bokkers in actie tegen 10 wp regeling!!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
parnassia
Berichten: 826
Geregistreerd: 30-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-03 13:10

Ik blijf erbij dat het niveau bedroevend laag is..., moet je eens in de L2 kijken, naar mijn idee kan nog niet eens de helft een fatsoenlijke B proef rondsturen. En de oplossing? Verhoog gewoon de winstpuntengrens, dus niet bij 156, maar bij 164 bv pas een wp verkrijgen. Dan moet je wel beter rijden!

Okee; wie is hier voor of tegen? (Als je een actie onderneemt, dan kan je ook beter voor een alternatief zorgen.)

Biertabje
Berichten: 9637
Geregistreerd: 26-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-03 13:15

ja maarja
ik rijd naast dressuur ook nog springwedstrijden en SGW wedstrijden! en zoveel rijd ik al niet en al helemaal niet met het indoorgebeuren!
wat hier al wordt beschreven over eigenverantwoordelijkheid, nou dat is toch zo! net of een jury er mee zit als een ruiter een verkeerde beslissing heeft genomen om een klasse hoger te gaan starten! daar zal alleen de ruiter meezitten! het moet allemaal wel stimulerend blijven! dan zou ik gewoon spring en sgw wedstrijden moeten afzeggen om maar aan die 10 wp te komen????!!!! ja bekijk het ff
wat gomir al zei.....dan ga ik wel springen en sgw rijden! dan mag dressuur wel de basis zijn,maar dat train ik ook thuis en op les!
je ziet toch ook in het springen dat sommige ruiters te snel naar het M of Z willen.....die vragen vaak ook weer terugplaatssing aan omdat het niet meer wil!
het moet allemaal wel leuk blijven....voor de ruiter
misschien ook wel voor de jury hoor, maarja zij kunnen er ook nix aan doen als er een halve gaar in een bepaalde klasse rijd!
ik woon in the middle of nowhere........en hier in NH is echt nix te bekenne aan wedstrijden hoor! als ik naar mijn eigen vereniging moet zit ik al 15 minuten in de auto!
er moet stimulans zijn om door te gaan!

UniferB
Berichten: 702
Geregistreerd: 19-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-03 13:19

Winstpunten grens omhoog halen, misschien is dat een optie. Aantal te rijden wp's zo laten maar wel de grens omhoog. Om het 'kaf van het koren' beter te kunnen scheiden.

parnassia
Berichten: 826
Geregistreerd: 30-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-03 13:20

Ja, dat bedoel ik, lijkt me simpeler en effectiever.

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-03 13:28

nee, juryleden opvoeden! Daar zit volgens mij de kernfout, iemand die niet nageeflijk kan rijden mag nooit een wp in het B krijgen, en dat gebeurt bij bosjes.

UniferB
Berichten: 702
Geregistreerd: 19-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-03 13:37

Lielle schreef:
nee, juryleden opvoeden! Daar zit volgens mij de kernfout, iemand die niet nageeflijk kan rijden mag nooit een wp in het B krijgen, en dat gebeurt bij bosjes.


Da's al jaren een probleem Boos!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-03 13:37

Dat vind ik ook Lielle
Als ik ooit hoor wat er er in sommige regios allemaal mag.
Dan haal je hier 130 pnt, maar daar nog 160.
Dat moet ten eerste gelijk gesteld worden.

UniferB
Berichten: 702
Geregistreerd: 19-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-03 13:39

runningkawa schreef:
Dat vind ik ook Lielle
Als ik ooit hoor wat er er in sommige regios allemaal mag.
Dan haal je hier 130 pnt, maar daar nog 160.
Dat moet ten eerste gelijk gesteld worden.


Maar dat snap ik nooit. Juryleden komen toch uit hele land en jureren door het heel land. Wij hier in NH hebben regelmatig juryleden uit andere provincies. Passen die zich dan aan aan de regio?

Fitzroy

Berichten: 25106
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-03 13:40

Lielle schreef:
nee, juryleden opvoeden! Daar zit volgens mij de kernfout, iemand die niet nageeflijk kan rijden mag nooit een wp in het B krijgen, en dat gebeurt bij bosjes.


