starten met haflinger / reacties anderen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Yustin

Berichten: 2555
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Delft

starten met haflinger / reacties anderen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-09-02 09:10

Misschien is er hier als een een discussie over geweest, maar toch wil ik het er even over hebben.
Wie heeft er ervaringen met starten met een haf en wat waren de reacties van anderen op wedstrijden/omgeving?
Ik ga nl starten in november....natuurlijk gewoon voor de gezelligheid en niet om ooit in de z terect te komen hoor!
Maar ben best bang voor reacties van anderen....(ga het lekker toch doen hoor)

Daar waar het verstand van de ruiter eindigd begint zijn grofheid![/color]


Maarten

Berichten: 4185
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-02 09:28

Gewoon doen... als jou haf het kan, waarom niet?? Je doet het tenslotte voor je eigen lol en niet voor de lol van anderen Knipoog

voor ex-onderschrift, zie onderschrift Polly
Na vele jaren een keer een ander onderschrift

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-02 09:30

Er zullen altijd wel mensen zijn die iets op je aan te merken hebben. Maar zelfs over 'typische dressuurpaarden' wordt nog gezeurd, aan kritiek ontkom je toch niet, dat is de mens eigen.

Gewoon lekker gaan starten, net als Maarten al zegt: je rijdt voor jezelf en niet voor anderen!

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-02 09:41

Tsja, ik zag van de week een jongen op een fjord dressuren. Géén gezicht... maar als hij het leuk vindt, mooi toch!

Nothing tastes as good as being lean feels *profielupdate*
Goed voornemen 2007: Sommige PBtjes slippen er nog wel eens tussendoor... dus mocht je geen respons krijgen; stuur svp nog eens en niet boos worden hoor Haha!

rhijnauwen

Berichten: 5044
Geregistreerd: 31-05-01
Woonplaats: Bunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-02 09:54

ik ben gisteren op de Utrechtse paardendagen geweest en daar was een demonstratie van een haflinger die afgericht was op GRAND PRIX niveau en het ging echt super goed!! daarnaast heb ik al een aantal keren een haflinger in de m dressuur gejureerd en dat ging ook niet slecht!! Ook staat er bij ons op stal een haflinger die NEDELANDS KAMPIOEN westernriding is! dus................ Haha! gewoon starten en kijken hoe hoog je komt! succes!

facebook: https://www.facebook.com/StalRhijnauwen
pensionstal sinds 1981 met veel buiten (hele jaar-hele dag)voor de paarden en overdekte bak nabij de Uithof/Science Park

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-02 10:00

Laura schreef:
Tsja, ik zag van de week een jongen op een fjord dressuren. Géén gezicht... maar als hij het leuk vindt, mooi toch!


Was alleen die combinatie geen gezicht of vind je sowieso Fjorden in de dressuur geen gezicht? Jouw opmerking kan op deze manier behoorlijk l*llig overkomen. Ken namelijk heel wat combinaties op een niet-dressuurtypisch ras die het heel leuk doen in de dressuur, een Fjord/Haf/Tinkercombi in de dressuur is dus voor mij niet per definitie 'geen gezicht'. Ken ook wel-dressuurtypische combi's die IMO ' geen gezicht' zijn. Maar ja, als zij het nou leuk vinden, mooi toch? Haha!

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

Caira
Berichten: 26055
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-02 11:24

ik wou net zeggen ik rij dressuur met een tinker en de reacties kunnen heel erg verdeeld zijn idd. Zo krijg ik hele leuke reacties maar ook reacties van: ja wat mot je hier met die lompe koe ga melken etc etc. maar het gaat super !!! na 5 wedstrijden L vind ik netjes en in jan. ga ik bij de paarden beginnen!!

Maaike

Berichten: 11864
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-02 11:28

is dan maar goed dat sommige mensen zaterdag niet op de Apeldoornse Kampioenschappen zijn geweest Haha! Ontzettend veel tinkers, fjorden en haflingers. Ach en zolang je zelf plezier hebt en tegen wat kritiek kan moet je het gewoon doen. Er zaten zaterdag toch behoorlijk wat "niet dressuurrassen" in de prijzen!

Je hoeft niet meteen een vlinder te zijn
Obsession SL (v. Orbaldo II) mijn grote trots :+:

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-02 11:31

Je zal kritiek krijgen, maar dat is van kortzichtige mensen.
Het probleem is dat het in Nederland meer om de uitstraling en schoonheid van het paard gaat en niet om het kunnen.
Andere rassen en schooonheidsfoutjes moeten kunnen.

