Hoefslag: promoveren voor amateurs hoeft niet meer

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

germie

Hoefslag: promoveren voor amateurs hoeft niet meer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-06 19:29

Ik lees net in de nieuwste hoefslag het volgende:
Om de amateurs onder de leden ter wille te zijn heeft de KNHS besloten dat iemand met slechts 1 startkaart niet meer naar een hogere klasse moet promoveren. (tijdstip van invoering 1 april 2007 als ze op tijd kunnen implementeren, anders 1 april 2008).

Ik vind dit wel heel apart. Dit betekent dus dat je eeuwig in de B kunt blijven hangen terwijl je maar prijzen bij elkaar rijdt?
En welke leden willen dit nu? Ik wil graag zo hoog mogelijk komen. Als je pas bij 30 punten hoeft te promoveren, dan ben je echt wel klaar voor een hogere klasse.

MyWishMax

Re: Hoefslag: promoveren voor amateurs hoeft niet meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 19:45

Nouja, als je weet dat het voor jouw paard ophoudt qua kunnen in de L2 bijvoorbeeld? Dan snap ik het wel ja Lachen

Maar je zal ze vast hebben die er dan blijven voor de prijzen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 19:48

Ik denk dat het voor mensen waarvan het paard in een bepaalde klasse gewoon aan zijn maxium zit best fijn is om gewoon te kunnen doorstarten in die klasse.
Maar ja, die rijden vaak ook geen 30 WP bij elkaar Knipoog

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 19:58

Ik zie het voordeel van deze regel eigenlijk ook niet zo.
Je strandt vanzelf in een bepaalde klasse en dan kun je daar eindeloos doorrijden *LOL*
En in het Z2 mocht dat al.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-06 22:35

Ik vind het een beetje vaag. Zou je nu minder snel dispensatie krijgen om een klasse lager te starten?

(laat ik mij gewoon een aantal keren uitbellen in de L springen en dan blijf ik gewoon voor de prijzen rijden in de B Gestoord , maar niet heus, ik probeer juist verder te komen)
Laatst bijgewerkt door germie op 17-11-06 22:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 23:47

Dat slaat nergens op,mensen die niet verder kunnen/willen blijven zowiezo al hangen.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 00:51

Ik ben helemaal voor Clown Rij nu iedere keer nog tig wedstrijden HC, omdat ik aan de 30 punten zit, maar mezelf nog niet zeker genoeg voel voor een klasse hoger.
Ik zou dan best wel een tijdje langer door willen rijden in bijv. het M, steeds HC rijden voelt ook zo zinloos Clown

Ben ik even blij dat ik de startkaart van de merrie miv 1 januari opgezegd heb Clown Hoef ik met wat geluk niet naar het ZZ te promoveren Tong uitsteken (tot de merrie in oktober weer mee kan Clown )

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 01:21

Ik vind het maar een rare regel.
Zie er het nut ook niet van in.
Vind alleen wel dat ze dan van kampioenschappen uitgesloten moeten worden als ze meer dan 30 wp hebben.
Anders heb je straks elk jaar dezelfde kampioen!! Haha!

Nu is het zo dat je dispensatie aan kunt vragen om niet te hoeven promoveren, bv een man van 75 die lekker in de B mag blijven springen, dat vind ik eigenlijk een stuk beter.
Voor zo iemand is het ook terecht, maar staks krijg je waarschijnlijk ook combinaties die alleen voor de eerste prijzen gaan.

lindsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 01:52

Vreemde regeling. De uitdaging van het rijden van wedstrijden is toch dat je zo hoog mogelijk probeert te komen. Als je zeker weet dat je niet verder kan komen dan zou ik stoppen met het rijden van wedstrijden. Wat is er nou voor lol aan om eeuwig in een bepaalde klasse te blijven hangen. Kost je alleen maar veel geld wat je dan beter aan instructie kan besteden.

Wat wel een voordeel is tenminste als dit klopt maar dat weet ik niet zeker. Volgens mij is het nu zo als je L2 rijdt met een maximum aantal winstpunten, je dus overmoet naar de M. Zou je op dat moment je paard verkopen en een M paard weer kopen dan moet je dus in de M beginnen. Dit terwijl M misschien voor jou te hoog gegrepen is. Omdat je niet hoeft te promoveren kun je dus dan met je nieuwe paard gewoon weer L gaan rijden of weer B.
Je kunt dus rustig de tijd nemen om weer een combinatie te worden met je paard. Zonder de druk dat je gelijk naar het M moet.

