Vraag: moet de FEI de schofthoogte voor pony's verhogen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

laborah

Vraag: moet de FEI de schofthoogte voor pony's verhogen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-06 18:29

[[]16/10/2006 FEI neemt maatregelen tegen te grote pony’s

De internationale paardensportbond FEI gaat actief de hoogtes meten van wedstrijdpony’s.

Aanleiding was de controle op het recente Europese kampioenschap in Saumur, waarbij meerdere pony’s tot zelfs tien cm te groot bleken en daarmee in feite paarden zijn.

Het ponyruitercomité van de FEI heeft de nationale bonden gevraagd om niet langer met het huidige officiële document voor wat betreft de hoogtes te werken, maar de pony’s actief op FEI-wedstrijden na te gaan meten. Indien die bonden accoord gaan, gebeurt dit vanaf 1 januari 2007. “Dit is een radicale stap”, zegt de secretaris-generaal van de FEI, Michael Stone, om er aan toe te voegen dat iedere te grote pony naar huis wordt gestuurd. “Ik ben er niet zeker van dat alle bonden voor zullen zijn, maar we moeten op dit gebied integer zijn.” Op 30 oktober valt de beslissing.

“We zeggen niet dat er iemand corrupt is”, zegt de secretaris-generaal, “We hebben dit onderzocht naar aanleiding van de klachten en ontdekte dat een significant aantal pony’s te groot is, dus daarom nemen we maatregelen.”

Duidelijk dat de FEI hier maatregelen tegen neemt. Regels zij regels!

Toch wil ik graag de discussie openen of de nu geldende grens van 1.479m niet verhoogd moet worden. Al jaren lang is deze hoogte er. De huidige kinderen worden echter steeds groter en ook wordt deze eerder bereikt.

Is het daarom niet beter dat ook de maximale hoogte voor de pony's wordt verhoogd?

Charaz

Re: Vraag: moet de FEI de schofthoogte voor pony's verhogen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 18:33

Nee ik vind van niet paard = paard en pony = pony. Paarden in laten meten ben ik het ook niet mee eens, start dan gewoon bij de paarden als je een paard hebt.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 18:34

Kinderen in nederland worden misschien steeds langer, maar in spanje zijn er ook nog zat volwassenen die op een pony passen. Bovendien, het is echt niet per se de hoogte van de pony die bepaald of een combinatie mooi is. Een lange tiener kan nog prima op een goed gevormde D-pony, maar dat willen ze niet want E pony's bewegen nu eeenmaal beter. Ik ben er tegen. Ik vind dat er al veel te veel paard/pony kruisingen rondlopen die onhandelbaar zijn voor het gemiddelde kind en te broos zijn voor een gemiddelde kinderpony racepartij door het bos.

xx_Irisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 18:36

wat is dat nu weer voor onzin..
op het moment dat je als kind neit meer op een pony past kan je over op de paarden.

je helpt dan ook de paardenfokkerij onderuit,
al onze kwpn-ers van 1.60m zouden dan ineens pony;s zijn ?

laborah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-06 18:41

xx_Irisje schreef:
wat is dat nu weer voor onzin..
op het moment dat je als kind neit meer op een pony past kan je over op de paarden.

je helpt dan ook de paardenfokkerij onderuit,
al onze kwpn-ers van 1.60m zouden dan ineens pony;s zijn ?

En van 147.9m naar 1.50m of 1.52m?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 18:42

De E-Pony maat in Nederland is er toch ook gekomen omdat daar vraag naar bleek te zijn? Ik kan het de mensen niet kwalijk nemen dat ze een maatje groter gaan kijken teneinde nog langer door te kunnen met een bepaald paard.

Daar staat tegenover dat Paarden toch wat makkelijker zijn dan veel ponyrassen. Ik zou ook niet per definitie de jeugd tussen de volwassenen proppen, dat zou ook niet eerlijk zijn. De lol is er snel af zo.

Ik zou er dus voor zijn. Heb je ook het drama niet als kinderen qua lengte uit hun pony groeien en er dan een paard moet. De gevallen uitgesloten die overstappen van grote pony op een paard omdat ze 18 zijn geworden.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 18:48

Nu ik erover nadenk hebben we eigenlijk maar een heel raar gat in nederland. tot 147 is het een pony, dan krijgen we de E-pony tot 157 die internationaal een paard is en je merrie kan pas ster worden op de keuring als ze groter is dan 165. Waarom zijn paarden tussen 157 en 165 minderwaardig? ALs we goede sterke e-pony's willen fokken moeten we toch juist deze merrie hebben lijkt mij. Maar ik dwaal nu volledig af dus excuus hiervoor.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 18:52

Het betreffende artikel gaat over FEI-wedstrijden, dus internationale wedstrijden voor pony's en ponyruiters. Misschien handig om even een en ander toe te lichten: op dergelijke wedstrijden mag je uitkomen met een pony tot en met het jaar waarin je 16 wordt, niet tot en met je 18e zoals op de landelijke ponywedstrijden van de KNHS. De leeftijdsgrens waarop een ponyruiter die internationaal start over 'moet' naar de paarden ligt dus lager dan voor landelijke ponyruiters.