Jij zal er alleen harder aan moeten werken dan iemand met een prachtig paard wat alle gangen al in huis heeft, maar ik heb daar alleen maar ontzettende bewondering voor!

Wij mutsen zijn vaak heel erg gesloten....
Het is maar hoe je het opvat...

Ik wil graag even de groeten doen aan iedereen die dit leest!

germie

Berichten: 25916
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-02 11:42

Als je haf goed loopt moet je het gew oon doen.
Maar ik ehb wel eens iemand gezien..................geen gezicht, een haf die niet aan de teugel liep, te vet was, lelijke korte gangne had en niet netjes verzorgd was. Nou, als je zorgt dat je haf netjes loopt, en in wed strijdconditie i s dan kan het echt wel hoor. Moet je wel even de manen wassen, want dat had die per soon dus niet gedaan.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-02 12:00

Ik zie liever een Haflinger met een ruiter die samen een hartstikke mooie combi zijn, dan een groot paard met een ruiter die er juist totaal niet bij staat!!

Bij ons in de kring start een meisje met een fjord. Super combi! Echt!
De laatste keer dat ik ze gezien heb (is al bijna een jaar geleden Schijnheilig) reden ze iedereen eruit in de L2!! En lopen dat die fjord kon! Echt super!!

Gewoon doen dus!

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-02 12:04

germie schreef:
Als je haf goed loopt moet je het gew oon doen.
Maar ik ehb wel eens iemand gezien..................geen gezicht, een haf die niet aan de teugel liep, te vet was, lelijke korte gangne had en niet netjes verzorgd was. Nou, als je zorgt dat je haf netjes loopt, en in wed strijdconditie i s dan kan het echt wel hoor. Moet je wel even de manen wassen, want dat had die per soon dus niet gedaan.

En weer is hieraan te zien dat het om uiterlijk vertoon gaat.

In de B hoeft het paard niet aan de teugel. Het gaat erom hoe het beestje loopt, wedstrijdconditie of niet, in de B is alles nog niet zo zwaar dus wat is dan wedstrijdconditie???

Het gat om de proef!

Wij mutsen zijn vaak heel erg gesloten....
Het is maar hoe je het opvat...

Ik wil graag even de groeten doen aan iedereen die dit leest!

Naisven

Berichten: 1013
Geregistreerd: 22-01-02
Woonplaats: Odijk

Starten met Haflinger / Reacties anderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-02 12:18

Hallo,

Nou, ik heb zelf een Haflinger gehad en startte daar wedstrijden mee bij de paarden... continue 1e of 2e! Volgens mij vond de jury de combinatie erg leuk, want af en toe kreeg ik nog een winstpunt zelfs als ze 2x in de verkeerde galop aansprong! Ik had op een gegeven moment het idee dat ik eronder kon gaan hangen en dan nog een winstpunt zou rijden. Dat klopt eigenlijk ook weer niet vind ik. Maar goed, ik heb haar uiteindelijk verkocht... te weinig uitdaging... maar het was wel een snoepie, hoor!

Marieke

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-02 12:18

Nouja, die fjord was vnl geen gezicht omdat ie korte pootjes had en zijn ruiter juist lange stelten Haha!
Maar op diezelfde wedstrijd liepen ook een paar KWPNers die ik geen gezicht vond omdat de ruiter te groot was of het paard gewoon ronduit lelijk. Voor niemand kwetsend bedoeld, maar dat soort dingen vind ik gewoon niet mooi!

Nothing tastes as good as being lean feels *profielupdate*
Goed voornemen 2007: Sommige PBtjes slippen er nog wel eens tussendoor... dus mocht je geen respons krijgen; stuur svp nog eens en niet boos worden hoor Haha!

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-02 12:20

Kleintje"]
[quote="germie schreef:
Als je haf goed loopt moet je het gew oon doen.
Maar ik ehb wel eens iemand gezien..................geen gezicht, een haf die niet aan de teugel liep, te vet was, lelijke korte gangne had en niet netjes verzorgd was. Nou, als je zorgt dat je haf netjes loopt, en in wed strijdconditie i s dan kan het echt wel hoor. Moet je wel even de manen wassen, want dat had die per soon dus niet gedaan.

En weer is hieraan te zien dat het om uiterlijk vertoon gaat.

In de B hoeft het paard niet aan de teugel. Het gaat erom hoe het beestje loopt, wedstrijdconditie of niet, in de B is alles nog niet zo zwaar dus wat is dan wedstrijdconditie???