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 09:14

Ik vind het ronduit belachelijk. Als je 30 winstpunten bij elkaar hebt gereden dan kun je echt wel over naar de volgende klasse.
Ik snap ook niet waarom het alleen voor mensen met EEN startkaart geldig is.
Stel dan een regel in dat als je niet meer dan 30 winstpunten in twee jaar scoort je mag blijven hangen ofzo. dan haal je de prijzenpakkers er tenminste uit. Ik ga ze zeker een mail hierover sturen want dit is echt te grijs.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 09:50

Het zal ook nog wel wat genuanceerd worden denk ik oosterhoff.

Ik zie er in bepaalde gevallen wel voordeel in. Rij zelf op het moment maar één paard en dan is het best heftig om af en toe eens het Z binnen te rijden. Dat vind ik echt wel hoog zat Nagelbijten / Gniffelen Ik zou het dus best ok vinden als ik niet verplicht naar het ZZ hoef te promoveren, maar Z mag blijven rijden Ja
Voor de dressuur vind ik het trouwens al een heel stuk minder zinnig Clown

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 09:58

Wat maakt het uit dat die mensen in een bepaalde klasse blijven hangen Oosterhoff? Dan pakken ze een keer een prijsje extra moet je de volgende keer iets beter rijden heb je ook weer een prijs. Het is nou niet zo dat ze die enorme geldprijzen in het B en het L meenemen zodat de profs geen brood op de plank hebben.
Hier in de buurt zie ik regelmatig mensen naar een andere klasse overgaan die nog nooit een prijs hebben gehaald en toch aan hun winstpunten zitten.
Zelf vind ik het vooral voor het springen een goede regel.

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 10:01

gomir schreef:
Het zal ook nog wel wat genuanceerd worden denk ik oosterhoff.

Ik zie er in bepaalde gevallen wel voordeel in. Rij zelf op het moment maar één paard en dan is het best heftig om af en toe eens het Z binnen te rijden. Dat vind ik echt wel hoog zat Nagelbijten / Gniffelen Ik zou het dus best ok vinden als ik niet verplicht naar het ZZ hoef te promoveren, maar Z mag blijven rijden Ja
Voor de dressuur vind ik het trouwens al een heel stuk minder zinnig Clown

Dat is wat ik dus ook bedoel. Als je gewoon heel zelden een wedstrijd rijd zeg een paar keer per jaar. Dan kan ik er dus ook wel inkomen. Daar heb ik zelf namelijk ook mee te maken. Maar de regel zoals hij er nu bijstaat is gewoon te makkelijk voor de prijzenpakkers en die heb je er gewoonweg altijd tussen zitten. Een beetje nuance is wat mij betreft noodzakelijk en vandaar dat ik zo even een mail de deur uit doe. Wellicht ook een regel erbij voegen dat als je maar weinig wedstrijden rijd maar wel steeds 3 winstpunten rijd per proef je ook over moet.
Als je hoger kan starten vind ik dat je daar toe verplicht moet worden anders is het voor somige mensen gewoon niet leuk meer want dan zul je (ongeacht winstpunten) steeds sneller in de middenmoot rijden.

Wat ik nog wil toevoegen. Wat mijn gevoel wel eens is wat betreft het jureren. Als er iemand, of een heel rijtje, voor je geweest is met hoge punten en je rijd een gemiddelde proef dat je dan vaak mindere punten rijd dan als je na een rijtje slechte start. De objectiviteit ontbreekt nog wel eens zegmaar. Als er dus mensen tussen zitten die vinden dat ze wel uitgetraind zijn als ze in de L1 zitten heb je dan dus wel een probleem. Waarom hebben ze hier vorig jaar niet aan gedacht? Toen hebben ze toch zeker ook wel nagedacht over de grens van 30 punten. Waarom dan al zo snel weer veranderen?

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 10:06

Dan moeten die mensen langer in dezelfde klasse blijven rijden en dan kunnen ze ook weer prijzen winnen. Ik zie het drama niet zo als iemand beter rijdt dan ik dan moet ik zorgen dat ik beter wordt en niet zeuren dat het niet eerlijk is dat diegene nog in een bepaalde klasse hangt.
Er zijn zat landen waar geen promotieverplichting is en daar werkt het ook.

