Invlechten van manen en staart tijdens wedstrijden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Meryl

Berichten: 2435
Geregistreerd: 04-01-03
Woonplaats: Tolbert

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-03 22:13

Hallo,

Ik geloof dat je je paard moet invlechten tenzij je bv. een fries hebt waarbij de manen los horen, maar heb je de manen van je paard op 1 gelijke lengte getrokken (dus niet geknipt) dan mag dat ook.

Groetjes Maaike

KingMarco

Berichten: 1133
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: Hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-03 16:09

En nu heb ik een dravers hengst met manen tot onder de schouder. Dit hoort wel bij het ras, maar is volgens mij niet toegestaan en doe er zelf dus maar een hengstenvlecht in. Al vind ik het zelf het mooist als de manen en staart zijn uitgeplozen en gewoon loshangen.
Maar als je goed de regels leest zou ik eigenlijk zijn manen kort moeten wieken en knotjes moeten maken, omdat het ras draver niet genoemd word als ras dat daarvan vanaf mag wijken door een hengstenvlecht of los.

Meryl

Berichten: 2435
Geregistreerd: 04-01-03
Woonplaats: Tolbert

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-03 17:26

Hallo

Wat voor ras is het dan ?

Groetjes !! Pling

KingMarco

Berichten: 1133
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: Hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-03 08:41

Het is een Amerikaanse draver.

Meryl

Berichten: 2435
Geregistreerd: 04-01-03
Woonplaats: Tolbert

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-03 15:48

Pfff... Ik heb geen idee of je die wel of niet moet invlechten
Maar op m,n verjaardag krijg ik het regelementen boekje, dus even wachten tot het 9 februarie is *LOL*

Lielle

Berichten: 66257
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-03 15:52


Meryl

Berichten: 2435
Geregistreerd: 04-01-03
Woonplaats: Tolbert

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-03 16:22

Thankx !! Haha! ik heb gelijk m,n zadel te koop gezet op die site *LOL*

Greetzz

Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-03 20:38

Tsja, ik vind dat je de staart alleen moet invlechten als je dat mooi kan. Vriendin van me kan het echt spermooi en die heeft het aan mij geleerd (maar zij kan het nog steeds mooier). Dus steeds ieniemienie kleine plukje vanaf de zijkant pakken...
Nu rijd ik een Fries en heb er dus niets meer aan Knipoog

Felinde

Berichten: 1178
Geregistreerd: 12-09-05
Woonplaats: Manchester

Re: Invlechten van manen en staart tijdens wedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 22:35

Ik heb nu dus alles doorgelezen, maar ben er zelf nog niet helemaal uit.

Ik rijdt wedstrijden met 3 pony's. Eentje heeft mooi getrokken manen, en die vlecht ik dus ook in. De andere twee, allebei welsh cobs, hebben lange manen, welke ruim onder de hals uitkomen.

Nu vlecht ik deze dus niet in, omdat knotjes te groot zouden worden, dubbelgeslagen vlechten een romelige aanblik geven, en een hengstenvlecht niet blijft zitten. (hoe strak/los ik hem ook maak), maar toen ik laatst op wedstrijd was, kreeg ik dus de opmerking naar mijn hoofd gesmeten, dat het vlechten van de manen verplicht was Wie weet raad..........

OemmiejO
Berichten: 14218
Geregistreerd: 29-07-05

Re: Invlechten van manen en staart tijdens wedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 22:58

Je MAG idd invlechten, maar het moet niet.
Staat er toch gewoon?
Zelf heb ik een Fell pony (kleine Fries) met manen tot zn schouder. Er zit altijd een hengstenvlecht in en meestal de voorpluk los.
De staat pluis ik alleen goed uit. Geen vlecht in dus.

Nimmy

Berichten: 3945
Geregistreerd: 01-02-03

Re: Invlechten van manen en staart tijdens wedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-06 13:17

kroetietjuh schreef:
Ik heb nu dus alles doorgelezen, maar ben er zelf nog niet helemaal uit.

Ik rijdt wedstrijden met 3 pony's. Eentje heeft mooi getrokken manen, en die vlecht ik dus ook in. De andere twee, allebei welsh cobs, hebben lange manen, welke ruim onder de hals uitkomen.

Nu vlecht ik deze dus niet in, omdat knotjes te groot zouden worden, dubbelgeslagen vlechten een romelige aanblik geven, en een hengstenvlecht niet blijft zitten. (hoe strak/los ik hem ook maak), maar toen ik laatst op wedstrijd was, kreeg ik dus de opmerking naar mijn hoofd gesmeten, dat het vlechten van de manen verplicht was Wie weet raad..........


je kan een matje maken, niet echt bijzonder mooi, maar t is iets...
ik heb een kruising wpn met rechtopstaande manen, sommige jury's lijken hier moeite mee te hebben, jammer dan, hij schuurt en heeft van zichzelf dikke stugge manen, na een uur vlechten ziet t er eindelijk degelijk uit, en springen de eerste knotjes alweer los...

chelsea82
Berichten: 436
Geregistreerd: 10-01-06

Re: Invlechten van manen en staart tijdens wedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-06 18:06

Heb je wel het hele artikel gelezen.Want er staat hier meer over in de reglementen.
Bij bepaalde rassen hoef je niet in te vlechten, mag je het loslaten, zoals friezen, shetlanders, haflingers enz.Of je vlecht zulke parden in zoals het omschreven is bij hun stamboek.Een fries mag je dus met losse manen starten, maar je mag er ook een vlecht inmaken.
Bij de dressuursport zou ik maar wel invlechten.Zelfs het invlechten van de voorpluk wordt aanbevolen.
Een staart hoef je niet te vlechten, maar dan moet je wel zorgen dat hij onderaan netjes recht is afgeknipt, en bovenaan opgeschoren of bijgeknipt.Vlecht je wel dan moet je 1 derde invlechten.
Zelfs bij het vlechten van de manen staat omschreven dat dit mooi gelijkmatig in 1 rij moet zijn.

Succes met je keuze van invlechten

missnynke

Berichten: 8492
Geregistreerd: 11-05-02
Woonplaats: Hallum

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-06 18:09

volgens mij moet je knotjes maken bij dressuurwedstrijden, behalve als je een fjord, haflinger, fries, shet of ijslander hebt.
bij springwedstrijden zie je wel vaak mensen ongevlochten rondrijden