Wedstrijdstress

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Bocha

Wedstrijdstress

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-08 14:36

Hallo allemaal,

Voor mijn opleiding veterinaire natuurgeneeskunde ben ik bezig met mijn scriptie over wedstrijdstress. Niet alleen omdat ik er zelf altijd veel last van had, maar ook omdat ik vaak om me heen hoorde dat meerdere mensen (en paarden) hier last van hebben. In mijn scriptie wil ik naar voren krijgen wat de precieze oorzaken zijn voor de spanning een holistisch beeld hiervan krijgen en of natuurgeneeskunde iets kan betekenen voor een wedstrijdcombinatie die te maken heeft met deze stress.

Nu is mijn vraag kennen jullie mensen die hier mee te maken hebben of heb je er zelf mee te maken (gehad)?
Willen jullie meewerken aan het onderzoek waar ik mee bezig ben?

Ik hoor graag van jullie!

mieske

Re: Wedstrijdstress

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 14:38

Ik wil wel mee werken, als ik weet wat je precies verwacht ect.. Lachen

Junella

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 14:41

Wil ook wel me werken, lijkt me ook wel interessant.
Wil eerst wel graag weten wat er van mij verwacht wordt.

Meraki

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 14:42

Ik wil ook wel mee werken.. ik ben wel verleden wedstrijd-tijd.
Wat is ong de bedoeling?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 16:32

Ik heb er toevallig een topic over gestart laatst,ik heb zelf last van wedstrijdstress.Ik wil het te goed doen en als ik dan gespannen ben dan verkramp ik helemaal en rijd gewoon niet meer.

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 16:33

Mijn pony wil wel meedoen Clown

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 16:35

Hier ook iemand met wedstrijdstress met als gevolg dat ook mijn paard in de stress schiet omdat hij nogal gevoelig is voor mijn spanning.
Ik wil best wel meewerken aan jouw onderzoek als ik zou weten wat het inhoud. Dus als je iets meer uitleg wil geven?

mvkj

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 18:47

Ik zou ook graag willen weten wat de bedoeling is?
Ik ben een persoon die vreselijk veel last heeft van wedstrijd stress!!

laliz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 20:56

Ik wil best meewerken aan je onderzoek, als het om een vragenlijst gaat bijvoorbeeld. Pb maar. Lachen

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 21:15

Toen ik wat jonger was had ik er heel erg last van. Bang om te falen voor het aantal mensen wat aan de kant stond. Nu heb ik dat helemaal niet meer. Ik heb zoiets van ik rijdt voor de lol laat geen 100 miljoen liggen in de ring en wat kan mij het eigenlijk schelen hoe andere mensen er over denken. Laat ze dan eerst zelf maar zien wat ze in huis hebben. En dan nog..zo lang ik plezier heb om te rijden dat is 2x zo belangerijk dan het gevoel te moetne meten aan andere mensen

Dela

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 09:04

ik wil ook wel meewerken aan je onderzoek,
Ik zelf heb enorm last van wedstrijdstress, waarbij ik redelijk lijkbleek wordt!
voor meerdere vragen, staat mijn om box open!

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 22:44

Dela: Als ik de foto;s bij je profiel zie zie je er heel rustig uit. Waarschijnlijk omdat er geen druk op staat hoe je daar rijdt. Kan je zelf plaatsen wanneer je zenuwachtig begint te worden? en waarom? Dat is al heel wat. Daarna kun je werken aan hoe je op de wedstrijden bent. Ik neem aan dat je je wedstrijd rijdt omdat je het leuk vind alleen tja je hebt competitie met andere paarden. Kun je zelf tijdens het losrijden op het wedstrijd terrein net zo rustig houden als thuis? Rijdt je het zelfde los als thuis? En hoe blijft je paard er onder? Het is toch leren een soort knoop om te zetten dat heb ik ook gemerkt. Als je paard heel rustig is en laat zien van wat maak jij je druk om niets, ik doe het toch moet je alleen maar denken aan dat gevoel van je paard als je losrijdt..van wauh wat ben je goed en leuk en lief paard. In de ring moet je leren...jury waar?? Ik ben in het bos op het strand lekker an het rijden ah die volte ging lekker zeg. Ah foutje waar was ik in het bos toch.Daar kan je jezelf op trainen met denken. He tkost wat tijd..maar je zult zien als je het vaker zo doet dat je vanzelf rustiger wordt. Bij mij heeft het gewerkt. De eerste paar keer op wedstrijd was degene die les geeft erbij! DIe gaf gewoon les in het losrijden. Waardoor je het geovel nog meer maakt als thuis. En ook denken wat mijn paard thuis niet kan gaat hij niet beter doen in de ring vaak. Daar niet aan denken maar juist denken aan...haa die uitgestrekte stap kan hij wel...die doen we uitmuntend en verbloem je wat je niet zo goed kan. Zorg wel dat je een regelmatige puntentelling krijgt uiteindelijk liever allemaal 6 dan een 1 en dan weer een 9. HEt kost echt wel even tijd om het onder de knie te krijgen en verwacht niet dat je dat in een week zo doet hoor...maar probeer het eens bij mij heeft het gewerkt voor dressuur...springen nog niet helemaal daar vertrouwe ik heel erg op mijn paard...ik durf niet alles dus moet mijn paard compenseren en dat leert hij maar op een plaats thuis!

