Paard netjes krijgen*tips*

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lady_Daniels

Paard netjes krijgen*tips*

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-08 21:29

Ik zie op dressuur wedstrijden altijd bijna alleen maar hele nette en mooie paarden. Staart netjes recht geknipt (hoe doe je dat), glimmen als een spiegel, mannen netjes op een lengte...
Mijn vraag dan ook bij deze;
Hoe krijg je je paard zo netjes?
Tips over de verzorging, het toileteren, wassen etc zijn meer dan welkom.

Ik heb altijd het gevoel dat mijn paard net op een ijslander lijkt hoe goed ik ook mijn best doe!
Dus ik hoop dat jullie mij wat tips kunnen geven zodat ik straks ook een net paard heb. Clown

RianneH

Re: Paard netjes krijgen*tips*

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 21:34

Staat daar niet al van alles over in de wiki?

Lady_Daniels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-08 21:35

Er staat wel iets maar niet tips en tricks van ervaren mensen.
Vandaar mijn topic

melissa_lis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 21:39

Hoi, dag voor de wedstrijd vlecht ik de staart altijd nat in. verdeel de staart in 9 stukken. En dan 3 vlechten en dan weer 1. Net voor dat ik weg ga op stal haal ik alles er uit en pluis ik de staart uit. En doe ik er een staartbandage om heen. Voor de rest veel vasaline met baby doekjes. Vooral bij de ogen en neus. Het hele paard net voor ik op der stap met babydoekjes ( uitzondering zadel plek) er over heen. En net voor ik de ring in ga doet mijn groom het weer.

De hoeven was ik altijd en dan hoefvet en dan anti klit met glans er op spuiten. Werkt ook voor witte benen!

Succes ermee

Lady_Daniels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-08 21:41

melissa_lis schreef:
Voor de rest veel vasaline met baby doekjes. Vooral bij de ogen en neus. Het hele paard net voor ik op der stap met babydoekjes ( uitzondering zadel plek) er over heen.

Wat doe je met Vaseline?

melissa_lis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 21:43

Op de babydoekje en dan rond de ogen en neus voor mooie blik.
[

quote="Lady_Daniels"]
melissa_lis schreef:
Voor de rest veel vasaline met baby doekjes. Vooral bij de ogen en neus. Het hele paard net voor ik op der stap met babydoekjes ( uitzondering zadel plek) er over heen.

Wat doe je met Vaseline?[/quote]

Uppojono

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 21:46

Ik gebruik baby-olie bij de ogen en neus, maar als het een beetje stoffig is, dan blijft het er juist aan plakken.. Voor de rest idd, staart in meerdere vlechten maken.. Vochting invlechten, maar wel zo dat die de volgende dag goed droog is.. Veel antiklit en glansspray.. Tong uitsteken
Ik gebruik hoefolie en laat die goed intrekken, dan blijft er geen zand aan plakken..

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 21:47

Goed, manen trekken ipv knippen, staat veel netter en toch natuurlijker. Goed bijhouden is dan wel belangrijk.
Staart recht afknippen doe je door de dag ervoor goed uitpluizen zodat het wel netjes is maar niet te fluffig. Dan moet één iemand z'n arm onder de staartwortelbasis houden, jij trekt de staart recht naar beneden en knipt het af. Niet meteen te veel, dan kan je moeilijk corrigeren.

Voor de rest haal ik niets weg. Mijn paarden mogen alles lekker laten groeien, zit er niets voor niets Tong uitsteken

Lady_Daniels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-08 21:52

Waar smeer je die vaseline/ baby olie dan?
Rondom de ogen?
En wat de start knippen betreft...je knipt hem dus feitelijk als die naar beneden hangt (in natuurlijke positie) niet naar je toe halen ofzo?

Uppojono

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 22:00

Ik smeer het vanuit de ooghoek zeg maar iets omhoog en een stuk onder het oog, geeft het oog net iets meer uitstraling, maar of het opvalt is een tweede.. Oortjes uitscheren en benen opscheren doe ik ook, vind het gewoon heel netjes taan.. De staart laat ik gewoon natuurlijk, dus niet ze zijkanten bijknippen. Tastharen laat ik na de vele boktdiscussies ondertussen maar zitten. Vind het er minder netjes uitzien, maar heeft idd een functie..

