word hengst rustiger na casteratie

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xDonny

word hengst rustiger na casteratie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-07 12:02

hier staat een hengst heel brullerig
maar ga je er mee naar buiten maakt hij zichtzelf heel erg sterk enzo

gaat dat over als je hem laat castereren

Cassidy

Re: word hengst rustiger na casteratie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 12:03

Ja dat gaat over als je hem laat castreren. Of het sterk worden over is, is een kwestie van de opvoeding van het dier, maar het schreeuwgedrag zal minder worden en zelfs helemaal wegblijven.

Hengsten kunnen heel veel last krijgen van hun hormonen.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 12:08

Inderdaad.
Mijn 2,5 jarige is bijna 3 weken geleden gecastereerd en nu begin ik het te merken.
Hij brult nog wel wat en wil nog wel eens een beetje blijven plakken voor andere stallen, maar het is al veel minder.
en hij is er ook al makkelijker bij weg te krijgen.

Ze zeggen dat het nog wel een maand duurd voordat het echt zo goed als over is.

xDonny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-07 12:14

oke het brullen gaat eruit maar ook het sterken?

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 12:19

Hij blijft natuurlijk sterk, maar de neiging om zich sterk te maken zal waarschijnlijk minder worden. Het is ook bij ieder paard weer anders. Mijn paard is tot zijn vijfde jaar hengst geweest maar wegens te druk en opgefokt alsnog gecastreerd (dus uit dekdienst gehaald). Er was teveel gevaar dat hij vooral zichzelf zou verwonden. Inmiddels is hij negen en echt een doetje. Ik stuur er zo een klein kind mee op pad. In andere gevallen zal de hengst toch wat sterk blijven. Het lijkt mij zowiezo het proberen waard hoor!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 12:20

Het sterke: kun je niet zeggen. Het kan ook het gevolg zijn van jullie manier van omgaan met het dier. Je paard moet leren wijken voor druk, ook en vooral op het hoofd. En op het moment dat hij wijkt, moet jij acuut loslaten alsof je je verbrand hebt. Doe je dat niet leer je je paard op den duur dat hij sterker is dan jij, en zul je hem nooit aan een los touwtje ergens heen kunnen brengen. En van 600 kilo paard is het qua kracht erg moeilijk winnen.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 12:21

het zal zeker een heel stuk verbeteren
zeker ben je het nooit ik ken ze ook wel dat ze minderen maar wel hier en daar uit de hoek komen
dit is vaak ook te wijten aan opvoedding (combinatie karakter en karakter eigenaar is langer niet altijd 100 % al voelt het wel zo)
vaak zijn ze na casteratie minder afgeleid doordat intresse naar merries sterk zal minderen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 12:21

Als hij alleen maar sterk wordt om naar de merries te willen wordt dat idd minder.

Is het puur omdat het een touwtrek wedstrijd is tussen jullie 2, en dus een omgang/rijtechnisch probleem gaat dat niet weg.

xDonny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-07 12:23

Cassidy schreef:
Het sterke: kun je niet zeggen. Het kan ook het gevolg zijn van jullie manier van omgaan met het dier. Je paard moet leren wijken voor druk, ook en vooral op het hoofd. En op het moment dat hij wijkt, moet jij acuut loslaten alsof je je verbrand hebt. Doe je dat niet leer je je paard op den duur dat hij sterker is dan jij, en zul je hem nooit aan een los touwtje ergens heen kunnen brengen. En van 600 kilo paard is het qua kracht erg moeilijk winnen.

hij is ijndleijk niet van ons naar ons luistert hij vrij goed maar ik ben er nog nooit mee westen buitenrijden

xDonny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-07 12:25

runningkawa schreef:
Als hij alleen maar sterk wordt om naar de merries te willen wordt dat idd minder.

Is het puur omdat het een touwtrek wedstrijd is tussen jullie 2, en dus een omgang/rijtechnisch probleem gaat dat niet weg.

altijd in de bak niks aan de hand super braaf kan je met een merrie in de bak rijden alleen als je in hey bos komt is het een probleem

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 12:26

Als hij niet van jullie is, van wie is hij dan? Hoe is hij bij de eigenaar? Wil de eigenaar hem laten castreren? Waarom stel je deze vraag als je toch niet kunt beslissen of de ballen er afgaan of niet?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 12:27

Dan is dat puur een rijtechnisch probleem van jullie naar mijn idee.

Kun je overigens een beetje op je schrijfstijl letten.
Die van mij is ook zeker niet foutloos, maar vind dat van jou toch wel eens moeilijk te begrijpen Lachen

Verder sluit ik me aan bij cassidy
Waarom deze vraag?

xDonny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-07 12:29

Monarch schreef:
runningkawa schreef:

altijd in de bak niks aan de hand super braaf kan je met een merrie in de bak rijden alleen als je in hey bos komt is het een probleem

de eigenaresse vraagt het aan ons en ze zei stel het oip bokt voor en dat heb ik ook gedaan
het kan natuurlijk een kwestie zijn van rijtechniese problemen tussen de ruiter en haar paard maar dat weet ik niet

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 12:32

Het is een rijtechnisch probleem, en de vraag hoe je dit op moet lossen kan de eigenaar beter niet op bokt stellen maar aan de instructie.

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 12:33

runningkawa schreef:

Eens!

Tempus_Fugit

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 12:34

M'n ruin loopt ook nog steeds te brullen hoor, waarschijnlijk niet zo extreem als een hengst, maar dat geschreeuw is er hier dus niet helemaal uit gegaan.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 12:39

zoiets vraagt tijd, training en oevenen

de mijne ben ik nu ook veel buiten mee te vinden en gaar ook goed zelfs alleen (hij is nog maar een half jaar onder zadel)
in het begin ben ik veel met een ruintje mee geweest die snel leiding neemt (soort van opvoedende functie) dat heeft me enorm geholpen
dus mischien een idee een oudere ruin mee te nemen een die leiding is over de kudde (vaak de meest ondernemende dieren) en toch zich als verstandige opa opsteld buiten onder het zadel

en oevenen
en verder zegt cassidy het ook al vraag het de instructrise heeft die geen oplossing ga dan verder zoekken in omgeving naar meer ervaren mensen (andere instructeur/trise) die kunnen helpen

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 13:08

--> MD

lino_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 13:11

ik denk dat je paard van castreren gewoon een stuk rustiger word. Knipoog

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 13:16

viewtopic.php?f=3&t=690256
Er is een centraal topic voor alle vragen over castraties en alles wat daarbij komt kijken etc.
Hier dus een slotje.