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 10:10

Katja schreef:
Dan moeten die mensen langer in dezelfde klasse blijven rijden en dan kunnen ze ook weer prijzen winnen. Ik zie het drama niet zo als iemand beter rijdt dan ik dan moet ik zorgen dat ik beter wordt en niet zeuren dat het niet eerlijk is dat diegene nog in een bepaalde klasse hangt.
Er zijn zat landen waar geen promotieverplichting is en daar werkt het ook.

Tja ik snap je punt ook wel hoor. Vind het wat moeilijk uit te leggen. Ik zou het gewoon raar vinden als iemand die 2 of 3 winstpunten per proef pakt niet gewoon door moet. Er ontstaat dan een oneerlijke strijd. Ik ken zelf geen sporten waarbij je mag blijven hangen als je de punten hebt. Daaris toch de degradatie voor ingesteld. Als je het niet makkelijk haald dan zit je zo weer in de klasse lager.
Nogmaals ik vind het een goede regel voor mensen die echt weinig starts hebben per jaar maar daar moet dus wel die nuance in zitten. En daabij snap ik dan dus niet dat het gaat om een startkaart per persoon.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 10:14

Maar denk je dat het leuk is voor iemand die elke wedstrijd 4 of 5 punten haalt om in die klasse te blijven rijden?? De meeste mensen willen graag promoveren als ze zover zijn.
Met springen ligt dat weer anders omdat je dan soms te maken hebt met mensen die niet over durven ivm de hoogte.

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 10:17

Katja schreef:
Maar denk je dat het leuk is voor iemand die elke wedstrijd 4 of 5 punten haalt om in die klasse te blijven rijden?? De meeste mensen willen graag promoveren als ze zover zijn.
Met springen ligt dat weer anders omdat je dan soms te maken hebt met mensen die niet over durven ivm de hoogte.

Gaat mij niet zozeer om dat die mensen over willen of niet. De regel laat het toe dat het gebeurt en dat vind ik niet passen. Wellicht is het me meer een principe verhaal. Ik vind wel meer dingen krom bij de knhs.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 10:24

Het is typisch hollands om voor alles maar regeltjes te hebben. Ik ben blij dat er wat meer eigen verantwoordelijkheid gevraagd wordt.

hananya

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 13:00

Nu ga ik wellicht even te kort door de bocht....

Maar ik vind het ook een onzinregel...
Bij uitzonderingen kun je dispensatie aanvragen en verder vind ik het systeem wat er nu is prima!
Wanneer mijn paard eraan toe is, ga ik over en is hij er nog niet aan toe, dan houd ik m nog even thuis om door te oefenen.
Mocht het gaan om een paard dat wedstrijdervaring nodig is, dan is er de mogelijkheid om HC te starten.

Wat betreft het springen: Als je er niet over durft, moet je het niet doen! Ga thuis oefenen, rijd wat oefenparcoursen (of start HC) en als je er dan nog niet overheen durft: houdt het op....

Ik vind deze regeling weer ruiken naar geldklopperij van de KNHS en het daarbij nog eens erg fraude-gevoelig.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 14:10

hananya schreef:
Bij uitzonderingen kun je dispensatie aanvragen en verder vind ik het systeem wat er nu is prima!
Denk jij serieus dat de KNHS dispensatie gaat verlenen aan iemand die in 20 rondjes M de 30 punten vol heeft gereden? Ik denk toch echt van niet...Clown
Citaat:
Wanneer mijn paard eraan toe is, ga ik over en is hij er nog niet aan toe, dan houd ik m nog even thuis om door te oefenen.
Mocht het gaan om een paard dat wedstrijdervaring nodig is, dan is er de mogelijkheid om HC te starten.
Zal voor de dressuur misschien prima werken om thuis door te trainen, maar ik moet toch echt gewoon kilometers in de ring maken met mijn paard. Start nu ook net zo lang HC door tot ik het aandurf, maar ik zou het prima vinden als ik dan gewoon normaal mee zou mogen blijven rijden.

Citaat:
Wat betreft het springen: Als je er niet over durft, moet je het niet doen! Ga thuis oefenen, rijd wat oefenparcoursen (of start HC) en als je er dan nog niet overheen durft: houdt het op....
Dat is lekker makkelijk natuurlijk. Ik heb mijn paarden voor de sport en vind het leuk om op concours te gaan. 1.30 is me alleen met mijn ene paard dat ik op dit moment aan het werk heb gewoon hoog zat, valt best tegen als je dat weer rond moet rijden als je een week of drie niet op concours geweest bent Nagelbijten / Gniffelen Omdat ik het niet zo zie zitten om als amateurtje ZZ te gaan rijden(dat is echt hoog Bloos ) moet ik dus volgens jou maar stoppen of een ander paard gaan kopen...

