Dit weten veel mensen niet: rondje in de baan

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-02 10:38

Het zijn juist de wedstrijden waarop iedereen tig rondjes door de baan gaan die uitlopen! Niet de wedstrijden die goed gepland zijn en vlot afgewerkt worden. In die zin is het niet laten te lang laten verkennen van de baan dus ook in het voordeel van de ruiters. En er zijn heel veel ruiters die wel gaan 'loeien' als hun starttijd ook maar een paar minuten uitloopt!
Vaak vallen er zelfs gaten in het programma door al die ruiters die niet komen opdagen. Meestal gaan de verenigingen niet eens meer op hun recht staan om het programma in te korten om de ruiters ter wille te zijn.
Bij de 'oude KNF' verenigingen hier in de streek sturen ze dan een vette rekening achterna van inschrijfgeld verdubbeld met boete; misschien wordt het tijd dat alle verenigingen dit gaan doen. Dan leren de ruiters misschien wat selectiever zich op te geven en netjes op de wedstrijden te verschijnen, kan er wat zekerder gepland worden en is iedereen tevreden!

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-02 10:41

Pava schreef:
Maar als mij starttijd om die reden ineens een half uur of langer uitloopt, dan ga ik ook niet lopen loeien als ik er al op zit....

Jij niet, maar velen wel!

Ik denk dat een vereniging gewoon bij het aanmelden en betalen van het startgeld moet vragen of het mogelijk is om gelijk te starten, of ze dit direct na het losrijden kunnen doorgeven aan de ringmeester, die maakt het wel bekend aan de jury.

Op zo'n manier kunnen ruiters die het niet nodig hebben gelijk starten en anderen gebruik maken van hun minuut.
Dan zal het niet uitlopen, er moet immers met het programma al rekening mee worden gehouden, het kan alleen wat inlopen als er ruiters zijn die het niet nodig hebben.

Ik vind ook dat je best wel een stapje in de richting van de vereniging kan doen als ze uitlopen en ze vragen het vriendelijk. Maar ik vind dat het een vrijblijvende vraag is. Als je paard echt niet zonder dat ene rondje kan, dan moeten ze je dat gewoon gunnen! OF... bekend maken bij het inschrijven!!!! Dan zal je op zoek moeten naar een andere wedstrijd en zal je daar al niet eens gaan starten!

Marije_jiplover

Berichten: 25335
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-02 10:49

Dan heb ik nog een vraagje over outdoors. Bij ons worden de wedstrijden vaak in een buitenbak gehouden op een manege en kun je dus helemaal niet de ring verkennen. Hoe moet je dat dan doen? Je komt bij ons bij H de bak binnen en moet dan dus een halve ronde de bak door voor je bij de A bent en kunt starten. Wij hebben dan alleen wedstrijden tot de M, maar daar geldt het toch ook al voor?
Op een andere manege hebben ze wel een 20-60 bak en daar is dus wel ruimte om meteen binnen te komen in de M, maar daar kun je ook geen rondje om de buitenbak heen rijden, en voor de Z is het zo dat je daar tussen de F en de B binnen komt rijden. Hoe werkt het dan?
Ik rijd nu nl. nog L2 en rijdt dus altijd een rondje door de bak heen, of soms wel meer, als de jury niet opschiet Haha! Maar goed, ik hoop deze winter mijn punten te rijden om M1 te mogen starten en dan zou ik dit toch ook wel willen weten.

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-02 10:51

Fitzroy schreef:
Iedereen doet maar wat ie niet laten kan, ik heb het de laatste keer niet op de spits gedreven en kwam met een winstpunt thuis. Ik weet wel bijna 100 % zeker dat ik die niet had gekregen als ik daar uitgebreid die 60 seconden genomen had, daar was het de jury niet naar.


Dus jij laat het afhangen van de jury?
Ik kan me anders wel een situatie herinneren waarbij je wél je zin moest krijgen bij een zekere küravond. En daarvoor zelfs ging dreigen dat je een klacht in zou dienen. Of is dat weer anders omdat het een kür is?

Fitzroy

Berichten: 25134
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-02 11:07

Jura, zou jij je onenigheid met mij misschien per PB uit willen vechten en als Moderator niet heel Bokt daar mee willen vermoeien?
Het siert je als moderator niet dit soort hatelijke opmerkingen te maken.

Appie
Berichten: 1124
Geregistreerd: 23-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-02 11:11

Ik moet zeggen dat ik het ook wel vreemd vind dat je het laat afhangen van de jury. Dan heb jij misschien nog het geluk dat jij de jury's vaak kent. Maar ik niet en ik zou het toch wel fijn vinden als de jury's zich gewoon aan de regels houden en dus niet gaan zeuren als ik iets doe wat reglementair gewoon mag.
In dat opzicht heb ik ook al verschillende dingen meegemaakt met jury's Boos!

