starten of niet?!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Stinkmodder

Berichten: 7975
Geregistreerd: 24-08-02
Woonplaats: NL

starten of niet?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-03 09:55

Hallo!!!

Dit jaar was ik van plan om te starten met Hof!
Alleen ik kan hem nog niet altijd even goed onder me houden en vliegt daardoor nog weleens weg... De vorige bixie wedstrijd was ook ergens anders en daar is hij ook met me de bak doorgesjeest........
Laatst zijn we samen op de weg omgevallen en ik heb in buitenrijden nu ook niet alle vertrouwen in hem...!!

Ik kan ook in de zomer een paar rijden ofzo maar ik weet het nog niet..... Als je wedstrijden rijdt doe je natuurlijk wel weer meer ervaring op...!

Zal ik dit jaar starten of nog een jaartje wachten?????

Groetjes!!!

michele
Berichten: 2133
Geregistreerd: 25-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-03 10:06

Als ik jou was zou ik het gewoon proberen, want wat je zelf al zegt hoe meer je start hoe meer ervaring je op doet. Alleen als je echt denkt dit wordt voorlopig nog niets zou ik nog even thuis blijven trainen, maar goed ik kan vanaf hier natuurlijk niet zien hoe je pony is.

in iedergeval veel succes met je beslissing of je wedstrijden.

groetjes,
michele

Fabienne1
Berichten: 2498
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-03 15:10

Ja ik ben het met Michele eens. De eerste paar keer zijn toch altijd wennen en vreemd. Zelfs na 2 jaar heb ik nog een beetje zenuwen, dus dat kan lang duren. Maar het is gewoon ontzettend leuk, dus beginnen maar...

carola

Berichten: 8687
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-03 15:30

Als je je pony nog niet goed onder controle hebt, moet je niet starten.
Op buitenwedstrijden zijn de ringen meestal niet helemaal afgezet, en als ie erdan vandoor schiet, kun je in de ring van een ander terecht komen.
Je veroorzaakt dan gevaar, niet alleen voor jezelf, maar ook voor anderen. Eerst je pony onder controle hebben dus, dan starten.

cherrie
Berichten: 119
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-03 15:36

Ook als heb je je pony goed onder controle ze kunnen ALTIJD het in de kop krijgen en er tussen uit piepen. Ik zou gewoon doen waar jij je het fijnste bij voelt!!!
wat ik heel veel met mijn pony heb gedaan is heel veel op velde rijden en dan went ie er al meer aan s6!!!!!!!!!

carola

Berichten: 8687
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-03 15:39

cherrie schreef:
Ook als heb je je pony goed onder controle ze kunnen ALTIJD het in de kop krijgen en er tussen uit piepen.


Dan is er toch iets grondig mis met de opvoeding en de controle. Als je weet dat je paard dat regelmatig doet, en dat je er zelf niet zo heel veel tegen in te brengen hebt, dan maak je de boel gewoon gevaarlijk voor anderen, en jezelf.

Niemand kan je verbieden om te gaan starten, maar ik zal me toch flink gaan afvragen of het wel veilig is. Overigens, ik vind dat jou ouders zich dat toch ook moeten bedenken.

cherrie
Berichten: 119
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-03 15:40

Ten eerste MIJN pony doet dat nie!!!! en mijn paard ook niet dus een beetje domme opmerking.
weg rennen is een schik reactie van een paard dus het kan altijd gebeuren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-03 15:43

Als je hem zo al vaak niet de baas kunt zou ik het niet doen.
Eerst zou ik hem zo onder controle willen hebben.
Het is heel wat anders als je je paard altijd onder controle hebt en er gebeurt eens iets en hij piewt er met hoge uitzondering er eens van tussen.

OP buitenconcoursen heb je ook no vaak aangrenzende weilanden met prikkeldraad, dus je weet wat er dan allemaal kan gebeuren.

Plus is het erg storend voor andere combinaties als er iemand is die door jou proef heen denderd of met losrijden je steeds afsnijd enz omdat het stuur het nog niet doet.

cojo79
Berichten: 3577
Geregistreerd: 27-08-01
Woonplaats: ergens in nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-03 15:48

Misschien gaat het juist steeds beter als je wel gaat!!
En begint hij eraan te wennen dat hij ook op een vreemde plek aan het werk moet onder het zadel.

Hij is waarschijnlijk nog zo spontaan dat ie alle kanten opvliegt.

Laat je niet uit het veld slaan joh...........en ga er voor.

En misschien is het idd. verstandig om eerst met het binnenbak seisoen te beginnen.

Veel Sucses.

Groetjes: Corina

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-03 15:51

Om de jonge paarden die ik reed aan vreemde omgevingen te laten wennen, ging ik met die paarden die overal bang voor waren (dus niet met de koele kikkers) Naar mensen in de omgeving toe die een binnen of buitenbak hadden.
Ik betaalde dan wat huur om er even te rijden.
Je paard leert dan om op een onbekende omgevenig toch te luisteren en leerde dat het daar niet eng was.

Op die manier leert je paard ook veel, maar stoor je niemand.

Stinkmodder

Berichten: 7975
Geregistreerd: 24-08-02
Woonplaats: NL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-03 18:41

Ik had ook zitten denken om eerst, dit jaar, alleen maar in de zomer te rijden, alleen dan heb je denk ik geen binnenwedstrijden?!
Want in de zomer staat hij dag en nacht buiten en is hij dus zijn energie wel kwijt!! En voor die bixie had ik hem elke dag gereden en toch deed hij het nog............

En het ligt hem dus ook aan de winter! Hij flikt het alleen maar bij me in de winter, in de zomer niet dan kan ik hem heel goed onder me houden...

En hij doet het niet alleen bij mij, maar hij deed het ook wel toen Janneke-Alet er nog op reed... Hij is ook altijd gewend om heel hard te crossen buiten, dit doe ik niet (vaak) met hem omdat ik vorig jaar heb gehad dat ie steeds buiten onder me weg vloog... En ik vind het altijd eng met auto's enzo........! Dus misschien mist hij dat ook wel ofzo?! Verward

In iedergeval bedankt voor de reacties en ik zou toch sowieso geen buitenwedstrijden gaan rijden!! Daar houd ik op een oft andere manier niet zo van!!! Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-03 19:26

als je je pony niet onder controle hebt ben je een gevaar voor jezelf en voor een ander. Niet doen dus.