Hogerop met manege paard?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-03 18:21

KingMarco, ik was zelf officieel jurylid en heb regelmatig onderlinge wedstrijden gejureerd. Geloof me, daar kregen mensen twee winstpunten die in een KNHS wedstrijd niet boven de 140 zouden uitkomen. No offense, maar de standaarden liggen wel anders.

Overigens worden hier voorbeelden genoemd dat je toch wel ver kunt komen met een manegepony, maar dat zijn wel steeds voorbeelden waarbij de betreffende ruiter er (veel) vaker op reed, meer les had en gericht trainde. Dat is IMO vergelijkbaar (tot op zekere hoogte) met een verzorgpaard. En ik vraag me eerlijk af of die ruiters niet toch liever een eigen paard/pony zouden hebbeb omdat het dan 'makkelijker' (en dat is heel betrekkelijk, want een eigen paard rijden valt ook nog niet mee) is. Ik ken niemand die fanatiek rijdt en tegelijkertijd tevreden is met dat uitsluitend op een manegepaard in twee manegelessen te doen op de lange termijn.

Suzy

Berichten: 2241
Geregistreerd: 16-02-02
Woonplaats: Ittervoort ( L)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-03 18:47

OOPS Bloos Bloos Bloos Bloos

ik weet het ook niet zeker, is het penvriendinnetje van mijn zusje, ik zal het haar eens vragen hoe lang enzo ( beschouw het berichtje maar als niet gelezen Knipoog ) Was een beetje wazig toen ik dat berichtje typte Frusty

mrnino

Berichten: 995
Geregistreerd: 30-11-02
Woonplaats: Een plaatsjuh bij `t ijsselmeer ENKHUIZEN !

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-03 19:34

het ligt eraan of je je pony of paard aankan.
en of jij natuurlijk kan rijden o niet.

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-03 23:59

Lielle schreef:
Overigens worden hier voorbeelden genoemd dat je toch wel ver kunt komen met een manegepony, maar dat zijn wel steeds voorbeelden waarbij de betreffende ruiter er (veel) vaker op reed, meer les had en gericht trainde. Dat is IMO vergelijkbaar (tot op zekere hoogte) met een verzorgpaard.


Laat ik dat nou net ook bedacht hebben op weg naar huis! Ik wilde het net aan dit topic gaan toevoegen en zag toen dat jij me al voor was...

Maar idd, met twee manegelessen per week red je zoiets niet, daar moet je toch wel vaker voor trainen.

liberty

Berichten: 17286
Geregistreerd: 21-09-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-03 00:03

onze ruiters die in de ponyclub rijden, rijden 2x per week, als ze wedstrijd hebben rijden ze wel eens extra in de week van te voren.

Danijelle

Berichten: 344
Geregistreerd: 02-09-01
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-03 11:08

Kijk niet iedereen heeft geld voor een eigen paard / pony. En gewoon les nemen is ook nu niet bepaald goedkoop.. Nou dan maar kijken of het lukt.. ben benieuwd!

Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-03 12:55

Lielle schreef:
Overigens worden hier voorbeelden genoemd dat je toch wel ver kunt komen met een manegepony, maar dat zijn wel steeds voorbeelden waarbij de betreffende ruiter er (veel) vaker op reed, meer les had en gericht trainde. Dat is IMO vergelijkbaar (tot op zekere hoogte) met een verzorgpaard. En ik vraag me eerlijk af of die ruiters niet toch liever een eigen paard/pony zouden hebbeb omdat het dan 'makkelijker' (en dat is heel betrekkelijk, want een eigen paard rijden valt ook nog niet mee) is. Ik ken niemand die fanatiek rijdt en tegelijkertijd tevreden is met dat uitsluitend op een manegepaard in twee manegelessen te doen op de lange termijn.


Diegene die nu met Jacky start doet dit al een aantal (ik geloof 4) jaar en is er gewoon tevreden mee... Degene die M met haar was heeft dat in 1 jaar gedaan en kreeg toen idd een eigen paard. Degene die nu met haar start rijdt ook maar 2 keer per week 1 uur op haar, dat vind ik persoonlijk niet heel erg veel...

Anne_GTI

Berichten: 18200
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-03 01:53

Er stond in de Paard & Sport laatst een verhaal over een meisje dat Z dressuur met een manegepony was. Het kan dus wel. Die pony draaide ook gewoon zijn rondjes mee in de lessen hoor. Alleen werd er wel rekening mee gehouden op welke dagen zij hem reed, dan liep ie wat minder geloof ik.

mrnino

Berichten: 995
Geregistreerd: 30-11-02
Woonplaats: Een plaatsjuh bij `t ijsselmeer ENKHUIZEN !

