Tuigpaarden in de dressuursport

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Linda_E

Tuigpaarden in de dressuursport

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-07 12:36

Ik ben echte dressuurfan en rij naast "dressuurpaarden" ook tuigpaarden in de dressuur (niveau Z). Dit gaat echt heel goed, ik heb met mijn eigen tuigpaard merrie (half hackney) al diverse titels gewonnen en de finale gereden van het Rabobank Talenten Trophy en daar kreeg ik les van Arjen Teeuwissen. Hij vond dat ik mijn tuiger erg goed reed en ook zeer goed aan de hulpen en geschoold had. Alleen hij zei ook dat hij het niet zou toejuichen als meer tuigpaarden in de dressuursport komen. Dat vond hij helemaal niks!
Ik denk zelf dat niet alle tuigpaarden geschikt zijn, maar de gemiddelde tuiger heeft meer capaciteit voor het echte dressuurwerk dan het gemiddelde "dressuur gefokte rijpaard".
Hoe denken jullie er over, tuigpaarden in de dressuur?

Star08

Re: Tuigpaarden in de dressuursport

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 12:42

Ik heb ook een tuigpaard en ik vind niet dat hij minder is dan het "dressuur gefokte rijpaard". Ik vind wel dat je heel erg merk dat de ene jury het kan waarderen en de ander niet....

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 12:52

Ik heb met mijn huidige paard, die veel tuigbloed voert, het tot ZZ licht met wp's geschopt en ook inderdaad diverse grotere overwinningen behaald.

Ik vind het erg jammer dat hij zo n opmerking plaatste maar hij is niet de enige die er zo over denkt natuurlijk.

En tóch...hoe je paard er ook uitziet wat betreft bouw, als je correct rijdt, zal je evengoed hoog scoren. Zéker juist met een tuigpaard want die heeft gewoon net dat ene beetje extra.
Toch vind ik niet dat tuigers per definitie beter zijn dan de dressuurgefokte KWPN'ers maar andersom ook niet. Het hangt echt per paard af.
Alleen heeft een tuiger natuurlijk iets aparts over zich wat betreft bewegen maar ja, dat kan een KWPN'er ook weer hebben...

Nee, geen onderscheid, alles gewoon puur punten en beoordelen op basis van wat iemand in de ring laat zien, of die nou op een gemiddeld paard zit, of een extra aparte...

Maar ja...tegen die uitgestrekte draf van een tuiger (mits niet teveel knieactie en wel verruiming), kunnen maar weinig dressuurgefokte KWPN'ers tegenop...

reinandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 12:56

hallo ik heb zelf ook een tuiger van farao ik rijd nu Z2 met 22 winstpunten dus ik ga de overstap maken naar het zz licht.
het is een volle tuiger maar heeft totaal geen knieactie.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 14:20

Linda_E schreef:
Ik denk zelf dat niet alle tuigpaarden geschikt zijn, maar de gemiddelde tuiger heeft meer capaciteit voor het echte dressuurwerk dan het gemiddelde "dressuur gefokte rijpaard".

Dat vind ik wel een barre conclusie. Als de gemiddelde tuiger beter was in dressuur dan het gemiddelde dressuurgefokte paard, dan zouden tuigers geen tuigers meer heten maar dressuurpaarden Knipoog

Maar dat neemt niet weg dat er tuigers zijn die het goed doen in de dressuur, en dat wanneer een tuiger geschikt is voor dressuur ze zeker iets extra's hebben. Ik ken een aantal tuigerxrijpaarden die het heel goed doen. (flemmings uit een tuiger moeder) En die hebben zeker wat extra's.

reinandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 18:25

wat zijn de grootste problemen waar jullie tegen aan lopen met de tuigers en de dressuur?

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 19:40

Ik ben nooit tegen echte zware problemen aangelopen met mijn tuiger eerlijk gezegd. Het enige dat hij wel dóet maar wat hij wel heel moeilijk vindt is het echte sluiten, de pure verzameling. Gewoon verzameld stap, draf of galop is echt geen enkel probleem, maar het echte 'zit'werk is toch altijd wel hard werken voor hem.
Voor de rest...nee, nooit enigszins problemen gehad. De enige knopjes die op mijn paard niet zitten zijn piaffe en passage. Zit er gewoon niet in en ik heb het er onder het zadel ook nooit uit gekregen. Dat is het enige jammere maar dan ook echt het enige...

