Niet-actieve pony komt niet hoog in dressuur

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Aranel

Niet-actieve pony komt niet hoog in dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-08 18:43

Ik ben wel benieuwd wat de bokkers van deze uitspraak vinden: Een pony die uit zichzelf niet erg voorwaarts is, zal nooit hoog in de dressuursport komen.

Dit werd -vooral vroeger- tegen mij gezegd, omdat mijn haflinger van zichzelf nogal lui is aangelegd. Ik rijd nu inmiddels M1 met winst met haar, en ze is nog steeds niet super actief van zichzelf, hoewel het wel verbeterd is.
Maar, stel je voor, ik kom ooit met haar in de Z-dressuur, dan ga ik er zelf vanuit dat ik het heel moeilijk ga krijgen omdat daar toch echt wel wat activiteit van de pony zelf gevraagd wordt.

Dus graag jullie mening: zal het nooit veel worden met een pony die niet heel actief is, of vind jij dat je met netjes rijden e.d. ook een heel eind komt? Lachen

Noukie

Re: Niet-actieve pony komt niet hoog in dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 18:51

Het is zo dat je steeds meer verzameling enz gaat willen, paard moet tot dragen komen, oefeningen volgen elkaar sneller op.
Als je dan een dier voor elke pas voorwaarts moet schoppen (even extreem gezien) is het wel heel erg lastig om nog dat beetje extra te vragen om achter mooi onder te komen enz.
Ik denk dus dat het niet zozeer de activiteit an sich is, maar de scherpheid aan de hulpen in zo'n geval. Is hij van nature niet actief, maar wel scherp op een kleine hulp, is het opwekken van de benodigde activiteiten niet een heel groot probleem en dus is er niet veel aan de hand.

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 21:32

Ik denk dat bijna elk paard/pony wel een bepaalde 'belemmering' heeft waardoor het lastiger wordt hoog te komen. Zo is jouw pony niet erg actief uit zichzelf, maar andere paarden hebben de bouw niet 100% meezitten, hebben een moeilijk karakter of zijn erg stressvol op concours.
Door middel van veel training valt dit grotendeels goed te maken, maar niet perfect. Dat betekent niet dat je er geen Z mee kan worden.

Gewoon lekker doortrainen dus en wie-weet waar je nog komt. Lachen Je pony heeft vast ook sterke kanten waar je extra punten mee kan scoren.

Emilia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 21:35

Aranel schreef:
Ik ben wel benieuwd wat de bokkers van deze uitspraak vinden: Een pony die uit zichzelf niet erg voorwaarts is, zal nooit hoog in de dressuursport komen.

Dit werd -vooral vroeger- tegen mij gezegd, omdat mijn haflinger van zichzelf nogal lui is aangelegd. Ik rijd nu inmiddels M1 met winst met haar, en ze is nog steeds niet super actief van zichzelf, hoewel het wel verbeterd is.
Maar, stel je voor, ik kom ooit met haar in de Z-dressuur, dan ga ik er zelf vanuit dat ik het heel moeilijk ga krijgen omdat daar toch echt wel wat activiteit van de pony zelf gevraagd wordt.

Dus graag jullie mening: zal het nooit veel worden met een pony die niet heel actief is, of vind jij dat je met netjes rijden e.d. ook een heel eind komt? Lachen

Wat heb jij gedaan waardoor het al beter geworden is?

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 12:09

Ik denk wel dat het voor een flegmatiek paard in de hogere klassen moeilijker wordt. De onderdelen volgen mekaar sneller op. En voor een appuyement geef je meer verschillende/fijne hulpen dan voor een grote volte in draf, om zomaar wat te noemen. Als je paard niet snel reageert op de hulpen wordt het dus moeilijker.

CherylDaraxo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 14:16

Ik heb een niet-actief paard. Het is wel zo dat ik het wel heel moeilijk vind met een niet-actief paard omdat je al veel bezig bent met het naar voren rijden en andere dingen vergeet. Ik weet niet hoe hoog z'n paard kan komen. Ik denk dat dat aan de ruiter ligt.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 14:17

Het is niet onmogelijk, maar wel moeilijker.

Een pony met veel looplust is vaak toch net wat makkelijker in moeilijkere oefeningen.

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 15:21

Wat is definitie van ver?
Tot en met de Z2 moet het wel lukken, misschien met veel moeite, maar het kan wel.
Daarboven heb je denk ik vrij weinig te zoeken met een paard/pony die niet uit zich zelf lopen wil.

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 16:17

Mijn pony is ook niet altijd even voorwaarts (komt vooral door mezelf, spanning bij wedstrijd, hem perongeluk teveel tegenhouden etc).
Heb dan ook wel eens proeven waarbij ik elke pas mijn been aan moet leggen (en ja dan heb je een 5 op houding&zit) Clown
Probeer zoveel mogelijk 'mee' te blijven zitten en je benen er rustig aan te houden.
Mijn pony gaat (als ik teveel been geef) er alleen maar meer tegenin hangen.

Thuis train ik vooral op het snel reageren op de hulpen.
Ik moet iets vragen en *flits* hij moet reageren. Vork

Julia_Romeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 23:49

mijn pony is (meestal) ook niet echt heel voorwaarts maar loopt wel braaf zijn proefje.
Ik merk wel dat het steeds moeilijker word met hogere oefeningen dat die dan te traag is..
maar verder lopen de punten nog steeds goed en morgen ga ik M2 dus ben benieuwd,.

ik denk dus dat je met netjes rijden ook een eind komt.. maar het word wel moeilijker ..