Zie artikel 3102 van het bewuste FEI-reglement: http://www.horsesport.org/PDFS/D/04_01/ ... 2006-E.pdf

AniekR

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 19:05

ben ook tegen, pony = pony

Solitair

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 21:06

ik ben zeker voor! laat niet alleen die D pony's meedoen aan internationale wedstrijen!

Floob

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 22:08

E pony's zijn helemaal geen pony's!!! Het zijn gewoon kleine paarden met paarden bouw die ineens in Nederland pony's genoemd worden.
Verder houden in alle andere landen pony's op na de D en worden het paarden.

Waarom dan pony's internationaal groter maken als dat alleen maar in een klein landje als Nederland gebeurt?
Voor mij zijn pony's toch nog altijd beestjes met een pony bouw (korte beentjes, diepe lijfjes enz) onder de 148cm.

Ik ben het er dus hartstikke mee eens dat ze die pony's streng gaan meten voordat ze aan internationale wedstrijden mee mogen doen

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 08:38

Het invoeren van de e-pony is mi opschuiven van 'het probleem' geworden, want zoals toen 1.50 hoge paarden bij de d-pony's ingemeten werden, worden er nu 1.60 m hoge paarden bij de e-pony's ingemeten. En die 1.50 hoge e-pony's worden nog even 'vrolijk' in de D ingemeten.

Omdat het voor het oog 'mooier' lijkt regels gaan aanpassen voor die uitzonderingen die niet meer op hun pony 'lijken' te passen.
Als ik om mij heen kijk is er toch aanzienlijk minder vraag naar E-pony's dan naar D-pony's. Dan lijkt het allemaal mee te vallen van snelgroeiende kinderen en te lang voor de pony's

Van mij mogen ze op landelijk nivo ook gaan controleren op stokmaat en categorie indeling, want ook daar is ook niet alles reglementair.

Nistria

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 16:44

nee vind ik niet, in duitsland hebben verschillende handigheidjes om de langere meiden een mooi beeld te geven op de pony's.

Menk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 11:21

Ze moeten de grens gewoon op 1.48m houden.
Het zijn toch pony EK's? Ik had zelf ook de pech dat ik snel heel lang was en dus voor mijn 16e moest stoppen met mijn pony van 1.48m. Maar als ik selecties reed waren er veel pony's die een stuk groter waren, ik vind het goed dat er nu strenger op toe wordt gezien.. Als deze regel echt streng wordt gevolgd zijn er een hoop pony's die niet meer in kunnen worden gemeten als D pony.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 12:12

Sizzle schreef:
en je merrie kan pas ster worden op de keuring als ze groter is dan 165.

Welk stamboek is dat dan? Bij het kwpn is het nl. vanaf 1.60. En vanaf 1.58 worden ze opgenomen in het stamboek.

Ik denk dat deze 10cm verschil deels is omdat pony's nog groeien, fout opmeten (ijzers, nietevenwijdig) en het smokkelen van een paar centi of millimeters.

En nee schofthoogte niet veranderen. Pas je niet meer goed op een pony, dan ga je op een paard. Daar ben je dan toch ook groot genoeg voor. Van mij mag het zelfs verlaagd worden. Pas het maar aan aan de internationale regeling.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 14:00

Ik heb mij later vertellen dat bij het KWPN de minimale 'ster' maat 165cm is. Een stal genoot was namelijk naar de keuring geweest en kreeg eerste premie, maar ze mocht niet door vanwege haar stokmaat van 162cm was haar door de keurings mensen verteld. Of zou ze het verkeerd begrepen hebben? Vroeger was het in iedergeval 160cm.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 14:07

Nou nee hoor. Niet dat ik weet. Stereisen zijn nog steeds 1.60m wat betreft de stokmaat. Misschien dat ze het verkeerd begreep en is er iets over haar algemene maat en/of ontwikkeling gezegd.

Flurk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 14:54

ik vind de huidige ponymaat grens ook nog steeds prima en onzin om dit ineens te veranderen

honey007

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 16:04

ik vind dat er niet zo gezeurd moet worden
gemeten is gemeten. klaar.
mijn pony was met zijn 1.55 ook een D pony. een kleinere pony haalt het gewoon niet op internationaal gebied..
je kunt een kind van 12 toch niet op een paard gaan zitten tussen de volwassene omdat ze misschien wat langer is?
de pony is niet voor niks in gemeten... gewoon zo houden dus.. onzin dus

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 16:14

Alane schreef:
Het invoeren van de e-pony is mi opschuiven van 'het probleem' geworden, want zoals toen 1.50 hoge paarden bij de d-pony's ingemeten werden, worden er nu 1.60 m hoge paarden bij de e-pony's ingemeten. En die 1.50 hoge e-pony's worden nog even 'vrolijk' in de D ingemeten.

