f proeven

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Blue_girl

f proeven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-06 20:33

heey,

ik ga zondag voor het eerst een f proef rijden. Onze manege is daar nooit eerder mee begonnen eigelijk. Nu mag ik dus inspringen bij de f6 maar mijn vragen:
- is het f6 proefje altijd hetzelfde en waar kan je die vinden? (zoja heeft iemand die dan misschien?)
- wat word er van je verwacht in een f6 proefje/theorie? en wat moet je kunnen?
- hoe gaat dit verder? waar letten ze meer op dan tijdens een gewone wedstrijd?

_Jennifer_

Re: f proeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 20:41

leuk dat je manege ermee begint Lachen
Zelf heb ik geen F6 gereden, ben pas bij F5. Maar volgens mijn vriendin letten ze sterk op houding en hulpen [dus bijv. handen niet rechtop wordt sterker afgestraft dan in de F3] Juistheid van de figuren. In de F3 oid zien ze soms een omvallende pony in een gebroken lijn door de vingers. Bij de F6 meestal niet. Zo zijn er veel mensen die een gebroken lijn afsnijden, maar je moet 'm dus ook echt tot de x rijden en dan pas ombuigen.

En de Theorie staat in het FNRS boekje, ik weet niet of je die hebt? Je hoeft trouwens pas de 2e keer F6 Theorie te doen.

Ik denk dat je F6 best al een klein beetje kunt vergelijken met een B proefje. Wel wat makkelijker denk ik. Puntentelling gaat ook anders [op sommige maneges volgensmij niet]

Hoelang zit je eigenlijk op paardrijden?

Blue_girl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-06 21:12

Jennietje schreef:
leuk dat je manege ermee begint Lachen
Zelf heb ik geen F6 gereden, ben pas bij F5. Maar volgens mijn vriendin letten ze sterk op houding en hulpen [dus bijv. handen niet rechtop wordt sterker afgestraft dan in de F3] Juistheid van de figuren. In de F3 oid zien ze soms een omvallende pony in een gebroken lijn door de vingers. Bij de F6 meestal niet. Zo zijn er veel mensen die een gebroken lijn afsnijden, maar je moet 'm dus ook echt tot de x rijden en dan pas ombuigen.

En de Theorie staat in het FNRS boekje, ik weet niet of je die hebt? Je hoeft trouwens pas de 2e keer F6 Theorie te doen.

Ik denk dat je F6 best al een klein beetje kunt vergelijken met een B proefje. Wel wat makkelijker denk ik. Puntentelling gaat ook anders [op sommige maneges volgensmij niet]

Hoelang zit je eigenlijk op paardrijden?

ik heb geen FNRS boekje, maar een B proefje moet te doen zijn Lachen heb hoger gehad Lachen ik rijd ong. 9/10 jaar Knipoog

daffene

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 00:30

Blue_girl schreef:
heey,

ik ga zondag voor het eerst een f proef rijden. Onze manege is daar nooit eerder mee begonnen eigelijk. Nu mag ik dus inspringen bij de f6 maar mijn vragen:
- is het f6 proefje altijd hetzelfde en waar kan je die vinden? (zoja heeft iemand die dan misschien?)
- wat word er van je verwacht in een f6 proefje/theorie? en wat moet je kunnen?
- hoe gaat dit verder? waar letten ze meer op dan tijdens een gewone wedstrijd?

Ik heb alle proefjes in PDF formaat, dus wat je moet rijden en de punten waar je op moet letten (bv handhouding, beenligging enz.) Laat maar weten als je ze nog nodig hebt.

gekke_koei

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 17:04

ik moest in de F4 beginnen. heb afgelopen zonag voor het eerst gestart. ik rij zelf L1 landelijk met willem. ik had 231 punten en was een hele nette proef volgens de jury..
als je je paard netjes rond weet te sturen, netjes het gevraagde rijd en netjes zit, dan heb je zo een punt te pakken hoor.
willem had voor een L1 proef niet hoger dan 160 gescoord als hij zo had gelopen. en in de F4 was het dus heel goed Haha!

Shaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 17:08

F-proeven kun je ook vinden op http://www.rrreyerbos.nl/, de proeven zijn altijd hetzelfde Ja
De theorie van F6 gaat over de hulpen, dus wat doe je allemaal bij een overgang van halt naar stap, stap naar draf enz. Ik heb zelf een boekje met alle proeven en theorie erin, misschien handig om aan te schaffen Lachen