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-03 09:35

enb inderdaad met 2x in de week redt je het echt niet.
hoogtens moet je 6x per week rijden al wil je een beetje knap kunnen rijden.

Marije_jiplover

Berichten: 25306
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-03 10:24

Je hoeft niet persé 6 keer per week op een paard rijden om een beetje knap mee te kunnen komen op wedstrijd. Wel moet je, als je rijdt, wedstrijdgericht rijden en dat lukt meestal niet in een manege-groepsles.
Ik rijdt Duvel door studieverplichtingen maximaal drie keer per week (meestal 2X rijden, 1X longeren of lekker los), maar 1 van die keren is wel privéles, puur gericht op mijn wedstrijden. De andere dagen wordt hij wel gereden, door een meisje dat op zich wel goed rijdt, maar net niet altijd doordrukt als het paard niet wil enzo en door de eigenares, die wel heel erg haar best doet, maar bij wie hij ook niet echt superhard hoeft te werken.
Maar alsik nou alleen maar met hem in een manegeles zou rijden, dan zou het mij niet gelukt zijn om vorig jaar april voor het eerst te starten in de B en nu nog 1 winstpunt nodig hebben voor de M1 (met gemiddeld 1X per maand wedstrijd).

sigi
Berichten: 138
Geregistreerd: 05-01-03
Woonplaats: brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-03 22:09

bij ons zijn de manegeponys beter als de eigen ponys

Cemlys

Berichten: 14953
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-03 23:05

met manegepaarden wedstrijd rijden kan heel goed denk ik. het hangt natuurlijk wel een beetje af van de paarden zelf hé. maar met de meeste moet het mogelijk zijn. ik rijd ook met paarden van de manege dressuur en ik doe b en ga waarschijnlijk ook l starten. dus waarom niet. tis het proberen waard denk ik.

Dorine
The one and only

Berichten: 4131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-03 11:08

Ik geloof dat het topic niet voor iedereen even duidelijk is...

Vraag aan de schrijfster over wat ze nu bedoelt:
Bedoel je hogerop komen met een manegepaard, door 1 of 2 keer per week te lessen en verder niks?

Of bedoel je met een manegepaard ook nog 'officieel' via een vereniging te starten, dus niet alleen wedstrijden onderling op de manege maar 'echt starten' dus via de bond?

Niet iedere manege laat mensen met hun paarden officieel starten.
Bij ons werd het vroeger wel gedaan, tegenwoordig niet meer.

Je kunt dan wel voor een andere mogelijkheid kiezen: een paard van een prive-persoon huren, verzorgen, bijrijden.... en proberen of je daarmee 'officieel' mag starten, maar meestal mag dit niet of je moet al behoorlijk goed rijden zodat het paard ook van jou leert, dan wil de eigenaar nog wel eens toestemming geven.

Nog een vraag:
wat versta je onder 'hogerop'?
1.Gewoon veel beter leren rijden, moeilijkere dingen leren...
2.Echt officieel starten met een paard.

Als je gewoon beter wilt leren rijden dan is een verzorg- of bijrijdpaard een hele goeie optie, je kunt dan veel meer leren dan als je op een manege telkens op een ander paard rijdt.
Natuurlijk moet je wel wat 'ervaring' hebben met verschillende soorten manegepaarden voor je hieraan begint, maar zodra je het idee hebt dat je op de manegepaarden weinig meer leert is dit misschien een optie!

Mijn ervaring is verder dat je met een verzorg/bijrijdpaard het beste bij een vereniging kan gaan rijden, omdat je dan altijd op hetzelfde paard rijdt, en gedurende langere periode de training voor jou en je paard als team kan opbouwen.
Zo'n les is dus anders gericht dan een les op een manegepaard, althans gedeeltelijk, mijn ervaring dus.

Ingeh

Berichten: 112
Geregistreerd: 05-11-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-03 11:35

Ik rijd dus ook op een manege, en wij mogen eigenlijk elke week op hetzelfde paard, als we dan ook vooruitgang boeken. Ikzelf rijd ook onderlinge wedstrijden, al zo'n drie jaar. Ik weet wel zeker dat ik minder punten zou krijgen dan als ik mee zou doen aan KNHS wedstrijden, maar nu ben ik toch in de L beland. Ik heb nou 1x zo'n L-proef gereden en het gaat niet zo goed, maar wij werken daar wel aan in onze les. Alle mensen uit onze les rijden dressuur, daarom kunnen we daar veel mee oefenen. Ook rijden we vaak los van elkaar, zodat de instructeur zich ook kan richten op 1 iemand apart. Dat is vooral handig als je bijvoorbeeld de volgende dag een wedstrijd hebt. Ik weet niet hoe het bij jou gaat op de manege, maar wij zóúden wel met een manegepony 'officieel' mogen starten denk ik, maar dan wel in goed overleg met de manege zelf. Als dat niet zou mogen, en je wilt toch 'officieel' starten, dan zou ik een verzorgpony zoeken..