Treft dat even Lielle, ik moet vanavond toevallig weer op heropvoedingscursus Knipoog
Overigens, ik vermoed dat dat met name de oudere juryleden zijn want wij hebben toch expliciet te horen gekregen dat een niet nageeflijk paard geen wp kan krijgen in de B.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-03 13:45

UniferB"]
[quote="runningkawa schreef:
Dat vind ik ook Lielle
Als ik ooit hoor wat er er in sommige regios allemaal mag.
Dan haal je hier 130 pnt, maar daar nog 160.
Dat moet ten eerste gelijk gesteld worden.


Maar dat snap ik nooit. Juryleden komen toch uit hele land en jureren door het heel land. Wij hier in NH hebben regelmatig juryleden uit andere provincies. Passen die zich dan aan aan de regio?
[/quote]

misschien juryleden tekort bij jullie?
Maar van heel erg ver zie ik ze bij ons meestal niet komen.

Fries
Berichten: 456
Geregistreerd: 26-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-03 13:49

Fitzroy"]
[quote="Lielle schreef:
nee, juryleden opvoeden! Daar zit volgens mij de kernfout, iemand die niet nageeflijk kan rijden mag nooit een wp in het B krijgen, en dat gebeurt bij bosjes.


Treft dat even Lielle, ik moet vanavond toevallig weer op heropvoedingscursus Knipoog
Overigens, ik vermoed dat dat met name de oudere juryleden zijn want wij hebben toch expliciet te horen gekregen dat een niet nageeflijk paard geen wp kan krijgen in de B.
[/quote]

Wij dus niet! In de B is nageeflijkheid niet het belangrijkste. Eerlijk rijden en impuls wel, dat zie ik liever dan iemand die maar aan zijn pony / paard loopt te rukken / plukken of hem wel in een boogje heeft, maar daarbij totaal de impuls verloren heeft. Ik bedoel dus niet een paard dat totaal niet naar de hand wil toelopen en echt vogeltjes aan het kijken is, maar ze hoeven er niet helemaal door heen te lopen om een winstpunt te halen (zolang er dan tenminste wel voldoende impuls, zuiverheid van de gangen en goed gereden oefeningen aanwezig zijn). Als het paard er in de proef gemiddeld net tegen aan zit, vind ik dit al voldoende voor een winstpunt.

In de L vind ik nageeflijkheid (zonder te rukken) pas een echt issue en dan mogen er wat mij betreft ook nog stukken tussen zitten waar het paard er niet helemaal doorheen loopt. Als je maar kan zien, dat de ruiter het paard wel naar de hand toerijdt en er een bepaalde mate van afbuiging plaatsvindt.

cloris

Berichten: 4695
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-03 13:50

Fitzroy"]
[quote="Lielle schreef:
nee, juryleden opvoeden! Daar zit volgens mij de kernfout, iemand die niet nageeflijk kan rijden mag nooit een wp in het B krijgen, en dat gebeurt bij bosjes.


Treft dat even Lielle, ik moet vanavond toevallig weer op heropvoedingscursus Knipoog
Overigens, ik vermoed dat dat met name de oudere juryleden zijn want wij hebben toch expliciet te horen gekregen dat een niet nageeflijk paard geen wp kan krijgen in de B.
[/quote]

Weet ik niet Fitzroy, ik schrijf wel eens bij een M/Z jury, geen jonkie in ieder geval Haha! als je hem af en toe hoort over de combinaties die hij moet jureren, hij vindt het heel triest en idd sommige zijn ook om te huilen, maar diezelfde ruiters/amazones hebben een week daarvoor met diezelfde proef een dikke winstpunt gekregen en niet omdat hun proef toen beter was hoor, dan is er toch iets niet goed met het jureren over het algemeen? dit zou toch landelijk gelijk getrokken moeten worden als dat al mogelijk zou zijn.

Plus dat het aanbod aan startplaatsen ook wel eens verhoogd mag worden dan, ik moet me nu al opgeven voor wedstrijden in maart en april, dat is toch van de zotte, kan je nagaan hoe het straks is als iedereen extra moet gaan starten Verward

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-03 13:50

Fitzroy"]
[quote="Lielle schreef:
nee, juryleden opvoeden! Daar zit volgens mij de kernfout, iemand die niet nageeflijk kan rijden mag nooit een wp in het B krijgen, en dat gebeurt bij bosjes.