Het gat om de proef!
[/quote]

Tuurlijk moet 'ie wel in wedstrijdconditie zijn!
Hij moet er toch netjes uit zien?
Netjes schoon, ingevlochten op uitgepluist of weet ik veel.
Witte manen en een oranje vacht. En niet grijze manen van de modder en weet ik veel wat!
En uiteraard netjes getoileteerd.

Naisven

Berichten: 1013
Geregistreerd: 22-01-02
Woonplaats: Odijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-02 12:21

Trouwens, de "Haflinger" die Rhijnauwen gisteren op de UPD zag, was EEN FJORD! En wel Guusje, een 8-jarige Fjordenruin in de bijzondere kleur "rodblakke" (rode streep in zijn manen ipv zwart) die Z-dressuur bij de paarden loopt. Jolanda rijdt bij mij het Fjordenshowteam. Mijn Fjord heeft dezelfde kleur als Guusje, maar heeft wel geknipte manen. Helaas werd hij tijdens de UPD ziek...

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-02 12:47

Die wedstrijdconditie hoort er zeker bij! Ook als je in de B start. Waarom zou je voor minder gaan? Je wilt je paard toch zo voordelig mogelijk voorstellen? Dat geldt voor elk ras denk ik. Ik ben zelf helemaal KWPN, maar ik gun het iedereen van harte om op zijn of haar manier met de sport bezig te zijn. Met welk ras dan ook! Ieder zijn smaak.

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-02 12:55

Sja... wedstrijdconditie kan je op verschillende manieren zien. Ik dacht dus even dat ze het alleen had over de dikke buik etc.

Vlechten enzo hoort erbij. Met een haflinger hoeft het niet, maar het is dan wel zo netjes om witte manen te hebben. Zo niet, dan heeft ze gewoon een lager cijfer voor de verzorging, maar ik vind dat je hier doorheen moet kijken.

Kijk eens naar de top van de springers. Dat is ook een wedstrijd, bijna allemaal een groom maar die vlechten ook niet allemaal. Puur uiterlijk vertoon voor een paar minuten.

Het gaat mij meer om de conditie waarin het paard is en hoe het loopt, dat is belangrijk voor de sport. Of je nou op een shet, haflinger of een luxe KWPN'er rijdt!

Wij mutsen zijn vaak heel erg gesloten....
Het is maar hoe je het opvat...

Ik wil graag even de groeten doen aan iedereen die dit leest!

rhijnauwen

Berichten: 5044
Geregistreerd: 31-05-01
Woonplaats: Bunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-02 13:15

Naisven schreef:
Trouwens, de "Haflinger" die Rhijnauwen gisteren op de UPD zag, was EEN FJORD! En wel Guusje, een 8-jarige Fjordenruin in de bijzondere kleur "rodblakke" (rode streep in zijn manen ipv zwart) die Z-dressuur bij de paarden loopt. Jolanda rijdt bij mij het Fjordenshowteam. Mijn Fjord heeft dezelfde kleur als Guusje, maar heeft wel geknipte manen. Helaas werd hij tijdens de UPD ziek...

sorry hoor, maar ik weet echt het verschil wel tussen een haflinger en een fjord Boos! in de hoofdring samen met Misha Koot (of was het haar zus) was een meisje op een haflinger (en dus geen fjord (die in de bijring oa. werd gelongeerd door Lammert Haanstra)
en die HAFLINGER ging SUPER!!

facebook: https://www.facebook.com/StalRhijnauwen
pensionstal sinds 1981 met veel buiten (hele jaar-hele dag)voor de paarden en overdekte bak nabij de Uithof/Science Park

Missouri

Berichten: 4964
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Under Construction

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-02 13:20

De stoerste bink bij ons op stal, Harley de Haf loopt Z dressuur. Hij is na het afhaken van mijn pony Soesje het hoogst geklasseerde dressuurpaard bij ons op stal!!

Sammie Superheld ZZL+2!
Silence keur sport (Nevado x Balzflug), pensionada pur sang
Forever (For Ferrero x Nevado) blij in de wei!

Yustin

Berichten: 2555
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-09-02 13:39

Ja, nou waarschijnlijk zal ik met Yus wel nooit verder komen dan de L hoor, maar ik vind het gewoon leuk om een doel samen met hem te hebben. Ik vind dat hij best aardig loopt. (als hij zin heeft dan hihihi)
En wat anderen ook denken, ik ga het toch wel doen hoor! Oke hij is niet vreselijk mooi enzo, maar een b proefje moet kunnen toch? *LOL*
Maarja toch zie ik wel op tegen de reacties van anderen, alhoewel ik ook veel positieve reacties krijg (gelukkig maar)
iemand misschien nog tips voor de manen? Ik wil best vlechten, want Yus heeft niet zo'n hele dikke bos, maarja ik vraag me af of het blijft zitten dan !

