Wisten jullie dat pepermunt onder doping valt?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Wisten jullie dat pepermunt onder doping valt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-02 16:36

Ikke niet maar het schijnt toch echt zo te zijn.
Ik las het laatst ergens maar heb het ook nog even nagevraagd bij de KNHS: pepermunt is inderdaad een vorm van doping, het is dus beter dit niet aan je paard te geven als je op concours gaat.

Ik spray regelmatig wat spul in pablo's boks waar o.a. pepermuntolie in zit. Kan ik als ik op concours wil gaan dus maar beter scharppen. Zou toch banketstaaf zijn als je door een pepermuntje geschorst wordt.

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-02 16:37

Schijnt dat drop zelfs een vorm van doping is...

amagun
Berichten: 3061
Geregistreerd: 26-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-02 16:58

pepermunt is niet illegaal maar mint wat er in zit wel maar alleen als je elke dag je paard een rol pepermunt zou geven word ie op concours positief bevonden 1 pepermuntje in een heel paardenlijf komen ze nooit achter, is hetzelfde als je elke dag je paard 1 m&m zou geven dan word ie ook positief aan doping bevonden....

My Dominique

Berichten: 5299
Geregistreerd: 31-05-01
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-02 17:29

ja dat wist ik! lachwekkend eigenlijk maarja(reddy007)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-02 18:40

Maar wat zou de bevorderende prestatie van mint of een M&M dan zijn?

littleroosie

Berichten: 6061
Geregistreerd: 16-05-01
Woonplaats: Oldemarkt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-02 20:59

chocola werkt ook als doping..
Ik had ooit eens gelezen dat ze er fitter van worden.

HorseF@N

Berichten: 1378
Geregistreerd: 12-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-02 21:57

Chocola kan ik me wel voorstellen maar pepermunt....ik ben nooit activer van een muntje geworden.... wel van chocola

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-02 09:31

Dat vroeg ik me ook af; wat doet mint met je paard? Choco snap ik inderdaad wel maar wat is het dan dat mint doet?

JoT

Berichten: 4009
Geregistreerd: 22-04-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-02 09:57

Meuh? Wat een maffe regel! Ik kan me ook moeilijk voorstellen dat je van pepermunt en chocola actiever wordt. Ik wordt er alleen maar dikker van helaas.

amagun
Berichten: 3061
Geregistreerd: 26-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-02 10:55

mint is bv ten strengste verboden bij dravers op de baan en steeple chases enz...

mint zorgt voor een iets grotere long inhoud en de 'frissere' lucht die het paard in ademt schijnt schijnt te zorgen voor een n og snellere rondpomping van het bloed,

nog een voorbeeldje ene jaar of twee geleden werd er een duitse springruiter veroordeeld twee maanden rijontzegging, hij had een combinatie van cole linement-coolinggel-en mint, op de kroonrand van ze paard gesmeerd daar worden ze heeeeeeel erg gevoeling van.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-02 12:43

Bedankt voor de uitleg!

Alvaron

Berichten: 1764
Geregistreerd: 26-03-02
Woonplaats: aan de voet van de Posbank

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-02 14:00

Pepermunt wist ik niet. Wel van chocola.

Maar ook maanzaad valt onder doping. Eén boterham waar maanzaadjes (die kleine zwarte) op zitten is al voldoende om bij een dopingtest je paard positief te laten testen op morfine.

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-02 11:54

In principe zijn bij paarden alle stoffen die niet natuurlijk in het lichaam voorkomen bestempeld als doping. Ongeacht of ze nu de prestatie beinvloeden of niet. En de lichaamseigen stoffen zitten aan bepaalde waarden gebonden. Dit kan best een probleem zijn bij de behandeling van paarden.

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-02 10:04

Alvaron schreef:
Pepermunt wist ik niet. Wel van chocola.

Maar ook maanzaad valt onder doping. Eén boterham waar maanzaadjes (die kleine zwarte) op zitten is al voldoende om bij een dopingtest je paard positief te laten testen op morfine.


Ai, nu rijd ik nog wel geen wedstrijden, maar voer mijn paard toch echt wel ons oude brood. Ook met maanzaad! Hoelang blijft dat aantoonbaar en vanaf wanneer gaan ze op doping testen?