Treft dat even Lielle, ik moet vanavond toevallig weer op heropvoedingscursus Knipoog
Overigens, ik vermoed dat dat met name de oudere juryleden zijn want wij hebben toch expliciet te horen gekregen dat een niet nageeflijk paard geen wp kan krijgen in de B.
[/quote]

Nou ik zie toch met grote regelmaat mensen rondsturen die bij de geringste beenaansporing worden beloond met het hoofd omhoog van hun paard. Toch rijden die uiteindelijk hun winstpuntjes wel bijelkaar. Deze mensen ontmoedig je ook niet door het aantal winstpunten omhoog te doen. Ze sprokkelen gewoon in 3 jaar hun 10 wp met steeds 156 puntjes bij elkaar en gaan naar de L. Dus ik zie het ontmoedigende van die 10 punten niet. Volgens mij helpt dit niks. Dus of een heel ander systeem verzinnen, of eerder een verliespunt kunnen rijden, of de jury meer gelijk stemmen. Want hoe je het ook wendt of keert: er zit wel degelijk verschil in de jury: zo heb ik ooit met een redelijk gelijksoortig gereden proef 157 en 177 punten gereden. En 20 punten verschil kan naar mijn gevoel niet voorkomen, tenzij verschillen op onderdelen echt heel duidelijk zijn...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-03 13:51

natuurlijk moet een paard naar de hand toegereden zijn.
Nog een punt waar meer opgelet mag worden.

Hoe vaak zie je niet, vooral in het m of z
dat een paard letterlijk voor inelkaar getrokken word, maar het totaal plaatje wel leuk is, dat zo'n paard een wp krijgt.
Dat is meer iets om streng op te zijn dan de punten grens te verhogen.

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-03 14:02

Het is hier wel heel erg off topic gegaan! De vraag van Germie was niet OF die 10 wp regeling er wel of niet moet komen! Daar was zij voor zichzelf al uit namelijk.......

Haar vraag was, waar moet je zijn als je actie wilt ondernemen.

Normaal gesproken werkt het op deze manier: In je vereniging wordt zo'n item naar voren gebracht en besproken. Vanuit de vereniging kan er dan een voorstel naar de kring gaan, dat je als vereniging tegen dit voorstel bent. Van alle verenigingen worden de voorstellen gebundeld en dat gaat mee in de kringvergadering. Deze brengt dan op haar beurt advies uit op de regiovergadering. Alle regio's bij elkaar kunnen op deze manier invloed uitoefenen op een dergelijk voorstel.

Je kunt dus om te beginnen naar het bestuur van je vereniging stappen . Verder kan je op de site van de KNHS ook de verschillende regiosites vinden. Van daaruit kun je ook verder informeren.

germie

Berichten: 25937
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-03 14:03

Dus als iedereen nu gaat klagen, dan is er een kleine kans dat we het tegen kunnen houden !!!!!

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-03 14:05

Waarschijnlijk gaan alleen de mensen bezwaar aantekenen die er tegen zijn en dat is blijkbaar toch niet iedereen Haha!

Fries
Berichten: 456
Geregistreerd: 26-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-03 14:10

runningkawa schreef:
natuurlijk moet een paard naar de hand toegereden zijn.
Nog een punt waar meer opgelet mag worden.

Hoe vaak zie je niet, vooral in het m of z
dat een paard letterlijk voor inelkaar getrokken word, maar het totaal plaatje wel leuk is, dat zo'n paard een wp krijgt.
Dat is meer iets om streng op te zijn dan de punten grens te verhogen.


Daar ben ik het roerend mee eens. Het welzijnsniveau van de paarden zal hier ook door stijgen Lachen .
Daarom moet nageeflijkheid in de B ook geen vereiste zijn (natuurlijk is nageeflijkheid altijd op een juiste manier gereden, maar nageeflijkheid wordt door anderen vaak verward met in de krul trekken Frusty ). Zodra beginnende ruiters in de B denken dat voor een proefje 'een krul' een vereiste is, gaan ze zich meer hier oprichten dan op het feitelijke rijden zelf. Het gaat dan inderdaad om het plaatje waar deze paarden dan ingesjort worden en helemaal niet meer om het paard op een eerlijke manier naar de hand toe te rijden.