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 22:02

Lady_Daniels schreef:
Waar smeer je die vaseline/ baby olie dan?
Rondom de ogen?
En wat de start knippen betreft...je knipt hem dus feitelijk als die naar beneden hangt (in natuurlijke positie) niet naar je toe halen ofzo?

Dat zou ik niet doen nee, gegarandeerd dat hij dan scheef gaat. Recht naar beneden, maar dan wel door iemand een armbreette van de achterhand gehouden. Dan lijkt hij het natuurlijkste omdat een paard eigenlijk nooit met zn staart tegen de billen aan loopt.

_Sanneman_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 22:09

Aangezien ik op verschillende sportstallen stage heb gelopen wil je toch wat tips geven Lachen Zowiezo iedere dag je paard goed poetsen: dus rossen hierin niet overslaan. Als je ze nooit poetst gaan ze ook niet glanzen en dan heb je idd veel glansspray nodig Knipoog naarmate je even verder bent zie je duidelijk verschil! Wij knippen altijd je neus en oogharen. Of met een scheerapparaat, ligt maar net aan het paard. De oren netjes uitscheren, stukje manen achter de oren (het 3e oor) afknippen, niet te veel! Benen opscheren. Witte benen kun je wassen met goudzeep/groene zeep. krijg je ze net wat gemakkelijker wit vind ik! Staart recht afknippen, hangt af van de discipline hoe lang je hem wilt laten. Voor dressuur zou ik zeggen tot de kogel en voor het springen tot onder de sprong/helft van het pijpbeen. Uhmm, ja verder als je nog iets wilt weten hoor ik het wel!

_Sanneman_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 22:12

Ohja nog 1 ding, hangt af van smaak natuurlijk maar, de voorpluk. Hier zie je bij veel paarden zo'n lange voorpluk met een smalle dooie punt, dit zou je eventueel ook recht kunnen afknippen. Niet de helft van de voorpluk natuurlijk alleen de punt. Vind dat altijd net iets netter.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 22:15

Oeh, dat vind ik ZO lelijk, een recht afgeknipte voorpluk Nagelbijten / Gniffelen

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 22:16

Ik denk dat de beste tips al genoemd zijn, maar ik zou dus never nooit aan een voorpluk gaan knippen. Krijg je een heel lelijke, onnatuurlijk rechte voorpluk. Je kan eventueel met beleid het dode er met een trekkammetje afhalen, maar wees voorzichtig want iets te veel en je paard ziet er niet meer uit.

_Sanneman_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 22:17

haha, daarom zei ik al: kwestie van smaak Tong uitsteken ik vond het eerst ook afschuwelijk hoor, maar nu. Ligt eraan wat voor een paard dat wel, maar ik zelf vind het net iets verzorgder dan zo'n dooie punt Knipoog

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 22:20

Inderdaad, paarden lijken er direct zo sullig door. Als je een dunne lijkende uiteinde aan de voorpluk hebt pak je die vast en trek je het eruit, word het weer wat voller en het lijkt niet zo lelijk recht Lachen

Meloen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 22:21

Ik ben zo lui als een varken, ik knip m'n manen en dun ze met uitdunschaar. Goed, het heeft een reden hoor, maar het is ook een stuk makkelijker.
Mijn paard vind zelfs na de arbeid het trekken van manen echt geen pretje.
Ook als ik de manen knip, heb je ze mooi op één lengte en alles gelijk, dat vlecht ook erg makkelijk.
Maar ja, los, lijkt het niet zo mooi.. Bloos!