Fitzroy

Berichten: 25134
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-02 11:14

Ik kende die jury ook niet maar als jullie GOED lezen, kun je zien hoe het gegaan is in mijn situatie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-02 11:15

De jury heeft ook weer als 'taak' om samen met de organiserende vereniging te zorgen dat de omstandigheden voor iedereen gelijk zijn. Een jury kan dus moeilijk tijdens een rubriek de regels gaan overtreden of ineens juist gaan toepassen. Als jij toevallig dat kijkerige paard hebt, dan heb je dus gewoon pech en niks anders. Neemt niet weg dat de jury het reglement hoort toe te passen zoals het is en dat de vereniging moet zorgen dat dat dus ook gewoon kan door de planning slimmer in elkaar te zetten.

Pava
Berichten: 2064
Geregistreerd: 21-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-02 11:16

[quote="fabienne"]Het zijn juist de wedstrijden waarop iedereen tig rondjes door de baan gaan die uitlopen! Niet de wedstrijden die goed gepland zijn en vlot afgewerkt worden. In die zin is het niet laten te lang laten verkennen van de baan dus ook in het voordeel van de ruiters. En er zijn heel veel ruiters die wel gaan 'loeien' als hun starttijd ook maar een paar minuten uitloopt!
quote]

Maar we hadden het hier niet over "tig" rondjes volgens mij. Als ik de ring in rijd, heb ik de tijd voor twee rondjes door de baan, om de doodsimpele reden dat de jury dan nog niet het sein heeft gegeven dat ik mag beginnen. Tenminste, dat is mijn ervaring tot nu toe. Ik vind het onzin om te zeggen dat je niet 1 rondje (of misschien wel 2) door de baan mag draven om de ring te verkennen, omdat anders het programma ontzettend uit zou lopen. Dat is toch een kwestie van programmering en inplannen?

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-02 11:22

Pava, ben ik helemaal met je eens. Moeten ze het maar gewoon goed plannen. Gelukkig heb ik het nog niet mee hoeven maken dat er onenigheid was over dit onderwerp op een wedstrijd, ik begrijp alle commotie dus ook niet zo.

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-02 12:41

fabienne schreef:
Bij de 'oude KNF' verenigingen hier in de streek sturen ze dan een vette rekening achterna van inschrijfgeld verdubbeld met boete; misschien wordt het tijd dat alle verenigingen dit gaan doen. Dan leren de ruiters misschien wat selectiever zich op te geven en netjes op de wedstrijden te verschijnen, kan er wat zekerder gepland worden en is iedereen tevreden!

Helemaal mee eens!
Afmelden hoort gewoon.
Ik vind dat als je jezelf afmeldt dat je gewoon startgeld moet betalen. Behalve als je een verklaring hebt van dierenarts of huisarts. Dat is overmacht.
Kom je niet en laat je niets van je horen, stuur maar een gepeperde rekening.

Ben zelf ook van mening dat iedereen zich voor de wedstrijd even moet melden. Dan zie je wie er wel of niet zijn en niet eerst starten en dan pas betalen!

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-02 12:51

Volgens mij komt dat niet (of nauwelijks) voor dat er pas achteraf betaald wordt. Tenminste niet op de wedstrijden waar ik start. En als je je te laat afmeldt, moet je ook gewoon je startgeld betalen hoor.

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-02 12:55

Kleintje schreef:
Behalve als je een verklaring hebt van dierenarts of huisarts.


Even off topic: ik weet niet hoe het met dierenartsen zit, maar huisartsen mogen officieel niet eens zo'n verklaring geven. Schijnt onder de wet op de privacy te vallen. Ik heb daar in mijn vorige baan nogal eens mee te maken gekregen als mensen door ziekte hun examen niet konden afleggen. Ben wel benieuwd of er iets over dit soort verklaringen in het wedstrijdreglement staat.

Fitzroy

Berichten: 25134
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-02 13:14

Zo uit mijn hoofd weet ik het niet. Ik weet alleen dat er in het wedstrijdreglement staat dat je ten allen tijde startgeld verschuldigd bent, dus zelfs al heb je DA of huisartsverklaringen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-02 13:24

Wanneer je geselecteerd bent voor een kampioenschap kun je alleen afzeggen met een dierenartsverklaring.

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-02 13:24

Voor het terugkrijgen van je inschrijfgeld maakt het niets uit Karin, want ook MET een verklaring ben je in principe gewoon je inschrijfgeld schuldig! Wel kan het volgens het reglement uitmaken of je dan wel of geen boete opgelegd krijgt. (Als je geen medische/veterinaire verklaring kan overleggen art 36 lid7). Als een huisarts dit niet mag afgeven dan klopt het reglement in deze dus niet Verward

Jura bij de oude NKB wedstrijden in onze regio was het gebruikelijk dat vooruit betaald werd, maar in deze regio bij de oude KNF wedstrijden moet je altijd op de wedstrijddag zelf gaan betalen, en daarmee krijg je dan je startbewijzen voor de proeven.

Pava ik heb hierbooven geprobeerd uit te leggen wat de problemen nou juist zijn met dat plannen. Wispelturigheid van ruiters is niet in te plannen.

Verder waren we het hier boven eerder al eens over het feit dat je inderdaad RECHT hebt op die 60 seconden na de bel.........voor de rest niks.