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 22:47

NEem mee naar huis waar je opmerkingen over krijgt en staan deze er niet vraag het de jury gewoon en ga thuis werken een voor een aan de foutjes die je krijgt. Niet allemaal tegelijk willen oplossen en alle foutjes er helemaal uit lukt vaak niet maar probeer het wel. Je zult merken dat je steeds meer rust krijgt! Je laat geen 1000 miljoen in de ring liggen dus neem de tijd! LEer van de dingen die je krijgt daar wordt je ook rustiger van als je weet dat je er aan gewerkt hebt stap voor stap.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 13:21

ik heb wel een " leuke" voor je.
meisje.. 16 jaar oud, flink last van wedstrijd spanning.
misselijk, bijna overgeven, buikpijn.. en zelfs door de spanning flinke astma aanvallen tijdens de proeven.

Dela

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 13:29

ik begin vooral zenuwachtig te worden als je bijvoorbeeld nog weet dat ik er 2 voor me heb, dan kan ik me om alles druk maken.
Ik verstijf dan in de spieren en heb vaak rechts geen gevoel meer... ik Wil gewoon alles zooo goed doen, waardoor het juist niet goed gaat...
ik vergeet als het ware te genieten.
Met springen speelt angst ook nog mee, maar daar sta ik lijkbleek voordat ik de ring in ga en heb ik de eerste sprong gehad, komt er een voorzichtige glimlach op mijn gezicht..
het heeft denk ik ook te maken omdat je bang bent om te falen en dat juist dan ook doet...

Cherrypop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 13:32

Ik wil wel meewerken, heb heeel erg last van nervositeit gehad. Kreeg gewoon black-outs in de ring, moeite met ademhalen & huilen als uitlaatklep.

ieris

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 16:47

Ik wil ook wel meewerken, ik heb ook erge last van wedstrijdstress, door de spanning kan ik de nummers van de hindernissen niet meer onthouden en rijd ik verkeerd.

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 22:18

Inderdaad heeft alles vaak veel te maken met de angst om te falen......en daardoor fal je juist. Tja het blijft een moeilijk iets zenuwen bij mensen en iedereen uit het verschillend. Het is ook niet niets als je ergens aan de start staat en het maar even moet laten zien in hooguit 7 minuten? Dat is niet alles als er zoveel druk op komt te staan. En de oplossing? Als die al gevonden was is het een wonder. Je moet allene bij jezelf te raden gaan wat je er zelf allemaal aan kan doen om je rustig te maken. Verder weet ik het ook niet. BIj mij is het met de leeftijd dat ik springen bijvoorbeeld veel enger vind nu.....zie het gevaar te veel...ook niet handig. Maar dat train ik dan ook weer thuis door het contact met het paard te maken de klik zeg maar. En dat werkt al rustiger als je weet hoe hij is.

_Rosanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 23:09

Junella schreef:
Wil ook wel me werken, lijkt me ook wel interessant.
Wil eerst wel graag weten wat er van mij verwacht wordt.

_Rosanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 23:10

Ik heb 19 sep me eerste spingwedstrijd met me haflinger
ben nu al zenuwachtig!! Bloos

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 23:11

Ik had vroeger ontzettend last van wedstrijdstress. Sliep de nacht van te voren niet, en snauwde de dag zelf alles en iedereen af. Niemand deed iets goed, en was nooit tevreden.

Mij is valdisper aangeraden, dus natuurgeneeskundig middel!

laliz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 00:31

Ik heb niets meer van de ts gehoord, iemand anders wel?

Junella

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 10:46

nope, ik ook niet!

criollolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 10:58

ts heeft hier 2 dezelfde topics over. vreemd dat jullie nog niks gehoord hebben. vind het onderwerp wel interessant, wil ook wel meewerken, maar heb mijn twijfels zo hierover....

_Rosanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 12:37

ze is al 5 daggen niet op bokt geweest:
Laatst bezocht: 05 aug 2008 16:18

ik denk dat die gewoon aangemaakt is door een andere boktpersoon?