Boev

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 17:20

Mijn vader is FNRS jury en ik ben zijn vaste schrijver dus hier wat tips uit een betrouwbare bron:

tip 1 -> LET OP JE HOUDING!! Er zijn ongeveer 10 punten onderaan de proef waarbij punten worden gegeven voor houding en zit. Dit is ook het belangrijkste bij de beoordeling.
tip 2 -> ALs je van jezelf al netjes zit let dan extra op je
hulpen, ga bij galop aanspringen bijvoorbeeld duidelijk doorzitten en leg je buitenbeen naar achteren. Laat zien dat je weet hoe je de hulpen moet geven.
tip 3 -> in de beoordeling wordt nauwelijks meegenomen hoe je paard loopt (aan de teugel of niet, met voldoende buiging of niet), het gaat bij F proefjes puur om de ruiter en niet om het paard (juist omdat f proefjes meestal op manegepaarden worden gereden)
De jury zal al heel blij zijn als je bijvoorbeeld buiging vraagt, het hoeft echt nog niet te lukken maar je laat dan wel zien dat je het probeerd.
tip 4 --> ontspan! Veel ruiters zitten tijdens een proefje gespannen en zijn erg zenuwachtig. Porbeer je te ontspannen, laat zien dat je paardrijden leuk vind!
tip 5 --> probeer vlot te rijden, in een f6 proef zitten veel lange lijnen probeer daar door te rijden. Niet dat je moet haasten, maar je kan beter een beetje snel zijn dan dat je loopt rond te sukkelen.
tip 6 --> aanpakken mag best. Als je paard slecht voor het been is of gewoon stout mag je hem best wel een keer een tik geven. (niet steeds slaan natuurlijk) Jury's waarderen het wel als je durft aan te pakken bij een vervelend paard. Beter 1x een tik dan de hele tijd aan blijven modderen.

_Jennifer_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 17:47

Dan moet het idd goed lukken Lachen toch zou ik even het proefje downloaden oid, even doorlezen en desnoods even oefenen, zodat je weet wat je krijgt. Lachen Het wordt wel voorgelezen maartoch.. Oke, zo overdreven als mijn zusje hoeft niet Clown [die leert 'm helemaal uit dr hoofd Tong uitsteken]

_Jennifer_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 17:49

Boev schreef:
Mijn vader is FNRS jury en ik ben zijn vaste schrijver dus hier wat tips uit een betrouwbare bron:

tip 6 --> wel een keer een tik geven. (niet steeds slaan natuurlijk) Jury's waarderen het wel als je durft aan te pakken bij een vervelend paard. Beter 1x een tik dan de hele tijd aan blijven modderen.

K heb eens van iemand gehoord dat je extra punten krijgt, of iig geen minpunten als je paard wegschiet of bokt oid en je hem weer onder controle krijgt etc. Of is dat niet zo? [k bedoel, ehb het ook maar gehoord Clown ]

Shaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 18:10

Ik heb vaak een 5 gehad als mijn paard er eventjes vandoor ging, maar de laatste wedstrijd had ik ook gewoon een 6 geloof ik, dus ik had echt zoiets van Verward

Haha!

Blue_girl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-06 18:45

Shaar schreef:
F-proeven kun je ook vinden op http://www.rrreyerbos.nl/, de proeven zijn altijd hetzelfde Ja
De theorie van F6 gaat over de hulpen, dus wat doe je allemaal bij een overgang van halt naar stap, stap naar draf enz. Ik heb zelf een boekje met alle proeven en theorie erin, misschien handig om aan te schaffen Lachen

naar mijn weten hebben we geen theorie dit keer. het zit wel bij de f6 maar de theorie hebben we nu niet iig hoorde ook dat dit nu een f proefje is voor de proef dus uitproberen maar nog niet voor ruiterpaspoort :S maar die tips wel blijven geven want het komt er wel aan Lachen en dees moet natuurlijk ook top gaan

gekke_koei

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 19:06

je hoeft pas theorie te doen als je 2 promotie punten hebt.. die theorie heb je nodig voor je diploma waardoor je naar de volgende mag. dus als jij de 1e keer geen punt haalt, heb je de volgende keer geen theorie.. tenminste zo is datbij ons.

ik heb mijn theorie van de F4 ook niet gedaan, maar heb wel in 1 keer 2 punten.. dus mag ik mijn theorie voor F4 doen voordat ik mijn proef F5 ga rijden volgende maand

Shaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 19:07

In 1 keer 2 punten? Wij moeten gewoon elke proef 2x gehaald hebben, en als je de proef 1x gehaald hebt moet je de volgende keer theorie doen...

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 10:39

In één keer 2 punten is bij de FNRS in principe ook niet mogelijk. Als jouw manege dat wel wil doen, dan mag dat wel (maar het is wel een beetje raar).

Vind het ook niet zo gek dat je zoveel punten in de F4 haalt, als je landelijk al L1 start. Daar zit natuurlijk een wereld van verschil tussen.

gekke_koei

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 18:07

ik was anders niet de enige met die punten hoor. nr 1 had er 236 en in andere F proeven met manegeponys zijn er ook 230ers gescoord.

het is bij ons op de manege ook zo dat je allemaal dezelfde rijd, dus allemaal de B of de A versie en niet door elkaar.
bij mijn zwagertje op de manege moet je eerst de A versie hebben gereden en een punt moeten hebben voor je aan de B versie mag beginnen.

misschien heb ik het wel verkeerd begrepen, nou boeiend, dan doe ik de volgende keer nog een F4. gaat meniet om het zo snel mogelijk promoveren, had ook liever gelijk in de F6 begonnen, maar ja Haha! de manegehouder beslist he.