Citaat:
Ik vind deze regeling weer ruiken naar geldklopperij van de KNHS en het daarbij nog eens erg fraude-gevoelig.

Dat moet je me eens uitleggen? Niemand wordt verplicht om langer door te rijden dus wat wint de KNHS daarmee? Denk ook niet dat heel veel mensen dat gaan doen trouwens, want in principe wil iedereen steeds een stapje verder komen en ik ken zat mensen die met 10 of 15 punten al promoveren.
En waarom het fraude-gevoelig is zie ik ook niet helemaal Clown

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-06 14:18

Ik ken wel een paar mensen die alleen starten als er prijzengeld is en ook alleen op bepaalde wedstrijden. Die rijden puur voor de prijzen. En geloof me, rijk word je er niet van, maar het is wel leuk als je van een B wedstrijd naar huis gaat met 57 euro winst na aftrek van alle kosten. Of met een mooie deken.

Overigens, een ander stuk uit de nieuwe hoefslag:
kopje 'drukte bij de knhs'.
En dan staat er: De afdeling zit in het derde kwartaal al boven de begroting van 2006.

Het zal dus volgend jaar wel weer veel duurder worden.

Liselot11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 15:34

asjemenou schreef:
Vind alleen wel dat ze dan van kampioenschappen uitgesloten moeten worden als ze meer dan 30 wp hebben.

Nu is het zo dat je dispensatie aan kunt vragen om niet te hoeven promoveren, bv een man van 75 die lekker in de B mag blijven springen, dat vind ik eigenlijk een stuk beter.
Voor zo iemand is het ook terecht, maar staks krijg je waarschijnlijk ook combinaties die alleen voor de eerste prijzen gaan.

Helemaal mee eens, combinaties die meer dan 30 winstpunten in de B hebben behaald, moeten ze dan uitsluiten van kampioenschappen.

Enja, laat die man van 75 lekker in de B blijven rijden, die rijden enkel en alleen voor het plezier, totaal niet voor een afvaardiging oid.

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 16:08

Katja schreef:
Het is typisch hollands om voor alles maar regeltjes te hebben. Ik ben blij dat er wat meer eigen verantwoordelijkheid gevraagd wordt.

Helemaal mee eens maar als ze regels opstellen moeten die wel nuttig zijn en waterdicht.

hananya

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 19:03

@ Gomir: Met dispensatie heb ik het over mensen die bijv. na een ongeluk/ziekte graag weer een klasse lager willen starten.

En wanneer je nu Z bent met je paard en je durft en wilt echt niet hoger, dan snap ik werkelijk niet waarom je nog door wilt rijden. Waar ligt dan nog de uitdaging. Mits je wel nog ZZ wilt starten kun je ook wel oefenen door oefenparcoursen en HC te rijden...

En mensen die langer en vaker starten in één klasse blijven vind ik ten eerste onsportief, ten tweede rekent het KNHS wel elke keer geld aan startkaart/vaker coupons en tot slot is het lang niet waterdicht en zul je inderdaad scenario's op kampioenschappen/competities krijgen zoals hierboven beschreven...

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-06 19:07

Liselot11 schreef:
asjemenou schreef:

Helemaal mee eens, combinaties die meer dan 30 winstpunten in de B hebben behaald, moeten ze dan uitsluiten van kampioenschappen.

Enja, laat die man van 75 lekker in de B blijven rijden, die rijden enkel en alleen voor het plezier, totaal niet voor een afvaardiging oid.

Voor mensen van 75 die niet hoger willen is er nu al de dispensatieregeling. Ik ken zo iemand van tegen de 60 met een paard van in de 20. Hij heeft al 40 winstpunten in de B springen. Maar hoger wil hij niet en wil hij z'n paard niet aandoen. Een enkele keer zit hij in de prijzen, meestal niet.

Hier heb ik dus totaal geen moeite mee, hier is dispensatie voor.

Maar je gaat wel krijgen dat mensne maar lekker L1 of L2 blijven rijden om mee te doen aan de kampioenschappoen, enz.