Ervaring EMND

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Moonny

Ervaring EMND

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-06 09:42

Mijn paard heeft waarschijnlijk EMND.
Het is 2,5 jaar geleden begonnen. Ze was snel moe, verloor al haar bespiering werd heel mager en had veel koliek (waar ze overigens altijd al heel gevoelig voor was voor die tijd). Ze is toen in korte tijd ongeveer 150 kilo afgevallen. Ze heeft toen twee weken op een kliniek gestaan waar ze diverse onderzoeken heeft gehad waaronder EMG scan, bloedonderzoek verhoode spierenzymen en haar lever waardes waren te hoog. Uitslag "we weten niet precies wat ze heeft maar het lijkt op EMND". Ze kwam weer naar huis en kreeg wat voedingssuplementen en met voeren en wat stappen moest ik gaan proberen ofdat ze weer wat dikker werd en wat aan zou sterken. Ben daar heel wat maanden mee zoet geweest maar er zat vooruitgang in. Na ander half jaar ging het eigenlijk super en ben toen weer gaan lessen en heb weer mijn startkaart aangevraag.

3 maanden geleden liep ze kreupel dat duurde allemaal te lang, zijn toen naar een kliniek (een andere kliniek als toen) gegaan om foto's te laten maken waar eigenlijk uitkwam dat ze heel iets artrose had, maar daar kon ze niet zo kreupel van lopen volgens de arts. Maar ze werdt ook weer mager (niet zo mager als 2 jaar geleden) en haar bespiering werd ook weer zwakker. En dat zat die arts daar ook niet lekker.
We gingen weer naar huis, met boxrust en 2 keer per dag wat stappen gingen we kijken ofdat ze weer goed ging lopen. In die tijd is ook de fysio een keer geweest. Na drie weken zijn we weer terug gegaan naar de kliniek want ze liep nog niet goed. En ze hebben daar toen alle 4 haar benen verdoofd want wat bleek, ze liep gewoon met 4 benen kreupel. We kregen haar niet rad. Achter loopt ze helmaal raar want het is net ofdat ze de orientatie met die achterbenen kwijt is. Er is toen bloed afgenomen en uit dat onderzoek kwam dat ze verhoogde spierenzymen heeft. En deze arts kwam ook al met het lijkt op EMND.
In overleg met mijn eigen veerarts willen ze nu gaan proberen om met spierversterkers en weer wat rustige training haar spieren weer wat sterker te krijgen.

Sorry voor mijn lange verhaal, maar ik wil eigenlijk zo veel mogelijk informatie hier over hebben.
Zijn er hier meer mensen met ervaring met EMND?

Moonny

Re: Ervaring EMND

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-06 07:42

Niemand?

sphinxie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 07:53

henkv

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 08:40

Een beetje 'googelen' (dat is tegenwoordig een officieel nederlands werkwoord) helpt je een heel eind verder.

Moonny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-06 12:39

Bedankt voor de tips! Ik had idd ook al zitten "googelen", en ben daar ook een hoop te weten gekomen was eigenlijk op zoek naar ervaring van mensen hier op bokt.

PintoNatal

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 13:16

en Ptries hier op bokt, kun je even pb-en, Meen dat Jerai ook EMND had.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 22:45

Probeer dierenkliniek Ridderkerk is, daar heeft een dierenarts volgens mij veel onderzoek daar naar gedaan. Misschien kan hij je verder helpen.

Moonny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-06 09:51

Oke bedankt voor de tips weer.