zweep overpakken

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Dobel

zweep overpakken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-07 19:22

Even een vraagje heb zaterdag weer eens een wedstrijdje en rijd op een pony die ik wel met zweep rijd maar moet ik als ik van hand verander nu steeds de zweep overpakken want dat is bij mij denk ik nog een hele kunst Vork

Up_to_Date

Re: zweep overpakken

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 19:23

Ik rij niet met zweep maar volgens mij hoef je je zweep niet over te pakken met wedstrijd..

Maar ik kan er ook helemaal naast zitten natuurlijk Koe

_Jorien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 19:24

Ik heb is gehoord dat 't niet hoeft.. Deed 't toen ook, en werd mij gezegt niet te doen, je stoort je paard/pony alleen maar.. Dat is mij dus gezegt Lachen ..

Julia_

Bij wedstrijd moet je volgens mij altijd je zweep in je linkerhand houden in verband met het groeten.

Coconut

Zweep moet je wel degelijk overpakken met wedstrijden als je van hand verandert Knipoog

je kunt namelijk met je zweep tegen de bakrand aanslaan en daar schrikt je pony van. Daarom ook handig om te wisselen.

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 19:25

juist niet doen is mij geleerd. Tenminste niet bij een wedstrijd, dat staat slordig, en is onhandig enz.

edit: het kan ook anders zijn hoor, ik rijd zelf geen wedstrijden

Jolienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 19:26

Ik doe het nooit, je stoort je pony er behoorlijk me, je verliest je contact, pony kan er van schrikken en wegspringen oid (heb ik gehad) Het is erg onhandig, en vaak heb je toch wel een hand waar je zweep het fijnst in ligt, neem je zweep gewoon in die hand Knipoog En met het groeten teugels in 1 hand en je zweep erbij proppen als je m in rechts hebt Knipoog Dit levert geen problemen op, doe dit zelf altijd Knipoog En het is zeker niet verplicht om je zweep over te pakken! Knipoog

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-07 19:31

dus we laten de zweep aan 1 kant zaterdag?

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 19:35

Ik heb juist geleerd dat je het niet moet doen. Gelukkig rijd ik op wedstrijd nooit met zweep. Clown

Horsesandme

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 19:38

Ik reed fnrs-proefjes daar hoefde ik de zweep niet over te pakken. Dit deed ik ook niet. Vond het ten eerste zelf niet netjes staan en het was zo'n gedoe had me wel ergens anders op te concentreren dan op die zweep Tong uitsteken

lejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 19:41

Het is helemaal wat je zelf prettig vindt!
Als je overpakken prettiger vindt doe je dat en anders houdt je hem lekker in 1 hand! Niets anders doen dan anders, daar leidt je je pony juist mee af.
Let er alleen op dat je hem met groeten in je linker hand hebt! (dit kan ook terwijl hij rechts hangt, dan pak je beide teugels en hat handvat van je zweepje gewoon in je linkerhand)

Fox1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 19:45

Ik reed met m'n 1e pony ook altijd met zweep in de proef.
Maar ik heb 'm nooit over gepakt, alleen maar onhandig!

fiandor

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 19:49

Ik pak mijn zweep over via de "spaanse manier".
Heel handig vind ik!

Roos_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 20:11

Veel jury's adviseren ook om je zweep niet over te pakken... Het komt vaak rommelig over. Het beste lijkt me inderdaad om hem links vast te houden......

Ann_l0ves_fe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 20:13

Met een weddstrijd moet je je zweep in je linkerhand houden, je kunt hier strafpunten/een aantekening voor krijgen.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 20:29

Ann_l0ves_fe schreef:
Met een weddstrijd moet je je zweep in je linkerhand houden, je kunt hier strafpunten/een aantekening voor krijgen.

Onzin. Als je hem rechts hebt moet je niet vergeten om hem tijdens het groeten even in je linkerhand te schuiven.
Overpakken hoeft ook niet.

Bentley93

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 20:34

Ik kreeg laatst op wedstrijd het verzoek van de jury (na mijn eerste proef) om mijn zweep niet over te pakken, dat had ik 2 keer gedaan, met hand veranderen. Sindsdien houd ik de zweep in mijn linkerhand, daar heb ik hem soms nodig om bij te tikken als mijn paardje niet reageert (is linksom moeilijker dan rechtsom). Maar of het verplicht is weet ik niet, hoor er verder nooit wat over. En het gaat vaak automatisch...

Ann_l0ves_fe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 20:35

KarinvdM schreef:
Ann_l0ves_fe schreef:

Onzin. Als je hem rechts hebt moet je niet vergeten om hem tijdens het groeten even in je linkerhand te schuiven.
Overpakken hoeft ook niet.

Oke, dit is mij altijd vertelt Knipoog

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 08:59

Bij de KNHS de zweep NIET overpakken.
FNRS en onderling weet ik niet.

Zweep mag zowel links als rechts gedragen worden maar moet bij het groeten in de linkerhand genomen worden (mag gewoon over de nek, zodat je daarna rechts verder kunt rijden) zodat je je rechterhand zonder zweep naar achteren kunt brengen.

Mizoan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 09:02

Ik heb altijd mijn zweep in rechterhand, pak hem nooit over tenzij paard erg lui binnenachterbeen heeft.
Door het wisselen van de zweep kan je je paard wel eens storen, dit is best vervelend. Zoals hierboven door Urielle als is aangegeven, let op dat je met groeten je zweep in je linkerhand neemt (ik pakte m er dan bij maar liet m wel naar rechts hangen). Succes met je wedstrijd zaterdag

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 09:04

Mij is inderdaad ook gezegd, dat je daarbij je paard erg stoort.
Ik had dat ook als aanmerking op onze eerste protocol.

Musicjohn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 09:14

Ik had begrepen dat je de zweep altijd aan de binnenkant moet houden. Dus als je links-om rijd dan moet de zweep in je linker hand, en als je rechts-om rijd dan moet je hem in je rechterhand hebben. Dus zou je bij hand veranderen ook je zweep moeten overpakken, toch?

Of heb ik dit verkeerd begrepen?

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 09:16

Met gewoon rijden kun je dat wel doen, in een proef is het het beste om de zweep gewoon aan 1 kant te houden.
Steeds wisselen geeft een onrustig beeld Knipoog

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 10:17

_Skess_ schreef:
Zweep moet je wel degelijk overpakken met wedstrijden als je van hand verandert Knipoog

je kunt namelijk met je zweep tegen de bakrand aanslaan en daar schrikt je pony van. Daarom ook handig om te wisselen.

Dat moet niet Knipoog Staat nergens in de reglementen.
Bovendien geeft het ook een storend beeld als je de zweep steeds ompakt. Niet echt bevorderlijk voor een stabiele aanleuning.

Pienn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 10:33

Je hoeft je zweep volgensmij neit over te pakken Knipoog ten 1e staat 't een beetje raar, en soms blijf je bijv. achter teugel hangen en das helemaal klunzig Clown en als je dan als laatst op rechterhand eindigt hb je je zweep rechts hoe moet je dan groeten ?