gezondheidsverklaringen voor wedstrijden?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

acropolis

gezondheidsverklaringen voor wedstrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-06 12:13

Ik hoorde iets over gezondheidsverklaringen die maximum 2 ( ? ) weken oud mogen zijn als je als Belg / Nederlander dressuurwedstrijden in Nederland wil rijden.

Dit leek me zo vreemd.
Kan iemand me meer vertellen?

Karin

Re: gezondheidsverklaringen voor wedstrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 14:14

Officieel moet je je paard laten keuren door de VWA (vroeger RVV) als je met hem de grens over gaat, bijvoorbeeld voor een wedstrijd of vakantie. Ook dat wordt 'tijdelijk uitvoeren' en 'wederinvoer' genoemd.

Op de KNHS-site lees je onder het kopje 'Naar het buitenland met uw paard' hoe dat werkt:

http://www.knhs.nl/news.asp?ID=24831&pC ... CatID=7193

acropolis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-06 14:26

Dank je wel Karin.

Dit geldt dus wanneer je in Nederland woont en wedstrijden bvb. in Belgie wil rijden.

Geldt dezelfde regeling wanneer je in Belgie woont en in Nederland wedstrijden wil rijden?

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 14:36

Ik weet dat bij het open NK Endurance (een CEI, dus onder vlag van de FEI) zo'n gezondheidscertificaat vereist is voor ieder deelnemend paard, ongeacht het land waar het vandaan komt. Ik kan me voorstellen dat het voor andere disciplines ook geldt én voor nationale wedstrijden, het zijn tenslotte geen FEI-regels maar EU-regels.

Je zou het kunnen navragen bij de Belgische hippische bond. Maar omdat in de tekst op de KNHS-site wordt gesproken over EU-landen, neem ik aan dat dit de standaard procedure is.

acropolis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-06 14:46

Heel hartelijk dank voor je uitleg Karin.

Worden hier maatregelen tegen genomen als zo'n regel overtreden wordt?
Ik kan me voorstellen in grensgebieden...

caro_vt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 13:54

Na wat opgezocht te hebben , zou je dan een proces verbaal aan je been hebben en een boete van 250 EUR... :S

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 14:07

Ja, hier iemand die dus de grens over moet van Belgie naar Nederland voor lessen en straks ook wedstrijden.

Ik heb navraag gedaan, het gaat niet om de wedstrijd zelf, maar om de grensovergang. Hiervoor moet je een paspoort en chip en een gezondheidsverklaring hebben. Deze gezondheidsverklaring kost (op het moment dat ik het navroeg althans) 35 Euro en je moet uiterlijk de volgende dag vertrekken. Aangezien ik in elk geval wekelijks ga lessen en straks ook 1 a 2 dagen per week weg ben op concours is het natuurlijk idioterie om 70 Euro per week te betalen en 2 keer in de week een DA over de vloer te hebben. Vandaar dat ik dus 250 Euro contant meeneem en er maar op gok dat er geen grenscontrole is.
Ben je nl. eenmaal over de grens: wie weet dat jouw paard in Belgie gestald staat?

Inn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 11:07

Ik woon vlak naast de grens en rij dus voordurend land in land uit. Het paspoort van het paard is ook een te groot ding om op zak te steken, het zou er nogal uitzien na een tijdje. Gewoonlijk heb ik enkel mijn paspoort, GSM en wat kleingeld bij als ik een rit ga maken (bij een kort ritje durf ik zelfs dat vergeten). Ze moeten er maar iets op vinden dat doenbaar is zodat het mogelijk is om altijd in regel te zijn, in deze moderne tijden moet dat toch wel kunnen. Dan spreken we over de Europese éénmaking maar in praktijk voel ik daar heel weinig gemak van.