mogelijkheden om te starten met engelse neusriem

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
germie

Berichten: 25941
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

mogelijkheden om te starten met engelse neusriem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-02 08:38

Officieel mag je volgens mij niet starten met Engelse neusriem. Wel met mexicaans, laag, gecombineerd.
Maar nu rij ik een paard die dus echt niet lekker loopt met sperriem. Doe ik de sperriem zodanig dat het ding niet van de neus valt, dan loopt het paard met de kaken stijf. Doe ik dat ding losser, dan gaat het paard kauwen en telkens weet het die sperriem te verwijderen. Ook een lage neusriem moet enorm los zitten, en die vind ik eigenlijk niet mooi.
Daarom, mag je zonder sperriem starten of emt een mooie Engelse neusriem (van stang en trens hoofdstel )?

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-02 08:52

Je mag wel degelijk zonder sperriem rijden,
maar dan moet je wel òf een echte Engelse kopen, of het lusje voor het sperriempje afknippen.
De meeste jury's letten er niet, toch heb ik een keer meegemaakt dat er diverse ruiters bij het losrijden al werd verzocht om het lusje eraf te halen of sperriem te gebruiken, anders mocht er niet gestart worden.

Dennis

Berichten: 31469
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-02 11:19

Precies wat Sjuimpje zegt heb ik ook gehoord. De tijd zal het leren. Ik rijd ook zonder sperriempje, vind Den veel fijner. Anders gaat hij met z'n hoofd lopen zwaaien en gek doen. Hij is met zelfs een X naar een boom toe gelopen en heeft net zo lang staan schuren tot hij er af was. Duidelijk dus.
Binnen kort gaan we starten dus dat word of de oude engelse neusriem uit de kast halen(ding ziet d'r niet meer uit) of het lusje afknippen.

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-02 11:45

Het mag wel, maar inderdaad wel met een ECHTE Engelse neusriem, dus zonder lusje voor sperriempje! Ik probeer de hele tijd al op hippix te komen om te verwijzen naar Annex C uit het wedstrijdreglement, maar ik kom niet op die site.

Dennis hoe kan je paard bij een boom zijn sperriem eraf schuren?????Als mijn paard probeert met zijn dure hoofdstel ergens langs te schuren, krijgt hij van mij op zijn (haar) falie.............het is toch al duur zat, het hoeft niet kapot Haha! Schuren doen ze maar in de andere 23 uur die in een etmaal over blijven Haha!:D:D

germie

Berichten: 25941
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-02 12:31

Die waar ik op rij kan doodleuk de sperriem verwijderen met d'r lippen. Gewoon gaan zwabberen met die onderlip op de juiste manier en het ding ligt eraf. Strakker doen levert gewoon een dode mond op. Aan een boom schuren wil ik niet hebben.

Dennis

Berichten: 31469
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-02 15:06

fabienne schreef:
Dennis hoe kan je paard bij een boom zijn sperriem eraf schuren?????Als mijn paard probeert met zijn dure hoofdstel ergens langs te schuren, krijgt hij van mij op zijn (haar) falie.............het is toch al duur zat, het hoeft niet kapot Haha! Schuren doen ze maar in de andere 23 uur die in een etmaal over blijven Haha!:D:D


Zelfs de merries liet hij links liggen. Netjes sturen en weg rijden hielp niet(ook niet met weg proberen te meppen enz). En m'n gewoonte om er af te springen en weg te sleuren ben ik een beetje aan het afleren(deed ik altijd als hij niet te houden was bij de merrie).
Ik zoek ook een goede reden voor een nieuw hoofdstel Haha! . Vind het zonde om een gewoon heel hoofdstel werkloos in de kast te hangen Schijnheilig .

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-02 23:34

Hippix doet het weer, hier alsnog de afbeelding Annex C met toegestane hoofdstellen voor de dressuur.
Afbeelding