Wanneer is een jong paardje toe aan wedstrijden?

Moderators: A_nouk, chocobroodje

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Destinietje

Wanneer is een jong paardje toe aan wedstrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-08-02 14:08

Hoi allemaal!

Ik heb sinds mei een eigen pony Pling . Voor die tijd heb ik altijd wedstrijden gereden (vanaf mijn elfde) op een soort van leasponys.
De pony die ik nu heb is in mei ingereden, en 3 jaar.
Het gaat allemaal best snel, en nu zeggen al veel mensen dat ik van de winter best wedstrijden kan gaan rijden…
Ik ben alleen nog heel onzeker, en ik ben bang dat ik het helemaal ga verpesten ! Dat ie de ring niet in wil, en zo leert dat hij “klaar” is als ie gediskwalificeerd wordt Lips are sealed .
Thuis heb ik laatst een keer een b-proefje geoefend. Dat gaat best redelijk, middendraf vinden we nog wat moeilijk, en ook het recht binnenkomen is een kleeeeiiin probleempje Haha! Knipoog
Ook de galop vind ik ongecontroleerd nog, maar dat ziet er voor het oog nog wel redelijk uit.

En is het niet veel te vroeg voor een b-proefje voor een pony die (dan) nog maar een half jaar onder het zadel is? En kan ik niet beter eerst van die oefenwedstrijden rijden, waarbij je, als er iets mis gaat, gewoon door mag rijden?
Ja, ik weet het, ik ben een beetje onzeker, maar alle tips zijn welkom!

Groetjes iris

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-02 14:19

Wanneer jij gaat oefenen, en je paardje loopt netjes een proefje, kan je het er toch gewoon op wagen?

From the looks of this place, my ass has got a lot of catching up to do.
http://www.crperformancehorses.nl

Destinietje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-08-02 14:53

en als hij nou moeilijk gaat doen met de ring in gaan? leert hij dan niet dat hij dan "klaar" is, je word dan nl toch gediskwalificeert? vraag me dit af omdat het paard van mijn vriendin het zo doorhad, en nu dus de ring niet meer ingaat:S

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-02 15:02

eerst eens naar een oefenwedstrijdje gaan waar je gewoon kunt rondrijden. Goed voor jouw zenuwen, en zijn ervaring.

Suzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-02 15:19

Ik heb mijn merrie sinds December onder zadel en zit ook ene beetje te twijfelen wanneer ik met haar zal starten. Een maand of twee geleden heb ik eens een onderlinge wedstrijd mee gedaan. Zo kon ik mooi kijken hoe ze reageert als ze alleen in de bak loopt, langs een heel eng jury hokje met en er langs de kant mensen zitten te kijken. Ze eh, was nogal bezig met alles erom heen en niet met mij. Bloos

Maar wel een goede oefening. Zou voor jouw en je paardje denk ik ook wel een aardige test zijn. Ik wacht nog een paar maandjes met starten. Niet zozeer omdat ik bang ben dat ik mijn paard er helemaal mee verpest, maar meer omdat ik eigenlijk wil gaan starten als ik het idee heb dat ze een proef kan lopen die een winstpunt waard zou kunnen zijn. Maar dat is per combinatie natuurlijk heel verschillend hoe snel dat gaat. Ik heb daar zelf niet zoveel haast mee.

Ik genk dat je het op een gegeven moment ook wel aanvoelt dat je paard er wel aardig klaar voor is. Als hij thuis gewoon lekker loopt in alle drie de gangen en je hebt hem goed ondercontrole, gewoon proberen en je onzekerheid aan de kant proberen te zetten!

Destinietje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-08-02 21:11

Dank jullie allemaal voor de tips! Ik denk dat ik toch nog maar even wacht tot we er 100% aan toe zijn, en niet zo half half;)

Groetjes iris

Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-02 07:47

Raloma is sinds maart dit jaar onder het zadel en we hebben ondertussen al drie springwedstrijden gereden. Als ze het goed oppakt, lijkt het mij geen probleem. Niet te vaak en niet teveel.

Dé website voor de wedstrijdruiter: Startlijsten.nl

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie