trekpaard en dressuur?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

met een trekpaard dressuur gaan starten, vinden jullie dat kunnen?

ja...
61 (78%)
nee.....
12 (15%)
weet het niet/ ik heb mijn twijfels, omdat....
5 (6%)

Totaal aantal stemmen: 78


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-03 11:12

ik stond voorheen op het HCR waar jaarlijks trekpaarden keuringen werden gehouden. Als er een paard tijdens het monsteren in galop overging leek het alsof er een aardbeving was.
Machtig mooie paarden hoor maar wel voor de kar/ploeg en niet in de dressuurring. Ik ben bang dat je na 1 proef meteen de baan kunt gaan trekken [dat kan dan ook weer met dat trekpaard *LOL*]. Maar of iedereen daar nu zo blij mee is.... Haha!

RoCKyLoVE

Berichten: 1766
Geregistreerd: 02-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-03 13:31

WEL doen hoor!!
Lijkt me heel mooi!
Laats ze maar eens zien dat stevige paarden prachtig kunnen lopen!!!!!

brechje

Berichten: 1648
Geregistreerd: 09-10-02
Woonplaats: leiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-03 14:53

Citaat:
Ik zou me meer zorgen maken om de gezondheid van het paard dan wat de jury van jouw prestatie in de ring vindt. Zoals hier al gezegd wordt zijn deze paarden niet voor dressuur gefokt.

met gezondheid kan weinig mis gaan, wisten jullie dat de paarden van nu speciaal worden gefokt om er lichtere en wendbare trekpaarden van te maken, voor zowel onder het zadel als voor de kar! Wil jij het goed doen bij de Power Horse Competition...wij doen dit jaar mee met een 3 of een 4 span!... moeten de paarden dressuurmatig getraind worden (minstens 3 keer per week)anders kun je het helemaal vergeten!
En natuurlijk verwacht ik er zelf niet zo veel van Knipoog dat heb ik al uitgelegd...maar starten en laten zien dat madam beter kan lopen dan al die hoogmoedige dozen + paard hier op de manege Lips are sealed is eigenlijk veel cooler...heb ik het bewezen, dan is ze al toppie Lovers
Toen ik met 1 van mijn bijrijdpaardjes(Friese stermerrie Donja)een hele tijd geleden in de B ging starten, toen dachten al die kinders dat ze ons wel even gingen verslaan, want ja ze kunnen me als het 'belzenmeisje' en die kan toch niet rijden....en wat waren ze stil toen ik ze er dik uitreed en op mijn eerste wedstrijdje eerste werd met de benodigde winstpuntjes Haha! Als ik ze dan ook nog kan laten zien dat trekpaarden anders lopen dan ze verwachten...ben ik happy! En natuurlijk ga ik ook lekker recreatief rijden.....dat vind ik heerlijk en de paardjes ook, wil het strand niet missen natuurlijk

Citaat:
laat staan als je er mee gaat springen

dat is iets wat ik ook nooit zou doen, behalve die ene keer dat truus onbestuurbaar over het strand een rengalopje aan het oefenen was en dat ze toen maar over een in de wegliggende ton sprong......m'n hart zat in me keel Haha! maar zelf was ik er niet opgekomen
en mijn brechje springt zelf over hekken van ruim 1.20 m, Scheve mond maar die is gek Tong uitsteken

Citaat:
Moet je eens voorstellen wat voor een denderend gewicht die benen moeten verdragen in de galop

mijn ervaring is dat ze iemand beter kunnen dragen in de galop dan in de draf...dat kun je aan marion (mijn zusjes paardje) zien, die reed nu alleen naar strand ivm ontstoken benen door erge mok en ze wil absoluut niet draven, maar krijgt ze de kans dan makt ze een galopje(dat is voor haar veel lichter)...maar dat verschilt bij paard natuurlijk.

Citaat:
Ik ben dan wel benieuwd hoe een beetje natte buitenbaan eruitziet als je net je proefje hebt gereden
Niet l*llig bedoeld hoor maar ze zal wel aardig wat graspollen kunnen verplaatsen met haar hogere gewicht en grote hoeven.

....uhhm dat wil je niet weten denk Haha!
Citaat:
Ik ben bang dat je na 1 proef meteen de baan kunt gaan trekken [dat kan dan ook weer met dat trekpaard ]. Maar of iedereen daar nu zo blij mee is....

op de manege waar ik dus wil gaan starten, trekken we elk jaar tijdens de jaarlijkse wedstijden, de bak al mooi recht Lachen dat vinden ze prachtig! dus dan is het daar geen probleem dat ik ook mee rij Tong uitsteken Knipoog

Maar de bedoeling van het dressuur...ik wil graag starten in de B en dat kan ze gemakkelijk als ik kijk naar de proef en hoe de paarden lopen.....
Laten die mensjes even lekker zien dat een zo'n paard best loopt en daar blijft het toch wel bij denk ik.......ik hoef niet ver te komen Verward
Ik bedoel ze word toch dressuurmatig ingereden en altijd een paar keer in de week zo gereden(de rest recreatief)om wendbaarheid enz te behouden( dat moet voor kartraining) dan kan ik net zo goed een paar keer een proefje meerijden toch? En de rest leef ik me dressuurmatig uit met mijn bijrijdfriesjes Misschien dat ik af en toe een clinic kan rijden op een trekpaardenevenement......ik wil dus niet gaan starten voor de 'presatie' maar voor de lol!