Ik zie dus liever een paard dat wel eerlijk naar de hand toegereden wordt met nog wat haperingen in de B een winstpunt rijden, dan dat een paardje dat in een gedwongen houding een proef doorgaat hiermee beloond wordt.

Dorine
The one and only

Berichten: 4131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-03 14:15

Zep"]
[quote="Fitzroy schreef:
Eerlijk gezegd ben ik er ook niet zo op tegen. Als je goed rijdt, rijdt je ook 10 punten best snel bij elkaar.




niets meer aan toe te voegen. Voor mij valt deze discussie onder "gemiemel". En dan onder hetzelfde soort gemiemel als juryleden die je stelselmatig te weinig punten geven etc.

Stop met zeuren, en ga paardrijden!
[/quote]

Tuurlijk rijd je die tien punten ook wel bij elkaar.
Daar gaat het niet om.
Maar je hebt er wel meer proeven voor nodig.

Ik zie duidelijk bij dit topic een andere mening bij mensen die al wat verder gevorderd zijn en vooral:
de mensen die de gelegenheid hebben regelmatig proeven te rijden en ook nog eens 2 proeven per keer.

Nou ik weet van tevoren al, dat als ik deze zomer of over een jaar ga starten met Cerise, dat ik vaak maar 1 proef tegelijk kan rijden.
En meestal ook niet zo dichtbij, want ik woon tussen de IJssel en de Rijn in, wat betekent dat we vaak moeten omrijden naar wat grotere/luxere maneges/verenigingen, waar je 2 proeven kan rijden.

Ook de grens (Duitsland) en de natuurgebieden vol water die kant op hebben daar mee te maken: daar zijn weinig verenigingen te bekennen die wat organiseren. Twee keer per jaar ja, en dan nog 1 proefje... zo gaat dat vaker bij verenigingen hier in de buurt. Weinig mogelijkheden.

Dan zal ik toch (vooral in de winter) naar Arnhem moeten, en eventueel wat verder de Achterhoek in. Maar dat is een eind rijden, en ik ben afhankelijk van mijn man die niet altijd kan, sowieso alleen op zondag maar... Frusty
Bij ver rijden moet ik ook aan mijn conditie denken. }>

Al met al zal het mij veel meer geld kosten om uberhaubt al in de L te komen! *LOL*
Mensen die dicht bij grote locaties wonen (maneges en verenigingen met 2 goede binnenbakken) hebben al veel minder last van deze 'nieuwe regeling'.
En als je in een omgeving woont waar meerdere verenigingen zijn die vaker dan 2x per jaar wat organiseren, komt dat ook wel goed uit grijnz.
Dan nog een eigen rijbewijs, eigen auto, eigen trailer, en wat extra geld, en hoppa:
de nieuwe regeling daar zal je weinig van merken.

Maar ik dus wel!

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-03 15:39

Fitz, laat eens weten wat ze er vanavond over zeggen? Ik ben niet per se een tegenstander van de regeling maar wel als het argument alleen is dat er mensen in een klasse zitten waar ze niet thuis horen. Dat los je niet op door het aantal wp's te verhogen. Misschien moet je er een tijdslimiet aan stellen.

En ik heb net als kawa het gevoel dat er bij ons in de regio enorm streng gejureerd wordt. Ik lees hier wel eens verhalen over proeven die een wp opleveren die hier nog geen 140 waard zijn. En ik ken ook iemand bij ons die in Alkmaar ineens wel wp's kreeg in het L2 terwijl ze in Brabant nooit boven 140 reed (en terecht, ik heb regelmatig de proeven gezien).

Fitzroy

Berichten: 25106
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-03 15:58

Lielle, als de gelegenheid zich voordoet zal ik er zeker naar vragen.

Fries: uiteraard is een van achter naar voren gereden paard het belangrijkste, maar zonder nageeflijkheid geen winstpunt in de B. Dus ook dat verschilt per regio.

