Ik start Shine nu een jaartje of 3, 'vroeger' was altijd alles eng maar dat is nu gelukkig al een heel stuk minder. Ze heeft inmiddels al een hoop gezien natuurlijk, vertrouwen is gegroeid en ze is weer een jaartje ouder, dus daar hebben we geen (grote) problemen meer mee. Zo af en toe kijkt ze nog wel, maar het is niet meer zo extreem dat ze wegspringt, omdraait, vol stopt etc.
De afgelopen tijd merkte ik dat Shine zo af en toe veel minder voor mijn been was tijdens de proef. Dit was de ene keer erger dan de andere, dan weer een proef wel, of niet, beetje wisselend (soms was het rond haar hengstigheid, dan weten we het daar maar aan
). Echter de laatste paar keren dat we op wedstrijd waren leek het wel steeds erger te worden! In de 'gewone' onderdelen kan ik er nog best aan blijven rijden (af en toe wat grover doorkomen met m'n been
), dan kost het wel veel moeite maar krijg haar wel vooruit/opzij/achteruit
. Echter zitten er in de Z2, zoals jullie vast wel weten
, ook gemiddeld 5 galopwissels, en die zijn nu écht een probleem! Thuis springt ze zo'n 7 vd 10 keer helemaal goed, de andere keren krijg ik gewoon reactie op mijn hulp maar gaat 'ie nog wat 'debielig' of springt ze 'm na, maar ze 'doet áltijd wat'. In de proef krijg ik 0,000000000 reactie, mevrouw galoppeert gewoon doodrelaxt door
? Met losrijden springt ze ze, zodra ik de ring in kom is het over, kom ik er weer uit zit het knopje er weer op.... Ook kun je een wissel natuurlijk niet 'afdwingen' (als je geen voorwaartse reactie krijgt is het 'hand open en keer goed been' , bij een wissel werkt dat niet, dat komt uit de verfijning van de hulpen).Ik weet zeker dat Shine zich 'bewust' is van het verschil tussen 'binnen' en 'buiten' de witte hekjes, aangezien ze heel vaak aan het 'brullen' is in de ring, en dit met losrijden zelden doet. Verder heb ik ook gedacht dat ik anders zou gaan rijden (onbewust), maar volgens de mensen die meezijn en die daar extra op gelet hebben is dat niet zo. Had dan ook eerder al 'last' moet krijgen, en er zijn ook 2 proeven geweest waarin ze wel gewoon reageerde op mijn hulp en keurig wisselde. Ben de laatste keren wel een heel stuk minder lief voor d'r geweest in de ring, begin er een beetje sch*t aan te krijgen dat er een jury zit te kijken
, als ze op de ac-lijn voor het afgroeten denkt 10m te vroeg al te stoppen rijdt ik express 20m door, dan maar een 3 op dat onderdeel....Afgelopen zaterdag heb ik in mijn 2e proef 23 (!!!!) punten laten liggen op de wissels, anders had ik gewoon echt dik winst gehad. Er stonden naast 3 1-en en nog wat hele dikke onvoldoendes toch wel een hoop 7-ens op de coupon, de rest gaat allemaal wel, al voelt het nog veel minder dan wat ze thuis doet.
Wil binnenkort een (paar) keer HC starten, dan kan er evt. een zweep bij en kan ik d'r een keer goed achter d'r vodden aan zitten, misschien dat dat helpt.
Maar verder ben ik gewoon érg benieuwd of er meer mensen hier ervaring mee hebben (in meer of mindere mate), wat de oorzaak was/is of wat jullie denken in dit geval en wat een eventuele oplossing kan zijn! Want ik breek m'n nek erover omdat ik het echt enorm frustrerend vind en het gewoon opgelost wil zien, want zo gaat de lol er (voor zowel paard als mij) wel af denk ik

), het doel heiligt de middelen maar een keertje dan 
! Ook al gebruik ik 'm zelden op wedstrijd, hou me verder toch graag aan de regeltjes 
. Sprong ze ze maar debiel of in 2-en, voor mijn part in 5-en