maar dat vele liggen blijft, en lijkt zelfs erger te worden. Regelmatig gaat ze ook helemaal plat, terwijl er mensen in de buurt lopen. Deed ze normaal niet.

Vrijdag werd het mij veelste gek, en heb ik de dierenarts laten komen. Hij heeft naar haar hart geluisterd, niks geks. Alle dagen geen verhoging gehad. Slijmvliezen ook oke. Ze is verder ook niet duf. Hij heeft bloed afgenomen, en op de kliniek is er van alles getest (heb ze nog niet persoonlijk gesproken, dus weet niet waarop precies). Daar kwam niks geks uit. Bloed ligt nu bij het lab, daar krijg ik denk ik dinsdag de uitslag van.

Ik geef haar nu 2maal daags Ventipulmin, dierearts zegt nadrukkelijk dat haar longen en luchtwegen prima zijn en het hijgen daar niet vandaan komt, maar dan kan ik haar toch een beetje ondersteunen met dag gehijg. Baad het niet dat schaad het niet.

Ik maak mij echt veel zorgen, ik krijg een naar gevoel als ik mijn paard zie. De symptonen zijm niet extreem ernstig, maar ik denk dat ze echt pijn heeft.

Oja, sinds vrijag speelt haar oude peesblessure weer op, duidelijk een wéek naar haar eerste echte symptonen, dus ik zie niet gelijk een verband. Maar wellicht speelt haar gevoelige lopen daarin wat mee..

Wie herkent dit, of heeft tips wat te doen? Ik wacht eerst het bloed sowieso af, maar mocht daar niks uitkomen wil ik verder zoeken.

groetjes,
Jolieke

Anoniem

Re: Paard ligt veel in de wei en hijgt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 10:21

Misschien een lichte spierbevangenheid?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 10:23

Warm + werk en warmte niet goed kwijt kunnen (als normaal door zweten) geeft idd hijgen om warmte kwijt te raken. Zit ze nog flink in de wintervacht?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 10:23

hoe kun je nu op een paard stappen als je een spierprobleem vermoed?Het is nu niet slecht uitgepakt,maar als ze wel spierbevangen was geweest moet je een paard niet laten bewegen,laat staan er op gaan zitten :7

Dit kan vanalles zijn,beginnende bevangenheid,koliekerig.Heeft ze veel gras te eten?
Zou even de bloedproef afwachten.Ze is recent ontwormd?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 10:26

En ze loopt helemaal niet stijf/kort met die achterhand? Want het klinkt eigenlijk niet eens als lichte spierbevangenheid hoor, maar meer als zware. Maar zou je paard voor de zekerheid niet gewoon even al is het maar een paar dagen van het gras af halen? Voor hetzelfde geld zie je grote verbeteringen en kan je jezelf voor je kop slaan, dat je haar zo hebt laten staan/liggen op het gras...

Ben het trouwens wel met Geerke eens hoor, hoe kan je nou op een paard stappen als je spierproblemen vermoed? dat is ronduit wreed te noemen...
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 26-04-15 10:32, in het totaal 1 keer bewerkt

JoliekeDH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-15 10:28

Ik dacht niet aan spierbevabgenheid, ik dacht dat ze door last van haar spieren, moeilijk liep. Omdat ze tegen de tijd dat we op stal waren alweer normaal liep, wilde ik weten of het nou haar spieren waren.. ze liep als een zonnetje, dus spierbevangenheid lijkt mij sterk.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 10:30

uit de bloedproef zal dat wel blijken,of het iets met de spieren is.Hoe is haar mest?

JoliekeDH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-15 10:30

Snap jullie reacties wel, maar ik heb niet met haar gewerkt. Ik ben wat rond gaan stappen en haar laten buigen, puur om te checken of ik haar spieren kon uitsluiten. Ze liep stijf toen ik haar uit de wei haalde, ze liep normaal toen we op stal aankwamen. Dan is het toch niet vreemd om wat rond te gaan stappen?

JoliekeDH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-15 10:31

Ze eet, drink en mest normaal. Spieren gingen ze bekijken indd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 10:34

Dan nog... Zou ik het paard van het gras af halen en snel ook, want stijf lopen klinkt in mijn boekje nog altijd als... precies spierbevangen!

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 10:36

Aan de ene kant ga ik met de andere mee. Ik zou persoonlijk eerst de bloedtesten afwachten en er even niet opstappen.

Maar aan de andere kant. Hoeveel gras staat er op de wei, en hoe werd ze hiervoor gehouden?
Kan het niet zijn dat ze zich gewoon overvreet?

JoliekeDH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-15 10:42

Er staat een hoop gras inderdaad, heb haar nu ook een masker omgedaan. Kan het mij moeilijk voorstellen, omdat ze dit al 6 jaar zonder problemen doet. En het hijgen is dan ook niet te verklaren.. maar als het zo is zal het dinsdag uit de bloedtest moeten komen.