Lisette

Berichten: 2676
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-03 16:17

cloris schreef:
Plus dat het aanbod aan startplaatsen ook wel eens verhoogd mag worden dan, ik moet me nu al opgeven voor wedstrijden in maart en april, dat is toch van de zotte, kan je nagaan hoe het straks is als iedereen extra moet gaan starten Verward


Ik zit zelf in het bestuur van een vereniging en wij hebben voortaan al een gedeelte van de ruiters op zaterdagavond omdat we er zoveel op de reservelijst hebben staan. Bij ons kunnen er echt geen meer bij en ik denk dat dit bij andere verenigingen ook zo is. Ik heb het idee dat er sinds vorig seizoen veel meer inschrijvingen zijn.

Fries
Berichten: 456
Geregistreerd: 26-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-03 16:22

Fitzroy schreef:
Lielle, als de gelegenheid zich voordoet zal ik er zeker naar vragen.

Fries: uiteraard is een van achter naar voren gereden paard het belangrijkste, maar zonder nageeflijkheid geen winstpunt in de B. Dus ook dat verschilt per regio.


Maar wordt nageeflijkheid dan door het jurycorps in het hoge noorden ( Haha! ) niet verward met een paard dat 'in de krul loopt'? Voor B-niveau is het erg hoog gegrepen (zeker voor ponyruitertjes) om een echt nageeflijk paard te hebben.

Lisette

Berichten: 2676
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-03 16:24

Fitzroy"]
[quote="Lielle schreef:
nee, juryleden opvoeden! Daar zit volgens mij de kernfout, iemand die niet nageeflijk kan rijden mag nooit een wp in het B krijgen, en dat gebeurt bij bosjes.


Treft dat even Lielle, ik moet vanavond toevallig weer op heropvoedingscursus Knipoog
Overigens, ik vermoed dat dat met name de oudere juryleden zijn want wij hebben toch expliciet te horen gekregen dat een niet nageeflijk paard geen wp kan krijgen in de B.
[/quote]

Ik heb steeds meer het idee dat de B niet meer voor beginners staat. Afgelopen weekend was er een wedstrijd waar naar mijn mening redelijk eerlijk voor de B was gejureerd. Dus naar mijn mening een B proefje als beginnersproefje. Als ik vorige protocollen moest optellen en dat er dan op een B protocol staat paard wordt niet over de rug gereden ....... hallo B van beginner?!

JollyJumper

Berichten: 1325
Geregistreerd: 17-12-02
Woonplaats: Vortum Mullem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-03 16:25

Citaat:
En ik heb net als kawa het gevoel dat er bij ons in de regio enorm streng gejureerd wordt. Ik lees hier wel eens verhalen over proeven die een wp opleveren die hier nog geen 140 waard zijn. En ik ken ook iemand bij ons die in Alkmaar ineens wel wp's kreeg in het L2 terwijl ze in Brabant nooit boven 140 reed (en terecht, ik heb regelmatig de proeven gezien).


Daar ben ik het wel mee eens, en inderdaad, wat iemand eerder al zei, ik hoor hier ook dat mensen van hier in bv. de Betuwe gaan rijden omdat er daar sneller winstpunten worden gegeven. Dus als iemand even snel wat punten nodig heeft voor promotie of zo, dan gaan ze daar naar toe. En toen ik vroeger in Twente woonde, en daar ook startte, dan kwam je er met zo'n proef hier in Brabant echt niet aan te pas als je 'naar Wanroy' mocht.
En verder vind ik het ook inderdaad geldklopperij. Ik heb ook geen trailer, en moet er dus om te starten eentje huren a 30 euro per keer, plus startgeld en bezine, tel maar uit. Bovendien ben ik voorlopig nog afhankelijk van mijn man bij vervoer (maar we gaan een andere auto kopen binnenkort, jippee, kan ik zelf rijden!) en die heeft niks met paarden en wil echt niet iedere zondag op concours. Maar als het protest via de club gaat dan weet ik zeker dat ik hier gehoor vind voor protest...( maar da's meer om persoonlijke redenen van het bestuur hier)
Maar ik ga, geloof ik, wel nog even snel een keer starten zodat ik mijn 5e punt heb om naar de L te gaan. Anders ben ik weer de hele zomer (ik rijd maar 5 keer per seizoen ongeveer) onder de pannen en Jump verveelt zich toch al kapot bij die saaie B proefjes waardoor hij af en toe begint te klieren.