Voor de rest was ik hem de avond of de ochtend van te voren, en spuit hem goed in met glansspul. Het zadelgedeelte spuit ik niet in.
Anders kan het zadel gaan glijden.
De volgende dag (mits ik dus avond van te voren heb gewassen) borstel ik het paard volledig met wollen handschoen.
Maar zoals eerder gezegd, regelmatig goed en grondig poetsen is wel belangrijk.
Voor de rest kan ik zelf niet scheren (geen apparatuur) , dus knip ik de sokjes en oren altijd. Ach, werkt ook, maar scheren is mooier en makkelijker.

Mijn paard heeft 3 witte benen (sokken) en die maak ik goed schoon met groene zeep, of ik geloof dat ook grijsshampoo (niet te lang in laten werken) moet ook goed zijn.

Voor de rest hoefjes olie ik eerst in met olijfolie mix met azijn, nadat ze zijn natgemaakt, vervolgens op de dag zelf met babyolie.

Lady_Daniels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-08 08:57

Hoe dun jullie het treken met een paard met dikke manen?
En hoe krijg je het netjes gelijk?
Het kan aan mijn ogen liggen maar voor mijn idee is het nooit gelijk.

Midnight16

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 13:45

Lady_Daniels schreef:

De manen trekken als je paard al gewerkt heeft. Dan laten de manen makkelijker los. Kleine plukjes pakken. Bij een paard met dikke manen zou ik het sowieso vaker bijhouden. Uitdunnen met een uitdunmesje is ook een optie. Zorg dat je manen trekt bij goed daglicht. Kritisch kijken, een keer je hand erdoor halen zodat het in natuurlijk model valt en vaak vraag ik ook nog even iemand anders om ernaar te kijken. Maargoed ik ben dan ook een pietje precies Knipoog

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 14:19

De mijne heeft nu korte rechte manen ( ivm stuk afgescheurd) dus ik hoef/ kan niet meer vlechten
voor de rest was ik de staart de dag van te voren en doe daarna Cowboy magic erin, zomers wil ik haar nog weleens helemaal wassen de dag van te voren swinters doe ik de mestplekken weghalen met Greenspotremover van Cowboy magic,
verder hou ik de sokjes, manen staart en derde oor altijd bijgeknipt. Tastharen laat ik zitten,

Om de ogen en rond de neus doe ik ook altijd wat vet, voor meer uitstraling

Lady_Daniels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-08 14:58

Midnight16 schreef:
Lady_Daniels schreef:

De manen trekken als je paard al gewerkt heeft. Dan laten de manen makkelijker los. Kleine plukjes pakken. Bij een paard met dikke manen zou ik het sowieso vaker bijhouden. Uitdunnen met een uitdunmesje is ook een optie. Zorg dat je manen trekt bij goed daglicht. Kritisch kijken, een keer je hand erdoor halen zodat het in natuurlijk model valt en vaak vraag ik ook nog even iemand anders om ernaar te kijken. Maargoed ik ben dan ook een pietje precies Knipoog

Hoe ziet zo'n uitdun kammetje eruit?
En mijn paard heeft nu ook stekels omdat haar manen zo ongelijk waren. Was een hap uit. Het lijk net een berg landschap daarom heb ik het maar kort en op een lengte geknipt.
Nu wil ik ze graag op wedstrijd lengte laten groeien en bijhouden.
Iemand daar nog tips voor?

aphrodietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 15:26

Ik gebruik een kam met een mesje erin (heeft zon ding een officiele naam?). Ik vlecht namelijk het liefst dikke manen, voor grote dikke knotten. Uitzonderingen daargelaten, dan ga ik met de uitdunschaar erdoorheen.
Ik vlecht altijd met naald en draad, heb je dat wat geoefend dan is het net zo snel als met elastiek. Doordat je vastnaait kun je de knotten hoger plaatsen en optisch de "kap" op de hals groter en ronder maken (dikke nek effect).
Donkerbruine paarden met zwarte benen: Wrijf ik de knieeen nog extra in met olie/babydoekjes. Staat chique.

Succes

Lady_Daniels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-08 15:58

Dat naald en draad vlechten zijn daar topics over? Ik zou namelijk niet weten hoe dat moet.
En is naald en draad mooier dan elastiek?

xmaddyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 23:30

Dat wil ik ook graag weten..