Waar ik het steeds over heb is ook niet het recht wat je wel of niet zou hebben, maar de goodwill die ruiters, jury's en organiserende verenigingen op zouden moeten brengen om een en ander soepel te laten verlopen.

SGWuppie

Berichten: 4628
Geregistreerd: 24-04-02
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-02 13:45

Dat van zo'n dierenarts verklaring voor wel of geen boete vind ik gek: als ik zie dat mijn paard op de wedstrijddag niet regelmatig is, laat ik hem thuis zonder meteen de DA erbij te halen....wat denk je dat het tarief is op zondagochtend of zaterdagavond? Bovendien kan het ook onschuldig zijn...

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-02 13:55

Marieke het maakt niets uit of je wel of geen verklaring hebt (je inschrijfgeld moet je in principe altijd toch betalen, hoewel sommige clubs er niet moeilijk over doen, wij betalen het zelfs terug als iemand de moeite neemt om zich met veeartsverklaring en al af te melden), alleen bij kampioenschappen willen ze nog wel eens moeilijk doen als je geen verklaring hebt! Dan is het de vraag wat duurder is? De boete of de veeartsverklaring.
Ik heb met mijn veearts een goede verstandhouding Knipoog Haha! (maar dat is niet helemaal eerlijk want hij heeft zijn paarden bij mij op stal staan Haha! )

Jura als je als enige deelnemer zonder muziek je KUR hebt moeten rijden is dat wel even wat anders dan zo'n hypothetisch probleem als wij nu hier bespreken.............het moet wel een beetje eerlijk blijven........alle ruiters hetzelfde!

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-02 14:50

Fitzroy schreef:
Jura, zou jij je onenigheid met mij misschien per PB uit willen vechten en als Moderator niet heel Bokt daar mee willen vermoeien?
Het siert je als moderator niet dit soort hatelijke opmerkingen te maken.


Ik weet niet waar jij het over hebt, al mijn reacties zijn puur inhoudelijk en hebben niets met persoonlijke vetes te maken. Daarbij ben ik ook niet van mening dat ik bokt ermee verveel, ik reageer gewoon net als iedereen. Verder heeft mijn functioneren als moderator hiermee niets van doen!

Terugkomend op het topic: als jij uitlatingen doet die in mijn ogen onprofessioneel zijn, en met betrekking tot het naleven van de reglementen blijkt dat jij met 2 maten meet dan kan je zulke reacties verwachten.

Als jij het inhoudelijke verwart met het persoonlijke, zegt dat meer over jou dan over mij.

Fitzroy

Berichten: 25134
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-02 15:03

Sorry, ik vind het niet echt inhoudelijk als je hier prive-dingen bij gaat halen waar jij bij geweest bent. Dat doet in dit topic totaal niet ter zake en is puur op de man (in dit geval vrouw ;D) spelen.

Ik geef hier alleen mijn mening en dat doe ik zonder mensen daar persoonlijk in te betrekken.

Het ging hier om het rondje in de bak en daar heb ik mijn ervaringen over verteld, that's it. Wat een kür op muziek daar mee te maken heeft , is mij niet echt duidelijk.

Verder svp via PB, dit is ook niet echt professioneel, moderator.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-02 15:09

Fitzroy, we weten allemaal waar het over gaat, dat heeft namelijk uit-ge-breid hier op het forum gestaan.
Er wordt in de wereld wel meer met 2 maten gemeten, in de dressuurwereld net zo goed, het is alleen heel jammer als een jury dat op een wedstrijd doet, zulks zou verboden moeten worden en moeten leiden tot onmiddellijk ontslag van de jury. Maar dan moet je het wel kunnen bewijzen en aangezien dat meestal niet lukt, rest een klacht. Als dit de manier is om sport te bedrijven, dan ga ik liever dammen.
Volgens mij zijn we er intussen wel uit wanneer er wel en wanneer er niet een rondje in de ring gereden mag worden voorafgaand aan de proef.

Pava
Berichten: 2064
Geregistreerd: 21-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-02 15:15

Fabienne: Tuurlijk zijn ruiters wispelturig. Maar ik bedoel dat het volgens mij heel goed mogelijk is om niet 6.30 minuten voor een combinatie in te plannen, maar bijvoorbeeld 8.00 minuten (ik zeg maar wat). Dan is er wél tijd voor dat rondje in de baan.

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-02 15:27

Fitzroy, het is natuurlijk wel een beetje vreemd dat wanneer er wel degelijk inhoudelijk gesproken wordt, jij als jurylid mij op mijn functioneren als moderator gaat aanspreken terwijl je het omgekeerde niet kan velen. Verder laat ik het hierbij.

Mickey

Berichten: 34755
Geregistreerd: 25-02-01
Woonplaats: Daar waar mijn huis woont

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-02 15:29

Lovely schreef:
Volgens mij zijn we er intussen wel uit wanneer er wel en wanneer er niet een rondje in de ring gereden mag worden voorafgaand aan de proef.


Dat lijkt mij ook.
Dus lijkt me dat we de discussie kunnen sluiten dmv een slotje.