Daar waar het verstand van de ruiter eindigd begint zijn grofheid![/color]

blondiedaan

Berichten: 282
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Hendrik-Ido-Ambacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-02 17:45

hey,

ik rijd zelf fanatiek met een vriendin van mij (frappa==>>bokt) haar haflinger KNHS wedstrijden.... ik L1 +4 winst en zij M2!!!! ik vind het zelf heeel cool. hiervoor heb ik met een manege haflinger KNHS gereden en onderlingen wedstrijden reed ik er M1 mee...... je moet het gewoon doen......het komt steeds meer in met een haflinger, of fjord, fries, tinker, wedstrijden mee rijden, je gaat het steeds meer zien.... Pling
ik vind het ook een echt leuk als ik tegen nog een haflinger ofzo moet....ik zelf vind het heel leuk.... maar ja een nadeel: sommige jury's zien liever een mooie KWPN-er dan een haflinger.... zondag 15 september had ik wedstrijd in Ridderkerk, ik had een jury (noem geen naam) maar zei hield niet van haflingers en dus ja had zeer slechte punten, ik zeg eerlijk: ik vond ook zelf dat ik niet goed gereden had maar zulke slechte punten nee dat sloeg nergens!! dat zijn de nadelen....
veel succes ermee!!

Vingers aflikken groetjes daniella

ps: hier eenn fototje van mij en obelix.....ziet er toch verlijdelijk uit om met een haflinger te gaan starten?!?!?! *LOL* nee hoor.....grapje!!
Afbeelding
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door blondiedaan op 23-09-02 19:25, in het totaal 1 keer bewerkt

19 juli Kreta!!!!

blondiedaan

Berichten: 282
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Hendrik-Ido-Ambacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-02 18:00

Nathalie"]
[quote="Kleintje"][quote="germie schreef:
Als je haf goed loopt moet je het gew oon doen.
Maar ik ehb wel eens iemand gezien..................geen gezicht, een haf die niet aan de teugel liep, te vet was, lelijke korte gangne had en niet netjes verzorgd was. Nou, als je zorgt dat je haf netjes loopt, en in wed strijdconditie i s dan kan het echt wel hoor. Moet je wel even de manen wassen, want dat had die per soon dus niet gedaan.

En weer is hieraan te zien dat het om uiterlijk vertoon gaat.

In de B hoeft het paard niet aan de teugel. Het gaat erom hoe het beestje loopt, wedstrijdconditie of niet, in de B is alles nog niet zo zwaar dus wat is dan wedstrijdconditie???

Het gat om de proef!
[/quote]

Tuurlijk moet 'ie wel in wedstrijdconditie zijn!
Hij moet er toch netjes uit zien?
Netjes schoon, ingevlochten op uitgepluist of weet ik veel.
Witte manen en een oranje vacht. En niet grijze manen van de modder en weet ik veel wat!
En uiteraard netjes getoileteerd.
[/quote]


uhm....mag ik oo ff?? ik heb zelf op een manege haflinger gereden.....ja een leuke haflinger maar geen verruimde gangen.... liep wel aan de teugel en wijken, schouderbinnenwaarts etc etc kon hij wel heel goed!! maar ja mange pony's zijn nooit zo mooi als een pension...en toch reed ik er mooie pony's uit terwijl hun met super gangen komen enzo!!!hihi daat was wel cool!!
Tong uitsteken
groejtes daniella

19 juli Kreta!!!!

wodan

Berichten: 2343
Geregistreerd: 24-10-01
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-02 20:00

ik ga t.z.t ook met mijn fjord wedstrijden rijden beetje dressuur L en misschien M beetje springen,want ja bij de paarden kom je niet ver met je fjordje. en verder voor de kar en endurance. kortom ik ben heel veel van plan en als ik er lol in heb .........
Gewoon doen dus!

Wodan en ik onderweg in de M2

Yustin

Berichten: 2555
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-09-02 20:56

Hee blondiedaan. Die foto's zien er echt cool uit!! En ik ga het gewoon doen hoor...
Dat van die juryleden hoor je inderdaad vaker, maarja jammer dan. Ik doe het inprincipe toch alleen voor de lol, dusssssss no problem..

Daar waar het verstand van de ruiter eindigd begint zijn grofheid![/color]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 46 bezoekers