Ninaka

Berichten: 1417
Geregistreerd: 03-06-02
Woonplaats: In de buurt van Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-03 15:10

Lijkt me toch wel heel apart en leuk om een trekpaard een dressuurpaard te zien rijden, dus als je daadwerkelijk een proef gaat rijden, laat het even weten....
Ik woon in de buurt, dus dan kom ik ook zeker even kijken!

flettie

Berichten: 8653
Geregistreerd: 19-09-02
Woonplaats: Osterwald (Dld)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-03 18:18

Gewoon doen! Je geeft zelf al aan dat je geen idioot hoge verwachtingen hebt dus je bent realistisch genoeg om het vaak negatieve commentaar wat je zult krijgen te slikken en gewoon door te gaan. Lijkt me een pracht gezicht om een trekpaard een goede B-proef te zien rijden. Ik heb het altijd al imposante dieren gevonden. Zelf heb ik een Tinker (rijtypisch gebouwd) en heb ik vooralsnog geen aspiraties om dressuurwedstrijden te gaan rijden (veels te veel moeite om Fayette zo wit mogelijk te krijgen voor 6 minuten in een ring Haha! ) maar misschien dat dat nog eens gaat veranderen want Fayette heeft voor een Tinker mooie ruime gangen en heeft een uitgestrekte draf waar je U tegen zegt. Dus als ik dat onder het zadel er de komende jaren ook uit krijg, dat ik dan toch ga starten, als promotie van het ras Lachen

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-03 18:29

Goed omdat een trekpaard een aantal lijfelijke eigenschappen hebben betekend het nog niet dat ze dressuurmatig niet goed kunnen presteren. Las laatst ook over een fjord in het Z, Alles kan!!!!!! Lijkt mij een waanzinnig gezicht om een koudbloed dressuur te zien doen. Getuigd in iedergeval van een hoop lef bij de bestuurder!!!!!!!!! knap hoor

Meryl

Berichten: 2435
Geregistreerd: 04-01-03
Woonplaats: Tolbert

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-03 18:49

Hallo,

Ik zou zelf niet met een trekpaard een proef gaan rijden de dressuur heeft met soeplesse te maken je moet je paard laten veren als het ware, ik zie een trekpaard niet zo snel veren Pling En ik persoonlijk vind het ook geen gezicht, ik vind het echt show paarden om naar te kijken vind ik trekpaarden geweldig om te zien hoor daar niet van!! alleen ik weet niet of ik ze in de ring ook geweldig vindt. Maar als jij er plezier aan hebt zou ik wel een proef met hem gaan rijden laat maar eens zien Haha! ik ben benieuwd !!

Groetjes Maaike

GekkeHenkie
Berichten: 8
Geregistreerd: 08-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-03 20:33

Doen!!!!!!!!!! Luist leuk, die aparte rassen in de dressuur! En slecht zal het heus niet voor ze zijn, m.b.t. de bouw. Je ziet vanzelf wel waar je strand!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-03 22:11

Hangt er vanaf wat je wilt. Je moet niet verwachten dat je een zeer talentvol paard onder je hebt en binnen een jaar in het Z willen zitten, maar dat wil je waarschijnlijk niet want dan had je een getalenteerd dressuurpaard gekocht Haha!

Ik heb niks tegen ''vreemde rassen'' in de dressuur (hoe bouwen we het trekpaard in in het woord ''Fjielinker''???? Haha!) zolang je de tekortkomingen van je paard voor deze specifieke klasse maar onderkent. Ik gruwel van de ''fjielinker''-eigenaren die constant afgeven op hun lage punten ''alleen maar omdat ze met een Haflinger rijden'' maar dan even vergeten dat die Haflinger totaal achter het been zonder stelling door de baan gaat. Als ik dat met mijn dressuurgefokte WPN-er flik krijg ik ook heus geen punten (ondanks zijn bloedmooie papier Pling) Of de veelgehoorde kreet ''ik zou juist hogere punten moeten krijgen want met mijn paard is het veel moeilijker'' Ja daaaag! Dat is jouw probleem, niet dat van de jury!

Goed dressuurmatig rijden is overigens altijd goed voor een paard!

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-03 00:04

Het was al een Fjielanker (voor de shet en ijslander *LOL* ) geworden. Een trelshfjielanjer (om ook de welsh niet te vergeten?) Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-03 00:18

Hangt er wel weer vanaf wat voor Welsh je hebt, want de meeste zijn toch best rijtypisch!

Fjieltanker, maar dat geeft weer van die onbedoelde asocciaties Haha!

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-03 14:10

Fjielshtranker dan? Ik pak gewoon alles wat geen KWPehner is *LOL*

Kim82
Berichten: 908
Geregistreerd: 12-12-02
Woonplaats: ENSCHEDE

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-03 18:08

Die benen zijn er ook op gebouwd hoor. De verhoudingen zijn inprincipe niet echt verschillend.