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 23:53

Ik heb (had) een pony met 2 gebreken

- niet voorwaarts
- niet nagefelijk

En toch mochten we Z starten we waren M2-16pt overigens is ie ook Z-klaar

Het trainen was een ramp maar op de wedstrijden had ie vaak energie zat en dan was de wil er wel om iets te doen.

Maar ja ik heb bijna nooit een voldoende gehad voor mijn keertwendingen omdat ze niet te oefenen waren thuis, je moet het dan hebben van andere dingen (uitgestrekte draf was altijd 8 of hoger)

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 12:28

Een rustig/lui paard is iets anders dan een paard wat niet voor het been is Lachen Ik denk dat daar het verschil in zit Haha!
Een rustige zal niet zo spetteren in de ring maar kan zeker alles gewoon goed uitvoeren wanneer het wel goed aan het been en aan de hulpen is Lachen Een paard wat lui is en daarbij ook nog eens niet aan het been krijgt het imo zelfs in de B al moeilijk Clown

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 21:02

c_alsemgeest schreef:
Een rustig/lui paard is iets anders dan een paard wat niet voor het been is Lachen Ik denk dat daar het verschil in zit Haha!
Een rustige zal niet zo spetteren in de ring maar kan zeker alles gewoon goed uitvoeren wanneer het wel goed aan het been en aan de hulpen is Lachen Een paard wat lui is en daarbij ook nog eens niet aan het been krijgt het imo zelfs in de B al moeilijk Clown

Het is toch vooral de looplust.
Mijn pony is super aan het been maar als hij onder het werk uitkan, dan doettie dat en op zo'n moment zal ik veel meer met mijn benen moeten werken.
Lui en niet aan het been is inderdaad funest. Haha!

owi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 18:52

Citaat:
Het is wel zo dat ik het wel heel moeilijk vind met een niet-actief paard omdat je al veel bezig bent met het naar voren rijden en andere dingen vergeet.

Daar zit hem dan ook de knoop.

Ook een lui paard kun je door motiveren en consequent zijn voorwaarts krijgen/ houden.
Als je oefeningen wil gaan rijden voor je je paard lekker aan het been hebt kom je niet ver. Als je er voor zorgt dat je paard aan het been ben je al een hele stap verder.

Ik rij zelf Z1 met een flegmatiek paard. Met veel afwisseling in het werk en zelf heel goed blijven opletten dat je niet te veel gaat doen kom je er wel.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 18:55

Ik heb ook een flegmatiek paard, maar ik merk als je zelf consequent bent, veel afwisseling biedt en er correct aan blijft rijden, hij ineens een stuk actiever is! Het vergt wellicht een andere manier van trainen ( veel korte stukken bijvoorbeeld ), maar je kan er een eind mee komen denk ik!

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 21:48

Elk (gezond) paard/pony kan in de klasse Z terechtkomen.
Bij een flegmatiek paard zal dit alleen moeilijker worden naarmate je hoger komt.

Afgelopen weekend was er weer zo'n spring in het veld aan het losrijden. Om niets begon hij te rennen en ging zelf een keer recht op een ander paard af, waardoor dat paard weer schrok en ook begon te rennen. Ik zou daar helemaal gek van worden, je kunt dan nooit ontspannen want hij kan er elk moment vandoor schieten.

Nou is mijn paard gelukkig wel lekker voorwaarts met net genoeg pit. Moet ik zeggen dat de pit-factor steeds beter onder controle komt naarmate ik meer kilometers heb gereden in de wedstrijdring. Hij wordt wat ouder en staat beter onder apel. Gelukkig maar want ik wordt er ook niet jonger op.

Nou heb ik zelf liever een iets te voorwaarts paar dan zo'n trage maar je hebt het niet altijd voor het zeggen.

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 13:03

Mijn pony is ook lastig voorwaarts te krijgen. Nou is het probleem dat ik zelf haar niet kan rijden, omdat ik te groot ben. De ruiter die haar rijdt, rijdt haar inderdaad misschie nwel met een iets te lieve hand. Het lijkt ook wel alsof de pony van een tikje met de zweep bij niet onder de indruk is. Daarbij is ze moeilijk aan het been.

Heeft iemand een tip hoe ik haar zelf voorwaarster kan krijgen, hoe ik dat kan trainer zeg maar, zonder dat ik er op zit?

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 13:05

Dat is heel moeilijk. Ik heb een extreem flegmatieke pony staan die aan de fiets, aan de longe en aan de lange lijnen wel fijn voorwaards is, maar onder het zadel echt niet voor uit te branden is (dit is altijd al zo geweest, al vanaf het zadelmak maken). Hij is nu een tijdje gereden door een meisje wat heel streng voor hem was (maar wel rechtvaardig) en nu loopt hij keurig. Het zal nooit een snelheids monster worden, maar hij is nu fijn te rijden.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 14:20

Met passende en geschikte ruiter is ook een flegmatiek paard netjes aan de hulpen te krijgen en actiever, maar je zal dan zelf wel de goede aanpak moeten vinden en heel consequent zijn op de gehoorzaamheid aan je hulpen. Misschien dat je de uitstraling niet zo mooi krijgt als bij een paard wat meer looplust heeft, maar correcte proeven en winstpunten moeten wel te rijden zijn als het paard verder los genoeg is en de oefeningen goed beheerst (en dus ook de uitgestrekte gangen kan tonen Knipoog )

Overigens kan ik niet zo veel met een paard dat zo is. Ben er niet fel/streng en consequent genoeg voor... Geef mij maar een paard dat je op ontspanning moet rijden en niet te veel op druk kunt zetten.