Iemand tips?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Marije
Berichten: 3087
Geregistreerd: 16-08-01
Woonplaats: Enschede

Iemand tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-09-02 09:42

Zondag, morgen dus, heb ik samen met Chica een onderlinge wedstrijd springen in Hengelo. Ze is nog erg jong en daarom doen we 50 cm.
Tijdens het trainen springt ze al best netjes en we hebben er echt lol in!
Dit is voor mij mijn 1e springwedstrijd ( zonder manege-wedstrijdjes meegerekent) en voor Chica ook! Nu heb ik wel een hele goede begeleiding bij me ( o.a. mijn 'instructeur' die zelf erg veel wedstrijden rijdt en natuurlijk mijn 'groom' *Tequila* hier van Bokt ).

Om 9:45 begint het parcours verkennen en om 10:00 begint de wedstrijd zelf. Eerst 30 cm, waarin maar 2/3 mensen rijden en daarna 50 cm, waarvan ik al eerste moet.

Hebben jullie nog wat tips voor me? Alvast bedankt!

P.s. tips voor de zenuwen zijn ook welkom


Manon

Berichten: 5495
Geregistreerd: 25-06-01
Woonplaats: IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-02 10:02

Spannend! Zelf moet ik zondag ook wedstrijd rijden (dressuur)

Mijn tips: Tong uitsteken
Zorg dat je goed uitgeslapen bent, hoe moeilijk dat ook is, helpt echt tegen de zenuwen.
Tijdens het inrijden krijg ik (denk ik) door de zenuwen verschrikkelijke dorst, dus mijn groom Haha! staat met een fles water klaar, een helper is dus handig, maar die heb je al .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-02 10:09

Het enige dat werkelijk tegen de zenuwen help is je te realseren da tje dit doet voor het plezier van je paard en van jezelf. En zeke rniet om een prestatie oid neer te zetten. Dus laat alles lekker ze gangetje gaan en probeer te genieten!

Lielle

Berichten: 66254
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-02 13:53

Ik heb wat oude berichtjes van mezelf opgedoken en hieronder geplaatst. Succes ermee!

Wat ik morgen zou doen:
wel zweepje meenemen, verder niets veranderen. Gewoon losrijden (heeft hij al dressuurwedstrijden gelopen?), en op je gemak beginnen met wat kleine sprongetjes. Neem iemand mee die je vertrouwt (eigenaar?) om voor je te bouwen en neem de tijd. Spring niet te veel en te hoog, wel zowel een steil als een oxer op parcourshoogte. Rust en vertrouwen zijn het belangrijkste. Stap evt wat rond, en neem vlak voor je de ring in moet een steiltje van zo'n 90 cm, zodat je beiden weer geconcentreerd bent.
Rijd een keer de ring rond voor je groet, zodat je paard al wat gezien heeft, spring rustig aan in galop, rijd nog een volte en galoppeer dan vol overtuiging naar de eerste. Dat mis ik een beetje in jouw verhaal, het klinkt allemaal wat onzeker, en dat kun je niet gebruiken. Zenuwen zijn begrijpelijk, maar als je het zelf absoluut niet ziet zitten, moet je het niet doen.

Let met parcours verkennen op evt moeilijkheden maar meestal zijn oefen parcoursen eerlijk gebouwd.

Zorg dat je het parcours vlot voorwaarts rijdt (ik ga er vanuit dat je paard geen racer is, maar gewoon onder je kan galopperen), iets meer dan je thuis gewend bent zonder te gaan jagen. Zo kun je je paard wat meer overtuiging geven, want jij zult hem moeten helpen, hij heeft nog geen ervaring. Als hij na een sprong te hard gaat, zet je hem rustig op een volte om hem weer bij je te krijgen. Dit zijn toch wedstrijden voor de ervaring, die strafpunten maken niet uit. Mocht je een fout hebben en je paard schrikt ervan, doe je hetzelfde. Zo leert je paard jou vertrouwen. Als het echt niet lukt, spring je evt nog een eenvoudige sprong en groet je af. In de ring forceren heeft geen nut in deze situatie.

Kortom: 'gooi je hart over de hindernis, dan volgt je paard vanzelf'




Zenuwen:
een instructeur (Coby van Baalen) zei ooit tegen een kennis van mij die bij haar leste: zenuwen is een kwestie van zelfbeheersing. Als je dus nu al tegen jezelf gaat zeggen dat je zo zenuwachtig bent wordt het er zeker niet beter op. Je kunt een paar dingen doen:

- iedere keer als je dat denkt jezelf bestraffend toespreken en zeggen dat het best meevalt
- bedenken wat er mis zou kunnen gaan en hoe je dat kunt oplossen of voorkomen (dus die scenario's die je noemt, met bijbehorende aanpak)
wegspringen in de hoek = voor die tijd schoudervoor rijden (of gewoon overdreven stelling) en extra binnenbeen gebruiken
paard niet te houden = op de volte zetten en extra laten werken
- bedenken dat er de doodstraf niet op staat als het niet goed gaat
- bedenken dat je paard ook zenuwachtig is en dus op jou moet kunnen rekenen want jij moet hem dus vertrouwen geven (=> heel belangrijk dus!)
- een keer op vreemd terrein gaan oefenen, bv zomaar naar een wedstrijd rijden en op het losrijterrein wat rondhobbelen
- en jezelf voorhouden dat het gewoon allemaal goed komt, misschien niet de eerste keer maar wel met wat ervaring

Je begint er zelf al vanuit te gaan dat het niets wordt (dat wordt natuurlijk 1 groot drama) , en dat is geen goed startpunt. Als je nu begint met het volgende:
- hij is zenuwachtig
- ik moet hem dus gerust stellen
- we gaan dus op ons gemak wennen aan de nieuwe omgeving
daar trek je ruim de tijd voor uit en daarna ga je pas heel simpel losrijden
en je hoeft toch 60 stijlpunten te halen? Tevreden zijn met een braaf paard voor de eerste keer, de rest komt wel.

Marije
Berichten: 3087
Geregistreerd: 16-08-01
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-09-02 16:00

Heel erg bedankt voor de vele tips! Ik ga ze vanavond nog een keer goed doornemen, voor het slapen gaan Knipoog

Ik doe de wedstrijd alleen maar voor de plezier. Maar af en toe is het best moelijk om ook niet graag te willen winnen! Maar ik reken dan ook op weigeringen, balkjes, bokken en vliegende personen *LOL* Haha, nee natuurlijk ga ik erg mijn best doen, maar het is gewoon echt voor de lol.

Nogmaals bedankt en zodra ik morgen weer thuis ben, zal ik een verslagje schrijven Lachen\

Boogiegirl

Berichten: 7815
Geregistreerd: 26-06-01
Woonplaats: Venlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-02 16:10

wat leuk dat je al een springwedstrijdje met Chica gaat doen!
mijn tip: goed concentreren.
eerst een keer was ik half aan het slapen, en ik vergat de een-na-laatste hindernis Dromen
ik reed er gewoon voorbij Frusty ik was helemaal foutloos voor de rest, superzonde!
ik kwam er pas achter toen ze omriepen dat ik gediskwalifiseerd werd.
maar gelukkig was ik niet de enige *LOL*

ik zie trouwens net in je Profiel dat Chica een en Passion halfbroer en zus zijn Lovers


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: amyz, DotBot en 36 bezoekers