woensdag paard lichte koliek, zondag starten?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Montreux

Berichten: 641
Geregistreerd: 15-11-01
Woonplaats: Capelle aan den IJssel

woensdag paard lichte koliek, zondag starten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-02 09:08

Mijn paard had woensdag lichte koliek, DA erbij, spuit gehad, veel gestapt en was 's avonds al weer opgeknapt. Donderdag geen voer alleen kuil gehad. Mocht haar wel rijden van de DA, veel bewegen maar geen zwaar werk. Vond haar sloom en slecht aan het been. Niet echt raar als je bijna 2 dagen bijna niets gegeten hebt. Vandaag mag ze op half voer en weer licht in het werk.

Nu heb ik zondag in principe een wedstrijd. We hebben voor het eerst FNRS-proeven op de manege en ik rijd dan een F3 proefje met makkelijke figuren. Een paar voltes, diagonalen en 1 gebroken lijn. Ze willen heel graag dat ik start omdat het de eerste keer is dat er FNRS-proefjes zijn en er niet nog niet zoveel starts zijn. Ongeveer 10 manegeklanten en 2 met eigen paard. Maar zoals ze gister liep, voelde ze niet fijn aan en heeft het mijn idee weinig zin om mee te doen.

Zit er dus over te denken om gewoon niet te starten, maar vind het aan de andere kant heel l*llig voor de organisatie. Verwacht ook al commentaar van bemoeizuchtige mensen. Kreeg gister al opmerkingen van de instructrice op stal die vond dat de koliek niets had voorgesteld en ik makkelijk kon starten. Verward Frusty DUH! paard lag gevloerd in stal en wilde in eerste instantie niet eens overeind komen, bovendien had ze haar voer laten staan wat echt nog nooit voorgekomen is. daarbij stelt een DA niet voor niets vast dat een paard koliek heeft. Echt een domme opmerking dus. Ben ook absoluut niet blij met haar want zij had gevoerd en had ook staldienst en heeft niet eens gezien dat ze koliek had. Heeft dat arme beest een paar uur gevloerd gelegen. Boos! 't is dat ik vroeg uit mijn werk kwam anders had ik het pas 's avonds gemerkt. Maar goed dit even terzijde.

Trek me van commentaar verder niets van aan want het is mijn paard en ik ben er nu eenmaal zuinig op. Ben alleen nu benieuwd of jullie in zo'n situatie nog gewoon zouden starten.

germie

Berichten: 25934
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-02 10:22

Ik zou zaterdag of zondag de boel bekijken. Dus als het zaterdag niet gaat, dan afbellen.
In feite kun je wel starten, die koliek stelde niets voor, maar sommige paarden hebben toch net even 2 dagen meer nodig om lekker te worden. Dus gewoon vandaag en morgen kijken, loopt ze nog steeds niet lekker, dan afbellen en het verhaal vertellen. Dus dat het paard nog steeds ziek is/sloom is na die koliek.

Billy

Berichten: 20708
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-02 10:29

Ik denk dat je het inderdaad zaterdag of zondag moet bekijken. Van hieruit kan ik niks zeggen of die koliek wel of niet wat voorstelde, omdat ik er niet bij geweest ben. Maar volg je gevoel, als dat niet goed is, niet starten

Montreux

Berichten: 641
Geregistreerd: 15-11-01
Woonplaats: Capelle aan den IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-02 11:00

Tja, misschien ben ik wel te voorzichtig met mijn paardje. Maar in de bijna 3 jaar dat ik ze heb, heeft ze dus amper wat gehad. 1 x een lichte verkoudheid en 1 x zich verstapt. Maar daar had ze verder niet echt last van en dan was ze in 2 dagen weer goed en onder het zadel.

Nu dus ineens koliek, en je schrikt enorm als je zo'n paard beweegloos op de grond ziet liggen. Altijd netjes haar biks opgegeten. En nu dus ineens niet. Toen ze eindelijk op stond ging ze direct achterin de box staan en wilde niets van me weten. Normaal gesproken is het een echte kroelkip die me van verre aan hoort komen en dan al met haar hoofd naar buiten me op staat te wachten. Ik herkende mijn eigen paard nu niet meer.

Onder het zadel gister vond ik haar ook niet herkenbaar. Ziek zal ze niet meer zijn want in de omgang op stal was ze weer de oude. Maar zin in werken had ze absoluut niet en kreeg ook de indruk dat ze er de energie voor miste. Logisch hoor. Maar kan me niet voorstellen dat ik haar zondag weer helemaal optimaal aan het lopen heb. Bovendien rijdt mijn bijrijdster vandaag. Morgen rijden we samen, maar heb er een hard hoofd in dat ik mijn "knoppen" er op zo snel weer op heb zitten. Daarbij heb ik de vervelende eigenschap om perfectionistisch te zijn. Al wordt het in de proef niet gevraagd, ik ben pas tevreden als ze die dag er weer moeiteloos een middendraf, schouderbinnenwaarts etc uitgooid.