Omdat het voor het oog 'mooier' lijkt regels gaan aanpassen voor die uitzonderingen die niet meer op hun pony 'lijken' te passen.
Als ik om mij heen kijk is er toch aanzienlijk minder vraag naar E-pony's dan naar D-pony's. Dan lijkt het allemaal mee te vallen van snelgroeiende kinderen en te lang voor de pony's

Van mij mogen ze op landelijk nivo ook gaan controleren op stokmaat en categorie indeling, want ook daar is ook niet alles reglementair.

Een pony van boven de 147 is nog steeds een paard en geen E-pony. Het is de E-maat , maar het blijven kleine paarden.

Ik vind dat de FEI ook de E- categorie kan invoeren zoals dat ook in Nederland gebeurt. Maar niet de maat oprekken naar 1.52. Alleen of dat haalbaar is vraag ik me af. Spaanse en franse kinderen kunnen inderdaad langer op een D-pony rijden. Met springen kan je voor de E-maat de hindernissen gewoon wat hoger zetten, geen probleem. Maar voor de dressuur loopt dat kleine paard(met paarden gangen) toch weer tegen die D-pony. Lastig.

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 16:56

Ik vind gewoon dat ze een lijn moeten trekken. Pony maat is pony. Er worden nu teveel grote pony's op een EK ingezet, terwijl nederland zich wel braaf aan de maat houdt. In de meeste diciplines is dat imo niet helemaal eerlijk.

Er zijn zat pony's die voor een fles wijn ingemeten worden, prima maar ga niet lopen piepen als hij te groot blijkt met internationale wedstrijden.
Ik heb heel lang met een kleine E ( 1.52) tussen de paarden gereden, werd mij wel eens gevraagd of het een Ctje was Verward De meeste D pony's waren groter en over de E pony wil ik het al helemaal niet hebben.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 17:12

steffiej schreef:
ik vind dat er niet zo gezeurd moet worden
gemeten is gemeten. klaar.
mijn pony was met zijn 1.55 ook een D pony.

Nee, dat is en was geen officiele D-pony, anders had het wel geheten: alles boven de 1.38 m is een d-pony..

steffiej schreef:
een kleinere pony haalt het gewoon niet op internationaal gebied..
Als die kleinere pony heet niet haalt, dan komt de combinatie dus gewoon te kort en maar mag dat nooit de reden zijn om de regels te omzeilen
steffiej schreef:
je kunt een kind van 12 toch niet op een paard gaan zitten tussen de volwassene omdat ze misschien wat langer is?
paardrijden is geen verplichting.. als het wat minder mooi oogt en je wilt blijven starten tussen de pony's is dat toch geen reden om een pony te late vermeten naar een andere categorie? Wat is er dan mis mee om met een e-pony te starten? Daarbij start mijn dochter van 12 jaar ook met een paard tussen de paarden... niets mis mee toch?

steffiej schreef:
de pony is niet voor niks in gemeten...
tjee moet je daar nog veel voor betalen dan?

@Tolstoj: uit het algemeen westrijdreglement KNHS
Citaat:
E-pony
Een eenhoevig rij- en/of trekdier, niet zijnde een (muil)ezel of muildier, waarvan de stokmaat groter is dan 148 cm en kleiner dan 157 cm is (zonder hoefijzers gemeten) en dat als klein paard om aan ponywedstrijden te kunnen deelnemen de status van E-pony krijgt.

renskek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 18:15

Ik vind dat ze de de maat van de pony zo moeten houden, maar de hindernissen op een pony-EK wat moeten verlagen.
Er zijn namelijk maar heel weinig pony's van 1.45 die een parcours van 1.40 m. kunnen overwinnen. Om mee te kunnen doen, heb je bijna paarden nodig, omdat de afstanden in de combinatie-sprongen ook erg ruim staan.

Crista

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 18:25

ik ben tegen...nederland vind ik zoiezo maar een raar landje met zijn gekke aparte dingetjes...maar nee ik vind: een pony is een pony en een paard is een paard: hier moet je niks aan gaan schroeven omdat de jeugd groter wordt....

maar nu vraag ik mij dus af, mijn pony is officieel gemeten op 1,48... in nederland is zij dus net een E-pony en in het buitenland valt ze dus onder paard?

honey007

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 18:39

Tolstoj schreef:
Alane schreef:

Een pony van boven de 147 is nog steeds een paard en geen E-pony. Het is de E-maat , maar het blijven kleine paarden.

Ik vind dat de FEI ook de E- categorie kan invoeren zoals dat ook in Nederland gebeurt. Maar niet de maat oprekken naar 1.52. Alleen of dat haalbaar is vraag ik me af. Spaanse en franse kinderen kunnen inderdaad langer op een D-pony rijden. Met springen kan je voor de E-maat de hindernissen gewoon wat hoger zetten, geen probleem. Maar voor de dressuur loopt dat kleine paard(met paarden gangen) toch weer tegen die D-pony. Lastig.

dan krijg je het probleem dat alleen Nederland E-pony's heeft! In andere landen zijn dit gewoon paarden.