Kont naar binnen bij aanspringen in de galop (B)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
carola

Berichten: 8686
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Kont naar binnen bij aanspringen in de galop (B)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-03 19:58

gister was er een onderling wedstrijdje van de plaatselijke ponyclub. Een leuk meisje startte met haar pony in de B klasse, het was een onderlinge wedstrijd, en geen officiele.

De pony liep netjes nagevelijk, braaf, goed en constant op tempo, netjes met de stelling. De hele proef was netjes, maar niet spectaculair (het was dan ook oefen-B, dus mag je dat verwachten?).

Toen het aanspringen naar galop: volgens mij was dat erg netjes voor een B proefje. Netjes nagevelijk, al iets op de achterhand, rustig, gecontroleerd en het dier reageerde goed op de nette hulpen van het meisje. Van een nette draf, ging het dier in een nette overgang naar een nette galop. (Galop mocht misschien heel iets meer impuls hebben, wat meer sprong).

Persoonlijk vond ik dat een van de beste stukjes van de proef. De jury niet zo bleek later: een 5. Met als commentaar dat het dier de achterhand naar binnen gooide. Dat kan niet extreem veel zijn geweest, anders was het mij ook wel opgevallen.

Wat vinden jullie? Is dat nou een commentaar wat 'mag' in de B, of is dat een commentaar dat toch meer van belang is bij L of M ruiters?

Persoonlijk vind ik dat in de B nog niet zo van belang. Het is natuurlijk een teken dat het dier niet 100% recht is, en dat is ook zo. Maar het dier in kwestie is toch redelijk goed recht, als je haar vergelijkt met veel van de andere pony's.

Ik ben benieuwd naar jullie mening, en misschien ook naar de mening van juryleden hier.

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-03 21:06

scheef lopen is echt een basisfout en daarmee nooit meer dan een 5 bij mij, toen ik nog (officieel) jureerde. Ik kan niet vergelijken met de andere ponies, maar een 5 lijkt me niet onredelijk.

Verder noem je zelf al het gebrek aan impuls, waarschijnlijk de oorzaak van het scheef aanspringen; kortom, IMO een terechte vijf.

ieris

Berichten: 1775
Geregistreerd: 26-05-02
Woonplaats: Loenen veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-03 21:45

Mijn paard doet percies het zelfde op de volte in galop.
Ik krijg er altijd een 5 voor en terecht vind ik.
Dit is iets waar ik nog aan moet werken,als het goed gaat dan krijg ik vanzelf wel een hoger cijfer!

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-03 21:58

Een 5 is nog altijd voldoende, voor een 6 moet het al 'bevredigend' zijn en voor een 7 'tamelijk goed' (uit het proevenboekje). De wijze van aanspringen die jij beschrijft is wel voldoende, maar IMO lang niet 'bevredigend', er mankeert immers duidelijk wat aan. Een 4 is alweer onvoldoende en dat is het nou ook weer niet. Een terechte 5 dus vind ik.

carola

Berichten: 8686
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-03 11:44

Bedankt. Ik vond een vijf ook niet erg laag, maar was verbaast over het commentaar dat erbij stond, terwijl het een officeuze B proef pony's is. Ik had het persoonlijk niet verwacht.

Lielle: gebrek aan impuls, en daardoor scheeflopen? Of scheeflopen en daardoor gebrek aan impuls? Verklaar je nader alstjeblieft!

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-03 11:47

gebrek aan impuls en daardoor scheef lopen. Scheef los je in eerste instantie voorwaarts op. Is deze verklaring voldoende *LOL*

carola

Berichten: 8686
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-03 11:48

Zo Lielle, dat is snel!
Maar gebrek aan impuls was er in de draf duidelijk niet. In de galop vond ik dat alleen. De draf was lekker actief (maar niet hard!).

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-03 11:49

het was toch met het galop aanspringen *LOL*

PS alias overtoom

carola

Berichten: 8686
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-03 11:55

ja, van draf naar galop. Maar draf was met genoeg impuls. Dus na de overgang viel ze terug naar een galop met minder impuls. Hoe kan impuls dan toch aan de grondslag liggen van een scheve overgang?

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-03 12:07

omdat ze de overgang zelf dus niet voldoende voorwaarts en met impuls gereden is. Om goed aan te springen moet het binnenachterbeen extra willen dragen in de overgang, en om daar onderuit te komen wordt hij scheef. Als er echt met goede impuls is aangesprongen zijn de eerste galopsprongen daarna ook mooi voorwaarts doorgesprongen, en zul je dat scheve niet zien.

carola

Berichten: 8686
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-03 12:28

aha... Thanx iig. Je hebt m'n verwarring weg gehaald.