Ik zie soms dat sommige mensen niet weten hoe ze moeten vlechten met naald en draad, ik denk van dan leg ik het wel even uit.
Stap 1: staartjes maken van dezelfde dikte.
stap 2: Vlechtjes maken van de zelfde dikte.
Stap 3: Pak een naald en draad(speciaal vlechtdraad+naald) draad ong. 25 cm lang. Draad door eht oog van de naald doen.
Stap 4: Knoopje aan het einde van het draad, hou aan het einde van het draad een klein stukje draad over(is voor later)
Stap 5: Doe de V;echt 1 X dubbel. Draad door het elastiekje heen en door het beginpunt van de vlecht(kijk uit dat je niet in het paard zijn huid prikt) trek m stevig aan(zorg er wel voor dat je knoop niet door het vlechtje heen schiet)
Stap 6:
Doe daarna het vlechtje nog 1 keer dubbel. Haal daarna het draad door het begin punt, het elastiekje en door het midden van het vlechtje.
Stap 7: Ga daarna weer terug via dezelfde richting en ga zo nog 4 á 5 keer heen en weer. Uiteindelijk kom je terug bij het punt waar je begon.
Stap 8: Pak het stukje draad wat nog los hinh aan het eindje van het knoopje en maak samen met het stukje draad wat je over had een strikje. Knip het overige deel weg(neit te ver dat ie losschiet) en als je wil mag je er een elastiekje om heen doen voor extra stevigheid maar meestal blijft ie wel goed zitten. Doe dit ook bij de voorlok van de manen.
En dan op naar de wedstrijd. Het is goed als je het eerst een paar keer oefend. Draad en Naald kan je bij een ruitersportzaak vandaan halen. Als je wil mag je de manen ook wat vochtig maken voordat je gaat vlechten. Zorg er wle voor dat manen uit de klit zijn.
Hopelijk is dit goede uitleg als jullie het anderd doen het vlechten met naald en draad zet het er gerust bij.
groeten Susanne
Susanne_
Ik heb er nog een tip bij: Je hoeft geen écht vlechtdraad te gebruiken, je kan ook gewoon naar een plaatselijke hobby-winkel gaan en daar voor een paar euro draad halen (van ong. 3/4mm dik). Werkt net zo goed.
Verder een goede uitleg, vind alleen stap 4 en stap 8 een onduidelijke uitleg, wat bedoel je met: Knoopje aan het einde van het draad? Ik doe meestal gewoon het draad door de oog van de naald, trek hem een stukje door en knoop hem dan vast zodat hij niet door de oog heen kan schieten.
Misschien ook een idee om een uitleg te geven over hoe je de vlechten weer fatsoenlijk los krijgt. Mijn ervaring is dat het een enorm gepiel is om het draad weer terug te vinden en eruit te krijgen, zonder de manen te beschadigen/af te knippen. Hoe doen jullie dat?
Als ik dat met gewoon een schaar doe is dat zo'n gepriegel, kost me nog zowat meer tijd dan het invlechten! Ik hoop dat er mensen zijn die een speciaal trucje hebben of zo, waardoor het gemakkelijker (en vooral sneller) gaat.
Op de wiki staat er nog niks over. Misschien een iets uitgebreidere uitleg met wat foto's? Stukje kan je eventueel op wikizaken zetten. Je mag het ook pb'en, dan zet ik het wel op de wiki.
Tenminste als je dat zou willen doen, anders ga ik zelf wel even aan de slag.
Ja ben nog foto's aan het zoeken, maar ik stuur je wle als ik het af heb en ik maak de uitleg ietsies duidelijker. Ben nu ook bezig met een topic over wedstrijdkleding/uitrusting en daar heb ik wel allemaal foto's bij heb m vanavond mayby af die van wedstrijd uitrusting. Alvast bedankt!1
Voor het uithalen van het draad gebruik ik altijd zo'n naai-ding voor het uithalen van foute steken. *Klinkt weer lekker vaag * Ik zal eens aan mijn moeder vragen hoe zo'n dingetje officieel heet
Ik maak trouwens nooit een strikje op het laatst. Ik doe de eerste paar stappen precies hetzelfde maar op het laatst doe ik de laatste steek bij het begin van het vlechtje. Ik knip dat dat draad gewoon af zonder een ander knoopje te maken ofzo. Blijft heel goed zitten en scheelt weer iets gepruts
Uithalen doe ik ook met zo'n tornmesje, vreselijk werk vind ik t