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 10:47

Het veel liggen en hijgen kan ook een aanwijzing zijn voor pijn. Met name in de benen. Ook met jou melding dat ze stijf loopt en na een tijdje beter, gaat mijn gedachte uit naar hoef/been probleem.
Zou paardje ook van gras halen en voorlopig niet er op tot je weet wat er aan de hand is.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 10:49

Jo_vales schreef:
Er staat een hoop gras inderdaad, heb haar nu ook een masker omgedaan. Kan het mij moeilijk voorstellen, omdat ze dit al 6 jaar zonder problemen doet. En het hijgen is dan ook niet te verklaren.. maar als het zo is zal het dinsdag uit de bloedtest moeten komen.

in ene komt er een druppel...ik heb dit meegemaakt bij een pony van kennissen.gaat jaren goed en dan in ene bevangen.
Ze zou ook nog hoefbevangen kunnen zijn,dat zie je niet in bloedtesten.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 10:54

Ventipulmin zou ik niet zo maar geven, het is geen natuurlijk middel.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 10:55

Hijgen en veel liggen, dan denk ik aan het hart.

Sowieso vind ik het wel reden om er een dierenarts bij te halen voor onderzoek.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 10:59

geerke schreef:
Jo_vales schreef:

in ene komt er een druppel...ik heb dit meegemaakt bij een pony van kennissen.gaat jaren goed en dan in ene bevangen.
Ze zou ook nog hoefbevangen kunnen zijn,dat zie je niet in bloedtesten.

inderdaad..

een paard wordt immers niet hoefbevangen geboren, dus ooit ergens zal het dan voor de eerste keer zichtbaar worden.. bloedtrekken om een algemene check te doen en daarnaast laten controleren op bevangenheid. maar sowieso preventief maar even van het gras halen.

maar goed dat is eigenlijk een herhaling van bovenstaande reacties natuurlijk.. veel meer valt er op afstand ook niet te zeggen denk ik.

GeraldineVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 10:59

TS, onmiddellijk je pony van het gras afhalen. Zet haar in nat zand zodat de hoeven tegendruk krijgen en gekoeld worden. Dit is bijna zeker hoefbevangenheid. Kort gras, zon erop laatste tijd: suikers vliegen omhoog op het gras. Door de pijn in de voorhoeven gaat ze liggen, door de pijn gaat ze zweten en zwaar ademen, haar voorbenen ontlasten en raken spieren overbelast waardoor het spierbevangen lijkt. De paardenartsen hebben momenteel een overschot aan zulke gevallen. Direct in actie en pijnstillers vragen.

JoliekeDH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-15 11:09

Dierenarts is 2 dagen geleden geweest, hij heeft haar onderzocht en niks gezegd over hoefbevangen/spierbevangen. Ventipulmin heeft hij voorgeschreven.
Ben heel blij dat iedereen meedenkt!!

Ga zo weer naar stal, vannochtend stond ze weer rustig te grazen, zal nog eens kritisch naar haar gevoelige lopen kijken. Ze loopt op het harde wel tikkie slechter dan op het zachte, maar in mijn ogen loopt ze echt niet gevoelig genoeg om spier/hoefbevangen te zijn. En dan zou het in een week op vol gras wel verergerd moeten zijn toch?

Zal kijken of ik een filmpje kan plaatsen.

GeraldineVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 11:13

TS, veel gras en een pony.... gáán niet samen. Je hebt kennelijk geluk gehad afgelopen jaren. Haal haar aub snel uit het gras in afwachting van de DA dan tenminste...

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 11:15

Nee dat hoeft niet.
Mijn paardje liep wat kort... maar bleek toch flink bevangen te zijn.

Het betekend niet: veel pijn is erg bevangen en weinig pijn is minder bevangen.
De mijne heeft nooit bevangen gestaan, maar heeft wel een redelijke kanteling.

EdkingEnzoJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 11:17

Mijn paard heeft dit ook een tijdje gedaan, zonder het hijgen dan. En in het zand, die lag in een keer elke dag en ook het grootste gedeelte van de dag.. Wel af en toe hoesten. Heel vreemd, ook echt helemaal plat. Dierenarts er bij gehad, niks kunnen vinden en het gaat nu beter..

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 11:23

Zou t geen allergische reaktie kunnen zijn op iets wat in t gras zit? Pollen? Iets wat op de luchtwegen slaat.

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 11:24

Mijn haflinger had dezelfde symptomen, alleen het hijgen niet. Die was uiteindelijk hoefbevangen. Jaren geen last van gehad en ook al was de huisvesting niet veranderd, ineens werd ze het. Dat je paard het dus nog nooit heeft gehad, wil niks zeggen. Haal je paard eens van de wei en gooi je paard in een paddock of iets anders als je de mogelijkheid hebt. Verbeterd de situatie, dan kun je er redelijk vanuit gaan dat het hoefbevangenheid is. (Hoeft natuurlijk niet perse zo te zijn, maar het is zeer goed mogelijk.)

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 11:29

Als het paard hoefbevangen zou zijn dan zou je een pulsatie/kloppen moeten kunnen voelen toch?