Carolien007
Berichten: 5413
Geregistreerd: 28-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-03 20:50

op mijn vorige manege worden ook wedstrijden gehouden, de gewone proefjes, en je word door echte jury leden beoordeeld. Dus eigenlijk een gewone wedstrijd, maar dan alleen voor manege klanten, en een paar eigen paarden. Maar daar mag je dus ook na zoveel winstpunten over. De meeste paarden lopen B en L, maar sommige ook wel M. Maar dat ligt meestal aan de ruiters, want sommige paarden hebben bij de vorige eigenaar ook wel Z enz. in de sport gelopen.
En voor springen geldt hetzelfde.

Mickey

Berichten: 34755
Geregistreerd: 25-02-01
Woonplaats: Daar waar mijn huis woont

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-03 21:03

Ik heb ook onderlinge wedstrijden gereden op de manege voordat ik zelf een paard kocht.
Ik was daar regelmatig eerste, en moest me schamen als ik niet bij de bovenste 3 zat. Ook ben ik toen een aantal keer kampioen geworden.
Ik ben daar gestopt toen ik L wedstrijden reed.
Toen ik daarna met mijn eigen paard officiële wedstrijden ging rijden was het niveau van de B nog hoger dan wat ik op de manege in de L had gereden.
Maar ik denk wel dat wanneer jij op een hele goede manege rijd, waar de paarden ook de M-proeven kunnen lopen dat het dan misschien wel eens zou kunnen.
Maar ik heb in al die jaren dat ik nu rijd, toch het meeste geleerd in de afgelopen jaren dat ik mijn eigen paard heb.

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-03 21:36

Mickey bevestigt wat ik ook al zei; er wordt (veel) minder streng gejureerd op manegewedstrijden. Als ik dan echt officieel beoordeeld zou hebben was er niemand boven de 50 % uitgekomen.

Danijelle

Berichten: 344
Geregistreerd: 02-09-01
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-03 10:28

Dorine"]
Bedoel je hogerop komen met een manegepaard, door 1 of 2 keer per week te lessen en verder niks?
[/quote]
Nee, gewoon in het algemeen.. dus ook al rij je meer dan 2 keer in de week. Omdat natuurlijk meerdere mensen op het paard rijden.

[quote="Dorine schreef:
Nog een vraag:
wat versta je onder 'hogerop'?
1.Gewoon veel beter leren rijden, moeilijkere dingen leren...
2.Echt officieel starten met een paard.

Meer nummer 1. Dus niet dat je officieel mag starten maar dat je steeds beter ga rijden..
Eigenlijk: moet je wel wedstrijden rijden om hoger op te komen?!

Enne: bedankt voor de tips Haha!

Avanti

Berichten: 13903
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-03 10:47

Ik was eerst bop vakantie op een manege en daar werden ze ook nog wel als manege pony's gebruik maar ook voor 4 dagen per week verhuurd.

Nou er was er 1 Z1 met een D-pony. En nog een paar iets van m2 met een aantal paarden het kan dus echt.

Bij ons is het hoogst iets van l2. Verder hebben wij wel een ex grandprix paard staan, maar die heeft nog geen proef hoger dan l1 bij ons gereden...

Ingeh

Berichten: 112
Geregistreerd: 05-11-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-03 10:47

Ik denk dat je (ook zonder wedstrijden te rijden) ook heel hoog kunt komen met een manegepaard, maar dat ligt natuurlijk wel aan in welke les, met welke andere ruiters je rijdt. Als er in jouw les nog een paar zitten die tijdens het galopperen ofzo in het midden gaan staan omdat ze bijv. niet durven, dan word jij daardoor ook opgehouden denk ik. Als je met even goede ruiters als jij zelf rijdt, zal het denk ik best kunnen.
Laatst bijgewerkt door Ingeh op 09-02-03 20:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Concorde

Berichten: 6692
Geregistreerd: 14-08-01
Woonplaats: Klein dorpje in Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-03 20:13

Een vriendin van me heeft Z gedressuurt bij de paarden met een manegepaard van 1,80 m. Gewoon officieel dan he. Ze reed Bert (paard) 2 x per week, verder liep ie in de manegelessen.