Oh ja en verder is die van mij erg kijkerig maar ik denk niet dat het echt met tuigpaard zijn te maken heeft. Die van mij ziet altijd overal spoken en schrikt van een verkeerd wapperend grassprietje, maar ik ben ervan overtuigd dat het meer karakter is dan tuigpaard typisch..

reinandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 18:58

@ randy01

daar heb ik dus ook problemen mee het echt ezit werk we mogen nu zz licht starten maar dat gaat nog niet omdat de galop het moeilijkste is voor haar om te zitten.
en die van mij ziet ook overal spoken hoor haha.
is nu wel wat minder geworden sinds dat ze is verhuist ze ziet daar nu meer vreemde dingen dus ze is wat makkelijker geworden is jou paard een volle tuiger en wat voor vader heet tie?

Linda_E

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-08 19:29

Die van mij kan alles eigenlijk goed maar het is meer haar karakter waar ik tegenaan loop. Ze is niet zo dat ze graag uit haar zelf voor mij gaat werken, ze is wel looplustig maar probeert altijd om de makkelijke weg te kiezen, ik moet zo vreselijk consequent zijn.....
De gallop kan ze heel goed maar als ze gespannen is maakt ze veel tact fouten, dan wil ze nooit goed ontspannen. Maar ze kan zo vreselijk diep zitten in die gallop, echt apart.

OoappeloO

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 21:51

Linda_E schreef:
....
Hoe denken jullie er over, tuigpaarden in de dressuur?

Ja Sta er zeker positief tegen over! Maargoed ben bevooroordeeld in de zin van heb leren rijden en doen met tuigers en Geldersen. Voor mij kan er weinig tegen de bouw, gangen en het karakter op. Vind dat de meeste tuigers/Geldersen prima kunnen verruimen, maar ook mooi verzameld terug kunnen komen, snel leren en oefeningen mooi oppakken.
En tsja ze zijn wat langer gelijnd en zwaarder, en niet iedereen kan dat waarderen.

orion_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 21:57

Als je de B ook al dressuursport kunt noemen, ja, dan heb ik er ook 1tje Haha!.

Mijn paard is voor de helft Hackney, (Van Acle Satan Supreme)
Ben in oktober begonnen in de B, en nu, naar vier wedstrijden mogen we L1 starten.
Had verwacht dat het moeilijk zou worden tegen dressuur gefokte paarden, maar we halen zelfs prijzen weg bij grotere wedstrijden Lachen.

Ben benieuwd hoe het in de L1 gaat..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 22:04

Er is een verschil tussen tuigpaarden en gelderse paarden. Een tuigpaard kan 100 % hackney zijn en dus geen of nauwelijks gelders bloed voeren, maar een gelders paard kan wel een 100 % klassiek tuigpaard zijn of andersom. Des te minder hackney erin zit, des te meer aanleg voor dressuur (en springen).
Veel mensen weten niet eens dat er gelders of tuigpaardbloed in hun paard zit, bij de huidige generatie KWPNers zit het heel vaak maar een paar generaties weg. Ik vind het dus helemaal niet raar. En het zijn echt niet allemaal 'zware' paarden. Ik heb ook een luxe gelderse merrie uit een tuigpaardmoeder, met zelfs nog een beetje hackney.
Er zijn voorbeelden genoeg op hoog niveau, ook nu nog, en dat voor zo'n kleine fokrichting.
Lianka, Parcival, Pandoer, Mariena, jullie paarden...

OoappeloO

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 22:08

Gemiddeld zijn ze 'zwaarder' dan een 'dressuurpaard', dan bedoel ik meer romp en meer front. Niet negetief zwaar, zie mijn lovende woorden Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 10:43

Ik weet wel wat je bedoelt, maar ik ben het niet met je eens. Het gemiddelde duitse paard zal nog zwaarder zijn dan een tuigpaard of een gelders paard, het is juist een vooroordeel dat gelderse paarden lompe bokken zijn. Front heeft niks met zwaar te maken.

Linda_E

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-08 12:31

Nee, ze zijn niet perse zwaarder gebouwd. Dat hangt weer helemaal van de foklijn af. Maar de wat "ouderwetse" types zijn (vergeleken met "moderne" paarden) vaak wel wat "lomper": lange rug, korte stevige benen en veel front. Daar ben ik het mee eens.

OoappeloO

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 17:18

[***] schreef:
Ik weet wel wat je bedoelt, maar ik ben het niet met je eens. Het gemiddelde duitse paard zal nog zwaarder zijn dan een tuigpaard of een gelders paard, het is juist een vooroordeel dat gelderse paarden lompe bokken zijn. Front heeft niks met zwaar te maken.

