Mannelijke of Vrouwelijke jury?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ineke

Berichten: 916
Geregistreerd: 19-03-01
Woonplaats: brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-03 20:06

ik kan me hier wel iets bij voorstellen ...weet je ook hoe lang t geleden is dat die "oude mannetjes" hun jurycursus gedaan hebben???
Tegenwoordig gaat de doorstroming zo snel dat ze wat zwaarder zijn gaan jureren ....simpel. Haha!
verder zijn er maar erg weinig mannen die dressuur rijden of jurycursussen volgen ,dus wat je aan mannen tegen komt is allemaal ietwat op leeftijd.

lieke2
Berichten: 2131
Geregistreerd: 12-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-03 14:03

mijn ervaring is dat je er als 'jonkie' bijna nooit tussen komt om te gaan jureren, veelal zijn het de oude mannetjes die overal komen. en ja, ik ben jong en vrouw, en inderdaad redelijk streng, maar volgens mij ook rechtvaardig. waar ik een drie kan geven kan ik vaak ook een acht of een negen kwijt. Trouwens, ze zijn het zelfs in de top niet eens over de manier van jureren. Kijk je nu naar het maximale haalbare van dat paard (en dus ook het type paard meenement) of kijk je naar wat gewenst is in de dressuursport. Tot voor kort werd altijd aangegeven dat er gekeken moest worden naar wat haalbaar is voor dat paard. Nu gaan er stemmen op om te gaan kijken naar wat wenselijk is in de sport. (was een discussie in In de Strengen nav de resultaten van Jerez) .Dit is volgens mij ook niet goed omdat de hobby-ruiters er op deze manier bij in gaan schieten omdat ze niet voldoende geld en middelen hebben (of erin willen steken) om daaraan te kunnen voldoen. zolang de oefeningen in de laagste klassen makkelijk, soepel en zonder weerstand gaan in ontspanning ben je aan een goede basis bezig.

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-03 14:40

Sinds wanneer kijk je naar het maximaal haalbare? Ik was ooit jurylid en dat was absoluut niet toegestaan! Dat is weer de discussie of bv een haflinger hogere punten moet krijgen voor de middendraf dan een kwpn-er omdat het voor hem moeilijker is. Onzin! Er is een ideaal plaatje en daar wordt je naar beoordeeld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-03 14:49

En hoe kun je nu zien wat het max. haalbare is?
Ik heb dan wel een wpn-er, maar die loopt als een echt springpaard.
Na veel geoefen zit er voortaan een strekdrafje op, wat voor hem zijn uiterste is.
Voor veel dressuur gefokt wpn-ers is dat bijna de arbeids draf.

Maar hoe weet je nou, wanneer de ene wpn-er nu alles op alles zet en de ander maar amper zijn best doet.

Veel juryleden hebben al genoeg aan gewoon het beoordelen van wat ze zien, dus laat staan om ook nog eens te bekijken wat het paard nog meer in huis heeft.

Nee hoor kijken hoe het eruit ziet, en ik weet dat ik met mijn springpaard niet mijn hoge punten op de draf moet krijgen. En dat is ook terecht!

Jasmijn

Berichten: 3758
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-03 15:32

lieke2 schreef:
mijn ervaring is dat je er als 'jonkie' bijna nooit tussen komt om te gaan jureren, veelal zijn het de oude mannetjes die overal komen.


Hmm, dan woon ik zeker in de verkeerde provincie, want hier is er geen sprake van dat je er niet tussen komt hoor, ik word helemaal gek gebeld omdat er te weinig juryleden zijn. Aan mogelijkheden om te jureren dus absoluut geen gebrek, van de zomer soms zelfs 3x per week gezeten (1 avond wedstrijd en zaterdag en zondag) omdat er anders hele rubrieken afgebeld moesten worden bij gebrek aan een jury.
Ik ben zelfs al gebeld voor november!!!! Dat boek ik dus nog niet, maar ze weten hier van gekkigheid niet hoe vroeg ze erbij moeten zijn.
Ik hoop dat er een Z cursus komt deze winter (is nog steeds niet bekend Frusty Verward ) en dat ik daarvoor ingeloot wordt. Maar dan zal de telefoon wel helemaal niet meer stil staan.
Of zou ik er dan toch als een oud mannetje uitzien? Haha!

