Een paar proeven vraagjes.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Fleury

Berichten: 5460
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: Eindhoven

Een paar proeven vraagjes.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-02 15:37

Hoi
Ik zit hier nu met een paar proeven voor me. Proeven 7 t/m 14. Allemaal b-proeven behalve proef 14.
Nu rijd ik op een manege waar ze niet zoveel wedstrijden organiseren en dan alleen proef 9 deden voor de "gevorderden" .
Dat was allemaal bij de pony's maar omdat ik 16 ben geworden, heb ik afgelopen zondag mijn laatste dressuurwedstrijd bij de manegepony's gereden. Nu ga ik zaterdag mijn eerste wedstrijd bij de manegepaarden rijden. Ookal is het nogsteeds op mijn (grotere) lievelings pony.
Daar gaan we een andere proef rijden. Waarschijnlijk proef 12 maar dat weet ik niet zeker.

Dus heb ik alle proeven er maar eens bij gepakt op internet en ben ze gaan lezen. Nu heb ik een paar vraagjes.

Proef 13 is een B proef maar daar moet je wel in wijken en midden galop en midden stap. Is dat echt een B-proef of is dat een fouten en moet dat een L1 proef zijn? Want ik snap dat niet alle b ruiters al kunnen wijken, ookal is het maar 5 meter.

Is M-G-B Linksomkeert gewoon een linksomkeert waarbij je wat korter op de middellijn moet blijven?

Wat bedoelen ze met K-X-G wenden? (L1 proef) gewoon van k naar x rijden en dan door naar g en daar halthouden en groeten?

En is proef 7 makkelijker als proef 8? Of zit daar niet veel verschil in? Maar is proef 12 dus de moeilijkste van de B?

Zo, ik hoop dat jullie ze kunnen beantwoorden, en dat zal wel want ze zijn niet van hoog niveau.

Alvast bedankt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-02 15:45


Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-02 15:47

13 en 14 zijn L1 proeven, 11 en 12 zijn dus B proeven, waarvan 12 de 'moeilijkste'. 13 heb ik vorige week gestart (in het L1) dus dat weet ik wel zeker.

Niveauverschil tussen 7 en 8 zal niet enorm zijn, tussen de 1e en de laatste soms wel.

K-X-G wenden is idd van K naar X (rechte lijn), dan voor X flauwe linkerwending inzetten zodat je recht op de A-C lijn uitkomt en recht naar G om daar halt te houden. Goede test of je je paard goed kunt recht richten.

M-G-B linksomkeert is idd een gewone linksomkeert met een korte diagonaal, dus halve volte halve baan bij M en dan een rechte lijn schuin Knipoog naar de hoefslag bij B.

germie

Berichten: 25923
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-02 17:06

Zit er een moeilijkheidsgraad inB preoven? nooit gemerkt, weet alleen dat het paard dat ik reed zich altijd verveelde als ik een loze lange zijde moest rijden. Dat was in de L1 gelukkig over, veel minder loze stukken.

Fleury

Berichten: 5460
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-02 18:54

Lovely schreef:
Volgens mij klopt de nummering niet helemaal, kijk anders hier maar even:
http://www.heart4horses.nl/proeven.html


Ja, daar heb ik het vandaan. Kijk maar bij proef 13. Daar staat bij dat het klasse B is. Maar er zit wel wijken bij. Maar dat moet dus L1 zijn?

En weet iemand wat voor proeven de proeven 1-6 toevallig zijn (die staan er namelijk niet bij).

frappa

Berichten: 984
Geregistreerd: 14-12-01
Woonplaats: zwijndrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-02 19:13

Bedoel je niet de F proeven

Fleury

Berichten: 5460
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-02 19:44

Nee zeker niet. Deze heb ik zelf gereden en waren hetzelfde. Wij hebben geen F-proeven op de manege.

Maar als jullie zelf kijken staat er wel dat proef 13 bij de b hoort.

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132002
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-02 20:44

Zijn proef 1 t/m 6 niet de proeven voor de A/B-ponies die in de klasse B starten (dus zonder galop) ?

Jet

Berichten: 11977
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-02 09:56

Proef 13 is inderdaad geen B proef, maar een L1 proef. Als je ze telt, tel je er nu bij de B zeven en bij de L1 vijf, terwijl er van elke klasse zes proeven zijn. 1 t.m. 6 zij inderdaad proeven voor A/B pony's, B t.m. L2. Succes!

Anne

Berichten: 1367
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-02 13:45

volgens mij zit er helemaal geen verscil in de B- proeven.... zou proef 12 echt moeilijker zijn dan proef 7? daar geloof ik niks van... ik heb gister nog proef 12 gereden... vond hem neit moeilijker dan elke andere proef..