Maar zal jullie advies ter harte nemen en morgen even afwachten hoe ze aanvoelt. Gelukkig verzorgt de vader van mijn bijrijdster het secretariaat van de wedstrijd dus kan ik me op het laatste moment nog aanmelden. Sta nog niet op de startlijst dus dat is geen probleem.

Lisette

Berichten: 2676
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-02 11:25

Barbiano heeft afgelopen maandagavond koliek gehad. Ik heb dinsdag rustig aan gereden en hij heeft gewoon zijn normale hoeveelheid voer gehad omdat alles weer in orde was. Lijkt me allemaal niet zo'n probleem die wedstrijd rijden.

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-02 16:06

Het is een FNRS proef dus ik neem aan gewoon op je eigen manege?
Denk dat je dan gewoon kunt starten hoor. Wat is nou het verschil tussen normaal rijden en die proef rijden op je eigen manege? Niet echt veel toch?
Maargoed, ik zou morgen even kijken hoe ze loopt als ik jou was, maar ik denk dat dat gewoon kan zondag hoor?

Tallie1979
Berichten: 22745
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-02 16:11

Ik zou niet rijden...

Koliek is niet nix, hoe klein de aanval ook was.. Ik zou zelf het zekere voor het onzekere nemen, bovendien gaat een wedstrijd NOOIT voor je paard, hoe erg de mensen ook zeiken en pushen..

Ik zou gewoon lekker rustig aandoen er komen nog wel meer wedstrijden.. Toch? Haha!:D:D:D

My Dominique

Berichten: 5299
Geregistreerd: 31-05-01
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-02 19:47

ik zou wel starten
als je paard zich weer lekker voelt
ik bedoel jij voelt je soms ook wel heel even heel erg beroerd
maar dan ga je ook niet 3 dagen op bed.
kijk hoe je paardje zich ervan heeft hersteld
gooi haar eens los, lekker fris
nix aan de hand gewoon starten
dus ik denk dat je het gewoon op gevoel moet kiezen
suc6!

YouKnowWho
Berichten: 790
Geregistreerd: 26-08-02
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-02 21:45

Ik vind dat je je paard beter weer helemaal kan laten genezen en dan pas er weer mee wat gaan doen. Misschien maak je het alleen maar erger ofzo. Lekker een paar weekjes rust geven en dan de draad weer oppakken. Wedstrijden komen er nog veel meer, het seizoen is net begonnen. Maar oké, als jij toch per sé wil starten zondag en je paard voelt je goed...

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-02 18:04

Een paar weekjes rust? Da's wel erg overdreven!

Wat heb je gedaan?

Montreux

Berichten: 641
Geregistreerd: 15-11-01
Woonplaats: Capelle aan den IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-02 14:44

Ben een bokker zonder computer thuis helaas, maar bokken op het werk kan wel Haha! !!! Vandaar nu pas een update.

Mijn paard was zaterdag qua lopen nog steeds niet de ouwe. Ze miste nog steeds energie Logisch want ze had 2 dagen geen biks gehad en alleen een beetje kuil. Vanaf vrijdag pas weer op half voer. Heb daarom lekker rustig aan gedaan. Wel na het rijden lekker naar buiten voor de ontspanning. Besloten om niet te starten. Mijn paard is mijn alles en ik ben heeeeeeeeeeel zuinig op haar. Zondag weer vol in het voer gezet en gewoon gereden. Ze was toen al meer aan het been en meer voorwaarts. Gisteren (maandag) voor het eerst weer in het zwaardere werk gezet. Pas toen liep ze zoals ik van haar gewend was. Toch een wijs besluit geweest om niet te starten.

germie

Berichten: 25934
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-02 15:40

Citaat:
Ik vind dat je je paard beter weer helemaal kan laten genezen en dan pas er weer mee wat gaan doen. Misschien maak je het alleen maar erger ofzo. Lekker een paar weekjes rust geven en dan de draad weer oppakken.

Jij gaat toch ook niet met elke verkoudheid op bed liggen? Ik zou het per dag bekijken, maar niet bij voorbaat een paard op rust zetten.

Dus Montreux, niet gereden, je hebt wel het gevoel dat je de juiste keuze gemaakt hebt. Sommige paarden zijn net als sommige mensen gevoeliger dan anderen.

marleentjevb

Berichten: 468
Geregistreerd: 08-09-02
Woonplaats: Barendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-02 16:54

Tallie1979 schreef:
Ik zou niet rijden...

Koliek is niet nix, hoe klein de aanval ook was.. Ik zou zelf het zekere voor het onzekere nemen, bovendien gaat een wedstrijd NOOIT voor je paard, hoe erg de mensen ook zeiken en pushen..

Ik zou gewoon lekker rustig aandoen er komen nog wel meer wedstrijden.. Toch? Haha!:D:D:D


helemaal mee eens. wedstrijden genoeg!