Fitzroy

Berichten: 25109
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-03 15:45

O, dus dat opgemaakte mannetje dat ik in de auto zag zitten was jij, Jasmijn Knipoog

Even zonder dollen, ik ben ook 'vers bloed' maar ik word toch regelmatig gebeld om te jureren. Dat zal dan idd wel aan de regio liggen.
En ik, helaas voor alle Fjieltankers (met dank aan Zep), beoordeel ook aan de hand van een ideaalbeeld en niet aan de hand van het maximaal haalbare van het paard in kwestie.

lieke2
Berichten: 2131
Geregistreerd: 12-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-03 15:57

ik ben het er mee eens dat je naar een ideaalbeeld moet punten, maar helaas is er 'van boven af' zelfs nog onduidelijkheid over, jammer genoeg, want dat maakt het voor de jury er ook niet duidelijker op.
Heeft iemand van jullie dat stuk In de Strengen gelezen? dat kwam er in het kort op neer dat er vragen werden gesteld waarom er paarden van spaanse afkomst zo hoog in de ranglijsten stonden, omdat ze vergeleken met andere paarden meer beperkingen zouden hebben in het ideaalbeeld van het dressuurpaard..( stond er echt zo in). anderzijds heb ik zelfs Frenk Jespers zelf horen zeggen dat je zou moeten kijken naar de mogelijkheden van het paard (tijdens een bijscholingsavond voor juryleden).... en inderdaad zijn paarden voor mij ook een hobby dus kan ik dat niet beooordelen.....
toch wel lastig een jurysport

lieke2
Berichten: 2131
Geregistreerd: 12-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-03 16:05

ik ben het er mee eens dat je naar een ideaalbeeld moet punten, maar helaas is er 'van boven af' zelfs nog onduidelijkheid over, jammer genoeg, want dat maakt het voor de jury er ook niet duidelijker op.
Heeft iemand van jullie dat stuk In de Strengen gelezen? dat kwam er in het kort op neer dat er vragen werden gesteld waarom er paarden van spaanse afkomst zo hoog in de ranglijsten stonden, omdat ze vergeleken met andere paarden meer beperkingen zouden hebben in het ideaalbeeld van het dressuurpaard..( stond er echt zo in). anderzijds heb ik zelfs Frenk Jespers zelf horen zeggen dat je zou moeten kijken naar de mogelijkheden van het paard (tijdens een bijscholingsavond voor juryleden).... en inderdaad zijn paarden voor mij ook een hobby dus kan ik dat niet beooordelen.....
toch wel lastig een jurysport

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-03 17:51

Fitzroy schreef:
.
En ik, helaas voor alle Fjieltankers (met dank aan Zep),


Huilen die had ik bedacht Verdrietig

Fitzroy

Berichten: 25109
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-03 19:32

Bloos sorry Lielle, dat ik je die eer had ontnomen. Ik vond hem erg leuk toen ik hem las.

Lieke, binnenkort hebben we weer bijscholing dus dan zullen we eens horen hoe de 'hoge heren' er nu over denken. Verleden jaar kregen wij iig te horen dat je uit moet gaan van een ideaalbeeld en niet naar het type paard moet kijken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-03 01:52

Ik herinner me nog mijn eerste proefje bij de paarden als 15-jarige (waar ik vandaan kom was dat piepjong in die tijd) en toen ik bij de jury kwam (want commentaar bestond toen ook nog) kreeg ik te horen:
''een mooie jonge deerne op 'n mooi jong peerd, dat zie ik graag!''

Maak mij niet wijs dat mannelijke juryleden niet gevoelig zijn voor andere dingen dan een goed gaand paard *LOL*

Mijn favoriete jury is een vrouw overigens, hoewel ik volgens mij de hoogste scores wel altijd bij mannen behaal.