Even for the record: ik rijd 25 jaar paard, heb sinds 6 jaar een eigen paard; de laatste 3 jaar is dat een tinker.
Ik weet dat ik niet overloop van talent, en mijn paard ook niet. Maar ach, ik kan best netjes sturen en het is de B maar...
Volgens mij heb ik een hele redelijke proef gelopen. er gingen in mijn beleving geen grote dingen mis, alleen het halsstrekken was echt onvoldoende en ja, middendraf is niet de sterktste kant van mijn tinker. Maar de hele proef ging braaf, bijna de hele proef netjes aan de teugel met goede drang naar voren, netjes de hoek in enzo en steeds kon ik het af met kleine hulpen waarop ik prompt reactie kreeg. In mijn beleving zou ik misschien net niet met een winstpunt maar toch wel een fatsoenlijk aantal punten naar huis gaan.
Dus heel tevreden paardje weggezet, en coupon opgehaald...163 punten.
Enigszins gefrustreerd naar huis gereden en de video eens goed bekeken met het protocol erbij. En dan vind ik het toch wel genadeloos gejureerd...kijk die 3 voor het halsstrekken kan ik begrijpen maar bijv. het reageren op de hulpen had (net als de andere algemene cijfers) een 5, terwijl ik kleine hulpen kon geven die allemaal correct doorkwamen. Ook een 5 voor de zit, waarbij ik dan denk: zo slecht is hij toch ook weer niet? Ik krijg er altijd complimenten over...
Galop: een 4, met als opmerking; te weinig aanleuning (ze was een beetje voor de teugel)
Het halthouden en groeten vond ik persoonlijk echt heel goed gaan, keurig over de middellijn, halthouden met de achterhand er goed onder, vierkant en roerloos stil blijven staan. Daar had ik een 6 voor. Wat moet er dan nog anders? Hoe kan ik in 's hemelsnaam ooit een 7 of een 8 scoren?
Rest van het deelnemersveld: veel prachtige paarden, diverse enorme vrachtwagens en diverse (semi-)beroepsruiters. Onderweg naar de trailer kreeg ik ook nog een opmerking: en wat is dat dan wel voor iets?
Ik heb de jury niet om een toelichting gevraagd, ik wil niet overkomen als een miepje die zich benadeeld voelt en het gaat me ook niet om de punten deze keer. Ik ga ervan uit dat iedereen ook even streng beoordeeld is. Maar ik krijg langzamerhand wel vraagtekens bij de wedstrijdsport.
Ga je bij de tennisclub, dan kan je op het laagste niveau competitie spelen zodra je de spelregels kent en je de bal kan wegslaan.
Wil je als meisje bij de F-jes voetballen, dan kan dat, ookal heb je een bril, ben je te dik en zelfs licht motorisch gestoord.
Maar in de paardensport krijg je al gauw te horen: met een tinker kan je geen wedstrijden rijden. (die discussie over tinkers wil ik overigens nu niet beginnen).
Is de wedstrijdsport alleen weggelegd voor de getalenteerden onder ons? Met dito sportpaarden?
Hoe kan het dan zijn dat je in de paardensport zelfs op het allerlaagste niveau met een gehoorzaam paard gewoon afgeschoten wordt? B staat toch voor beginner? In de B ging het toch vooral om gehoorzaamheid?
Als dan zelfs al voor de B zo'n hoog niveau wordt gevraagd, waarom wordt er dan niet een klasse gecreeerd voor mensen die gewoon weleens een proefje willen rijden, met een misschien wat lomp, maar gehoorzaam paardje?
Zou - op het allerlaagste niveau - van een protocol niet meer een opbouwende werking uit moeten gaan ipv het afschieten van de mindere talentjes?
Zo gaat de lol er wel af en ik vraag me af of je zo niet een steeds grotere kloof creeert tussen wedstrijd- en recreatieruiters. Terwijl in mijn optiek de basis-sport zo goed zou kunnen bijdragen aan niveauverbetering en plezier van de recreatieruiters en hun -paarden.
Ik ben heel benieuwd naar jullie reactie; ook en vooral van juryleden.
P.S. ik ben toch nog heel trots op mijn paardje; hoe ze het deed vanmiddag!
Als je daar nietm ee kan leven moet je simpelweg niet op wedstrijd gaan.
)