ik doe mee aan de f proeven omdat ik last heb van spanning in de ring en me dat al eens bijna punten heeft gekost bij de knhs. de fnrs kost mij geen officiele punten en kan ik misschien beter leren ontspannen. moet wel zeggen dat ik een stuk relaxter heb gereden Haha! dus nu kan ik 2 keer in de maand lekker thuis starten. een keer knhs en een keer fnrs.. goeie oefening dus

Tinusz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 00:18

Je moet vooral goed letten op je houding! Want daar letten ze goed op!
Iig bij ons op de manege, daarom mag je ook geen donkere handschoentjes aan..

gekke_koei

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 05:15

staat ook in de reglementen datje alleen met witte hndschoenen mag.
heb gisteren gevraagd hoe het nou zat met die 2 punten en 230 ofmeer betekend op onze manege gewoon 2 punten en danmoet je naar de volgende.

Saroosh_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 01:39

Ik rij nu F8..
Je hebt F6a, en F6B..
In de tweede keer krijg je theorie.. de fouten worden van je normale punten afgetrokken..
Dus stel: je hebt 213 punten voor je proef.
Maar 5 fouten voor je theorie, dan is het: 213 - 5 = 208..
Dus dan heb je weer geen voldoende..
Dat boekje kan je ook gewoon lenen..
Je moet een pak hebben.. (kan bij k*tjury's uit de ring worden gestuurd)..(ook bij de F proeven ja..)
En verder letten ze altijd op mijn houding, hoe het paard liep, alle figuren, of je op de letters reed, te klein of te groot..
En al die dingen..
Je krijgt ook pluspunten bij: Aan de teugel rijden en andere extra dingen zoals: Bij F-X-M gebroken lijn, dat appuyerend doen, toen ik dat de vorige keer deed.. F4 of 5 geloof ik..
Kreeg ik daar een 9 voor.. was erg goed aangepakt..

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 08:56

Je hoeft niet perse een pak te hebben, tenzij je manegehouder dat verplicht stelt. De reglementen schrijven voor: cap, rijbroek, rijlaarzen (ongeacht de kleur), chaps mogen ook, witte blouse met lange mouwen, een effen sweater of een manegetenue (bedrukte trui met logo van de manege etc). Wie wel kiest voor een wedstrijdtenue, kiest voor een compleet tenue, dus inclusief plastron, handschoentjes etc.
Wat handschoenen betreft, ongeacht wat voor pak je aantrekt: witte handschoenen of geen handschoenen, anders kan de jury je handen niet goed zien.

In je theorie mag je maximaal 3 fouten maken. Bij 4 fouten ben je hoe dan ook gezakt.

Het is niet zo belangrijk hoe je paard loopt, maar je houding en zit en of je op de letter rijdt is wel belangrijk. Probeer in de F6 etc. wat meer stelling te laten zien.

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 08:57

gekke_koei schreef:
staat ook in de reglementen datje alleen met witte hndschoenen mag.
heb gisteren gevraagd hoe het nou zat met die 2 punten en 230 ofmeer betekend op onze manege gewoon 2 punten en danmoet je naar de volgende.

Zo lang je 1 stempel per wedstrijd in je paspoort krijgt is er niets aan de hand. Als ze ook 2 stempels zetten, zou ik even contact opnemen met de FNRS, want dan handelt je manege niet volgens de reglementen.

LinSSS

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 09:56

Hallo allemaal!
Ik had ook nog even een vraagje over de F proeven. Ik heb gisteren mijn F4 proef gehaald alleen had ik een onvoldoende voor "In VRIJE STAP de rijbaan verlaten". Kan iemand mij precies uitleggen wat dat is?? Enne wat ik niet helemaal eerlijk vind bij de proefjes is dat iedereen voor zijn kleding een 7 krijgt (in ieder geval bij ons). Terwijl sommigen een net pak hebben met alles erop en eraan (zoals ik) en anderen in een slobbertrui rijden.
Groetjes en alvast bedankt!
Lindsey

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 12:09

In vrije stap de rijbaan verlaten wil zeggen dat je het paard zoveel ruimte geeft dat het met zijn/haar neus tot aan de boeg kan zakken. Het is dus geen gewone stap en het is geen lange teugel, maar precies er tussenin. Let ook op dat je netjes recht naar C stapt en pas bij de eerste letter van de lange zijde is je proefje afgelopen en mag je je paard belonen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 12:13

Inderdaad niet te veel moeite doen je paard aan de teugel te rijden. Krijg je in een F6 toch niet meer of minder punten voor, en je maakt het jezelf er alleen maar moeilijker op.

Shaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 13:01

Ilja000 schreef:
In vrije stap de rijbaan verlaten wil zeggen dat je het paard zoveel ruimte geeft dat het met zijn/haar neus tot aan de boeg kan zakken. Het is dus geen gewone stap en het is geen lange teugel, maar precies er tussenin. Let ook op dat je netjes recht naar C stapt en pas bij de eerste letter van de lange zijde is je proefje afgelopen en mag je je paard belonen.

Dat doe ik nou nooit Clown