Zwaar was idd niet het juiste woord ervoor, kwam later op wel de juiste woorden Knipoog

supertammy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 19:14

Ik heb zelf geen tuiger, maar ik vind het wel mooie paarden om te zien in de dressuur! Eigenlijk schilt het niet eens is zo heel veel met een 'gewoon' rijpaard. Bij de meeste tuigers die hogerop komen zie je ook dat ze een rondere achterhand gaan krijgen door het werk en goed kunnen verruimen.
Verder zijn het gewoon hele statige paarden om te zien in de ring! Knipoog

plientjedres

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 17:48

mijn vorige paardje was een tuigpaard, hofmeesterx maurits.schat van een beest had hem vanaf z'n 3e jaar deed alles voor me:D tot dat ik of buiten ging rijden of wedstrijd ging rijden.
dan zag hij overal spoken enging er als een maloot vandoor. Ziek
uiteindelijk heb ik toch nog de m1+5 gehaald met hem en daar ben ik echt heel trots op Bloos

_Daph

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 13:54

ik heb ook een tuigpaard en loopt super, heeft niet zo'n vlakke kont en ook niet appart gek hoog beenwerk.
ze loopt ook voor de kar, maar is ook heel makkelijk nageefelijk te rijden onder het zadel op een dubbelgebroken bitje.

in april ga ik wedstrijden starten

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 14:01

Om [***] lijstje nog even aan te vullen: Dikkiloo, Mr President, Atuur.
Het lijkt me wel interessant om eens een inventarisatie te maken van alle (halve) tuigers die uitkomen in de dressuursport vanaf bijv Z2 niveau.

Frankinero

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 14:09

Ik hou wel van een tuiger in de "hogere" dressuursport.
Ze hebben idd net dat beetje meer als het " normale" dressuurpaard.
Ik zou mijn hand er niet voor om draaien het enige nadeel is misschien als je er 1 hebt die hoog opgooit dat ie niet lekker zit!
Ik zou zo een tuiger kopen. Geen probleem.

Zelf mag ik Z2 starten met een Ed King Hill uit een gelderse merrie.

cadootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 14:10

misschien ben ik wel de enigste maar ik vind het niet een echt dressuurpaard want sommigen hebben van die lange ruggen en dat vind ik niet zo mooi maar ik vind weer wel dat ze ruim lopen. dit is gewoon mijn mening en niet mijn bedoeling om anderen aante vallen ofzo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 14:34

Ienemienie schreef:

Kennis van me start M2 met een Ed King Hill x Bazuin, grappig.

Frankinero

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 14:51

Er zijn idd tuigers die langer gelijnd zijn maar wij hebben er voor de aangespannen sport meerdere staan en die zijn redelijk beknopt. Voor de aangespannen dressuursport kan je beter een tuiger hebben dan een rijpaard. Op het niveau waar wij op rijden (nationaal en internationaal klasse 4) zit geen galop in de proef. Onze mening is dan ook dat menig rijpaard toch te vaak aangalopeert in de proef. Er moet iets van 8 x een uitgestrekte draf getoond worden met het vierspan en als je dan een rijpaard heb wat 4 x aangalopeert gaat t hard met je punten. Mijn mening (ik zeg niet dat alle rijpaarden dit doen) is dat je dan toch beter een tuiger kan hebben die hop hop hop door de baan walst zonder enige moeite. Daar moet je je punten op pakken.
Maar er zijn veel mooie tuigers in de dressuursport en ik zie ze gewoon graag.
Maar gelukkig iedereen zijn eigen mening.
Ik hou niet van de Jazzjes en de Gribjes (dat heeft een hele andere reden hoor) Ik hou niet van het standaard dressuurpaard. Bruin weinig aftekening.

Ik hou t graag bij mijn bonte springpaard x gelderse.

Wij hebben ook nog een Ed King Hill staan uit een halve friese moeder! Ook een erg leuk paardje wat binnenkort in de dressuur onder de man uitgebracht gaat worden.

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 15:17

Ienemienie schreef:
Ik hou wel van een tuiger in de "hogere" dressuursport.
Ze hebben idd net dat beetje meer als het " normale" dressuurpaard.
Ik zou mijn hand er niet voor om draaien het enige nadeel is misschien als je er 1 hebt die hoog opgooit dat ie niet lekker zit!
Ik zou zo een tuiger kopen. Geen probleem.

Die van mij zit dus inderdaad niet zo lekker (en dat is echt heeeeeeeeeel zwak uitgedrukt). Stap en galop zijn super, maar doorzitten in draf…pfffff…(maar een bérenconditie en buikspieren dat ik heb!).

Die van mij wordt getraind op ZZ-licht niveau. Kan eigenlijk alles behalve piaffe en passage. Ik ga hem binnenkort maar weer Z2 starten. Ik heb 4 wp met hem in het ZZ-licht maar omdat ik geen eigen vervoer meer heb, kom ik er helaas niet meer aan toe om met hem ZZGP te gaan starten...